varför?
Varför väljer endel att begränsa till sin siidor??
Tycker de e tråkigt att inte kunna hälsa på hos alla utan behöva vänta på o bli godkänd.. ni som har det så.. varför har ni det så?
Menar inget illa med min fråga utan vill bara veta
/Elin
Jag kan tänka mig att det är skönt för en del att vara anonyma. Tycker själv att det vore bra om man var tvungen att vara inloggad för att kunna gå in och se andras presentationer. Men att kunna läsa inläggen utan att vara inloggad. Är det kanske något ni skulle kunna tänka er att införa här på sajten?
Ja, inlogg för att se vem som spanar på sidorna hade varit skönt… Jag förstår dom som inte vill visa för hela världen vem dom är, vilka hästar dom äger och vart dom bor, men gärna delar med sig av det till dom som är medlemmar här på siten.

För att jag håller på att lägga ner den här sidan och inte vill underhålla en inkorg och gästbok

#3 håller på att lägga ner? det är ju bara till att avsluta sitt konto så slipper man underhålla?

#4 det kommer var så lugn du kommer att slippa mig helt snart 
Tycker det är upp till var och en om man vill begränsa, sätta in foton, avslöja identitet osv. Men begränsa gärna utomstående eller ej inloggade till att bara kunna läsa inläggen men ej kunna se personliga sidor..

#1 Därför just har jag min sida så att bara favoriter kommer in.
Jag skulle gärna se att det bara är medlemmar som kommer in på varandras personliga sidor.

#5 inte så jag menade, vi har inte samma åsikter om allt - det vet både du och jag. men jag gillar ändå dina kunskaper.. :D
#5 noo
Men mig slipper du nog inte undan så lätt!

Man kan ju oxå välja att inte skriva för mycket om sig själv som tex fullständiga namn och vart man bor eller andra detaljer :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#5 nu är det så att jag kommer alltid att ta hästarna parti det kompromissar jag inte med.
#9 Du vet ju var du ska leta
#10 jag vill bara avsluta snyggt dom som har skrivit till mig förut kan ju fortsätta med det så länge det kommer post så kommer jag att svara. Sen är det ajö från mig
varför ska du lämna kiara?
/Elin

#7 då är jag en av dina favoriter då? trots att jag tycker om satanismen?? ;)

#12 Jag känner att jag inte hör hemma här. Men det är inte så viktigt utan jag bara angav varför jag har stänkt min sida.
#13 har jag yttrat mig om satanism? Hur vet du vad jag tycker, när jag själv tycker att jag vet för lite för att veta vad jag tycker. Jag brukar bara skriva i ämnen där jag är insatt i så att jag kan ha en uppfattning.

Kiara: Lisette skrev #7 ocn inlägg 7 är Sussi =)
(bara så du vet) :)

#15 tack ; ) slarvigt av mig förlåt
(det fanns ju ingen döskalle)
men kiara, jag tycker inte du ska försvinna..
hur går det för kiara förresten ? är det klart ? :)

#16 luuugnt ;) ^^

#16 luuugnt ;) ^^
jag tycker också att det skulle vara bra om endast inloggade kunde se våra personliga sidor här.
Kiara, jag tycker det är tråkigt att du lämnar denna sida, men jag förstår det.
#20: varför förstår du de?
Har jag missat någonting?
/Elin

Jag kan vidarbefodra önskan om att endast inloggade kan se privata sidor, en önskan jag kan förstå.
Vänligen/Linda

#17 Kiara har fått två gånger och nu väntar vi på ultraljud, så kring den 11 juni så är hon klar att hämta om hon tagit sig, det är ju ganska många timmars resa för oss från Kungälv och eftersom Kiara redan rest runt en hel del så vill jag att hon ska få slippa det så mycket som möjligt så hon får stå kvar tills ultraljudet säger dräktig.
Jag kommer att lämna in en lapp som du kan hämta så att du vet hur du kan få kontakt med mig. Hur går det med nordsvensken den var ju så läcker, förra omgången som jag hade häst då hade jag just nordsvenskar. Det var mycket kraft i mycket massa men lugna till sättet, ja mitt hjärta bultar extra när jag ser en snygg nordsvensk, synd att denna enorma ras inte uppskattas mer.

Jag hade uppskattat om man kunde stänga av gästboken och inkorgen då hade jag kunnat ha min sida öppen.

Varför vill du stänga av den då Kiara?

Ja, en önskan om att bara medlemar ska kunna se sidorna förstår jag fullt ut. Tycker jag också vore bättre än möjligheten att låsa sina sidor. Om man nu inte vill lämna ut för mycket om sig själv behöver man ju inte skriva så mycket om sig själv heller liksom.
Sedan om man vill stanna eller gå är ju upp till var och en. Ingen blir tvingad hit och ingen blir tvingad att stanna. Men självklart vill vi att alla stannar och att alla trivs, det är ju det stora målet. Tyvärr kan man inte alltid tycka samma saker och det kan man inte kompromissa om. Om alla tyckte och tänkte lika vore detta ett jätte trist forum enligt mig.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det tycker jag också Åsa. Det hade inte varit kul det heller. 

men jag har sett en person som har sin sida tillgänglig men inte hans gästbok och kontakten…. hur funkr det?

#28: Jag har ingen aning faktiskt.
#27: Kul att du håller med mig. hihi
Audiatur et altera pars

#29# Som alltid Åsa! Det vet du. 

#30: *Asg* joho ja, det stämde ju inte riktigt. hihi
Men det är det som är så mysigt med dig. Man kan snacka om allt. hihi
Audiatur et altera pars

Va? Gjorde det inte. Attans, hade precis för mig att vi alltid var överens om precis allt. Där ser man vad mitt minne sviktar. Men det är klart det är väl åldern. Nej, nu väntar 6 hästar på insläpp. Ha det så kul i kväll alla som gillar att sitta här timme efter timme. *ler* Jag vill, men har inte råd. he he

hehe, du är för kul du. Ut och ta hand om kusarna nu. Jag ska också snart dra till mina damer. Bäst att kolla till dem. Lite extra natt mat är inte heller fel. ;-)
Audiatur et altera pars
kiara. ska du lämna lapp till mig hos ingela eller ?
ja, det är klart, det är ju en bit att åka för den lilla tjejen, vi får ju hoppas på att det är något på gång då, så du får hem henne snart :) jag vet faktiskt inte hur det har gått med nordisen, eller snarare, jag har inte pratat med dom, så jag vet inte om det bara var något han sa eller så..mitt hjärta klappar också lite extra för nordisen, och det är en sån jag ska ha, när jag väl ska ha en häst :)

Jag vet inte varför jag alltid måste åka till era trakter för betäckning men det är nog för att ni har så bra hästar
Ingela skulle nog bli glad för hjälp med inkörningen av hennes 2 åriga hingst om inte annat
Vet inte om jag hamnat under fel rubrik nu men….
Vad skulle ni ha gjort ifall ni brann för något som kändes viktigt för er, och som visat sig vara gällande regler för alla, men som några inte vill ta till sig alls…utan kommer med rena personangrepp mot er, när ni svarar på folks frågor, och är saklig och konkret med fakta??
Hur skulle ni ha agerat då?

