Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4902 ggr
Smex
0

Boxvila

Jag undrade över en sak. Såg på veterinärarna (på tv4) om en häst som har fått en kraftig hovböld(?) och då hade hovslagaren sagt att hästen skulle stå i boxen i 7 veckor.

Jag har hört att då hästen skall stå i boxvila så måste man gå ut med den minst 5-10 min om dagen. Just för att ledvätskan inte skall "stelna". För hästen måste tydligen röra på sig så att ledvätskan får cirkulera.

Vad tror ni? Det kanske inte ens är ledvätskan som blir fel. Men kommer ihåg att det var något med ledarna.

Lyrik
0

#1 Var det hästen Ginger du menade? Han hade fång, inte hovböld, skulle enligt veterinär och hovslagare bli frisk efter 15 veckor. Men det blev det inte. Efter ETT ÅR på boxvila fick de avliva honom!Förvånad

Smex
0

#1 jaha, ja då missade jag lite grann.Generad trodde dom pratade om hovböld för jag såg bara då hovslagaren hade satt på hästen lindor på hovarna och sa att han skulle få stå i ett antal veckor.

Men då är väl inge bra om hästen skall stå i en box så länge. Då behöver den få ta en liten promenad varje dag. eller?

Lyrik
0

#2 Han hade verkat Ginger på ett speciellt sätt för fånghästar (De är ensamma i Sverige om denna metod). Sedan satt ett par kuddar under hovarna, och lindat om med Vetrapbandage.

Det beror på skadan. De flesta hästar på boxvila ska ej röra på sig, förutom då vid mockning, bandagering mm.

Ginger stod i sin box hela tiden, förrutom vid alla besök på Strömsholm då…

gejsa
0

Stackars häst och ändå bli avlivad till sist. :(

davidia
0

ja min kuse hade boxvila i två veckor.han gick 3 meter utanför dörren och sen in i boxen igen……….så dom måste inte gå 5 -10 minuter.vissa klarar inte ens det.

AusaBausa
0

min fånghäst vägrade gå genom boxdörren på slutet….

Smex
0

ja men jag har inte fått svar angående om det är bra för en häst att bara stå i en box i några veckor.

Hästen kan bara cirkulera ledvätskan genom att den rör på sig. det är i alla fall vad jag har hört. Vill kolla om det är sant eller inte.

Molla
0

sorgligt med Ginger!!!

gejsa
0

#7# Men det beror ju på vilken skada hästen har. Måste den stå i box så måste den ju. Och några veckor är inte så farligt. Finns ju hästar som kan få stå i gipsvagga i flera månader har jag hört.

Smex
0

#9 ja och det har visat att många hästar har blivit sämre i benen efter dom har stått i vagga. Man försöker undvika att sätta en häst i en sån. Då är det nästan bättre att låta hästen få avlivas.

Så ingen vet?

Ottino
0

Tråkigt att låta fånghästar stå i box så länge som vissa får, när det finns andra alternativ. ---> SANHCP

Lauth
0

Är SANHCP detsamma som den mycket omstridda "barfotaverkningen" där det är helt okej att hästen är halt i veckor efter sin verkning?

Detta är inget påhopp utan jag vet faktiskt inte vad SANHCP är annars!

Ledin
0

urk vad synd 1 år i en trist box (antar han fick gå ut lite iaf ledd) men ändå sen inte kunna rädda han näää var grymt stackarn.

Ottino
0

#12 Det är nog Strasser-metoden du menar. SANHCP-hovvårdare är noga med att följa svensk lag, de gör aldrig "ingrepp" som får hästen att ens blöda, som t ex hovslagare tycker är helt okej när dom skor.

hjullan1
0

#12. Vill du veta vad SANHCP står för har jag några bra länkar du kan kolla. www.friskahovar.se www.harmonyhorse.se (som är Lasse Östermans hemsida, våran hovvårdare) www.sundhast.se (Ove Lind, den omtalade, även bror till Lasse Österman) Läs och bilda dig din egen uppfattning. Jag tipsar att läsa artiklarna om Hovens Naturliga Balans.

http://www.sundhast.se/PDF%20artiklar/Sko%20aldrig.pdf det här säger Ove Lind, som startade SANHCP om fång.

gejsa
0

#10# Ja, det där tål nog att diskuteras. Det beror nog alldeles på vad det är för skada som sagt, ålder och mentalitet på hästen och om den med säkerhet blir bra sedan.

warum_nicht
0

underligt att det uppstått en hov-kult runt den här kvinnan Strasser… jag läste om henne och hennes teorierer som ändå hade en viss status iom att hon var veterinär… sen fick jag veta att hennes specialitet och hennes avhandling handlade om fiskar. blev ännu mer skeptisk till barfotagrejjen efter det.

Lorita
0

#17 hon kom väll på att fiska inte har problem med hovarna och inte har skor Hemlis djupgående studier? Fundersam

Jag har faktiskt svårt för alla metoder, då man lätt måla in sig i ett hörn alla hästar är ju individer Flört Mina hästar däremot går barfota hela högen utan problem Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zahara
0

Vi avlivade en häst i våras…hon fick tarmupphängning och behövde opereras med upp till 6 månaders boxvila efetråt…Den hästen hade klarat operationen men hade ALDRIG klarat av boxvilan! Så vi beslöt oss för att det var bättre för henne att trava vidare…men fy vilket svårt beslut det är och ta! Man vill så gärna vara egoistisk och hadem klvar! Tror man ska ta boxvilan lite efter vad det är för psyke på ens häst…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lyrik
0

#4 Ja, så säger både vet och hovis att han ska bli helt återställd efter 15 veckor…Ledsen Stod på Buke om honom.

#10 Min ena kompis häst fick stå i hängmatta på Ultuna i 3 veckor pga spricka i frambenet. Sedan hemma i boxvila och sjukhage. Är helt återställd efter detta.

#11 Tror ej att det kan "rädda" alla fånghästar mm.