Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 5659 ggr
Molla
0

Trött på gipset!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så trööött på mitt gips!!! Måste bara få skriva av mig lite…

Bröt handen i hagen den 27/9.

En häst trillade i hagen. (Jag fodrade i hagen på kvällen, hästen kom gallopperande och snubblade i ett traktorspår). Hon låg kvar på marken där i mörkret, jag blev så jäkla rädd! Sprang dit och kollade så hon levde och var hel. Det var hon. Men hon låg med benen i uppförsbacke, hon försökte ställa sig upp men orkade inte. Jag ringde snabbt till min mamma för att få ihop folk så vi kunde hjälpa henne, ringde också min sambo som var nere i vårat hus där på gården. Alla kom och vi ställde oss bakom henne och skulle gunga upp henne. När vi säger tre och hon verkar börja hjälpa till händer det nåt. Istället för att ställa sig upp rullar hon runt, mot oss. Vi hoppar undan och hon ställer sig upp. Jag hade min vänstar hand vid manken nån stans och när hon ställer sig upp böjs min hand bakåt mot armen. Det knastrar till och jag måste sätta mig på huk en stund.

Jag tror jag sträckt mig eller kanske fått en spricka. Fortsätter fodra hästarna och sätta foder. Hästen får sova inne den natten, vi antar att hon sträckt sig. Men dagen efter är hon helt som vanligt och får gå ut till dom andra.

Jag åker på kvällen in till akuten i Katrineholm för att få min stukade hand röntgad för säkerhets skull. Men röntgenpersonalen hade gått för kvällen och jag fick en liten linda på armen och skulle återkomma dagen efter.

Dagen efter var det lite svullet, gjorde inte så ont och jag kunde röra alla mina fingrar. Jag åkte in till Norrköping och skulle praktisera på sjukhuset där. Men jag tänkte att jag lika gärna kunde gå till akuten där så nån får kolla på det. Sagt och gjort, det röntgas och jag får veta att båda benen i underarmen är brutna. Jag gipsas.

Efter en vecka är det återkontroll. Det ena benet (ulna) har inte växt ihop som det ska och de rekomenderar en operation. Efter 5 dagar ligger jag på operationsbordet. Jag gipsas på nytt. Det gipset ska sitta i tre veckor sen ska stygnen tas. Efter det ska det nya gipset sitta i ytterligare tre veckor, sen ska stiftet dras ur och allt ska vara klart.

*phu* Nu är jag inne på näst sista veckan i allt detta. Ska bli sååå skönt när allt är klart. Men jag fick veta när stygnen togs att det inte är helt säkert att det blir bra. *hoppas på det bästa*

Trist i det hela är att jag inte hade någon personförsäkring på mig. Men jag pluggar, så jag förlorade ju inte nån inkomst iaf.

Så kan det gå en vanlig kväll i hagen.

Molla
0

Här är en bild på op såret med stiftet högst upp. Såret är på underarmens "kortsida" rakt under lillfigret, i höjd med handleden.

Såret är ca 5cm långt och hade 11 stygn. =S

Marster
0

ush stackare vet hur det känns, hade gips från höften till tårna i 8 veckor :S

Molla
0

#2 Det lät värre!! Jag kan iaf klia under gipset med grillspetts-pinnar. Det måste ju ha kliat satan på dig!!!

bubbelbubbel
0

åååh det låter ju helt fruktansvärt jobbigt…=/
men nu har du stått ut länge, så sista veckan går nog fort ! så får vi hoppas på att det inte är några mer komplikationer…

Molla
0

Ja, det har ju gått bra. Har inte haft ont på hela tiden, förrutom just efter operationen. Men det är ju handikappande. Och så får jag inte anstränga armen för mycket… *suck*

Och så luktar det illa!!!!! *uek*

bubbelbubbel
0

usch, haha, kan tänka mig att det inte luktar så gott där innanför. ;D

Molla
0

Idag tycker jag extra synd om mig. Gipset är ivägen!!!

Lizzan
0

Otur :/

Marster
0

#3 :) Joo det klia som satan men min slöjdlärare designade en klipinne till mig ;) så jag klarade mig ganska bra :)

Molla
0

#9 Vilken snäll slöjdlärare!!!

Men gud… Jag har haft detta gips nu i 11 dagar och det luktar pyton!!! Vad ska jag göra, jag har ju ca 10 dagar kvar…

Kanske pula ner luktgranar?! =D

gejsa
0

Oj, det lät otäckt din stackare. Hoppas du blir helt bra sedan då.