#36 jag väljer att lämna forumet just därför, men jag vill inte avsluta mitt konto här med en gång då det finns trevliga och tänkande människor här också.
Men det finns för många som just tänker trångt och mer på människan än hästens bästa. Jag kommer aldrig att ge mig efter över 30 år med häst har man tyvärr sett vad vissa delar av häst värden gör för skada mot dom hästar som hamnar där. Att man inte får ha en uppfattning som bygger på hästens bästa utan att bli hårt angripen tycker jag är syn. Ännu värre tycker jag det är att vissa här kan vara så hårda mot dom som är unga, det gör mig ont mycket ont. Jag tycker det finns många här som inte ser till hästen bästa, utan mer till sitt eget och helt saknar lyhördhet.
Nu vet jag inte riktigt vad du brinner för men jag vet att du ofta blir hårt avspisad, vilket också leder till att sakfrågan inte diskuteras. Vilket skulle vara bättre än att bli bemött av osakliga påhopp. Jag tror det är fel att värdarna är synliga och har privata relationer med vissa här inne det gör att dom inte kan vara neutrala.

Men varför inte lämna på en gång då? Finns väl ingen anledning att sitta här och beklaga sig dag efter dag. Du har ju gjort det på shetlandssidan också. Det är väl bara att avlsuta sitt medlemsskap. Svårare än så är det inte. 

#38 Jag förstår att du vill bli av med mig, jag kommer att försvinna var så säker. Men jag vill avsluta dom kontakter jag har här inne och så länge jag inte blir avstängd så skriver jag vad jag vill, när jag vill, även om det är negativt mot forumet.

Har aldrig sagt att jag vill bli av med dig. Det är dina egna ord. Ska väl inte ta flera månader att avsluta här?
Eftersom du sitter och ältar i gammalt groll mellan dig och mig så tycker jag att du är väldigt patetisk. Trodde att du var vuxen.
Vill inte börja att tjafsa igen så jag avslutar här och nu. 

#39 varför avsluta dina kontakter? det är ju bara att ta email och maila istället eller ladda ner msn eftersom de flesta har hotmail.

#40 Ja, ja tar du åt dig så, med det finns fler här. Jag avslutar medlemskapet när jag vill och hur jag vill.
Vad är vuxen, något man blir på sin artonårsdag eller? Jag är gärna patetisk och barnslig, det kan vara ganska kul ibland. Varför ska jag tjafsa med dig, men jag bestämmer när jag försvinner ur detta forum, till dess får du tåla att jag skriver det är ju bara att låta bli att läsa
Jag kommer att tystna men inte förrän jag har lust
#41 nej så avslutar jag inte men jag har kvar vissa kontakter här inne just nu för det passar mig.
hihi kiara, det är ju en möjlighet, det finns många fina hästar här nere, varti här förr på betäckning ? :)
#42 JAG vill iallafall INTE att du ska försvinna, hur mycket du än beklagar dig, så finns det dom som uppskattar att du finns kvar, man märker att du har lång och god erfarenhet, och sånt kan vara svårt för en del att handskas med….jantelagen du vet…
Håll ut och stanna kvar, om än för våran skull….vi som uppskattar ärlighet.

Faust SKN7, Ametists pappa, stod i Anderstorp -03 men det är klart det var närmare att åka än till England där Faust är nu
#37 Kanonbra skrivet!!!!
haha, ja det var det ju verkligen :)

#44# Ett litet inlägg här bara. Det var inte pga hennes kunnande som det blev så här. Har aldrig motsatt mig henne ang avel och färger etc. För det är jag inte kunnig i.
Du hade nog inte kommit hit då.
Hon har varit väldigt spydig och elak mot en viss person på detta forum. Jag var bla en av dom som vågade opponera mig. Vilket inte var så populärt från hennes sida.
#47 Vad menar du med det du skrev?
#48 Men den personen som blev "utsatt" för elakheterna, vad säger hon själv?
Har hon inte alls varit spydig och elak tillbaka då?

Nej det har hon inte alls varit. Inte ett enda ord som varit elakt. Hon blev väldigt ledsen för detta.
Kiara! Vad har du att säga till ditt försvar?
Om du nu varit elak mot en person, vad var orsaken till detta?

Jag har inte varit "elak" mot någon, det var gejsa som bestämde att min tråd var riktad mot denna någon specifik. Lika som hon har styrt det hela åt det hållet denna gång också. Jag skrev och förklarade flera gånger om då. Det just detta som är så jobbigt med detta forum, det förutsätts vad man tycker tänker och menar.
Jag la en tråd om ett samhällsproblem (TV 4 hade ett program om det i samma veva) som låg i tiden och gejsa bestämde att jag riktade tråden mot just denna någon, så som hon nu riktar in detta som om detta har med någon att göra. Som vanligt så tar man bort själva sakfrågan och jag ska hålla tyst, när det gäller avel eftersom denna någon bedriver "avel", den tråden som gejsa syftar på gällde sjukskrivningar och där får jag inte heller skriva eftersom det berör vissa.
Det är just detta att allt vänds och att man läser mellan raderna och bestämmer vad jag tycker. Sen riktar om det till angrepp mot mig, jag tänker inte ödsla mer tid på det som gejsa bestämmer att jag har skrivit mellan raderna.

Och du ser bara vad du själv skriver. Precis som vanligt. Har du bestämt dig för att jag är elak så är jag elak.
Nej, jag ödslar inte heller mer tid för att förklara eller försvara mig. Eftersom jag inte var ensam att tycka om detta i forumet så har ryggen fri.
Tack för den här tiden Kiara. Vi har inget mer att skriva till varandra det märks. Ett forum är ett forum och där kan man aldrig komma överens. Men älta i samma sak i ett par månader på ett forum det är inte heller ok tycker jag. Rena rama sandlådefasoner.
Jag känner att detta inte ger något mer för min del så…….

Det finns isf fler elaka här inne.(kiara har bara varit snäll mot mig) såna som är vuxna och gör så gott dom kan för att försöka göra illa. Men jag bryr mig inte. dom får göra va dom vill med sitt liv och sina och andras hästar, har aldrig stört mig. Jag har heller aldrig bett att få bli inblandad, men jag ska ändå angripas. Är inte här för att bråka, är ny i hästlivet och ville se om man kunde få lite tips.
Jag har i allafall min stolthet kvar.
Har sett att det kan var tufft mellan olika medlemmar här men så är det alltid med många viljor på ett ställe. om någon är avundsjuk så kan några bli elaka för det.
#54 - Nej Gejsa, du var inte ensam om att reagera i den tråden som du nämner. Det gjorde jag också och det står jag för.
Tror mig också förstå vilken tråd ni menar. Men själv hade jag aldrig räknat ut vem det handlade om tills man tjatade fram och tillbaka om saken. Då fann man ganska fort vem "angreppet" handlade om. Det var ju inga namn nämnda från början. Jag som inte känner någon personligen här inne kan räkna ut ett och annat mellan flera av medlemmarna. I övrigt tycker jag Kiara har haft mycket gott att tillföra sidan och det är väl alltid synd när någon lämnar sidan negativ?
#53 Ok!
#54 och #56 Men om det är "någon annan" som blandat in Kiaras inlägg med något som skulle kunna beröra den personen som det rör sig om i detta fallet, ÄR det verkligen Kiaras åsikter som ska "sågas" Om det nu är som Kiara säger att hon har försökt att förklara gång på gång att "personen" inte skulle blandas in i tråden, vad är det då som gör att ni inte kan godta vad hon säger, förutsätter ni att hon har med mening varit elak emot "personen" då spelar det väl ingen roll vad Kiara försöker säga eller inte.
Men hur skulle ni vilja att Kiara gjorde i detta läget, vad krävs (tycker ni) för att man ska kunna gå vidare?
Det kan aldrig vara ens fel att man träter, och det kan aldrig bara vara en som ska ställa allting tillrätta, sånt måste man göra tillsammans.

