Akut fång
Japp, hittade en ruggigt sjuk häst i hagen i dag. Akutfång enligt veterinären. Nu är det boxvila som gäller och medicinering.
Snälla hjälp mig att hålla tummarna för att hon svarar bra på behandlingen.
Lider så hemskt med min lilla tös.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

håller tummarna för er:) lyckatill

Tackar. Tycker så synd om henne. Hon har så ont, trots att hon fått medicin.
Audiatur et altera pars

Det är synd om dom då, hoppas på en snabb bättring och du får all min sympati från mig.

Tänker på både dig, din fam, och häst. (om det nu hjälper), kan ju inte komma upp och vara till något stöd för dig.Kra
aaaam
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

var det flisan? vad sa dom om hennes hov annars?

Nej det är inte Flisan. Tro det eller ej, men jag har två halta hästar.
Inget allvarligt med Flisan alls faktiskt. Hon har halkat i hagen och kan gott och väl traska omkring som vanligt. ;-)
Något positivt mitt i allt;-)
Det var Dixi som när jag kom med spånleveransen på förmiddagen var tvärsjuk. Hon bara stod och darrade och var hur dålig som helst. Höll inte på att få henne in från hagen. Fruktansvärt att se en häst så otroligt dålig. Hon gjorde sitt bästa för att gå när jag bad henne och lockade men usch vad ont det gjorde. Syntes på hela hästen liksom.
Tack bebbe, Kiara och lisette för era tröstande ord. Blev så orolig när veterinären sa att hon kanske inte skulle gå att rädda. Ska ringa veterinären igen på torsdag och berätta hur hon svarat på medicineringen och de kalla lindorna. Så blir det återbesök nästa vecka.
Audiatur et altera pars

Hoppas de går bra för er! Vet precis hur du känner det, min polle hade fång för ett år sen. Hoppas hon inte får några rotationer!
Håller tummarna allt jag kan för er!!

jag håller oxå tummarna och hoppas att lillan blir snart bättre.
kram/Linda

Tack MiaMaria och Linda.
Ja, rotationer hoppas jag vi slipper ifrån.
Audiatur et altera pars
usch! Hoppas att hon hämtar sig!
kram Jasmine

#6 vad skönt att det inte var ngt värre med flisan du! och vilken TUR att veterinären skulle komma ändå. visst var det väl så? du ser, det finns ngt gott i allt skit ändå… :D
hoppas hon repar sig, du har haft för mkt otur den senaste tiden. kram på dig :D

Tack Jasmine!
lisette, ja det finns alltid något positivt i allt elende och det är ju tur. Annars vet jag inte hur jag hade orkat detta. Har varit för mycket nu, jag känner det.
Men du har rätt, veterinären skulle komma ändå eftersom jag blivit anmäld till djurskyddet igen. Denna gången var Flisan mager. Men den räkningen får komunen stå för eftersom det inte var vanvård på henne. Hade jag vanvårdat henne hade jag fått betala. Så nu är hon uppkollad i alla fall. ;-)
Audiatur et altera pars
#12 Visst är det ruggigt hur folk håller på och anmäler! Har varit med om det ett par gånger själv, när inspektören kommit ut till mig har allt varit i sin ordning. Kom senare fram att det var en stackars människa som velat ha en häst som jag hann köpa innan henne.
Ps. Jag tänker på din häst och dig. Hoppas den blir bra igen!
Huga, lika hemskt varje gång man hör om fånghästar :( Vad var det för medicin du fick att ge henne?

#13: Tackar för tankarna du sänder oss.
Visst är det tråkigt med dessa anmälningar. Men här duggar de så tätt att jag snart kommer bli allergisk mot djurskyddet.;-)
slo, medicinen heter Finadyne. Ska ges i 10 dagar.
Så nu är det boxvila så det ekar om det. Men vad som helst för att det ska bli bra. Nu ska jag upp och se till att det blir is på benen på henne en stund så hon får lite svalka på dem innan natten.
Audiatur et altera pars
#15 Vet du vem som gör anmälningarna då? Avundsjuka är en svår sjukdom. Om det inte är något fel och folk anmäler ändå så måste det ju bero på att människorna som anmäler har problem av något såsom ex avundsjuka! Jag blir så arg på det, folk kan offra mycket för att ställa till det för andra.
Oki! Trist med boxvila… Blää! Vi hägnade in ett vindskydd när shettisen hade fång, sand i botten självklart. Funkade perfekt, tänkte som ett litet tips bara om det blir långvarigare än 10 dagar, men det hoppas vi verkligen inte på!
Lider med dig Åsa - som jag skrev tidigare, håller verkligen tummarna för den lilla tösa!
förresten.. vad menas med rotationer i fångsammanhang?

