potatismjöl till hästen?
Har läst någonstans att man kan ge potatismjöl om hästen är lös i magen, vad tror ni om det? och hur mycket isåfall?
Det är en stor häst jag har på 170, 5år.

Har du sett ut varför hästen är lös i magen? Foder han inte tål? Mask?

En dl har jag för mig att det var man ökar suksesivt tills man kommer upp till 1 dl. Ska se om jag hittar hästfocus där det stod

jag vet inte vad det beror på men jag misstänker att det är hösilaget då det inte blivit bättre när jag slutat med både morötter och betfor. Två hästar till i stallet är lösa fast myxket mer än min..
Jag har bara hört att potatismjöl är bra att ta bort kissfläckar på en skimmel med.

Jag prövade ju potatismjöl till mina hästar som då var lösa i magen. Minns inte hur mycket jag tog. Men pröva med 1 dl på en gång. Det behöver du inte öka succesivt.

ska jag ge det torrt till honom? tack för svaren

Har också använt potatismjöl till häst medlös mage, dock utan resultat… :S
filmjölk funkar väl med?!

känns som att du skall ändra på fodret istälelt för att ge honom något annat för att ta bort det. Antagligen så är det inge bra för hästen och då börjar han magra av sig och bli dålig.
Så skippa potatismjölet och köp hö. Det är många hästar som inte tål hösilage.
Potatismjöl är ren stärkelse, som man bör undvika att ge för mycket av till hästar, bland annat för att det kan hjälpa till att ställa till oredan i tarmfloran.
Ge i stället vanlig bakjäst eller möjligen foderjäst (fast bakjäst är billigare) 1 pkt/dag till stor häst, detta har en bevisat tarmflorestabiliserande effekt = de blir bättre i magen av det.
#10: På buke säger foderfolk att det räckr med 10 g/dag för att få effekt… själv ger jag emellanåt ett halvt paket per dag och häst..

#10# Fast potatismjöl ska suga upp onödig vätska i tarmen. Och det är inget farligt att ge.
Fast jag håller med om att man borde byta till hö i stället. Det gjorde ju vi.

men ska men ge det blött eller torrt? och jästen, ska den vara blöt eller torrt?

#13# Jag la det i den torra maten och la lite betfor över och rörde om strax innan dom kom in. Så blött alltså men det ska väl inte ligga för länge blött.
Jäst smular du bara ner i maten också.
Filmjölk är det enda som jag har sett effekt av. Jag har provat Bakteriebalans, utan framgång. Men filmjölk funkar super! Min pålla på 152 cm fick 4 dl/dag..

Men det ska vara A-fil för att få riktig effekt,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Det ni rekomenderar hjälper mot olika bakterier vad jag har förstått. Så det beror ju på vad hästen har för fel i magen. Jag prövade ju det mesta till mina hästar och det blev aldrig bra ändå. Det var avmaskningen som gjorde att magen kom i olag i flera månder.
Men det finns hur mycket som helst som man kan pröva med sin häst när den har diarré. Men en sak i taget. Annars vet man ju inte vad det var som hjälpte hästen.