#58 det lustiga är att denna någon är har hästarna med sin man och vem som gör vilket jobb det har jag svårt att veta. Jag har fått för mig att hon jobbade halvtid innan och halvtid med hästarna och fortfarande bedriver hästarna på halvtid, om man väljer att jobba kvar i firman eller avstår en fast inkomst det har inte jag med att göra. (OBS det var inte jag som blandade in eller drog upp detta från början)
Så jag förstår inte riktigt hur denna någon kan vara utpekad. Problemet hade kunnat lösas med en riktig ledning som jag skrev tidigare som var opartisk.
Men det som gör mig ont det är att även yngre utsätts för feltolkningar och hårda på hopp. Jag känner att det är lite väl tuft och det är mycket synd att det inte reageras uppifrån. Det är många som försvinner tyst, nu valde jag att inte göra det och då kommer ju forumets baksida fram i ljuset
#59 Men gå in på shettissidan och klicka på är detta lämligt då ska du få se på baksida…

Att visa upp ett forums alla sidor tycker jag är bra. Inget ska mörkas bort. Det är bättre att lösa problemen istället. ;-)
Audiatur et altera pars
#61 Och jag håller med..

#59 spåna inte vidare på ämnet om det inte var du som drog upp det då!

#63 Jag spånar inte vidare, jag försvarar mig för om man inte får skriva sanningen utan andra bestämmer vad man tänker och tycker, då blir det ju lite konstigt eller hur?
#61 Men ibland måste det till en feed-back om man ska kunna reda ut saker…

#63: Fast liite svårt att inte svara på en direkt fråga kanske för Kiara. Då paparatzi faktiskt frågade henne varför.
Men det känns som om denna diskusion är gammal och begravd. Vi var många som inte höll med varandra i den tråden, men vad sjutton vi är väl vuxna människor eller åtminstone ska vi verka vara det i alla fall. Man måste få tycka olika. Utan att det innebär att man låser sidor och drar iväg. Antingen så går man eller inte.
Audiatur et altera pars
#65 #63 menar jag…

#64 det är ju ingen som kan bestämma över vad du ska tänka och tycka utan det kan bara du själv göra. men man behöver kanske inte alltid skriva det man tänker. jag får ofta lägga band på mina tankar för att inte skriva vad jag tänker. då skiter jag hellre i att skriva något.
men det är ju bara jag. alla är vi olika.
#66 Just det! på ett eller annat sätt måste man kunna gå vidare, men det tror jag inte att man gör på ett bra sätt, utan att man fått reda ut vad som orsakat allting, gör man det tillsammans och klarar av detta, då kan man vara stolt över varandra…

#68 problemet är att jag varken skrivit eller tänkt vad jag beskylls för, tänker jag något då skriver jag det. Men om någon läser eget och sen skriver vad den tycker att jag tycker och det blir en sanning får jag inte försvara mig då?
Bara för att några har bestämt att en osanning är sann blir det sant då? Vem har då rätt till att bestämma vad jag tycker. Om jag hade skrivit vad som sägs jag skrivit, tror du inte att jag skulle kunna stå för det då? Varför tror du jag försvarar mig?
#70 Jag brukar sätta gränser när jag blivit utsatt för samma sak, jag säger att jag står bara för vad jag själv tycker och skriver/säger, men att jag INTE kommer att stå för vad någon/några andra skriver/säger eller tycker, det får dom göra själva..
Kan inte ni som anser att Kiara gjort sig skyldig till något mot en annan person, plocka fram vad konkret som hon har gjort?
Det borde väl inte vara så svårt om det är som ni säger…

#72# Ingen idé. För då måste man nämna namn och berätta hela historien och det blir för personligt. Men personen i fråga tog åt sig direkt iaf.
Orkar inte älta i detta heller eftersom jag tycker det är så löjligt. Jag ger upp helt enkelt. Hon får väl smutskasta mig så mycket hon vill.

#72: Håller med gejsa om att det inte var någon trevlig tråd. Mycket skit i den. Så det känns bäst att låta den vara begravd liksom. ;-)
Audiatur et altera pars
#73 Nä gejsa INGEN har rätt att smutskasta någon…
Men finns det ingen möjlighet att dessa två får reda ut denna soppa själva, utan inblandning av andras värderingar i sakfrågan, jag förstår ifall ni reagerar om någon har blivit ledsen, men för den skull behöver det inte innebära att inte Kiara också kan vara ledsen över detta "missförstånd"
Men då måste ju Kiara och personen vilja reda ut detta..
Ingenting kan väl vara så avancerat att det inte ska gå att finna en lösning..

#75: Vad underbart det vore om det var så lätt att det går att lösa. Men tyvärr går inte allt att lösa. Nu pratar jag generellt och inte om Kiara och någon annan alltså.
Audiatur et altera pars

#70 klart du vill försvara dig, men frågan är om det lönt? att älta en och samma sak om och om och om igen?
#75, aldrig tänkt tanken att ingen av dom kanske ens vill reda ut det? För har man varsin åsikt om någonting, så är det inte alltid man kan komma överens, eftersom det inte alltid finns en gyllene medelväg.
Egentligen förstår jag inte vad problemet är, får man inte ens ha olika åsikter här utan att man ska vara tvugnen att försvara dom hela tiden? Det är väl inte för inte det kallas diskussionsforum, eller? 

Tack paparatzi, du gör faktiskt det jobb som representanter för forumet borde göra och du håller dig neutral mycket strongt gjort
#77 nej, det är inte lönt, andra har ju redan bestämt vad jag tycker och då är det så inte så som jag tror att jag tycker. För det kan ju inte vara möjligt att jag själv har en aning om min egen uppfattning i en fråga, det måste ju andra veta bättre….(märk ironin)
#78 för mig är problemet just nu att jag inte har den uppfattning som andra säger att jag har.
---------------------------------------------------
Det är just detta som är grunden till varför jag kommer att lämna forumet. Om man ser det rent krasst så kommer jag aldrig kunna skriva något utan att (eller bli beskylld att) trampa någon på tårna. Jag kan inte skriva vad jag har för uppfattning och kunskaper om avel och färger efter som mina kunskaper bygger på rasföreningarnas uppfattningar och det är långt ifrån alla har som följer det, framförallt inte när det gäller tigerfärgen. Frågan är om jag kan skriva om min ridning alla har rider ju inte western, sen har jag barfota häst är det OK? Jag använder inte havre till mina hästar och dom har fritt med hö, får jag skriva det? Hoppsan, jag har ju inte täcke heller på dom, är det ok eller är det ytterligare ett ämne som jag inte får beröra? Jag måste ju ha trampat rejält fel, när jag skrivit att jag åkt till en godkänd hingst med mitt sto och inte använt gårdens hingst som inte är premierad än, om inte annat så är det ju snobbigt att lägga extra pengar på en betäckning. -> kanske en lista med vad jag får skriva om skulle vara på sin plats, resterande år av erfarenhet kan man ju radera
eller så kan ni ju fortsätta med att andra skriver vad jag tycker i olika frågor.
#79 Tack! det värmde gott, jag förstår precis vad du menar, du HAR aldrig menat att vara taskig, utan du har blivit något som andra har gjort dig till….sen spelar det ingen roll hur många gånger du än försöker vara snäll, klok, demokratisk, du är redan instoppad i en kategori som egentligen är så långt ifrån din personlighet som man kan komma…
Du har all rätt att skapa dina egna erfarenheter och kunskaper, det har säkerligen alla av oss gjort, men det är långtifrån alla som skulle "våga" tala öppet om sina "missar" och tillvägagångssätt….du är modig i mina ögon.
#76 Nej! självklart är det inte enkelt…långt ifrån, men kommer man sig bara över tillsammans, då först kan man skapa riktigt trevliga och varaktiga relationer..
#77 Ältandet ska man lägga bakom sig när saker och ting ÄR utredda, man kan aldrig lägga något bakom sig ifall man inte getts möjlighet att älta….det blir oftast aldrig bra då.
#78 Men visst går det väl alltid att hitta en medelväg, vill man däremot inte alls lösa någonting, då tycker jag att man friskriver den andra personens inblandning och ansvar totalt, då får man nog stå där och mota Olle i grind resten av sitt liv..
Den som mottar ett budskap har lika stort ansvar över hur denne väljer att ta emot det ,som den som framför budskapet…

