Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2409 ggr
Fining
0

Halm, spån eller torv?

Vi ska flytta till en hästgård med eget stall och ska nu bestämma oss för vilket underlagg vi ska ha. Det finns en gödselplatta. Vad är priserna på de respektive? Hu tar man hand om gödslet? Måste allt fraktas bort eller tar det "hand om sig själv"? (Det är bara två ponnyer).

Lorita
0

Jag använder torv och gödslet i trägårdslande, det blir inget över efter tre hästar allt använder jag själv

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zahara
0

torv är ju helt klart lättast att bli av med! du kan som #1 använda det själv eller så vill säkert ngn bonde ha det. Halm kan man om man har tur få en bonde till att ta mot betalning men spån kan vara svårare då det försurar markerna, Prismässigt är halm billigast sen spån och torv är dyrast.. Har själv en på halm och en på torvmix….sprider gödslen på egen mark när vi sår om hagarna :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lorita
0

För mig är torv billigare för det går på trägårdskontot inte hästkontot Hemlis

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zahara
0

haha okej då men om man ser det som bara strö då :p Då är det dyrast :)

Fining
0

Men med tanke på att man måste betala nån för att ta halmen, blir den då verkligen billigast? Kanske blir torven billigare då?

Ledin
0

ja det är svårt att fynda torv. Men jag kan köpa 100:- släplasset hur stor släpet är spelar ingen roll. Det tycker jag är billit. Men har inte det i år pga flytt.

Zahara
0

jag har räknat och jag ger 68:- balen spån 83 balen torv och 4:- balen halm…har bädd…halmen helt klart biligast för mig….vi hämtade själv på fältet klara balar. kan man ta emot storbal är det ännu billigare!

davidia
0

jag har köpt halm nu under vintern.så hästarna har att plocka med när det är kallt,och även mjukt och skönt att ligga på.annars så köper jag spån för 5 kr säcken.har provat torv.det var billigt men är såå långt att åka och hämta.

Zadeira
0

Har fått lära mig att det viktigaste är att man tar ut det riktigt skitiga/kissiga, och att ju mindre rent strö som följer med ut i gödelstacken desto snabbare/lättare är det att göra sig av med det eftersom det förmultnar snabbare… Slarvar dock själv rätt rejält…