Jag har varken stukat eller brytit något ben i min kropp. Har väl haft tur. :) Så jag har ingen aning om hur det känns med gips på kroppen. Jag kan bara ana.

josss-e
0

Jag lider verkligen med dig, jag vet precis hur det känns att gå gipsad. För två år sedan drog jag i en studdsmattefjäder, då knakar det till i min hand och den svulnar upp, jag åker in, de säger att det bara är en sträckning på någon sena, de rekomenderar bara vila i någon vecka. det har aldrig blivit helt bar efter det, min styrka kom inte tillbaka och kraften försvann bara till och från, så nu i april samma sag som jag hade klarart mitt körkort, fick jag en remiss till operation. Det efter att det kommit fram till arr min sena blivit försvagad och att minsiken (vilken man också har i handen) var sönder. Så en vecka efter jag klarat örkortet opererades jag. Sedan var det gips i åtta veckor. INget ridande och ingenring.

Sedan hade jag sett fram emot att rida hela sommaren, men icke då, det fick jag heller inte. jag fick börja att rida igen först i mitten av augusti. Och då var jag tvungen att ta det lugnt. Det är helt hemsk. Men det är desto roligare att rida nu när man får igen :) Men jag erkänner, jag har tappat mycket inom ridningen (A)

Så jag tycker verkligen synd om dig, gipset är bara ivägen, man kan inte göra så mycket, man vill rida man kan nte. Hur långt upp är du gipsad? Jag var gipsad ttyp en bit över armbågen.

lisette
0

#10 jag bröt armen i slutet av sommaren för 10 år sen. jag försökte tvätta så gott det gick under gipset med tops.

Molla
0

#12 Jag har ju haft tur i oturen. Jag har ju bara gipsskena på underarmen. Men det är inget kul ändå!!

Tur i oturen att jag sålde min häst i februari. Tänk om jag var tvungen att fixa i stallet varje dag sen vara fräch på praktiken på sjukhuset. Nu har ju mamma en massa hästar, men där är jag ju inte tvungen att fixa varje dag.

#13 Tops…men vad kan man använda för medel? Kanske handsprit?!

Molla
0

TJOHOOO!!

Idag blev jag av med gipset!!! Stiftet sitter där emot kvar som ett livsfarligt spett från min handled… blir av med det om 1-2 veckor!!!
Det är så skönt!!! Men lite naket och kallt.
   Men jag är så attans stel i handleden, kan knappt böja den alls, nån som har erfarenhet? Är det normalt? Så nu har jag ett träningsprogram att jobba med!

josss-e
0

jag vet hur det är, man kan knappt röra den alls, och antagligen kommer det ta ett tag innan du får tillbaka rörlighete i alla fall var det så för mig. Ja fick ta av mitt i början av juni, och då kunde jag inte röra den alls, och jag har fortfarande lite begränsad rörlight, men det är nästan helt bra nu:) Bara du tränar och så, så kommer det säkert att bli jättebra.:) Men en sak kan du fråga nästa gång du kommer på återbesk är om du kan få, jag vet inte vad det heter, men det är typ ett lags genomskinligt silikon eller vad det nu är för slags plåster. Det är tillför att mjukgöra ärren för att de senare skall snyas mindre.

Tänk även på att inte sola dina ärr de två försa åren tror jag att det är, för då kan ärren bli fula om du inte redan visste det,:) TIPS: solskyddsfaktor 50 som man använder till ansiktet går jättebr!:)

Molla
0

Tack!!! Vilka bra tips! Jag har inte tänkt på det så mycket…jag kommer ju att få världens längsta ärr ju…(iaf 5-7cm långt) Har ju haft nåt över hela tiden sen operationen, skit jag kommer ju att ha ett illrosa ärr.

Solfaktor det ska jag komma ihåg! Mjukgörande plåster, det ska jag fråga om!!!

Molla
0

Kan ju avsluta denna tråd och tala om att nu är allt över. Åkte inte tillbaka och drog ur stiftet, det rammlade ur efter 5 dagar utan gips, det satt jättelöst. Gravitationskraften gjorde sitt…

Så nu har jag ett lysande ärr att pyssla om. Hoppas det bleknar fort!!!

Ainavi
0

Uha…jag vet hur det känns.Min lilla pålle sparkade mig på handen så den bröts på 2 ställen.Så jag fick opereras och går nu med gips,3 veckor till utav 6.Trååååkigt!!!