Extremt social unghäst?
Jag undrar bara lite hur pass socila era unghästar är mot människor? Där jag rider har vi en ettåring som älskar allt och alla, och hon beter sig nästan som om vi människor är hästkompisar :P När man ryktar henne så kliar hon tillbaka… Alltså hon bits inte, utan det blir precis som när två hästar kliar varandra i hagen, inte tjyvnyp eller andra dumheter utan hon bara kliar en helt enkelt… :) Har faktiskt aldrig sett en häst göra så innan :P Hon är inte kittlig alls, man kan till och med sitta och klia henne under magen och hon tycker att det är döskönt… Hon kommer fram till en i hagen och vill leka med en osv. Världens roligaste unghäst att hålla på med helt enkelt! ;) Bara undrar om den här hästen har en skruv lös (dock på ett positivt sätt xD) eller om det är vanligt att ettåringar får för sig att människor är andra hästar? :P xD
Att unghästar kliar människor som om de vore andra hästar är inget ovanligt. Nu har jag iofs inte så stor vana av unghästar, men jag har hört om ett par som gjort det och även Nickolina gjorde det när hon var liten.

dom är såna :) sååå härliga =P
//Mickan
Att ha hästen sådär social är nästan jobbigt tycker jag..
Visst vill jag inte ha en unghäst som springer iväg så fort den ser mig, men det finns ändå gränser.. Om den är allt för "på" och tror att den kan göra vad som helst och ses som en hund eller något blir jobbigt i längden..
Nej, det ska vara sådär svenskt.. Sådär lagom.. ;)

Pigall va/är sån, va värre innan ;) Jag tyckte det bara va jobbigt, men ändå mysigt :P Han är så gosig ^^

Dem flesta unghästar är sådan om dem har ett korrekt psyke. Unghästar vill testa så mycket som möjligt och tycker att saker o ting är betydligt mer spännande än en vuxen häst. Det är därför yngre hästar kommer när du kallar i hagen medans äldre hästar ofta kräver att du går in o hämtar dem.
Har du tur så kommer nyfikenheten sitta i men jag hade nog inte räknat med det tyvärr.. Ingen av mina unghästar har behållit samma nyfikenhet och intresse av att vara med "på allt".
Det är ungefär som med barn, massvis är roligt när man e liten men det växer man ifrån..
En av våra egna uppfödningar var extremt liten som fölunge, så liten att han fick plats i mammas knä(A) Jättegulligt å mysigt… ända tills nu, fyra år stor som en älg, 180. INte så mysigt när han försöker sätta sig i knät.
Hade för några år sen ett föl vars mamma dog. Uppfödd på nappflaska i vårat hus. Sedan kunde hon inte umgås med hästar för hon visste inte hur hon skulle bete sig. Men social mot människor.
Hade en ett-årig shettis hingst förrut. Han var hur social som helst! Satt man i hagen så kunda han komma och lägga sig brevid med huvudet i knäet! Mitt 2-åriga russ är oxå hur social som helst. Unghästarna är alltid först framme när man går ut ihagen, de följer efter en när man går och vill alltid mysa. Har inte haft några som helst problem med att de försökt bitas eller nafsa. De har försökt att "klia tillbaka" när man kliar dem, men vi har lärt dem att de inte får göra så, istället står de å "kliar" i luften.
Lägger in en bild senare, har inga på den här datorn….

plutten som var mkt sjuk som liten såg alltid människan som sin bästa vän o var otroligt social, även när han blev äldre…. väldigt charmigt men ibland tänkte man ju..knäppa häst! VA häst, på senare tid så började han bli lite mer häst o uppskattade sina hästkompisar mer… men jag var alltid nr 1 för han o han ville alltid vara med….på allt.. om det sen var gå runt i hagen lr stå o tvätta bilen spelade inte så stor roll…
åhh, vad jag saknar han :(
Här är bilden. På den så är shettisen (nu valack) två och russet ett år. Pappa hade hämtat posten och genade igenom hagen på väg hem. Max (mbr. shettisen) och Tro (lj.br. russet) ville såklart se vad han hade i händerna.

min unghäst är också sådär social, ett tag näst intill jobbig. brukar även tydligen knycka saker ur fickorna. en flaska myggmedel ur grannans bakficka och så knöck hon något ur fickorna på en annan man där hon var på inridning, tror att det var en borr… vad gör man inte för att få uppmärksamhet?
haha