Men vad sjutton!! Jag har skrivit här men det är borta.
Stackars er. Menar du att din häst har fått fång fast dom fortfarande går i vinterhagen? Ja, nu när det regnar så får gräset höga värden. Det växer ju så det knakar. Vi går och handbetar våra hästar varje dag. Och det har ju växt ut dagen efter ibland.
Tycker att du har varit med om det värsta med din shettis. Nu en annan häst. Vilken häst är det? Är det travaren som är dräktig eller? Ger du mycket kraftfoder? Vad har du gett? Lider verkligen med er. För fång är väldigt jobbigt både för ägaren och hästen.
En bamsekram från mig till er.
tessa, med rotation har jag för mig menas att hovbenet sänker sig och börjar rotera uppåt-bakåt… Jag vill helst bara glömma allt som har med fång att göra och hoppas att den sjukdomen försvinner för all framtid.

eh jag kan inte för allt i världen förställa mig hur det ser ut…

Ja, dom står på benet när det blivit så. Det har gått för långt då.
lisette, det syns oftast inte alls om det inte gått väldigt långt. Men det är benet inne i hoven som först sjunker neråt, och sen börjar rotera. Det innebär att benet trycker undan kötthoven och till slut tränger ut genom sulan…
Tänker på dey Åsa och lilla Dixi!
Hoppas på det bästa! Kramar /Elin
/Elin
slo: Tack för ditt svar! - låter fruktansvärt! - När det har gått så långt, finns väl inget mer man kan göra..? 

#16: Nej något säkert är det inte. Några stycken som gått ihop verkar det som för att förpesta min tillvaro. Sådana som tror sig veta allt. Känns lite orättvist, jag som skriker efter experthjälp hellre en gång för mycket än en gång för lite. Men, men det roar dem tydligen att förpesta min tillvaro.
Nu väntar jag på att få en anmälan om att jag håller Dixi inne dygnet runt och låter varmblodet gå ute ensam om dagarna. Har förvarnat djurskyddet om detta dock. Så de slipper ödsla bensin på att komma till mig igen ;-)
gejsa, jag har handmatat mina med. Gått små kortisar med dem så de fått beta lite. Nu verkar det som om problemet inte kommer sig av gräset utan enligt vetrinären har hon då vi gett Flisan och Dixi sin frukost i hagen lyckats tiggt till sig av Flisan fölmix som innehåller tillräckligt mycket proteiner för att framkalla fång.
Hon haltade inte ens när jag var upp och gav dem frukost, men sedan fyra timmar senare så var hon helt förstörd. Stod bara och skakade i hagen när jag kom upp och kunde knappt gå. Fy fan vad jag mår illa när jag ser djur lida. Att det är jag som klantat mig gör ju inte saken bättre. Hade inte Flisan fått äta i hagen hade detta aldrig hänt. Så nu står hon där tösen med värk för att matte är dum. 
Var där och satt hos henne några timmar ikväll och lät henne ha isomslag på benen, det ska tydligen hjälpa dem mot smärtan och förminska risken för gallor. Så nu får hon vila. Och i morgon bitti blir det lindor en stund igen.
Audiatur et altera pars

Hejsan! :)
Min ponny hade fång för ungefär exakt ett år sedan.
Han fick akut så stallägaren såg det när han skulle ta ut honom och ringde veterinären och oss. Så fick han medicinering och veterinären sa att vi skulle ta av honom skorna. Men vi pratade med vår jätteduktiga hovslagare som sa att skorna skulle vara på. Så det fick de bli. Det blev ingen rotation. Eftersom vi tog det i så tidigt skede. Han fick nerbantas rätt så rejält. Efter ett tag fick han ha sulor och det hade han i ungefär ett halvår. Nu syns inte fångranden alls längre. :) Men han är ju ett matvrak o han fick nästan ingen mat alls . :( Lite hö om dagen bara… Men det gick över snabbt. Hästar/Ponnyer med rotation går också att rädda men det är värre om hästen får kronisk fång. Så lycka till! :) Allting kommer att lösa sig, försök vara noga med hovarna bara. ;) :)

