Istället för inspänningstyglar
Har haft mitt nya treåriga sto (tidigare illa behandlad) ett tag nu och vi börjar komma överrens.
Har tömkört henne utan problem och vill börja longera nu. Har testat utan inspänningstyglar i någon vecka nu och hon är jätteduktig men har svårt att söka sig framåt-nedåt, något jag vill att hon ska göra, men jag har inga inspänningstyglar…
Så jag söker efter ett tillfälligt alternativ…
Har tänkt på:
1) Ha några andra sorts tyglar/"läderrep" av något slag och fästa ena änden i longergjorden och den andra i en "SOFT CORRECTION" som i sin tur fästs i bettet.
2) Ha en halsförlängare/gummisnodd som jag fäster som vanligt (dvs genom bettringarna, över nacken och till longergjorden).
Vad tror ni? Skulle något av detta fungera som en tillfällig lösning? Twilight behöver röra sig och longering fungerar jättebra (varierar mellan longering, löslongering och promenader/miljöträning just nu).
Melanie

Vad är det för skillnad på inspänningstyglar och gummisnodd?
Eftersom jag inte vet det får jag förmodligen inte säga att gummisnodd verkar vara e bra alternativ, även om jag tror det. Men vägen blir förstår nacke - bettring - gjorden. Du menade säkert det men blev lite fundersam :)
Inspänningstyglar sitter väl direkt i bettringen och till gjorden? Gummisnodden går över nacken också. Tror jag iallafall? Rätta mig om jag har fel!
Ja, det var så jag menade :) Lite virrigt inlägg här ovan.
#0 - Det första alternativet är ju som inspänningstyglar fast med Soft Correction, det skulle jag ta :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Alternativ 1 är ju det som mest låter som riktiga inspänningstyglar. Samtidigt kanske det blir krångligt att fästa och hålla på och kanske inte sitter lika bra?
Alternativ 2 låter ju smidigast och "enklast", men samtidigt vet jag inte om det blir samma inverkan som med inspänningstyglar, i och med att den löper över huvudet och upp över nacken också?
Svårt det här ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Själv har jag tidigare använt cykelslangar när jag inte haft tillgång till inspänningstyglar. Det funkar det med. Glöm inte att se till att du kan ändra längden på inspänningen om du vill ha olika längd på inspänningstyglarna.
Puttar upp :)
Intresseerad av att höra fler svar, har själv lite av detta problem :P

är det inte bättre att börja arbete henne i tömkörningen?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag skulle aldrig våga sätta fast någonting i hästens mun som inte var elastiskt!!
Så alternativ ett är inte att tänka på för mig, är för lite elaticitet i det. Men alt. två kan funka…
#8 Men Soft Correction är väl ganska rejält elastiska? Har använt sådana ett flertal gånger på Windy och de är elastiska… Fast det beror väl såklart på hur mycket användna de är också… :P
om du vill att din häst ska börja sänka sig framåt/neråt naturligt så hade jag rekommenderat att tömköra/longera över cavalettibommar på marken. eller max 10 cm över marken för då kan man låta hästen sänka huvudet samtidigt som den lyfter på benen och jobbar mera aktivt med kroppen.
Jag hade INTE valt att sätta ispännignar och grejja med en häst som tidigare itne haft det så lätt…. speciellt itne sätta ngt i bettet, för om hon blir rädd, itne förstår osv och ifrågasätter och då går emot inspänningarn (i vilken form det än må vara) så kommer hon risker att förstöra sig i munnen, eller rättare sagt, den osm satt på henne dessa grejjor är den som riskerar att förstöra hästen…..
Så testa emd cavalettis o dyl först, o beröm henne när hon söker sig framåt/neråt, dvs med röst, och genom vila…. det tar litet längre tid, men du får en gladare häst som litar mer på dig.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#10 Tack för ditt svar
Hon är van vid bett och är ganska avspänd nu för tiden. Men jag håller med dig. Smartare att börja med att longera över bommar o cavaletti.
Melanie
#11 om hon fungerar bra på bettet är det ju dumt att riskera att det blir knas med bettet pga av någon bagatellsak.
Och hon kanske inte är mentalt beredd o börja jobba sig framåt neråt ännu. hon är ju rätt ung och ibland behöver de tid o tänka till litet. :) Det tog 7 månader på sommarbete för min häst o sansa sig efter en period av stress och dålig hantering i ett inackorderignsstall vi stod i innan.
Men ut och tömkör i skog och mark, det är supernyttigt, både för din egna kondition och hästens :) går ni i skogen så får hon naturligt sänka huvudet och se sig för var hon sätter fötterna, kör litet offroad, dvs inte bara tömköra på de uppridna stigarna utan ut i buskarna och tömkör sicksack mellan träd och upp o ner för små naturliga backar o kullar i skogen/naturen.
Nu år jag borstkämd med en fin skog så ;)
Men cavalettis, skog o makrträning, det är super för en unghäst som är för högt emd huvudet eller snubblig!
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.