Nu har jag faktist inte orkat ja ni läste rätt: orkat läsa..
Alla inlägg.
-Men jag förstår inte att du Kiara anser dig så smuttskastad det har vi (jag) fått höra länge utan konkreta hänvisningar.
Eftersom du själv säger att du vill välja lämna forumet så föreslår jag dig att faktist göra det.
Jag har verkligen försökt bemöta alla medlemmar här inne utan att välja sida som du beskriver, själv ser jag inte änn att det finns två eller flera sidor (kanske är blind eller blå ögd.)
Men som Sajtvärd så får man ofta en beskrivning av andra hur man ska bete sig och säga osv.
-Nu ber jag er att känner ni att ni inte trivs så kom gärna med det till mig så försöker jag i den mån jag kan reda ut det (anser iof att vuxna människor är kapabla till det själva.)
Om ni inte känner att jag inte har varit något bra stöd eller att jag "valt" fel sida som folk beskrivit det (även om jag står mig frågande) så ber jag: Varsågod, lämna forumet och jag tackar värnast om er tid och tack för er medverkan.
Hårt skrivet kan tyckas men sådanna här diskutioner nöter bara ut och gör ingen verkan.
Vänligen/Linda sajtvärd
#81 Men Linda, om du bara försöker att se mellan raderna i det Kiara skriver, så syns det ganska tydligt att något har blivit fel…det kan väl aldrig vara någon bra lösning, då folk känner att den enda utvägen dom har kvar är att gå, visst! du har helt rätt i att vuxna människor får ta ansvar över sina egna val..
Men försök att tänka dig in i hennes situation, något har uppenbarligen blivit på tok, men efterso Kiara fortfarande är kvar, så måste det rent logiskt betyda att hennes önskan är att så kunna förbli, frågan är bara hur hon ska kunna "börja om" utan att folk förknippar henne med de påståenden hon faktiskt har blivit anklagad för..
Den andra tjejen som blev ledsen, jag tror säkert att hon inte vill att Kiara eller någon annan ska känna sig kränkt och sårad, hon verkar ju vara en fin tjej hon med..
Ibland gör vi och säger saker som blir fel, visst vore väl det bästa om man helt enkelt kunde lösa problemet och gå vidare, inte kan det ses som en bra lösning att Kiara försvinner…
Skulle inte du Linda som moderator kunna försöka ordna så att Hon som blev sårad och Kiara får "prata" ut och lösa ev oegentligheter med varandra istället, kanske det uppdagas att det är andra parter som lagt sig med i sakfrågan och utifrån deras värderingar och uppfattningar har allt kulminerat till något som inte ens finns…du kan väl tänka på vad jag skrivit här iallafall..

Absolut!
Jag har erbjudit min hjälp men vet också att den inte var till någon nytta eftersom jag inte har någon utbildning i konflikthantering som skulle kunna hjälpa här (kort kurser räknas inte) så står jag mig handfallen.
Men visst jag vill att ALLA medlemmar ska kunna känna att de verkligen känner att jag finns här.
Men jag vet verkligen inte hur jag ska bete mig.
Det var en debatt inne på shetland som spårade ut det handlade om sandlåde verksamhet och när den spårade ut ja då försvann min respekt och förståelse också.
Men visst om vederbörande (och medlemmar i framtiden) vill starta om på nytt och försöka våga be om ursäkt så absolut då raderar jag i mitt minne alla otrevliga medelande både jag och vederbörande fått.
Vänligen/Linda
håller med linda
/Elin

Tack!
Det värmde enormt och självförtroendet börja treva tillbaka upp från byrolådan igen..;)
debatten på shetland har jag tydligen missat totalt 
men annars är det faktiskt så att man tolkar saker på sitt sätt. och jag minns den där tråden om sjukskrivna, och trots att jag vet att Kiara och "någon" som ni kallar denne, har olika syn på avel mm, så hade inte jag en tanke om att det skulle varit den personen som kiara syftade på när hon skrev den tråden. det var inte förrän "någon" blev nämnd vid sitt namn av en annan här,som många trodde det var denne "någon" som Kiara syftade på….
det blev lite krångligt skrivet nu, men det VAR en jobbig och krånglig tråd

har kännt mej påhoppad, e de så att nån inte vill läsa de jag skriver så låt bli eller säg nåt. jag e här för att disskutera…. kram!

INGEN ska behöva känna sig påhoppad därför krävs det att man tar ansvar över sina inlägg och tar godtid på sig innan man publicerar det, det är meningen med ett seriöst forum annars blir det som många nämnt det ett oseriöst sådant.
Jag vill verkligen bedriva ett seriöst sådannt därför ber jag er som känner er berörda att vänligen ransaka er själva och ha ett leende på era läppar när ni skriver och ha roligt här inne ist.
Känner ni att ni behöver hjälp så kontakta mig så ska jag verkligen ta mig tid.
Jag vill verkligen kunna svara på alla medelanden så gott jag bara kan.
Och som vanligt när jag känner mig osäker så tar jag hjälp utifrån från övriga medarbetare/sajtvärdar för att tillsammans kunna göra det vi alla vill : Ett seriöst iFokus där alla känner sig välkomna.
Har man starka åsikter är det inget fel men tvinga inte på andra sina åsikter så som du själv inte skulle vilja och ta er god tid när ni skriver viktiga inlägg för formuleringen är viktig.
Att skriva/prata över tangenter är en konst och det är ingen konst att bli missuppfattad.
En missuppfattning kan vara svår att rätta till så bjud på er själva och ta inte allt så hårt och våga bjud på beröm och tack.
Vänligen/Linda

Svordommar undanbedes även från mitt håll ska det även om det skrivs ironiskt så ska vi försöka bättra oss.
-Vad sägs om det?
Men från ursprungliga inlägget: Att vi har en funkition om att begränsa sina sidor är även fördelar eftersom allt hamnar ute i etern (internet) kanske man även ska tänka på att allt är ett öppet fönster.
Medlemmarna kan därför själva få välja vem det fönstet ska vara öppet för.
Vänligen och godnatt till er alla/Linda