Ett par saker till! Det där med kallt omslag är JÄTTEBRA! :) Min ponny blev mycket bättre i benen efter de "behandlingarna". :)
Jag visste ju inte så mycket om fång för ett år sen men typiska tecken för att en häst/ponny får fång är att de får stora, hårda gallor och sväller upp i magen snabbt. Det gjorde min iallafall. :P

#27: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Känns så skönt att inte vara ensam om detta. Okej, jag vet att det är massor med folk som har fång hästar, så inte för den saken. Men just att jag känner att jag har er här inne. Ja, nu blev jag lite rörig kanske. Men jag hoppas ni förstår ändå.
Jag kallade ut min hovslagare i dag. Så han kom faktiskt före veterinären, så då fick hon lite första hjälpen av honom liksom.
Sedan ska han komma tillbaka för att sko henne så snart hon svarat på medicineringen. Just nu har hon så ont att vi inte vill förvärra det med att sko henne.
Men du har rätt att hon ska få skor så snart som möjligt. Tydligen kunde man hjälpa hästen genom specialskor. Så det har jag jagat reda på en kille som kan fixa. Allt är i alla fall påbörjat så jag har vet vart jag ska vända mig när/om det behövs.
Min hovslagare och veterinären sa också att det var bra att jag reagerade så snabbt som jag gjorde och att detta kan hjälpa henne i längden.
Hovslagaren konstaterar varje gång när han kommer att han blir argare och argare för varje gång över den hetsjakt som bedrivs på mig och mina hästar eftersom han vet vad jag är fjollig med dem. Men, men skit sak samma. Huvudsaken är att hon blir bra min lilla gumma.
Förlåt mig för att det blev så långt. Säkert orkade ni inte läsa allt, men jag är så orolig över henne och mår så dåligt över att hon har ont. Så jag bara behöver skriva av mig lite.
Kram Åsa
Audiatur et altera pars
åååh, åsa, jag blir så arg för att folk är så himla elaka !
jag förstår inte varför dom inte kan låta dig vara.
dom måste ju fatta att det inte lönar sig att skicka djurskyddet på dig, eftersom det aldrig är nått fel ?!
..och jag hoppas verkligen att din lilla tösa blir bra igen :) kram på dej.

#30: Tack så mycket för de orden. Jag tror man får se det så att det är synd om dessa människor. De måste ha ett fruktansvärt trist liv om det enda som glädjer dem är att jävlas med mig.
Nu lägger jag energin på Dixi. ;-)
Audiatur et altera pars
Håller alla T:na.
Stackars din pålle:-( Hoppas hon mår bättre idag? Jättebra att hon kom under behandling så snabbt
Har du någon möjlighet att hälla in ett lass sand i boxen alt. på ett LITET område ute? Det är jättebra om hon får stå på så mjukt underlag som möjligt. Fuktig sand kyler ju oxå;-) Enligt min hovslagare ska skorna AV för att hoven ska kunna vidga sig om pga svullnade som blir. Ja, jag vet hovväggen är stel så var ska den då svullna? I mjukdelarna baktill. Skon låser ihop trakterna, och hindrar därför svullnad och cirkulation… Det här finns det olika solor om jag vet, så du får lyssna på vad din hovslagare och veterinär säger, ville bara framföra min erfarenhet.
Vänta gärna med att slå på sjukbeslag till hästen har svarat ordentligt på medicineringen. Blir lättare både för häst och hovslagare.
Hovbensrotation: Hovbenet släpper från hovväggen pga syrebrist -> celldöd. Böjsenan får då fritt spelrum att dra i bakdeleen av hovbenet -> hovbenet roterar.
Hovbensänkning: Kommer senare när hästens tyngd får hela hovbenet att "lossna" och närma sig sulan…AAJJJ

det där med djurskyddet har jag med vart med om. det är inte kul.
en tjej i förra stallet som av ingen anledning var sur på mig anmälde mig till djurskyddet för vanvård av mina katter. hmmm. men hon är en sådan människa som mår bra av att klanka ner på andra. klarar inte av såna människor. detta förklarade jag för han från djurskyddet som kom hit, och han sa att det tyvärr kommer många såna samtal. Från avundsjuka personer. Snacka om vad mycket de får åka i onödan bara för att se att djuren har det bra.

