Färg på papperena..
japp, nu måste jag få det förklarat för mig då jag inte fattar ett dugg.
Vad menas med gröna, gråa, gula papper osv??? Menar ni då färgen på papprena i passet? Och vad betyder dom olika färgerna?
Lorita - du verkar ju vara haj på det här, förklara! =)

Gröna = sto och hingst är godkända..
Gråa = sto är godkänd men inte hingst..
Gula = varken sto eller hingst är godkända men det finns bra tävlings prestationer i stammen då hos sto och hingst.
Vita = är lite osäker, men det är väl om det finns nån icke godkänd hingst på stoets sida i tredje led?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1. gula : menar du då att föräldrarna till hästen som har passet inte är godkända? för isåfall kan det inte stämma för jullan har gula papper men hennes pappa är godkänd. (holens ingolf RC 19)

#2 Kan ha uttryckt mig slarvigt xD
"Detta är en avdelning för hästar med tävlingsprestationer i sin härstamning. Det finns hingstar med mycket goda prestationer, i kanske främst hoppning, men som har en härstamning som vi inte kan godkänna. AVN kan då ge hingsten dispens och under förutsättning att modern har "grön" härstamning hamnar avkomman på gula papper. Det kan också vara så att fadershingsten är godkänd och att modern har något som fattas i härstamningen, men hon har visat goda resultat på tävlingsbanan. Man kan då ansöka om att få in stoet i den så kallade B-stamboken och avkommorna hamnar då på gula papper"
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#3. ah okej.. tack.! jo det är hennes mamma som har något som fattas i härstamningen, en lipizzanerhingst som inte är godkänd.
det beror väl på vilket förbund det är som ger ut handlingarna?
OT!!!
Åhh vad roligt!! jullan1 läste ditt inlägg och tänkte "det namnet känner jag igen". Kollade runt på googel och såg att Rooar var hans pappa. Jag har varit och kollat på Rooar, han fanns då på en gård här utanför K-holm.
#6. holens ingolf? jullan kommer för övrigt från katrineholm :)

okej. Men gäller dom färgerna för alla avelsförbund?
Pratade med amma..såhär var det (har dåligt minne själv) Vi var i kontakt med dom för att jag skulle kanske rida in Rooar. Där på gården stog Holens Ingolf, gammal och dan =)
Men då är det säkert hon Vera som fött upp Jullan?!

Tack believer för att nån äntligen ställer frågan! :D Jag har verkligen alltid funderar på vad folk menar när de säger en massa olika färger på papper.
Fick iof ett litet hum om det hela igår när vi var hos Gejsa, men nu har jag förstått det ännu bättre.
Ska bli intressant att se vad "min" häst har för färg på papprena.
#9. hehe, världen är liten :) jo han blev väl 36 eller nåt, dog för två år sen har jag för mig. Holens Ingolf alltså.. Så fin han va! Det är Krister Gustavsson som står som uppfödare på jullan.
#9 Ja, liten värld!! Krister var mammas jobbarkompis då, därför vi kom i kontakt med dom hästarna. Roligt sammanträffande! =)
#12. Ja vad kul! Då får du ta o hälsa från mig o tacka Krister för världens bästa ponny :)

#10. hehe, så lite så =)
hjullan & molla *host *host* håll er till ämnet 
Är det någon som vet ifall det är olika färger på pappera för olika förbund? Ellr gäller samma färger?
Kiara har nämligen vita papper.
Men Lucky blir jag fundersam över, han har gråa tror jag (dom är typ gräddvita papprena med grått glitter hehe. så antar att dom räknas som gråa?) Men hans pappa är ju godkänd.. Och det stog ju att gråa papper betyder att pappan INTE är godkänd.. hmmm.
skriver av exakt vad här står i mitt pass!
grönt:I svenskhalvblodsavel fullt godkännd härstammning
Vitt: Fullständig halvblodshärstammning men något ej kvalificerad på moderns sida
Gult: Ofullständig härstammning men godkännd tack vare goda prestationer
Grått: Häst av halvblodstyp där ett eller flera led i härstammningen ej är kvalificerade
Rosa: Svenskhalvblodshäst född i USA.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#15. okej! så det gäller halvblod alltså,
Kiara är ju reggad i sv. ridponny och Lucky i SAHF.. någon som vet om samma färger gäller dem?

testar en gång till sen så struntar jag i det här haha.
är det nÅGON som vet om samma färger gäller för araber samt sv. ridponny, som det gör för halvblod? dvs. dom färgerna som Zahara skrev. ?
kan du inte gå in på rasernas hemsida ock kolla det?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

#18. har redan vart inne. finns ingen sådan information. och om det finns det så r det tydligen jäkligt svår att hitta, för jg hittar ingenting =/

#19# Ring och fråga det som gäller din häst då.