Exakt Linda, bra formulerat. Det är så lätt att missförstå varandra när man skriver på nätet så här. Ingen av er ser ju om jag eller någon annan sitter och ler när vi skriver. det som verkar självklart glatt för mig, kan uppfattas som stötande av någon annan. Många gånger så beror det på hur man betonar ett ord när man läser det.
Av den anledningen så skriver jag ofta saker som: hihi, haha, *Asg*, *fniss* och liknande. Även om jag har fått höra att jag använder dessa uttryck för ofta så folk stör sig på mitt sätt att skriva så har jag valt att fortsätta ändå. lättare för folk att inte missförstå mig då. Jag menar ytterst sällan något elakt när jag skriver nämligen. hihi
Kram på er alla ifokusar
Audiatur et altera pars
Det var en debatt inne på shetland som spårade ut det handlade om sandlåde verksamhet och när den spårade ut ja då försvann min respekt och förståelse också..
Jo Linda jag vet vilken debatt det var i sandlådan, och den var endast och allenast till för att en gång för alla visa hur man verkligen är när man gör sig dum i huvudet…vi var ett gäng som hade otroligt roligt den kvällen/natten…men hade man vetat bakgrunden till den farsen, då hade alla garanterat kiknat av skratt…så det var bara en uppspelad parodi…
#88 tråkigt att du har behövt känna dig påhoppad, jag vet flera som känt sig påhoppad då då någon lagt in ett svar eller kommentar mot någon annan, sen har det kommit flera efter (oftast samma gäng) och kommenterar tex: Det tycker jag med, Det håller jag jag med om, Åh! vad du är klok…sånt kan faktiskt göra att den som inlägget gäller känner sig påhoppad..jag tror att det brukar kallas för drev…
alla är olika, man kanske tar åt sig av olika saker…
#87 Då har du missat något kul…och sorgligt
Jag tror att jag förstår vad du menar, när du skriver att hade bara inte den tredje parten lagt ut namn och egna värderingar,, då hade situationen mellan Personen och Kiara aldrig behövt uppstå…rätta mig om jag har fel nu.
Precis som Linda skriver så är det en konst att kunna prata med tangenter, jag tex måste bara få berätta om hur det var för mig när jag hade nybörjat på det andra shetlandsforumet!!!!
Jag är ju rätt så vass när jag brinner för något ämne, och som nybörjare i gardet kan ju det uppfattas som väldigt besvärligt av de "gamla ringrävarna"….hur som helst, jag blev rätt illa åtgången då folk tyckte att jag kunde börja skriva med en lite vänligare ton, och sluta vara så spydig och elak i mina inlägg, jag blev naturligtvis konfunderad över detta, eftersom jag alltid lade in väl mött och glada smileysar efter mina inlägg, men folk blev bara ännu mera arg på mig, så då tänkte jag att nu ska jag minsann visa att jag INTE alls är elak, så jag valde den absolut gladaste smileyn jag kunde hitta och lade in den i massor…….
Och oj! oj! vad arga dom blev då……..tills någon frågade mig ifall jag visste att de smilieysar som jag lagt ut, betyder att man räcker ut tungan åt folk………………….gissa om jag
JO! i massor..
OH MY GOD !
har varit inne och läst lite på shetlandsponny, måste säga att stämningen där känns en smula infekterad..
och jag är GLAD att vi för det mesta har en rätt gemytlig stämning…tycker ni inte det ?

#92 Tack för ett bra inlägg.
Vänligen/Linda

Linda jag bad dig om hjälp och fick till svar att jag hade skrivit och menat vad jag inte har skrivit, du tog ställning också men ursäkten jag orkar inte läsa allt. Då är det enklare att lyssna till drevet. Jag anser fortfarande att det behövs någon opartisk gärna utbildad, på konfliktlösning, som kan gå in och stoppa drevet i tid.
Nu kan jag inte skriva något här utan att det vänds till gammalt groll av andra och att jag riktar mig mot en viss. Skulle jag göra det så har jag så mycket skinn på näsan att jag kan utrycka mig klar och tydligt vad jag tycker.
I #59 så finns en förklaring, en gång till…tilläggas kan att det var många som skrev öppet att dom var sjukskrivna och hade många hästar i två tidigare trådar. Om man har inkomst eller inte på dom spelar ingen roll frågan var är det sjukdomen eller hästarna som hindrar en från att arbeta. Är det hästarna så är det försäkringsbedrägeri. Jag funderar på om det var så att det var andra som blev trampade på tårna och därför var med och skapade en vinklig som dödade sakfrågan, flyttade fokus. Om man har 10 hästar och lägger en halvtimma per häst och dag då är det fem timmar lika mycket som ett halvtids jobb. Det är nog många som ska ta sig en funderare, för finner försäkringskassan att man varit arbetsför då blir man återbetalningspliktig och kan få fängelse upp till två år. Det är ju lätt att man blir lite bättre och lite bättre smygande och hästantalet har en förmåga att växa. Sen som jag också skrev, en två hästar det är ju den bästa sjukgymnastik man kan ha (har själv reumatism).
Jag har faktiskt inte en anig om hur många gånger jag har bett om ursäkt men det är en massa gånger i alla fall.
Om man nu inte ska diskutera heta frågor, ska man hålla sig till att diskutera såpor på TV då? För när det gäller hästar finns nästan alltid två läger, vem har då rätt att bestämma vad som är rätt…hur ska man kunna finnas här om man inte får tycke vad man tycker varken mer eller mindre.

Men snälla varför dra upp samma groll?
-Varför inte följa uppmaningen om att gå vidare, ta nya tag?
Om någon känner sig så illa till mods av gamla inlägg föreslår jag att inte själva skapa provoserande inlägg.
Jag förstår, jag vet att du tycker att det har varit ett drev men eftersom du inte kunnat påvisa eller berätta konkret kan jag heller inte hjälpa dig som jag faktist skulle vilja.
En enskilld människas åsikter och tolkningar får stå för var och en och att kalla att det är ett drev som gjordes (gjorts många gånger) i inlägg tycker jag är grova anklagelser.
Jag vet att du anser att det är grova anklagelser att påstå att du menade något som du anser dig inte gjort men återigen.
Provoserande inlägg kräver provoserande svar.
Så är det i alla debatter och samanhang men för den sakens skull är det inte konsperation.
Kräver utbildad personal?
Hmm visst men vem ska betala den kakan?
Detta är en gratis tjänst som drivs med stort mod och anda men det är lätt att ibland tappa den.
Vänligen/Linda
Återigen: Vill man inte vara medlem går det bra att dra tillbaka sitt medlemskap.

Linda du ska bli av med mig och det var inte jag som startade denna diskussion om det gamla grollet.
Jag aldrig menat att peka ut någon när det gäller den frågan det var en tråd om ett allmänt problem
Ja, det är ett drev, vad jag än skriver så kommer det någon som tar upp något gammal sant eller falskt och på det så kommer en svans som lägger kraft bakom = drev.
Vad som gör mig ont det är att även andra och mycket unga som inte tycker "rätt" eller på annat sätt kommit i onåd får ett drev på sig, det gör mig arg och ledsen.

#97 Eftersom du misstolkar allt och givetvis vill jag bli "av " med tjaffs inte medlemmar som kommer med trevlig energi.
-Att påstå något annat vore att ljuga, men jag tog dig på orden om prof. hjälp och nu börjar det välla in hjälp så förmodligen kommer jag tvingas ge ultimatum.
Känner du att du inte trivs?(gäller samtliga)
-Ta då bort ditt medlemsskap och kom tillbaka om du vill.
Jag kommer iaf finnas så gott det går att reda ut sandlådeverksamheten.
Jag tycker att jag gjort konflikt hanteringen bra, skulle jag publicera en massa otrevligheter så skulle jag bli oseriös..
De som vet om att de skickat dessa otrevligheter ber jag vänligen: Ta bort erat medlemskap eller så hjälper vi er.
Vänligen/Linda

Jag vet att jag kan försvinna helt om jag vill och kommer att göra det när jag vill.
Men tråden startade med att, att frågan ställdes varför man låser sin privata sida. Jag svarade att jag gjort det för att jag är på väg att lämna sidan men att jag vill avsluta mina kontakter här snyggt. Och att jag inte tycker att forumet fungerar som det borde.
Efter några turer så är jag tillbaka och får försvara mig för något jag inte menat och bett om ursäkt för tidigare om jag blivit misstolkat och tråden går in i gammalt groll och drevet är igång. Vist jag kan hålla "tyst" och bara se på när en lugn blir en sanning, men det hade varit roligt om någon kunde tänka själv och inte bara följa drevet i denna frågan.
Men det är just detta drev och dessa vändningar av trådar som jag inte gillar med forumet, ska jag avsluta mitt konto helt här så måste jag lämna katter också, det vore ju synd
Sen att jag läser och skriver lite här medan datorn står och tuggar med annat det är upp till mig och hur länge men jag kommer att avsluta sidan helt.
Just nu så besöker jag här för jag vill se CBA fölet, ett föl som jag följt länge nu och då blir det att man läser lite annat också…

