Bett-fråga
Jag köpte ett nytt större bett igår. Nu är min fråga vad skiljer det sig från andra, det är då ett 3-delat och det delen i mittlen är brons-färgad och det andra svart. Är det bara färgen som är anorluna eller är bettet speciellt på något sätt? Jag själv tror att det bara är färgen!

du skriver ju att det var större, så de är väll en skillnad?
har ett sånt bett som på bilden till monsun, och det är ganska smalt annars är det som vanligt.

De säger att bronsfärgen i mitten smakar gott enligt hästarna..själv har jag inte frågat min häst vad han tyckte ;)
Well, ett sådant sweet iron (sötmalm)-bett brukar användas för att det ökar salivutsöndringen hos hästen.
Koppardelen i mitten ökar också salivutsöndringen, men härom tvistar de lärde om kopparn är farlig för hästen eller ej.
Jag som har hantverkat i olika material kan säga att koppartråd smakar,eeeh, koppar, och man börjar sagla något ofantligt med koppartråd i munnen (jag använder både mun och händer när jag hantverkar) och även när jag itne använder munnen utan bara händerna så får jag en mettallisk smak i munnen just för att min kropp tar upp vissa joner eller vad det nu är från kopparn genom huden….
och det borde ju vara samma sak med hästar, speciellt när de har bettet i munnen hela tiden man rider/kör/whatever.
sötmalmen är inte rostfri, så ett sådant bett bör man torka av med en handduk efter användning annar skan det börja rosta.
Många hästar upplever sötmalmsbettet som mjukare och mildare, och en del hästar älskar smaken medan andra avskyr den…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

då verkar det som att monsun älskar det för han har inte sagt ifrån, visste inte ens om dedär faktiskt, tackar!

ja jag har också hört att det är inge bra för hästarna att få i sig sån koppar.
men då tycker jag att det är konstigt att man skall sälja det. Speciellt här i sverige då vi är rätt så hårda men djurs välbefinnande.
#6 jo, men därom tvistar de lärda, det finns ju foder emd tillsatt koppar för at thästarna inte ska få brist av det.
Men bettet i sig innehåller ju igna lösa koppardelar, dvs igna delar som kan lösgöras och försvinna ner i kroppen förutom då jonerna. Och fårgan är då vad dessa joner (elelr vad de nu är för något) gör i kroppen? Det kan jag tyvärr inte svara på.
Jag upptäckte att när jag slutade jobba med koppartråden och laded en ifrån mig så en halvtimme senare hade smaken försvunnit i munnen. Det enda jag upplevde var väl att ajg blev illamående eftersom ajg tyckte smaken påminde om den smak man får i munnen innan man kräks….
Men jag tror inte det är så farligt, det finns ju värre bett på marknaden och sötmalmen är ju ändå en form av bett som använts i århundraden.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#7 ja jag tror att det inte kan vara så fel.
För jag fick lära mig på foderkursen (som var ett år sen) att man skall helst inte ge en häst koppar. Bara det som redan finns i foder.
Men det är så mycket som man inte vet om det är bra för ett djur eller inte. Vi har tex rollkur. har hört både negativ och posetiv. Detta blev ett litet sidospår.
Om hästen tycker om bettet så go for it! har själv problem att hitta det "perfekta" bettet på min häst. =)