övertyga föräldrar!
hej! jag är 14 år och har ridit sen jag var 7. jag har på senast tiden varit verkligen jättejätte intresserad av att skaffa egen häst eftersom att jag känner att jag hade utvecklats bättre med en egen. men mina föräldrar tror att jag kommer tröttna på att vara där varje dag och att jag inte kommer ha tid med både hästen och skolan. men jag har lagt upp en tidsplan som funkar bra och jag har pluggtid efter stallet. men när jag väl visade tidsschemat sa dem bara att jag skulle leta efter medryttarhäst (vilket är omöjligt att hitta). min faster har en ponny som jag vart mycket hos men den är väldigt gammal och jag kan inte rida den så mycket som jag själv hade velat. kan t.ex. inte tävla, ha träningar osv. (ska även ha hästen i det stallet hon står i) så jag är erfaren av vad jag behöver kunna, vad jag behöver köpa in osv. snälla skulle jag kunna få tips om hur jag ska övertyga mina föräldrar???
- Redigerat 2021-09-04 15:13 av sveaaa😘
Hej!
Här kommer ett sånt där jobbigt vuxensvar, med andra ord ungefär samma innebörd som det dina föräldrar säger.
En stor faktor i att skaffa häst är ekonomin. Det är inte bara inköpet som kostar, det går på ett antal tusen i månaden att ha häst. Ännu mer om den skulle bli sjuk etc. Det där kanske din faster har koll på i och för sig, om hon har en ponny?
Det tar dessutom betydligt mycket mer tid än man vanligen tror, åtminstone om man inte stressar sig igenom sysslorna när man är i stallet. Det är ju så mysigt att bara vara där och pyssla, tiden rinner iväg fortare än man tror.
Är det ens egen häst så går det en hel del tid som man kanske inte lägger märke till som skötare/medryttare.
Är du i stallet varje dag i nuläget? Det är stor skillnad på det och att vara där 3-4 dagar i veckan. Skolan kanske inte tar så mycket tid just nu men ganska snart börjar du gymnasiet vilket kan bli betydligt jobbigare. Ofta så ökas dessutom restiden till och från stallet, jag hade ungefär en timmas bussresa enkel väg från skolan när jag var tonåring. Kunde förstås bytt stall men jag ville ju vara kvar där jag trivdes.
Sen är det ansvaret. Där är det helt klart dina föräldrar som måste ta ansvar och det är stort! Att se till att hästen har allt den behöver för att må bra, att kunna ta hand om den om den blir skadad eller sjuk och, kanske framför allt, att kunna se att hästen inte mår bra och veta vad de skall göra då. De behöver ju faktiskt också kalkylera med risken att du skulle tröttna. Även om du vet att du inte gör det så vet inte dina föräldrar det.
Och vad händer om du blir sjuk, vem tar hand om hästen då?
Så, nu har jag kommit med massa tråkiga kommentarer för visst finns det många tonåringar som klarar av att ha häst alldeles utmärkt.
Mitt råd för att övertala dina föräldrar, förutsatt att den ekonomiska möjligheten finns och även de andra bitarna jag har nämnt, är att som de redan tipsat om bli medryttare. Det kan vara svårt att hitta en bra medryttarponny, i synnerhet om du vill utvecklas med den, men det lönar sig att leta runt.
Jag vet ju inte var och hur du bor men har du kollat på tex Facebook och andra sociala medier? Där brukar det finnas grupper specifikt för att just hitta medryttare och även andra lokala grupper för hästfolk. Släng in några inlägg och se om du får napp!
Även om hästen inte skulle vara superduperduktig att utvecklas på så kommer du att lära dig massor, inte minst om att ha häst och att kunna ta hand om den. Det är för övrigt rätt utvecklande att rida även lite "sämre" hästar och att få ordning på dem, förutsatt att man själv har kunskapen.
Snäppet över medryttare är att ha en häst på foder. Det är faktiskt något jag rekommenderar de flesta, oavsett ålder, att ha innan de köper egen häst. Det är någon form av "light-hästägande" där du ändå har möjlighet att lämna tillbaks hästen om det inte skulle funka. Självklart är det också ett stort ansvar men inte riktigt i klass med att äga hästen själv.
Där kanske du kan försöka övertala dina föräldrar? Om du sedan visat att du fixar det bra så är steget över till egen häst inte lika stort sen.
Vad säger förresten din faster om detta? Tycker hon att du är mogen för en egen häst? Lyssnar dina föräldrar i så fall på henne?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Utöver Lonas tips så skulle det kanske vara ytterligare en ide att kolla upp att hyra en ponny (finns ju vissa ridlägerverksamheter som hyr ut sina hästar under vintern). Blir väl lite liknande som foderhäst men man har kanske lite fler hästar att välja på så man verkligen hittar en som passar en själv.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Du hade kunnat fråga om du t.e.x hade fått hyra en ponny/häst ifrån tex sjöiss eller så ( dör man kan lämna tillbaks hästen när som )
Nu låter jag nog som en jobbig vuxen jag med. Men det är sjukt jobbigt å svårt att äga en egen häst. Har ridit hela mitt liv å jag tipsar om att bli medryttare eller hyra en häst av nån som har en ridbar å snäll häst.
Jag äger ett 10årigt Varmblod. Det är skit jobbigt att gå till stallet i spöregn å storm, det blir super kallt på vintern när man ska ta in å ut hästarna. Mitt intresse svalnar av när det är spöregn, -15 grader å storm ute, men jag MÅSTE ut å in med hästarna oavsett väder. Visst det är kul när det är fint väder och inte jätte kallt ute, då vill man leva livet å ha superkul som vanligt med pärlan!
Att ha häst innebär att man måste upp tidigt innan skolan och släppa ut hästen, mocka, fylla på vatten i hagarna, ge de nytt å färskt hö, frukost i form av pellets å sedan sopa in smuts in i boxen sedan åker man hem, duschar å byter om sedan är det skola. Detta gör man oavsett väder😪
Efter skolan ska man åka hem, byta om å sedan åka direkt till stallet för att ta in hästarna, vänta tills hästen kissar sedan göra iordning för ett ridpass. Efter ridpasset borsta av, ta på ev. täcke å in i boxen. Sedan kvälls foder å sen hemåt å duscha å sova.
Men det finns såklart super mycket kul med hästar precis som med alla andra djur! Man umgås med en bästavän i flera timmar, man kanske har en stallkompis att rida ut med ibland eller kanske köra ridpass i paddock/ridhus.
Meow:3