Jag försöker hålla mig opartisk när det är debatter eller låter bli helt att skriva om jag känner att jag inget vettigt kan tillföra men jag måste faktiskt vara lite partisk nu och ställa mig på Kiaras sida.
När tråden om sjukskrivningar var på tapeten så kände jag precis som någon innan här ovan även kände, att frågan var allmänt riktad och inte gentemot en specefik person (vi kan kalla denne för X).
Det var en tredje part som nämde X vid namn och bollen kom i rullning.
Jag orkar inte sitta och leta igenom hela den tråden, men jag är säker på att Kiara förklarade sig ordentligt att tråden inte var skapad i ont uppsåt riktad gentemot just X.
Vad jag oxå har för mig minnas är att Kiara och X även redde upp det under debattens gång.
KAN vi nu inte låta detta gamla groll gå i graven, sänka våran gard, ta några djupa andetag och börja på nytt fräsht blad ??!
Visst vi är alla individer och vi har ALLA rätt att få ha våra åsikter och jag håller med om att det är fel att försöka pracka på någon annan de åsikterna om man inte delar dom….men likväl så måste man ju få tycka vad man vill….yttrandefrihet kallas det.
Jag håller även med om att det är ytterst viktigt att man tänker efter HUR man skriver då det ÄR svårt att uppfatta en sinnesstämning genom skriven text…det är inte så jobbigt att läsa igenom texten en extra gång INNAN man skickar iväg den
. Är man upprörd över nått är det så lätt att känslorna tar över och då är det kanske bättre att låta bli att skriva tills man har lugnat sig och kan vara saklig på ett ordentligt sätt…..be någon annan läsa igenom texten och ge sin respons över hur han/hon uppfattar den.
Som sagt, jag försöker att alltid hålla mig opartisk men känner nu att jag måste få ta parti.
Visst Kiara samt många fler har väldigt starka viljor och kanske ibland dras iväg med dom men jag är säker på att det är enbart i godo 
Forum som är genomsyrat av elakheter finns det så gott om och jag tycker det här är ett bra ställe för ALLA att få reda på saker…gammal som ung…nybörjare som gammal räv…alla ska få ha samma förutsättningar…det handlar om att ge och ta, precis som när vi håller på med våra fyrbeningar 
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#100 tack för ett jätte bra inlägg.
Jo Linda jag vet vilken debatt det var i sandlådan, och den var endast och allenast till för att en gång för alla visa hur man verkligen är när man gör sig dum i huvudet…vi var ett gäng som hade otroligt roligt den kvällen/natten…men hade man vetat bakgrunden till den farsen, då hade alla garanterat kiknat av skratt…så det var bara en uppspelad parodi…
Där ser man hur det går när man inte vet bakgrunden 
#100 MYCKET bra skrivet det där CBA
sen till dig Linda. det kändes som om det bara skulle tystas ner så fort det blir obekväm diskution, saker o ting skall väl redas ut? INTE tystas ner.

Känner att jag vill skriva om detta en gång till eftersom allt inte kommer fram.
Papparazzi tex har ju missat det mesta. Hon verkar ju väldigt intresserad av sanningen. Här kommer min.
Det började med att x (fortsätter kallla denne x) jag är ju den tredje personen om inte någon missat det. Nåja, x blev medlem här. Då var kiara och jag väldigt bra vänner här (tycker iaf jag). När x kom så var hon en stor hästhandlare enl kiara. Hon tyckte inte att hon skulle få visa några bilder på sina föl eller hästar. För då var det reklam. Så fort x skrev något så kom kiara med en glirling och sedan en smilys som ser ut så här
. Den tar jag som en elaking eg. Att man skäms över att skriva den kommentaren men kan inte låta bli. Hoppas ni förstår hur jag menar. Ibland iaf. Det beror väl på i vilket sammanhang.
Sedan kom den berömda tråden fram som kiara skrev." Att vara sjukskriven och ha en mass hästar".
Då började hon meningen med ung: har sett här på forumet att några har över 10 hästar och är sjukskrivna……Det fanns då två som hade över 10 hästar här på forumet som jag visste. Det har ju ramlat in medlemmar nu så jag har abslolut ingen koll hur många uppfödare det finns nu. Nu har ju tex shettissidan kommit med en massa uppfödare.
Nåja, så fort jag läste det där så tänkte jag att hon menade x. Hon verkade ju faktist ogilla x jämt. Det var nästan aldrig något snällt ord i början. Så x kände sig inte särskilt välkommen. Hon bad om ursäkt öppet och skrev att hon inte skulle visa några mer bilder på sina hästar. Vi och då menar jag alla nästan på forumet, hoppade in och skrev att hon visst skulle få visa bilderna. Dom var ju inte ens till salu då. Det gillade inte kiara alls minns jag. Därför så skrev jag på den där tråden att jag tyckte att det var för personlig tråd och att jag tyckte att ingen hade med det att göra här. Då skrev kiara en fråga till mig "har jag trampat på en ond tå"? Bara detta gör ju att man går i taket. INGEN här på forumet har med att göra om man är sjukskriven eller inte och har hästar om man inte själv vill skriva om det. En del visar ju inte ens i vilken stad vederbörande bor i.
Såg tex att jen blev så intresserad att hon startade en tråd på bukefalos om detta. Så dit kan ju kiara gå om hon vill tjafsa. För där är det verkligen tjafs och besserwissers överallt. Många är duktiga och kan sina saker men en del vet ingenting.
Nåja, jag blev arg och var ju tvungen att skriva att jag förstår nog vem du tänker på när du skrev tråden. Vem då menade kiara. Ja, då skrev jag x:s namn. Det var kanske dumt av mig, det medger jag. Men det är ju så svårt att skriva x och a osv när ingen fattar vem man menar. X hoppade iaf in då och skrev att hon trodde att det var henne hon menade också. Plus ett par till hade också tänkt på henne direkt.
Så nu vet alla vad det var som gjorde att det blev så här.
Fick sedan se hur kiara skrev om detta på shettissidan bl a. Då förstod jag hur hon hade tagit åt sig av detta. Men tyckte att det var bättre att låta det vara i stället för att börja skriva igen om det. Men det blev tydligen inte bättre. Så om du tog åt dig så himla mycket för en sak som jag tyckte var riktad direkt till x så ber jag hemskt mycket om ursäkt kiara. Hade jag vetat att du skulle bli så här så hade jag inte skrivit något alls. Jag ska nog försöka skriva mindre och mindre här. Märker att vissa tar åt sig av mina ord här. Men jag är ju som kiara ibland, brinner jag för något som tex foder, så är jag bestämd. Jag har tex aldrig tjafsat med kiara om avel och färger på hästar. För det kan jag inte ett dugg om. Brukar knappt läsa dom sidorna heller eftersom jag inte är intresserad. Eftersom vi är vuxna människor både kiara och jag så kan man be om ursäkt tycker jag och sedan gå vidare. Man är väl inte sämre att man kan ändra sig. Är det ok, Kiara? Godtar du min ursäkt?
#104 menar du denna tråd?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=659574
(ursäkta länken till en annan sida) anledningen var att jag har gått och grunnat på detta länge, och ville se hur andra sjukskrivna bemöts. du skriver att dit kan ju kiara gå och tjafsa.. det är ingen tjafstråd som är där!!!
en neutral tråd där många olika funderingar kommer fram (presis som den som var här var i början innan alla påhopp och misstolkningar)

Jag menade att det var mycket tjafs på buke inte din tråd endast. Har inte orkat läst din tråd där. Eftersom den är så lång. Tyvärr.

