Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: dressyr
Läst 1643 ggr
Mandysan
0

Ridövning: Fyrkanten

En liten ridövning jag tränar en hel del nu för att få upp smidigheten samt kontrollen. ställ ut 4 koner som tillsammans ska bilda en fyrkant. min. 6 m mellan varje kon och minst 2 meter innanför väggen/staketet. Tanken är att man ska rida på denna fyrkant och i varje "hörn" göra en halv framdelsvändning. Jag brukar dessutom lägga in en halt mellan konerna. En utmärkt övning som iaf får min häst att börja tänka! Jag börjar försiktigt i skritt och går sedan över till trav (har rättså långt mellan mina koner).

/Amanda :)

Snuttan2
0

Man kan göra det i galopp även för att träna galoppiruetter ;)

[slo]
0

Och man kan byta ut framdelsvändningarna mot bakdelsvändningar, tvära på raksträckorna osv… Finns mycket roligt man kan göra med en liten fyrkant :)

Förresten, hur får du in en halv framdelsvändning? Då blir det ju bara en raksträcka fram och tillbaka. Tror du menar ett kvarts varv, väl? :P

nannan
0

Är det inte denna övningen som brukar kallas ruter ess? I alla fall en mycket bra övning som kan varieras. Konerna kan stå ute vid spåret, och ryttaren ska då rida ut till konan och inte runt den, för att automatiskt använda innerskänkel, yttertygel. :)

slo, en framdelsvändning är ett halvt varv, alltså 180 grader, därför blir det rätt som hon skriver, en halv framdelsvändning.

warum_nicht
0

en framdelsvändning är en framdelsvändning oavsett hur många steg man gör… så slo har rätt, ett kvarts varv/hörn. 180 grader är ett halvt varv, alltså byter man varv då.

Mandysan
0

Jag har alltid fått höra att ½ är 90 grader…

Men iaf, ruter ess lägger man upp på ett annat sätt, det blir inte samma tvärning…

Snuttan2
0

Ett helt varv är 360grader Mandysan ;)

warum_nicht
0

5# ruter är ju en fyrkant du vridit lite på… så det borde bli 4 st 90 gradersvinklar där med.

Mandysan
0

#6 Jag är inte helt bakom flötet ;) Men har fått lära mig att en hel framdelsvändning är när man byter varv = 180 grader..

Gjorde fö denna övning med pållan idag, först i skritt som gick rättså ok och sedan trav som gick rätt så dåligt, skolorna satt dock väldigt bra i traven idag…

Kitty41
0

den har jag använt mig av, tycker att den är bra :)