Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 2439 ggr
Sizzi_
0

Western vs Engelsk ridning?

Undrar lite om era åsikter när det gäller vad som är bäst för hästen, western eller den "klassiska" ridningen? Själv föredrar jag western, då jag tycker det är lite roligare än den stela engelska ridningen, och hästen jag rider verkar föredra när jag rider lite mer "westernaktigt"…. Är liksom nybörjare, men ändå :P

Snuttan2
0

Vad innebär engelsk ridning? Utrustningen? För inom dressyr finns det ju massor med olika ridstilar…

Jag tror på Bra ridning, ridning som är bra för hästen. Och man kan hitta det lite var som helst, det är inte så viktigt vad man kallar det egentlgien eller vad för utrustning man har (mer än att den passar hästen och ryttaren), utan att det görs på ett bra sätt.

Alex
0

Tänker lite som Snuttan. Är inte ridstilen som avgör vad som är bäst för hästen, utan hur man utför den…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Kitty41
1

jo det är klart, men om man tänker efter lite så menar hon ju om man utför den rätt, vilket som då är bäst för hästen!

CBA
0

Alla ridstilar har väl sina för och nackdelar oavsett om man utför det rätt skulle jag säga.

Samtidigt som båda ridstilarna skulle kunna skada hästen om man rider på ett orfördelaktigt sätt.

Om jag utgår ifrån min gamle gentleman som jag hade så var western det rätta för honom då dressyren inte passade honom med den lite högre formen.
Sen finns det hästar osm inte passr för westernstilen…så man kanske ska utgå ifrån vad just DEN hästen som individ passar för. Alla har ju inte förutsättningar för allt.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

warum_nicht
0

god ridning som håller sig inom ramen för hästens förutsättningar och begåvning.

Tusen
0

Jag tror att man skall ta lite från allt. Inte bara från dessa två du nämnde utan av ALLA. Jag tror dels man kan lära sig mycket av varandra, dels sålla bort det som inte passar din egna häst. Det finns nog mer som sammanför,än som skiljer om man tittar lite närmare. Tror nämligen inte på att det bara finns EN (1!) väg att gå. 

Själv har jag fuskat i engelskt, trav, galopp, islands (om nu det är ett speciellt ridsätt), horsemanship-träning och letar fortfarande efter nyheter. Jag ÄLSKAR att lära mig nytt, sålla och sedan utarbeta något som passar oss och våra hästar.

mazze
0

Jag föredrar att plocka lite från de olika ridstilarna och göra det som hästen verkar trivas med.

Hoppsan
0

Vad som är bäst för hästen är väl vad den tycker är roligast.?Glad

Håller med #7 helt och hållet då jag rider både dressyr och western och plockar med mig det bästa från de båda grenarna så att det passar hästarna.

Alex
0

#3 Då kan man ju börja i änden att fundera på vad som är rätt utförande av en ridstil… För det finns det nog lika många åsikter om som det finns människor som utför den. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

hjullan1
0

jag gillar varken dressyr eller western. säger inte att det är varken rätt eller fel. jag har en helt egen stil som känns helt rätt för mig.