Kan trösta dig med att det är bättre med akut fång än smygande fång , för smygande fång har oftast hovbenet alla redan börjat rotera innan man upptäcker det .
Men har ni inte gjort annat än ställt in den på box? inget gips med klack, av med skorna om den är skodd och aboslut ingen tåhätta, man ska ju egentligen kapa tån rakt av sen. Men när de behandlar fång nu för tiden så brukar de gipsa och gipsa med klack , funkar kanon bra.

Usch Åsa! Vad jäkligt att hästen bara behövde ta lite mat från ditt varmblod för att bli sjuk. Men då har den verkligen känslig mage. Hade nog blivit dålig på betet också då. För du hade ju så mycket har jag för mig. Hur mår hon i dag då?
# 35 Varför gips med klack? *nyfiken*
Åsa F: läste # 36 inlägg och kom på; Har du gett fil eller något annat för att återställa bakteriefloran i magen på pållan? Tycker h*n inte om fil så kan Proviva jodgubbsdryck gå ner…
#37, jag gissar på att gips är till för att luta hoven frammåt, så överrullningen underlättas när dom ska gå… Jag har bara varit med om att dom kapade tån nästan rakt av, la i en sula av nåt gelmaterial och skodde bakochfram.

#38 du har helt rätt

Hon var redan oskodd, men hovslagaren fick kapa tån på henne så att det skulle bli lite bättre för henne. Specialskor och sådant kommer vi att diskutera vidare om nästa vecka vetrinären och jag sedan kommer hovslagaren igen den 13 juni. Så vi jobbar på så gott vi kan.
gejsa, visst är det trist med att det tydligen räckte med Flisans foder för att göra henne sjuk. Det konstiga är att hon inte reagerat alls på vårat sommarbete tidigare. Jag kan ju ha haft tur då jag alltid förberett hästarna för betet under låång tid och väldigt lungt innan jag för över dem. Men trist som sjutton är det.
Det där med sanden är ett bra förslag, dock väljer hon att ligga mestadelen av tiden i boxen nu så spån kändes lite bättre än så länge. Men jag håller på och jagar sand till henne.
Cinna jag har inte gett henne fil eller något annat. Kan det alltså hjälpa henne? Vilket sjukbeslag tyckte du att jag skulle vänta med (#33) ? Var det kallbandagen? Det var veterinären som ansåg att detta skulle hjälpa henne redan nu. Med början i går kväll. Men jag är kvar i stallet och väntar på att isen ska smälta så hon har inte banaden något länge. Sedan bandagerar jag med fleecebandage så det sitter inte så hårt, mer att det bara är där och kyler liksom.
Audiatur et altera pars

Ja, fång kommer ju från magen. Har läst nyligen att man kunde ge något när det blev fång men jag kommer inte ihåg var jag läste det.
Ja, det är ju därför som det är så viktigt med att göra foderstater. För mycket kraftfoder kan ju ge fång också tyvärr. Men en del ger ju hur mycket mat som helst när hö är det bästa att ge mest av. Helst då så dom har jämt av det.
Hade du nyss bytit foder också? Fång kan ju utlösas av obalans i tarmfloran såsom det blir vid foderbyten osv. Kanske att A-fil med bakteriebalans kan vara något?

#41 Jag fick just ett samtal från en vars veterinär rekommendera betfor till deras fånghäst, behöver jag nämna att hästen just fått ett nytt fånganfall 
(det är Nade om någon undrar)

ja för att de ska avlasta lite med och får lättare att rulla över en metod de började med för ett antal årsen som jag tycker funkar bra på fånghästar.

Fy fan vilken i…t vet han inte att det är socker i betfor eller? Och han ska få vara veterinär.

Man får ju inte ens ge morötter. Åsa det vet du va? Inget mer än hö nu inte ens en sockerbit.

Min veterinär rekommenderar PG-beslag till fånghästar. Det är både ett tränings- och sjukbeslag.
Fick även rådet att blanda ut medicinen men lite betfor, kan vara svårt annars att få i dom pulvret.
Som jag har förstått det hela är det proteinerna man ska vara rädd för, inte sockret.

Ja, protein och socker har jag hört. Folk som har haft fånghästar har berättat bl a på bukefalos hur hästen har fått en fånganfall av lite betfor eller en morot osv..

