Tävla 30-årig häst?
En tjej som jag har på msn har en häst som är ÖVER 30 år (det är väldigt gamalt) och hon tävlar den i hoppning i typ 80-klasser, jag tycker inte den ska tävla och framför allt INTE i hoppning så högt. Hon säger att om hon inte tävlar tappar han livslusten men det är väl fel, en häst trivs med att ta det lugt också ibland när den är så pass gamal
det är väl olika från häst till häst det som med folk.. vissa tycker om lugn pensjonsålder, andra vill ha action. Min farmor tex är högt och lågt och vill inte ha det på nåt annat vis. Varför är det så fel om hon tävlar om hennes häst tycker om det?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

de låter ju lite häftigt att tävla när den är så gammal, åldern måste ju ta ut sin rätt nån gång, men trivs hästen med sitt liv så visst, varför inte lixom?!
Man KAN tävla men hästen lär inte leva lika länge och blir lättare sjuk/skadad
Har hästen redan levt i 30 år och tävlats under den tiden så har den hästen levt väldigt länge…
Men du säger varken vilken ras det är, det finns ju raser som anses leva väldigt länge, och det finns alltid regelr som bekräftar undantag.
Men om du bara har den här kvinnan på msn, hur vet du att hon inte ljuger för dig? Det är ju rätt vanligt att det förekommer en hel del osanningar via nätet, folk som utger sig för att vara en person och sedan har fem andra användare, eller som säger sig vara dressyrtränare coh sedan bara har ridit ett dressyrpass i hela sitt liv…. men man är ju ändå godtrogen och utgår ifrån att folk talar sanning om man itne träffat dem i verklgieheten o ser hur det hela hänger ihop.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

De brukar säga att de 3 första åren är 5 häst år vardera så en häst som är 3 år är alltså 15 häst år, efter det är varje år 3 häst år.
Så denna häst som tävlas är 96 år.. Det är VÄLDIGT gammalt..:P
Men man vet ju inte den nu är fräsh. Klarar den det inte, borde väl veterinär, eller sekiteriatet säga ifrån.
Så länge hästen tyckeer det är kul så :) Den blir ju inte gladare av att stå i hagen och ruttna bort:)
Så länge den tycker det är roligt och är hel och frisk så är det väl inga problem med att dom tävlar!
Tycker ofta hästar blir "gamla" fortare om den bara får stå som sällskap eller promenadridas. Då tappar den ju muskler, kondition å kanske livsglädje…

Jag tycker inte det är nått fel att tävla en 30 årig häst, OM den är frisk och tycker det är kul :)
Och jag vet hästar vars tappat livslusten när dem skulle pensioneras från tävlingsbanan, deppat ihop fullständigt slutat äta och vissa har gått så långt så det slutade med avlivning.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Jag tycker det låter som ett friskhetstecken om hästen är tävlingsbar fortfarande! Jag ser inget som helst fel med det om hästen orkar och kan prestera. En häst som inte orkar skulle inte klara av det. Håller med Fija . Man ser ofta gamla hästar som bara "ruttnar" bort i hagen för att ägarna tycker att dom ska vara pensionärer.

#3. Vart har du fått ifrån att hästen inte lär leva lika länge om den tävlas när den är gammal? och att den lättare blir sjuk/skadad?
vet du ens vilken häst det handlar om?
säger som vissa andra. det är olika på olika hästar. vissa hästar behöver hållas igång trots hög ålder så de inte blir uttråkade och tappar livsglädjen, medan andra hästar vill ha lugn och ro.
Tror hon känner hästen och vet hur hon är.Om hon inte gilla hoppa skulle hon väll knapast gå. Tycker det låter som en sund häst som klarat 30år och är pigg 

#12. tycker oxå det låter som en sund häst =) inte alla 30-åringar som skulle vilja/orka hoppa så mkt tror jag