Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 887 ggr
bubbelbubbel
0

jobbrelaterat.

jag måste få fråga.

hur långa arbetsdagar och hur mycket rast har ni ?

vi lever i något som börjar likna ett koncentrationsläger på mitt jobb, tio timmars arbestsdag (vi jobbar in fredagen) 30 min rast, och frånochmed idag, ingen rökning på arbetsplats/tid. endast under våra futtiga trettio min till rast.
det kommer bli som att släppa en bomb inne hos oss, under den stressiga situationen som vi redan är under bråkar folk för ingenting, och hur kommer det inte bli nu då ? halva fabriken röker, och helt plötsligt är det förbjudet. Och det roligaste, fabrikschefen hade ett möte med oss i måndags och han säger; _vad är erat problem ? vad är det ni inte förstår ? _det är ju snarare han som borde få dessa frågor slängda på sig.

tror ni som jag, att en personal som mår bra på sitt jobb, som har lagom med pauser att hämta kaffe, röka, gå på toa, prata med andra människor, också jobbar bättre ?
eller tror ni som ledningen, att personal utan rast, med övervakare som tittar igenom allt du gör, vad du gör och hotar med att kasta ut dig om du inte sköter dig, jobbar bättre ?

puuuh, tack för mig :)

Kiara
0

Nu kan jag inte svara för dagens regler helt ut, men när jag på den gamla onda tiden jobbade inom handels, då hade man om jag inte mins fel rätt till 5 minuter "kisspaus" i timmen och dom slog vi ihop så det blev 15 minuters raster var tredje timme, lunch var på 30 minuter och det är ju ett min.

Låter som detta är en fråga för facket, du har ju svårt att göra något då du inte är fast än Ledsenrätta mig om jag har felOskyldig ni får göra gemensam sak via facket. En sak är säker några bra arbetar får man inte genom att göra på detta sättet, folk som trivs är mer produktiva.

gejsa
0

Ja visst är det så som kiara skrev. Alla har rätt till 5 min varje timma. punkt. Ring facket.

bubbelbubbel
0

jag är anställd till augusti, om jag stannar så länge, just nu känns det som att det är rätt aktuellt att leta nya jobb, och det är inte bara jag som säger så, minst 3 har redan sagt upp sig, en med omedelbar verkan igår, många andra letar jobb och slutar när dom kan. jag jobbar tillsammans med en tjej som är med i styrelsen i fackklubben dom har på jobbet, hon menar att angående rasterna så fanns det inget som dom kunde göra, nu har dom tydligen inte haft något möte på väldigt länge…och tyvärr är det väl så att dom inte gör något åt det. för jag har frågat henne hundra gånger, -går ni verkligen med på detta ?!, enda svaret hon ger är; ja, tydligen gör vi det.

jag har inte ens gått med i facket än…..Generad
och min anledning till detta är att jag tycker dom skött sig så dåligt med massa saker, att jag inte ville betala massa pengar till det..
sen skulle jag gått med nu för ett par veckor sen, men blir det så att jag nånstans hittar ett annat jobb, ja, då kan det ju kvitta…
plus att jag råkade slarva bort min lapp…

lisette
0

vi har två kvarsfikor, som är betalda. 45 min lunch. men folk går på dass närsomhelst under sitt arbete, pratar lugnt och fridfullt under jobbtiden. vilket kan bli störande när folk står och pratar i ca 10 minuter o man själv springer som en idiot….

bubbelbubbel
0

på toa måste man ju få gå, och prata lite tycker jag med man ska få göra, under rimliga omständigheter, inte hela tiden, men nångång ibland. vi får nästintill en utskällning om vi inte står på våran arbetsplats..
haha, det låter verkligen hemskt.

davidia
0

när jag jobbar 7-16 så har jag 1 timmas rast.också har man rätt till 5 minuters rast i timman.

bubbelbubbel
0

vi har säkert fortfarande rätt till dessa fem minuter, men vi får inte göra vad vi vill på dom, det är det som stör mig mest, nu tar dom bort rökrutan inomhus, så då måste vi gå ut, och ut får vi inte gå på arbetstid.

Kiara
0

#3 Fundersam a-kassan måste du ju betala in till, om du inte gör det så ring facket och hör om du kan få betala in returaktivt så du får fler arbetade månader.

Det är huvudkontoret (facket) inte lokal föreningen du ska ta kontakt med.

[slo]
0

#4, det låter precis som mitt jobb, alla jobbar i den takt som passar :) Dock tror jag inte vi får gå ut och röka annat än på rasterna…

bubbelbubbel
0

jo, jag vet, är bara lite för seg när det gäller sånnahär grejjer..dumma mig ! !

mamma har en kompis som är lite högre uppsatt, ska kolla lite med henne om vad hon säger, men eftersom jag, min latmask, inte gått med, så finns det väl inte mycket för mig att göra.
mer än att tycka att vi blir orättvist behandlade..