Mitt sto har den värsta tänkbara fången, och hon fick ca. 50gram betfor utblandat i vatten för att luras till att äta upp sin medicin.
Socker gör ju hästar feta om dom inte motioneras. Och feta hästar har större risk för att drabbas av foderfång. Men foderfången i sig själv är väl en proteinförgiftning.
Rätta mig om jag har fel, men det är vad min vet. berättade för mig.

VAAA??? Jag tror jag blir idiot. Jag fick tillsägelse att blötlägga en näve betfor för att ge henne medicinen i. Så det har jag ju gett henne nu på morgonen. Kan jag alltså ha skadat henne mer ändå nu då? Va sjutton jag gjorde ju som veterinären sa.
Annars så vet jag att de inte ska ha något extra. Bara hö får hon och i små givor fast flera gånger per dag istället, allt för att hålla igång magen.
Vi bytte ju foder på Flisan eftersom hon behöver tjocka på sig lite extra nu i slutet. Och det var tydligen det som slog emot Dixi. Detta är så trist då jag verkligen varit noga med att Dixi äter mest hö. Lite lusern har hon fått tidigae men så lite att det mer varit för att det ska vara något i krubban när Flisan får sin liksom.
Jaha, råd emottages tacksamt, hur får jag i henne medicin pulvret nu då.
Audiatur et altera pars

Har ingen aning om fång. Har som sagt bara läst vad som skrivits på olika ställen. Vet att många skriver att betfor, morötter och socker bitar är farligt att ge till fång hästar. Varför det är så, ja det vet jag inte. Trodde det var sockret som gjorde att dom fick fång. Inte att dom blir feta. För nog kan man ge en morot och lite betfor då och då för den skull.
Kanske Kiara vet eftersom hon också skrev om betfor. Att det var dumt att ge en fånghäst. Och tydligen hade den hästen fått ett nytt fånganfall pga betforen också. Kanske beror på vilken sorts fång man har? Någon som vet mer?

Mitt sto blev då bättre när jag fick i henne medicinen.
Med tanke på att man måste välja mellan att se hästen plågas av sina smärtor eller tillföra en minimal dos betfor för att lura i dom medicinen. Så var valet enkelt för min del.
Valet mellan pest och kolera är aldrig roligt.

Hmm, ja jag måste ju få i henne medicinen annars lär hon ju aldrig li bra. Sedan har hon så ont att hon behöver smärtlindringen.
Audiatur et altera pars

Stopp och belägg!!! Du hade rätt Anki. Jag har sparat en avhandling från Strömsholms djursjukhus på 30 sidor. Satt och läste detta nu. Och där står att dom rekomenderar en näve betfor, eller linfrön samt i vissa fall parafinolja för magens skull. Eftersom dom ska stå inne i box på spån eller sand.
Nu skulle du ha vetat höets värde också Åsa. För är det för höga värden i ska du blanda ut det med halm. För mycket protein du vet….
Övervikt är en bidragande faktor till fång står det också. Håll hästen smal eller normal iaf.
Ursäkta att jag oroade dig i onödan Åsa. Men jag trodde på det jag hade läst förut. Helt fel tydligen. 

# alla efter 42 (tror jag)
En näve betfor till att få ner medicinen är ingen fara, jag skulle ha förtydligat mig dom gav efter rekommendationen på påsen och veterinären sa ingen mängd. Så klart så började dom direkt med full mängs också.
De senaste rönen är att det är motsvarande socker sjuka hos människan, det är socker som är farligt man har länge misstänkt proteinet för att hastar ofta har insjuknat på vår och höst när dom släps på bete. Men nu har det konstateras att det vandrar socker från gräsets rötter upp till det gröna för att skydda gräset för frost. Det är mycket socker i frostnupet gräs så en stor VARNING! Proteinets betydelse har man tonat ner något men hästen ska ju inte ha mer protein än vad den behöver ändå. Som med diabetes är det en vällevnadssjukdom och olika hästar har olika benägenhet för sjukdomen. Man kan likna det vid ett vatten glas som står under en kran som droppar, så småningom är glaset fyllt och rinner över. Vi kan styra dropparnas storlek men vi vet aldrig hur stort glas som ska fyllas.
Det där med lite linfrö och lite betfor lät smart för magen för det är ju viktigt att hålla igång hästens tarm när den står stilla.

