Förarbevis för hästtransport?!
Nån som vet om det är pågång att man måste fixa ett förarbevis för att få köra hästtransport. Alltså nåt sorts prov på att man klarar av att köra djur.
Har hört att dom pratade om nåt sånt på radion. Stämmer det?

Men det gäller väl inte för vanlig privatperson?!

jo, så ska det bli… Jättebra tycker jag, alldeles för många idi*ter som kör med hästen som en galning

Vad jag förstår så är det inte privatpersoner som tex åker till veterinären med sin häst eller ska åka och rida i ridhus.

Fast personer som har lastbilskörkort behöver väl inte visa att man kan köra djur i en trp eller?
Det är nog detta ni funderar på:
"Ansvaret vid transporter Både chauffören och djurskötaren som deltar i transporten ansvarar för djurens välbefinnande vid transporten.
Alla berörda aktörer och deras personal ska ha lämplig utbildning. Från och med den 5 januari 2008 ska registrerade transportörer/chaufförer och medföljande djurskötare som transporterar nötkreatur, får, get, gris, häst och fjäderfä kunna visa upp ett kompetensbevis. Kompetensbeviset får de efter att de fullföljt en utbildning och fått godkänt vid examineringen."
Saxat från SJV
Man ska också vara registrerad som transportör och transportfordonet måste vara besiktigat och godkänt - och så pratar vi inte om bilprovningen… Läs mer här

Gäller väl bara personer med ekonomisk verksamhet?
Tycker att det är bra att det börjar ställas mer krav. Tyvärr har vi ju inte riktigt samma lager i Finland…
Vad jag har hört ska det stämma att det bara är de msom transporterar med ekonomiskverksamhet ja. Det va vad de sa i stallet där jag jobbar då hon måste gå den kursen :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Ok, då vet jag. Inte alla som måste gå kurs nu alltså!
Tack!!

Då gällde det alltså inte för en vanlig privatperson som tex åker och tränar med sin häst. Skönt!

Vad jag förstått gäller det även om man har hästar som tävlar om prispengar. Det skulle innebära att om man har ponnytravare måste man ha tillståndet, men inte om man har små ridponnyer?!? Det är tydligen en tolkningsfråga, och det verkar som om det tolkas olika i olika länder också. Hörde också att det är dyrt att gå kursen, så jag avstår nog.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Well, det jag kom att tänka på är ju det här med att folk som kör med hästtransport ofta lastar för tungt, och egentligen behöver ett C-körkort (är det väl?)…

#10# Men hur ska ni göra då? Ni åker och ju och tävlar med ponnytravare. Ska alla tävlingar sluta med prispengar då? Verkar helt sjukt ju.
Behörighet C gäller för hästbuss, för tungt släp eller där kombinationen bil + släp överstiger totalvikten 3,5 ton eller bilens tjänstevikt falerar mot släpets totalvikt krävs behörighet E…

Bra att man har BEC-kort då och blir det kurs är det väl bara att gå…
Alltså transpor av häst för ekonomisk vinning/hästhandel/arbete. Trav är ju "oftast" för att tjäna pengar men har man det som en hobby ska det ju gå bra! Där går inte prispenegn in som en "betalninng för tjänst eller vara" Du säljer ju inget utan är ute och tävlar! Har man sponsorer som får del av ens prispengar vet jag inte riktigt hur det fungerar!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Prispengar i ponnytrav äts upp av kostnaderna (oftast) hoss dom flesta med några få undantag då det är sk. mat lappar och bensinen till tävling överskrider vida omkring "inkomst" från tävling….om du inte har "ponnytravare" som firma…viss skilnad mot stortravet.
Det är lugnt Agge, och ni andra. Jag har ringt jordbruksverket och frågat om den här kursen och det kravs som ställs.
Används hästen i ren hobbyverksamhet (typ ponnytrav) krävs INTE denna kurs och intyg. Om man har sin huvudsakliga inkomst i hästbranchen krävs dock detta intyg (typ travtränare).
Man kan alltså fortfarande transportera sina hästar till tävlingar utan detta intyg om man har detta som hobby.
hmm allså även om en idiotförare får förarbeviset innebär inte att dom finkör sen knappast dom lär köra som dom alltid gjort.

#17# Tack för svaret! Då är det alltså inget för en privatperson som jag trodde. :)