Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3367 ggr
Scandi
0

Havre?

har funderat lite.. är svart havre samma som matilda havre? De sägs ju att det inte ska sätta säg i huvudet på samma sätt som "vanlig" havre. ngn som har testat olika typer av havre och märkt ngn skillnad? Krafft havre röd är ju matilda havre och blå är det vanlig havre då??

pippa__
0

Har även hört att al havre är densamma..det är endast hästägarna som tror att det är skillnad..=)

Peppe
0

#1 det tror jag inte… det finns ju olika potatissorter och majssorter, så varför inte olika havresorter? Flört sen vilka sorter det finns har jag inte den blekaste om

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CBA
0

Så här har jag fått det förklarat det ang svart havre resp. den vanliga gula (vita) havren…

Den svarta havren frigör de upp-piggande ämnena mycket långsammare när hästen tuggar sönder kornen och därmed ger den en jämnare energinivå hos hästen som inte förbrukas direkt.
Den svarta havren har länge varit bortglömd men har börjat komma fram igen pga denns positiva egenskaper. Många galopp och travtränare har börjat med svarthavre då de märker att hästen har mer uthållighet och håller längre i loppen.

Den gula (vita) havren innehåller en snabbare energi men som oxå förbrukas mycket snabbare vilket gör att vissa hästar kan upplevas som heta vid havreintag och hästen får energitoppar som dalar snabbt.

Båda havresorterna har dock övriga samma egenskaper men att väldigt många hästar svarar bättre på den svarta havren då energin hålls på en jämnare nivå.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Scandi
0

ngn här som har haft gula havre o sedan bytat till tex matilda havre och märkt skillnad? jag tycker havre verkar vara ett bra foder..men eftersom eli redan är så piggav naturen vet jag inte om dskulle funka till honom, men ifof så blir han kanske d med allt foder ändå..

nannan
0

Svarthavre och matildahavre är inte samma havre, även om de har likannde effekt. Matildahavren är väl snäppet bättre just för heta hästar. Det är fetthalten det handlar om, matildahavren innehåller mer fett och påverkar inte hästar att bli tokiga.

Gulhavre är Kraffts namn på Matildahavren, men det som säljs som gulhavre i butiken kan vara "vanlig" vithavre. Be att få reda på namnet på utsäden om du är osäker.

www.havren.com finns en del artiklar om just havre, och en massa fina bilder från vårt stall också såklart. ;)

Min häst var tidigare inte ridbar på havre, men matildahavren är väldigt bra, bra energi! :) pigg men aldrig tokig.

Scandi
0

oki för jag funderar på att köpa kraffts röda havre nu när jag ska göra upp foderstat till eli? I den blå står det inte vad det är för ngn havre? Hm undrar om de har prvo påsar så man kan få prova?

gejsa
0

#6# Den röda har jag för mig är ännu mer energi i.

Använder inte havre så jag har inte lärt mig vilket.

Scandi
0

nää jag har heller aldrig använt havre.. så får se om jag vågar köpa eller inte..:S fibergi ser rätt gott ut för hästarna men vet inte alls vad d är för havre.. får väl vänta tills jag skickat in om analys vilket foder jag väljer.

gejsa
0

Fibergi luktar jättegott. Det gav jag mina hästar en vinter. Men det blir ju rätt så dyrt i längden. OM man är i behov av mycket smrp och/eller mj. Musli är inte så höga värden i. Men jag har förstått att dom tycker om det iaf. :)

Scandi
0

Hade jag varit häst hade jag gillat fibergi ;) får ävl se vad det blir för foder sen. :)

Lyrik
0

#10 Gav Lyrik Fibergi Låg förra vintern. Men fick sluta med det dels pga det dåliga höet (låg protein) dels pga att Lyrik ville inte äta Fibergi alls. Han ratade det helt, fick slänga ut det på dyngstacken…

Fibergi är dyr, hackad halm med melass och havre. Man kan lika gärna hacka lite halm och hälla på melass och havre, så kommer man upp i samma kilopris som Fibergi.

Fibergi kräver grovfoder med högt protein och energivärde, eftersom alla sorterna har mkt låga värden.

Har alltid gett Lyrik "bondhavre" dvs köpt direkt av bonden. Några gånger av Johan Hanssons, men då är det vanlig hästhavre. Ska köpa av honom igen när mitt havreförråd tar slut eftersom den havre jag har nu är dålig. Är småkorning, och knappt något innehåll i kornen.

gejsa
0

¨#11# Så lågt är inte fibergin. Har du ett normalhö så duger det gott som komlpement till höet.

gejsa
0

¨#11# Så lågt är inte fibergin. Har du ett normalhö så duger det gott som komlpement till höet.

gejsa
0

Scandi
0

jag ska se om jag kan få tag i en prov påsa av matilda havren :)

Lyrik
0

#14 TrippelSkrattande

Men jag hade inte något normalhö i förra stallet, inte i förrförra heller…

Rena rama skithöet.