Så skönt att det var så. Då har man gjort rätt och behöver inte ha dåligt samvete. Ibland får man höra så många versioner av hur man ska göra så att man inte vet riktigt om man är ute och cyklar när man genomför det man tror är rätt.
Ja, fång kan (nog! Man är ju inte säker än…) utlösas av proteinchock och/eller överskott av fruktan (en viss sockerart). Fruktan finns i gräs, mer i vissa sorter tex maskros och rajgräs. Vid frostangrepp ökar halten fruktan i gräset.
Man tror även att ett för stort överskott av stärkelse kan utlösa fånganfall.
Jag förstår vets rekommendation om att ge betfor, även om jag tycker att en häst med fång inte ska ha något alls utom hö/halm.
Betfor innehåller förhållandevis lite socker. Det är det som blir kvar när allt socker är extraherat från sockerbetan. Gräs innehåller tex mer socker än betfor. En annan fördel med betfor är att den innehåller långsam energi och tas upp i tarmen på exakt samma sätt som hö. Havre innehåller mer snabb energi än betfor och mindre fiber än betfor. Du slipper även stärkelsen med betforn.
ÅsaF; Håller alla tummar för att din häst återhämtar sig helt och fullt! Det måste vara en fruktansvärd upplevelse att hitta sin häst i hagen med såna grymma smärtor! Många styrkekramar till dig och din häst!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Aha, vad skönt då har jag alltså inte gjort något för att förvärra för henne i alla fall. Jag har redan så dåligt samvete för att hon är sjuk så att det känns som om det räcker.
Jag pratade med min höleverantör. Och han hade ett hö med sämre värden i som jag hämtade hem igår. Så får Flisan äta det med högre värden i som är ute på dagarna.
Audiatur et altera pars
# 57 Menade att du skulle vänta lite med att låta hoslagaren banka på hoven till medicinen har gett ordentlig effekt. Jfr med att slå emot en "blå nagel". Kall bandage tycker jag låter helt OK. Vår shettis älskade "jordgubbsdrickan" och ratade totalt "skogsbär" samt alla dofilusprodukterna. Är pållan snäll kan du ju alltid försöka blanda ut medicinen i lite Proviva/Dofilus och spruta in det i munnen.
Örter kan ha en bra effekt, PMar dig tel.nr till en som är duktig på örter om du är intresserad av att försöka med det.
Nu vet jag inte hur stor hästen är, men är den "hanterlig" så kan det funka att ta en doseringsspruta, klippa av toppen så det blir ett stort hål, fylla i medicinen och sen göra som man gör när man avmaskar - trycka in i munnen och hålla upp huvudet. :)

Kan berätta för er att hästen inte är stor. Hon är 127 i manken. Men har personlighet som överstiger den mankhöjden rejält.
Vi pratar inte om någon snäll liten ängel här, jag lovar. Vi pratar om en envis dam som levd stor del av livet med att hon bestämmer över människorna. Så vi har mycket att jobba med när det gäller henne ännu.
Självklart är jag intresserad av örterna, ser fram emot ditt pm.
Audiatur et altera pars

Det är även farligt att äta av gräset när det tex varit torka och det börjar att regna mycket. Då får gräset ny energi med socker och då är det också risk för fång.
Förstår att man inte kan ge massor av betfor. Som jag skrev förut, det beror kanske på hur mycket fång hästen har haft förut också. Den tjejen som inte kunde ge en morot eller lite betfor kanske hade haft rejält med fång. Vet att hon fick ta bort hästen efter några år pga detta iaf. Så lite typ en näve var ju helt ok iaf. 

#60# Det där med mjukt underlag, jag öste in typ 5000 spånbalar till min ponny när han hade fång för så mjukt och elastiskt underlag som möjligt. :P jag gav honom hö och morötter, hade ingen aning om att det var farligt! :| :P

Ville bara uppdatera lite. Har varit hos tösen här på kvällen igen. Hon är inte varm om hovarna nu och jag kände ingen förhöjd puls på henne. Hon försökte till och med smita ut ur boxen. Fast det går ju inte så snabbt för henne så det var inga problem att hindra henne, men ändå. Bara det att hon plötsligt hade viljan att försöka känns positivt.
Audiatur et altera pars

Det är inte socker i sin rena form som är farligt, det är alla snabba kolhydrater.
Återigen, hoppas det ordnar till sig!

