Transportera hästen
Är era hästar lättlastade?
Är det annars något ni tränar på, kanske med en instruktör?
Det finns ju så himla olika metoder, vi har haft ute några tränare med varierat resultat. Oavsett om man ofta åker iväg med hästen på träning/tävling är det ju himla gött att ha en lättlastad häst…
Använder ni transportskydd mm eller tar ni hästen "som den är"? (Det där skiljer påfallande mycket mellan olika grenar inom hästvärlden, man kan ju tycka att en häst har ungefär samma skaderisk oavsett ras/inriktning men man förhåller sig olika till det.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har ingen egen häst men vet att vi hade en privathäst på ridskolan som kunde lasta sig själv :) Skulle jag ha egen häst så skulle jag lägga ner tid att få en häst som är lättlastad (gärna lastar sig själv) för att underlätta för den dagen man akut måste åka iväg (även om jag troligen inte skulle åka runt massor med hästen).
På ett stall jag arbetsträna på fanns en häst de försökte lasta hur länge som helst! Alla möjliga metoder testa de (tror till och med de gav lugnande ett tag) men fick inte in hästen i transporten (ena försöket hade de även backat transporten mot stalldörren och försökte få hästen att gå in från stallet).
Efter långt tag kom en av stallägarna och tog hästen och började få upp den i transporten och när den kasta sig bak för att komma ifrån så gick människan väldigt aggressivt emot hästen och backa den några meter och sen försökte igen och fick ganska snart på hästen på transporten. Det som ändå var rätt bra och vettigt va att den människan sen lasta av och på hästen några gånger innan de väl stängde för att åka iväg (tror de även gav hästen havre i transporten som lite extra gott) och jag kan förstå att människan var rätt hårdhänt mot hästen för att få den att tycka transporten var lite trevligare och lugnare än utanför men kändes så synd för hade ägarna spenderat mer tid på att öva lastning när de inte skulle iväg hade hästen inte behövt bli "chockad" till att vilja vara i transporten.
Sen finns väl risken också att den hästen efter ett tag bara kommer kunna gå att lastas av någon som är mer "aggressiv" mot den för den har inte lärt sig att transporten kan vara trevlig utan bara mindre otrevlig än människan i andra änden av grimskaftet.
Enligt transport har jag hört en ganska logisk förklaring emot att ha tjocka paddar på hästen under transport och det är att med massa skydd s känner inte hästen om den slår i väggar och sånt (och då vet vart de är) och kan på så vis skada sig mer än helt utan skydd. Vet dock inte om det stämmer och kanske skulle det vara en intressant forskningstema och undersöka skador hos hästar under transport, hur ofta de uppkommer och om det är skillnad ifall hästen har skydd eller inte.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
På gården är de allra flesta enkla att lasta, vi har en som inte alls förstår poängen med att stå still i en låda på hjul. Henne brukar chefen (som är veterinär) ge en liten, liten dos sedering bara för att ta udden av stöket.
Hon har dock blivit mycket bättre på att lastas och åka släp så det går åt rätt håll.
Flesta hästarna brukar resa som de är. Ett par få ha skydd på benen då de tidigare har trampat sig eller om det finns oror att de ska lyckas göra det. Tycker det är lika fördelat med skydd/inte skydd mellan våra hopp- och dressyrhästar.
Jag tycker det är skitkul att träna på att lasta, speciellt unghästarna som aldrig sett insidan av ett släp förut. 😀
// Harley
Vet de som ställer ut en transport öppen i hagen. Sen serveras alltid havre/pellets i transporten. Då blir den liksom ofarlig.
Min ponny var rätt rolig när det gällde lastning :)
Åka hemifrån var aldrig några problem, hem däremot.. då slog hon på tvärnit och vägrade 😅
Två gånger fick hon halvt lyftas på transporten för hon skulle absolut inte iväg 🤷🏼♀️
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#4: Vilken toka! 😄
Min lille, som är 16, går på utan problem och kommer av lika lätt, kan hanteras på en person utan besvär. Enda problemet är att han är så liten att han nästan kan vända sig i transporten, så han kollar varje gång han ska av om det verkligen inte går den här gången heller.
Min store, som är en bäbis på 4 månader. ska vi börja lastträna så smått, förmodligen redan idag.
Man kan aldrig lastträna för mycket! Den dag man står där med en smärtstressad, vettskrämd häst (må den dagen aldrig komma!), så är man väldigt, väldigt glad att lastningen inte blir ett ytterligare stressmoment.
EDIT: Inga transportskydd på oskodda hästar, oftast inte på skodda heller, om det inte är känt att de inte står stilla i transporten.
- Redigerat 2021-10-15 14:59 av Gronstedt
När vi hade hästar så började vi träna dem från att de var föl. Vi hade en transport där man lastade i bakifrån och ut där fram. Så fölen fick ledas in, äta något gott och sedan ut igen. Så höll vi på flera gånger och lät dem stå längre och längre stunder. Två av hästarna krånglade lite ändå, men på det stora hela så gick det bra.
En av unghästarna vägrade däremot att gå in när han skulle ID-märkas. Så pappa fick leda in min ponny som sällskap på resan och då gick det bra 😅
Skydd hade de, dem första gångerna de åkte transport, men inte därefter. Vi hade aldrig någon häst som skadade sig.
För övrigt så hade vi travhästar, så de fick göra många resor i transport.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
- Redigerat 2021-10-15 16:55 av TatsuOni
Hur jag gör med en svårlastad häst beror helt på hästen och varför den inte vill gå in. De flesta är otrygga i transporten och behöver trygghet, beröm och ingen press samt många pauser där de får gå ifrån en stund när de gjort något extra modigt.
Det finns också många hästar som bara inte har lust och sätter sig på tvären för att de inte vill. Då behöver man be om små saker som är lätt för dom att ge och vara jobbig tills man får det (negativ förstärkning). Många av dom hästarna som bara har det problemet går rakt på efter att man har diskuterat vem som bestämmer när ni vill olika saker.
Men vanligast är en kombination av båda. Att hästen både är otrygg och inte ser en anledning att göra något den inte har lust med. Då kan man behöva vara ganska tuff för att hästen ska gå med på att gå så långt den vågar, men sen växla till att vara lugn och trygg där så den kan samla mod att gå ett steg till sen.
Oavsett vilken är det alltid bra att ge hästen sk "big release" (att gå därifrån och tex få beta ett par minuter) när den har uppnått en stor bedrift, så hästen känner att den kan våga ge lillfingret utan att man kommer begära hela armen så att säga. Det är också viktigt att inte flytta målsnöret. Tänk om idrottsläraren sa att klassen ska springa till en flagga han satt på gräsmattan och tillbaka. Om idrottsläraren då skulle springa och ta flaggan och springa ut på löparbanan med den skulle nog de flesta bli sura och ge upp och gå hem. Samma sak i transporten. Om du står i transporten och ber hästen komma till dig måste du stå kvar och belöna hästen när den kommer till dig. När den fått belöning och bekräftelse att den uppnådde målet fullt kan du ta ett par steg till bak och be den komma dit. Men flytta aldrig målsnöret när hästen är på väg.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"