Faxlin
0

Tycker detta lät som på min förra arbetsplats. Vi är på väg mor ett koncentrationslägersfas, som jag anser att vi inte ska godta.
Håller med i det som Kiara har skrivit tidigare. Ta kontakt med facket och då inte den fackrepresentant ni har på golvet utan det stora facket.
Hoppas det löser sig, förstår att situationen är jobbig för dig och dina arbetskamrater.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

#9 jag tycker att man ska prata på jobb. absolut, men när man går förbi två personer som står på tre olika ställen och pratar så är det lite störigt! :D

bubbelbubbel
0

onekligen svår och jobbig.
ska pallra mig iväg snart, se om jag hinner till apoteket för lite tuggummi…hoppas hoppas. usch det känns inget skojj alls..

jen
0

om jag inte var med i facket nu hade jag fått sparken för längesen.

det är så att min arb.givare vill säga upp mig pga min sjukdom. dom menar på att de gjort allt för min skull, vilket de ej har enligt mig,försäkringskassan, doktorn och facket.

så, mitt råd till dig. bli medlem  i facket så kan de hjälpa till. annars står du där helt själv.

Sussi
0

Jag jobbade på saxfabrik över ett halvt år efter att jag hade gått gymnasiet. Där hade vi två 12min kafferast och en 15min matpaus!! Gissa om man hade brått att hinna äta den maten.

Alla rökare hade/har rätt till 5min rökpaus där och wcn fick man såklart besöka när man behövde. Blev det över +30 fick man ta extra paus varje timme, vilet det lätt blev på sommaren om man jobbade vid plastmaskinerna. Vi som jobbade i plastmaskinerna hade mycket svårare att ta dessa pauser eftersom maskinen skulle löpa jämt, så man var liskom fast hos en maskin en till två timmar åt gången vilket ibland var lite otäckt. De som jobbade med annat kunde sitta och slappa vilket kunde irritera mig ibland när man själv fick stressa vid plastmaskinen.

Jag tror helt klart att om man har dessa "rättigheter" som du nämde så jobbar man också mycket bättre! Låter helt sjukt att int ni på fabriken ska få ta rökpauser.

lisette
0

hur sjutton håller man koll på 12 minuter? jag har problem med 15…

Sussi
0

#16 de blev något ditåt. Men 15 min matpausen var lite väl kort, ibland råkade det dock bli en halvtimme t.o.m merOskyldig

bubbelbubbel
0

jo, jag ska gå med. nångång. det är bara det att jag är så sur på dom, så jag mest känner att det är en massa pengar i sjön, då dom verkligen inte sköter sig.

usch, tolv minuter. det är inte mycket att hurra för. fy attans.

Kiara
0

#18 du ska gå med nu i a-kassan i alla fall för du missar ju tryggheten om/när du blir arbetslös då får du inte stämpla…gå med i dag Skrikandes snälla för min skullOskyldig

FummelFia
0

Jag jobbar 11-18 och då har jag 20 min lunch efter 12.30 och en 10 min rast efter 15.30. Gissa när jag brukar få min lunch, jo lagom till typ 15. Inte alls nå kul när det är vissa som springer på lunch i typ 1 timme….

Tummelisa
0

I många fall är det skönt att vara sin egen, för då kan man rasta lite när man vill. Ibland är det rast hela dagen,  ibland är det inte en minut på flera dagar och nätter ibland. För att inte tala om allt annat runt sitt företag, papper, papper, papper, avgifter, skatter, moms osv osv. Men för det mesta flyter allt på och jag älskar mitt jobb.

Asagard
0

Vi har också ett "hitlersamhälle" på vårt jobb. Blev helt "utbränd" på jobbet och är nu sjukskriven pga det. 30 mins rast per dag, en kvart på morgon en kvart på eftermiddagen, inkl. promenad till fikarummet, rökpaus och köp av ev fikabröd (vi har inte fikarum i samma hus som vi jobbar i). Pisslåg lön, har jobbat i ett antal år där, men har inte lön ens så jag klarar mig, utan lever på gubben min. MEN, vi har ändå bra gemenskap och inga som "bråkar". Tacka gudarna för det!

fisa-lisa
0

Mamma har inga raster alls på sitt jobb. Hon jobbar med utveklingstörda och då får man passa dom hela tiden vid fika och mat o sånt. Dom få heller inte röka på jobbet längre men det tycker jag är bra. hi hi

Skolan är bra, jag har håltimmar hela tiden nu på slutet av terminen. Min pappa bor nära skolan så jag springer dit o lånar datan jämt ( ex nu)

lisette
0

jag förstår faktikst inte varför man går med på sådana tider som du har asagard, har man inte sagt ifrån innan så får man skylla sig själv lite. ni måste vara många som jobba där och alla kan ju inte gilla tiderna?

#23 sista året i gymnasiet hade jag jättemkt håltimmar. en måndag hade vi lunch och sedan två håltimmar och sist en lektion. brukade skippa den sista lektionen ibland, en måndag funderade jag på att strunta i lektionen, men jag stannade kvar… tur var väl det, för när jag kom hem vid tre tiden - ja då hade vi haft inbrott! den sämsta måndagen jag varit med om…

bubbelbubbel
0

kiara, jag har hittat lappen, ska gå med så jag kan klaga lite med gott samvete..;P (plus att jag kan gå ut i strejk, mohahaha)

usch, men ändå "skönt" på nått sätt att veta att det inte är bara jag som har det hemskt på jobbet. äsch, det där lät ju hemskt, jag hoppas ni fattar vad jag menar…:P