Vad skönt Åsa! Men tänk på att det nog är medicinen som gör att hon vill gå ut. Hon känner inte det onda. Men den finns ju där. Så var försiktig. Håller tummarna att det går vägen eftersom du hittade henne så pass tidigt.
Parafinolja är bra för det rensar och smörjer tarmarna.
Det finns pulver som säger sig vara bra för mag och tarm (en liten dyr burk)… De består mestadels av Foderjäst. Foderjäst kan du köpa på Granngården. Tror det är en 7kg hink. Kan ges ½-1 dl om dagen uppblött i oljan eller vatten.
Om hästen inte gillar att äta medicin så kan man hälla det i hästen via en PET-flaska… Håll upp huvudet högt och stoppa in flaskan så långt in som möjligt (som vid avmaskning)…

#65: Jag vet att det beror på medicinen. Men just det att det är ett bevis för att medicinen hjälper som jag blev så glad över det lilla. Hon får inte gå någonstans alls. Jag mockar till och med när hon är i boxen. I går låg hon ner första timmen på kvällen när jag var där, så då mockade jag för hand för att inte störa henne. Tycker det är så bra att hon vilar.
Var ju i alla fall tvungen att be henne resa sig till slut för att mocka under henne och fylla på strö. Men det gick bra. Hon reste sig lättare också. Så medicinen har hon svarat på i alla fall.
Jag försöker klamra mig fast i de små framstegen. ;-)
Audiatur et altera pars

Sjävklart Åsa. förstår dig fullt ut. 

Fast lite löjlig är man nog som blir glad över så lite. Jag vet ju att hon fortfarande lider av det. Fruktansvärt mycket till och med. Men hon har en annan blick nu i alla fall.
Kanske kan vi komma över det sista av hennes dåliga beteende mot människor genom detta också. Nu blir hon ju så otroligt beroende av oss liksom.
Audiatur et altera pars

Jag har fortfarande inte förstått vilken häst det är. Är det korsningsponnyn på vad? Hur går det för travaren nu då? Kan hon gå ute själv? När var det hon skulle föla?

gejsa det är Dixi våran korsningsponny. Hon är en korsning mellan whelsh och shettis.
Flisan (varmblodet) får gå ute själv nu och det går bra för henne. Hon klarar inte av att stå inne kan jag säga. Men har fått vara inne fram till i dag för att hålla Dixi sällskap nu i början. Ingen av mina hästar är vana att stå inne speciellt mycket. De älskar att vara ute så detta är ett stort bakslag för dem båda.
Flisans fölningsdatum är det lite si och så med. Jag märker helt enkelt när det börjar närma sig och då får jag öka bevakningen ännu mer. Men jag kollar henne noga tre gånger per dygn minst redan. Fast om man tittar på juvret har hon en tid kvar än.
Ska leda hem Flisan så hon får gå i beteshagen på dagarna från och med i helgen. Då har jag henne hos mig dessutom. Men hon får faktiskt sova i stallet hos Dixi.
Skickar med en bild på min lilla Dixi.
Audiatur et altera pars
Skönt att pållan mår bättre!!! Kämpa på…
#71: asch, ser ingen bild.. =(

Åsa! Ingen bild!!!

Hmm, glömde att det inte går att lägga in bilder som vanligt nu på grund av buggen. Men nu ska ni se en bild på min tös i alla fall.
Audiatur et altera pars
Nooop! Ingen bild…

hur är det med henne idag då?

I dag mår tösen ännu bättre. Och jag har pratat med veterinären som hade förväntat sig vissa förbättringar om det är så att hon svarat på medicineringen. Nu hade hon dock inte förväntat sig så stora förbättringar som faktiskt blivit. Och jag är så glad över att jag till och med fick lite berömm över att jag har skött henne bra sedan hon blev sjuk. Enligt veterinären beror hennes otroliga tillfrisknande på att jag var snabb ut med hovslagaren och veterinären och att vi sedan pysslat om henne så mycket som vi gjort.
Ni som läst om mina tidigare anmälningar till djurskyddet kanske kan förstå att sådant berömm verkligen känns skönt. Trots att jag och djurskyddet vet att mina hästar inte är vanvårdade så blir detta som ett extra plåster på de sår man faktiskt får av oförtjänta anmälningar. Jag skulle kunna dö för mina djur om det hjälpte dem. Nu behövs det ju inte dock. hihi
Är så glad mitt i allt elende. Förlåt om jag svammlar en massa med er, men jag behövde bara få dela med mig lite.
Audiatur et altera pars
Vad kul att det går åt rätt håll
Håller tummarna för er två!

Tack slo!
Audiatur et altera pars

Hur är det i dag då?