Ska kanske förklara för alla här att jag har modém så jag försöker skriva fort och många ggr läser jag knappt igenom vad jag skrivit. Är ute här för mycket redan. Då kan det bli lite feltolkat ibland märker jag.
#106 ja, den är lång. men jag tycker det är intressant att få läsa om vad andra tycker. eftersom jag själv är sjukskriven och har fått höra mycket skit om att jag har hästar och är sjuk.(av arbetsgivare, FD arbetskamrater mfl)
själv har jag inget personligt emot någon här, utan tycker oftast att det är bra här, men tråkigt när någon blir misstolkad.
och tjafs är det tydligen på många forum pga att inte människor möts på andra sätt än via text. det är ju som sagt väldigt svårt att skriva ner exakt hur man menar ibland.

#108# Exakt hade inte kunnat skriva det bättre själv. Är man dålig på att formulera sig också som jag är ibland så kan det bli väldigt konstigt för andra att läsa det. Tyvärr!
Jag har ju också blivit misstolkad flera ggr.
#109 ja. tyvärr är jag också väldigt dålig på att formulera mig ibland 

Ja, jag undrar om inte alla har blivit misstolkade här någon gång. Kanske blivit ledsen och inte skrivt något på ett par dagar och så……
#111 jo, det tror jag nog att nästan alla har. 
#111 det är därför man borde läsa igenom vad man skriver både en och två gånger, för att i största mån undvika missförstånd. 

Förvisso! Men då hinner jag inte läsa allt som skrivs och ibland hoppa in med något inlägg. Har inte råd med det. Betalar redan över 700 kr i månade på internet.
Jag måste bara skriva och tala om att nu har jag läst igenom allas inlägg här, och ingen kan misstolka att alla verkar faktiskt rätt så överens om situationen, när jag läste igenom allt, så klack det till i mig….nu förstår jag vad dom mindre trevliga pm:n som jag fick häromdan egentligen handlar om….
Jag har lust att lägga ut dom här, men det känns för magstark….
Hm! jag har nog fattat vem denna tredje person är..
Jag tycker att det var väldigt ärligt och bra skrivet av #104 hon har ju tydligt sträckt ut sin hand till Kiara….och vill verkligen uppriktigt be om ursäkt, Kiara verkar också ha försökt be om förlåtelse några gånger…
Jag tycker absolut att Gejsa och Kiara ska be varandra offentligt om ursäkt och sen är det upp till alla andra att bemöta båda två med respekt och absolut inte ta upp denna händelse igen..
Jag talar nu utifrån mina "trevliga" Pm…
Jag upprepar än en gång att precis ALLA här inne verkar vara kanonfina personer som har mycket givande resonemang……det ska ni vara rädda om, annars kan det sluta i botten på en sandlåda……fniss!!
Kramar till er alla………ni är bäst!
ojojoj vad här skrivs!
/Elin

#115# Tack för dom orden. Dom värmde. 
#116 Ja! och det är ju faktiskt tack vare dig…eftersom du skapat en så bra tråd
#117 Det hoppas jag…för dom kom direkt ur hjärtat..

#108, tjafs är det på många forum, ja. Men konstigt att det nästan bara är på forum som har med hästar att göra.
#120 Intressant iakttagelse du gjort, tror du det kan bero på att vi hästmänniskor är ett mer "öppet folk"
Hästar har faktiskt en otrolig förmåga att öppna upp sinnen som man inte trodde att man hade, detta förstår bara den som själv upplevt det.

#120: Jag är rädd för att jag måste få sticka in med att det är ofta lika tjafsigt på många olika djursajter. Jag har ju själv iller iFokus som jag är Sajtvärd för(om nu någon lyckats missa det, hihi) och jag är glad för varenda dag som mina medlemar kan hålla en bra och trevlig ton där inne. Har sett andra bra forum falla på grund av sådant. Likadant inom hund och kattvärlden. Kanske är vi djurmänniskor ett släkte för sig.
Många här inne har dock starka åsikter, jag hör också till en av demVissa saker tror jag strkt på och det är inte mycket som kan få mig att vika mig då, lite som gejsa och hennes foder och Kiara och hennes färgkunskap inom aveln. Jag ser upp till dem båda inom dessa områden, för de är inte mina starka sidor.
Sedan kommer vi till de andra mer allmänna amnena när det är helt upp till folks åsikter om olika saker. Jag kan säga att där kommer problemen som ett brev på posten. Det som verkar vara svårt är att hålla inställningen hos sig själv att jag tycker som jag tycker och du får tycka som du tycker.
Tror i alla fall att mycket tjafs skulle undvikas om man slutar göra personliga påhopp. Att inte nämna någon annan vid namn är en bra start. Sedan har man också det ansvaret själv att om man sticker ut hakan mycket i en diskussion så får man räkna med att inte alla håller med en, och det ger en inte rätt att bli sur.
Men det är bara min personliga åsikt i det hela. Jag vet inte om jag lyckas skriva nu så att ni andra förstår vad jag menar. Men om inte eller om ni funderar på något. Fråga jag kan försöka förklara på annat sätt då.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Kanske beror på att vi är många tjejer på denna sajt också. Vi har ju en förmåga att alltid vilja hävda oss med varandra. Har jobbat på dagis bl a där är det mest kvinnor. Där är det också mycket tjafs och skitsnack tyvärr.
Men som sagt, Kiara är ju kvar här vi har snackat på en annan tråd och hon har nog läst det här. Men hon verkar iaf inte godta min ursäkt. Så nu har iaf gjort det jag kan. Mer kan jag inte göra. 

#123 den är godtagen

Ok! Vad bra.
Nu får vi börja på ny kula allihop.
Kom ihåg att mina ord kan verka elaka men oftast så menar jag inte att vara det. Har lite svårt ibland att kommunicera med bara text och ord.
Någon mer som har tagit åt sig pga mig?

#125: Ohh ja alltid. hihi
Nejdå om ni andra och gejsa inte förstod så var detta ett stort skämt. Jag bara älskar att retas med gejsa. haha
Audiatur et altera pars

#136# Ha, ha Ja,konstigt nog har inte jag tagit åt mig av dig iaf. Men det kanske beror på att både du och jag skriver ofta ha, ha och hi hi. Lite barnsligt men väldigt gångbart när man bara skriver ord och man inte ser något ansiktsuttryck. 

