Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 3534 ggr
LinaN
0

Kalka kissevåt torv?

Som alla vet så är min häst en kissenisse och igår stod det ett meddelande i vår lilla stalldagbok från ena skötaren.

Hon undrade om vi inte kunde köpa in kalk o kalka Harrys box eftersom det är så vått…. men jag får en läskig känsla av att kalken kommer fastna överallt i päls o i foder och lägga sig som en kletig hinna i boxen.

Detta är något jag aldrig någonsin funderat på och undrar då om det finns någon här osm har erfarenhet av detta. Att köpa in kalk blir ju en extra utgift för mig, och samtidigt så tycker jag nu att bädden är bra, den är ca 20-30 cm hög och 1-2 gånger i veckan läggs det in ny torv.

Visst ibland är den väl litet väl blött precis på hans favoritkisseställe, men där gräver jag ut o lägger in litet torv från resten av boxen så det blir jämnt o fint igen.

Men åter till fråga, kalk, kommer det hjälpa och hur ska jag då använda det?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

pippa__
0

Vi kalkar till våra hästar…strö ett tunt lager kalk på golvet innan du lägger in torven…blir inte kletigt vad jag har märkt..=)

Zadeira
0

Vi kalkade när jag hade Henning! Det funkade utmärkt, blev inget kladd eller fastnade som du är rädd för. Dock hade vi spån ovanpå och inte torv, så jag vet inte om det skiljer sig, men jag inbillar mig att det inte är nån större skillnad…

Men om du har bädd ska du väl inte kalka? Man kalkar väl under, alltså, tar ut allt ur boxen, kalkar golvet och lägger stöet ovanpå, sen gör man väl om det efter behov? Det var iallafall så vi gjorde… Så hur det görs annars vet jag inte ;)

Believer
0

Jag kalkar ofta mina boxar där hästarna kissar mkt. Kletar ingenting. Tar bort lukten bra.

"Att köpa in kalk blir ju en extra utgift för mig…"

Det blir nog inget du märker precis. En säck kalk kostar drygt 25kr. Och om du bara ska ha till att kalka boxen räcker den bra länge. En säck för mig till 2 boxar räcker ca 4 månader. Så 6-7kr/månad är väl ingen större utgift =)

gejsa
0

Klart man ska kalka fast man har bädd. Det tar ju även bort lukten mer. Det åker ner i torven.

Men det bästa är ju den röda kalken stalosan men den kostar en säck nästan 300 kr. Fast den är kanonbra. Då kalkar man bara över hela boxen 1 gång i veckan.

pippa__
0

Vi kör på vanlig kalk och den funkar oxå hur bra som helst och den är billigare ;)

gejsa
0

Fast då har du inte prövat stalosan antar jag?  För jag sa samma sak innan.

Believer
0

Min kompis anävnder stallosan, och jag tycker faktiskt inte det är så stor sillnad mot vanlig kalk.

Zadeira
0

Vi använde också valig kalk, och det funkade utmärkt tillvårt behov…

gejsa
0

Jo, jag tycker det är en stor skillnad. Hon kanske inte gör rätt.

Lukten försvann och det blev bättre bädd hos oss. Den ska ju döda bakterier bla .

LinaN
0

Jag tänker då itne riva ut allt o lägg aom bädden för o få kalken underst ^^

Men det ska alltså itne vara några problem att lägga ner kalk i en av kissgroparna som blivit utgrävda o sedan lägga på ny torv där?

hur mycket ska man lägga in då?

och om en säck kostar 25kr så vart det inte så farligt, tänkte mer att en säck kanske kostade en 200spänn och räcker en månad typ….. 

Får höra med stallägaren så det är ok att lägga kalk i torven då också…..

Zadeira
0

Hehe, tydligen så behövdes inte det ;) Du kan lägga kalken på torven, om jag fattat det rätt!

gejsa
0

Det behöver du väl inte fråga om det är ok att lägga kalk på din bädd. Dom flesta använder ju kalk. Det dödar ju lukten rätt så rejält också om man gör rätt.

Nej, klart du inte ska riva upp bädden. Du strör över hela bädden först sedan strör du nytt torv över bara.

LinaN
0

Men vad är lagom, att torven ska vara gråbrun av kalken eller ska man knappt se torven under?

var köper jag kalk? på GG?

gejsa
0

Kalk köper du på gg ja. När jag tog stalosan tog jag 1 dl per kvadratmeter. Kanske ungefär lika mycket med den vitgråa kalken. Fast jag tror den kostar ca 45 kr nu. Den har gått upp. Men det är ändå billigt eftersom den räcker i flera månader åt en häst.

LinaN
0

Då ska vi till GG i veckan då.

micheles
0

Jag hade prao i ett stall som hade torvbädd.. då blev jag lärd att mocka bort bajj plus värsta kissehögarna eller hur du nu för. Sedan hälla på kalk på det våta å stö över med torv sen. Funkade bra å va frächt

Believer
0

Men kan man kalka PÅ torven? jag trodde man bara skulle kalka på själva golvet, dvs. UNDER ströet.

