Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 766 ggr
micheles
0

nosgrimma..

vad ska jag använda för nosgrimma till kusen? hon försöker hela tiden lägga tungan över bettet, jag använder pullar nu. något super tips=)?

Loa-bg
0

Prova remontgrimma, kanske annan bett också?

micheles
0

1# ja jag tänkte jag skulle prova det.. Rider inte just nu på henne, ska sätta igång henne under sommaren. Jag hade tvådelat me lösa ringar förut, men nu har jag bytt till tredelat me fasta ringar, tänkte att det skulle ligga lite bättre i munnen.. något bättre är det, men inte helt ok

Tappsveden
0

jag tror och har aldrig trott på att en nosgrimma kan lösa ett sånt problem…har hon problem med munnen? kanske får hon inte plats med bettet i munnen….kanske ska testa och rida bettlöst?annat bett?

Murre_Uddiz
0

Filur, en liten filur i stallet (haha vad dålig humor jag har) la också tungan över bettet, så nu har han bett med platta på och det funkar super =)

Snuttan2
0

Försök att hitta ett bett istället som gör att hästen inte lägger tungan över bettet. Du kommer behöva spänna in en nosgrimma på tok för mkt för att hindra den att lägga tungan över bettet, och har du en häst med inte allt för stor och klumpig tunga för sin egen mun ska den egentligen fortfarande kunna få tungan över bettet om den så ville det. Så, istället för maska bort problemet, försök hitta vart problemet kommer ifrån och ta bort det. Alltså varför trivs hästen inte med bettet? Eller är det din hand? Vad för bett har du provat? Har du låtit tandläkare kolla din häst i munnen nyligen och checka av ditt bett? Hur mår din häst rent psyksikt? osv osv…

IsaHolm
0

Vi bytte från 3-delat till rakt gummibett på "min" ponny då han la över tungan och blev stark och stum i munnen. Men sen var vi tvungna att byta när vi började tävla dressyr, men då var problemet borta! Kanske för att gummibettet var mildare och han accepterade bettet bättre

thilda-
0

tungrem (A) eller spärr grimma *ler* hehehe ;) ( ta inte åt er från mitt inlägg)

LinaN
0

SÄger som flera föregående talare, kolla upp munnen men överväg också att rida bettlöst ett tag för o se om problemet växer bort.

och med ett tag menar jag inte en vecka utan iaf en månad. 

#7 du är knas ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Molla
0

Dt finns ju tengfelsbett och tungfelsgummi, så heter det tror jag. Pröva