#127: Kan ju bero på det. hihi
Fast jag vet de som irriterar sig på att jag använder det så ofta. Men strunt samma hellre det än trista missförstånd.
Förresten är du synsk också? hihi (titta på ditt meddelande du hänvisar till inlägg #136. *fniss)
Usch, för lite sömn här tror jag. Känner mig bara så extremt barnslig i dag. Ska kanske bespara er detta. hiohi
Kram på er, nu ska jag upp och kolla till min sjukling igen.
Audiatur et altera pars
Ja! det var strongt gjort av er båda, nu får vi säga som man gör på filmer då det är bröllop: är det någon annan som har något att säga, ni får göra detta nu eller tiga (om detta då) för alltid…
guu så bra att jag starta denna tråd.
Alltid lika roligt när folk blir "sams" igen! :)
/Elin

Svarar alla tre nu.
Oj! Ja, du ser vad snabb jag är Åsa. *ler*
Ja, du papratzi det var bra skrivet….tiga om detta för alltid. *skrattar gott*
Ja, visst är det Elin, roligt alltså. Hihi

Jepp, små saker som lätt kan bli fel. hihi
fast jag förstod ju ändå att det var mitt inlägg du syftade på. ;-)
Audiatur et altera pars

#122 kan berätta om ett litet trevligt forum med folk som delade med sig av sina erfarenheter. allting spårade ut då två personer trodde dom kunde skriva precis vad som helst. det var personangrepp på löpande band. hon som hade forumet la till sist ner det då dessa två personer inte la av efter många tillsägelser… himla tråkigt när det blir så!
#133 Jag är säker på att med gott värd ledarskap kan sånt undvikas innan det gått så långt..
Det hänger väl inte bara på värden att det ska gå bra, vi medlemmar måste dra det största lasset av kärran 
#135 Hallå! hallå! Var det inte du som sa till mig att värden gör som den behagar och vill..
Så har man som du sa totalt herravälde, då finns det väl inte så många andra som kan dra lasset…
Undrar någon vad jag syftar på att slo har sagt, är ni välkommen in till shetlandsforumet under tråden trådnytt!
Här är en bit ur inlägget…
vad är det som säger att det är demokrati som ska gälla här inne? Det är sajtvärdarna och ägarna som LÅTER oss vanliga dödliga användare vara här inne, det är ingen jävla rättighet! Det är deras sandlåda, vi får bara leka här om vi följer deras regler, så enkelt är det. Om en tråd blir låst, så har säkert den som låste den en anledning, men varför tjafsa, för den har ingen av oss med att göra ändå….

Som Sajtvärd bestämmer man om och när man vill låsa ett inlägg, eller ta bort en komentar. Detta är inte något som går att överklaga till "högre" instans. Så på det sättet är faktiskt varje Sajtvärd innehavare av herraväldet på sin sajt.
Men självklart är det medlemarna som drar det stora lasset. För det är de som ska sköta sig så att man som Sajtvärd inte behöver låsa trådar och ta bort komentarer.
Det är också medlemarna som gör att sidan lever, en Sajtvärd gör ingen sajt, det är det medlemarna som gör.
Som Sajtvärd ska man se till att det hålls en trevlig atmosfär på sajten och se till att ingen blir utfryst eller får personliga påhopp.
Men polis är det ingen Sajtvärd som vill vara. Så det absolut bästa är att alla hjälps åt för att göra sajten så trevlig som möjligt.
Nu hoppas jag ni alla förstår att jag skriver mesta dels ur min synpunkt som Sajtvärd på min egen sajt. Men samtidigt är det lite information som gäller övergripande på alla sajter.
Mvh ÅsaF Sajtvärd på iller.ifokus
Audiatur et altera pars

Helt klart rätt Åsa. Utan oss finns ni ju inte heller. Så vi är ju lika mycket värda allihop.

Ja, personligen tycker jag att mina medlemar är mer värdefulla för sajten än vad jag är. Det är ju de som gör allt grovjobb liksom. Nu vet jag inte om jag bara haft tur eller vad det är. Men vi har oerhört bra stämning där inne, så även om jag är borta så sköter dom sig såååå bra. hihi
Jag passar på att slänga ut en kram till alla iFokus medlemar. Tack för att ni finns.
Audiatur et altera pars

Kram på er sajtvärdar.

Kram på er sajtvärdar. Det är ett tufft jobb.

Tack för den kramen gejsa, tror alla sajtvärdar behöver en sådan ibland. ;-)
Audiatur et altera pars
#138: bra skrivet åsa. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#144: Tack Madde, fast du är ju Medarbetare så du är ju lite jävig. hihi
Audiatur et altera pars
Jo men det är något som är viktigt att det kommer ut att sajtvärden är den som bestämmer. Vare sig jag är Medarbetare eller inte. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Underbart, dagen har varit hemsk men ändrade sig och blev bra med ett lyckligt slut:) Tack så mycket!! Kram till er!
vad roligt att ni (Geisa o Kiara) kan glömma gammalt groll nu…
#137, jo det stämmer, så skrev jag. Och med det menar jag precis det som jag skriver. Att vi följer sajtvärdarnas regler, men det betyder väl inte att man inte ska hjälpas åt för att skapa en trevlig miljö, tillsammans med sajtvärdarna? 

Jag vill bara göra en rättning, här på ridsport har mig veterligen aldrig en tråd blivit låst. Detta är ett problem som gäller shetlandsponnyn men inte här.
Sen funderar jag om inte sajtvärdarna överlag ska föregår med gott exempel, när man har makten att göra som man vill och bestämma hur och vad som får skrivas, då bör man också vara mycket lätt på tangenterna och absolut inte gruppera sig och låsa sig i fasta åsikter. Som sajtvärdarna ska man vara ännu mer kritisk och absolut inte hårt låsa eller driva en åsikt. Detta för att alla ska få palats i forumet, det måste var sajtvärdarnas huvuduppgift. Jag ser sajtvärdarna som rektorer på en skola, är sajtvärdarna bra och lyhörd då funkar skolan men med en dålig rektor då fungerar det inte utan det blir en makt kamp med medföljande mobbing. Att säga att det är gratis här som argument det fungerar inte, mobbing och otrevligheter ska inte förekomma ändå, framför allt inte mot dom mycket unga som här har fått verkligt hårda angrepp (vilket det är slut med efter denna tråd
).
Jag tycker också att alla bör tänka på att inte flytta över någon annans utmalande i en annan tråd till en ny tråd. Om var och en skriver vad den tycker och sen låter andra skriva vad den tycker då kommer diskussionerna att flyta bättre. Där är det bra här att trådar inte blir låsta och man måste börja om, då blir ju argument överflyttade och tråden blir svår att följa.
Att skriva "alla tycker" ska man också undvika, man skriver jag tycker och svarar enbart för sina egna åsikter, tycker jag. Man bör också tänka på att här finns ett stort antal medlemmar som bara läser men skriver men dom tycker och tänker men vad det kan ingen är ens ana sig till. Om man själv vill få göra, stav fel, fel formuleringar och syftnings fel, då bör man även tolerera det av andra.
Ett litet tips om tråden blir mycket het, skriv ut den i pappers format, stäng av datorn och ta en koppkaffe/te/saft/vatten läs och begrunda. Tänk sen väl igenom ditt inlägg, tråden försvinner ju inte, jag tror det är 4-5 trådar här som är borttagna och ingen låst, rätta mig om jag har fel.
Ha det bra och ta hand om er och var rädda om varandra.

en undrar. hur ser jag om en tråd är låst då? tror aldrig jag varit med om det…

#134 HELT FEL! problemet där var att folk trodde att de fick skriva precis vad som helst utan att det hände saker. man får väl sätta foten i marken någongång och låsa/ta bort trådar eller i värsta fall stänga av användaren? det forumet var privatägt och man godkände ägarens regler för forumet. håller man sig inte till reglerna så har man inte där att göra. så himla enkelt är det.
#152 tack kiara!

måste lägga till. forumet togs bort pga de två personer som skrev och trodde att de hade rätt att skriva vad som helst. nytt forum är startat, men tyvärr - inte alls lika bra som förra. synd att två personer förstör för så många andra!
De va en lång tråd dette. Jag återgå gärne till utgånsämnet. Det är synd att man icke kan se allas sidor, jag tycker det är så rolig med foton av alle sorter. Men tyck att de är en bra ide att man bare kan gå in å se när man är inloggad.