Kristina-
0

Vi kalkar också våra torvbäddar med vanlig kalk, men ska nog ta och testa stalosan.Glad

gejsa
0

Klart man ska kalka på torven med precis som du gör med halm.

#18# Ja, gör det. Det är dyrt men kanonbra. Har använt det i 2 vintrar nu.

Believer
0

Jag kalkar aldrig PÅ halmen. Jag tar bort kisset och kalkar direkt på betongen. Sen halmar jag över.

Molla
0

Men i nr 0 står det ju att du vill strö kalk för att det är vått i boxen. Jag har använt kalk i spånbädd, upplever inte att det blir en torrare bädd, bara att den luktar mindre.

Jag kunde inte vara utan kalk (använde foderkalk) i boxen, tyckte det blev jättfrächt! Jag kalkade ordentligt i botten, sen underhöll jag det genom att kalka varannan vecka innan jag la in en ny spånbal.

Kalket fastnade inte nån stans! =)

gejsa
0

#20# Om du inte har bädd så blir det så ja. Men nu handlade det om bädd som redan fanns. Då kalkar man emellan varven som man fyller på torv, halm, spån eller vad du nu har.

LinaN
0

#21, jag känner itne ngn lukt från hans box direkt, men å andra sidan tycker ajg att hans "lukter" luktar helt ok. Men om det börjar bli plusgrader igen o långvarigt så luktar nog itne hans box direkt godis…..

lisette
0

man kalkar där det är blött, sedan strör man ny torv/spån/halm ovanpå.

lina, du tar ett tunt lager bara. på GG i vinslöv hade de INTE vanlig kalk.

vi använder som pippa sa vanlig kalk, o det luktar ingen kiss i vårt stall.

jen
0

jag gör som de flesta här.

kalkar när jag mockat och sen fyller torv uppepå

Marija
0

Arraks box brukar ibland kalkas med den där Stalosanen :p
Och jag tkr inte att det blir så kletigt, han har klart snyggaste och renaste boxen i stallet ;)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

tessa
0

Jag använder också stalosan till mina pållars boxar, som har spån som bädd - och jag inbillar mig att det har effekt.. boxarna är fräscha och luktar inte =)

Strödde faktiskt ett lager stalosan över Yrlas box så sent som ikväll, - och på med en ny bal med spån - blev jättefint och rullvänligt ;D

Believer
0

#22. vet att det gällde bädd. Men JAG har inte bädd, därför jag skrev så. med tanke på att du skrev "Klart man ska kalka på torven med precis som du gör med halm"

jag kalkar som sagt inte på halmen, utan under.

gejsa
0

Och du frågade kan man kalka på torven. Då svarade jag att klart man kan. Inte så konstigt svar kanske?

Men ok jag ändrar ordet du till (man) då. Petitesser tycker jag faktist.

Believer
0

petitesser?

tycker inte det är svårt att misstolka det du skrev. Med tanke på att du skrev "du" men men. skit samma..

Ledin
0

#5 har hört att vanlig kalk är farlit för hästar stämmer inte det?

pippa__
0

#31 Varför skulle det vara farligt har du hört?

Lyrik
0

#31 Beror på vilken sort. Använder kalkstenmjöl till min pålle, har det på kiss-ställena i boxen. Har ej bädd, men halm.

Molla
0

Jag blev rekomenderas foderkalk just för att hästen kan få i sig lite. Men jag vet inte. Innan använde jag släckt kalk (?). Båda var bra.

gejsa
0

#30# Nu får du väl ge dig. Vad spelar det för roll om jag skrev du eller man? Om du nu har bädd eller inte är väl petitesser i detta svar. Du frågade om man kunde kalka på torven. Då svarade jag bara ja, precis som du gör på  halmen. Och då tänker jag ju allmänt. Är inte detta petitesser? Ja, då vet jag inte vad det kallas. Löjligt då. Är det bättre.

Believer
0

#35. herregud. hetsa inte upp dig så mkt. Förklarade bara att JAG misstolkade det DU skrev eftersom du just skrev att "precis som DU gör med halmen". Och jag kalkar inte på halmen, som du syftade med i ditt inlägg.

och om du skriver "du" i ett sådant sammanhang, och inlägget är riktat till mig, hur ska jag kunna veta att "du" betyder allmänt? jag upplever iaf. att om du skriver "du" i ett inlägg till MIG, så syftar du på just mig. annars kunde man skrivit "precis som vissa gör med halmen".

Men men. jag måste ju få förklara. fast det kanske är bara jag som tycker så? folk tar ju upp så ofta här inne att man ska läsa igenom vad man skriver innan man "skickar" det. så det just som i detta fall inte blir missförstånd.

LinaN
0

Men sluta tjaffsa i min tråd! :(

Det var ett misstag, nu räcker det.