Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7230 ggr
Zadeira
0

Stackars hästar

Såg en intervju med Anky von Grunsven i helgen, och jag lider verkligen med hennes hästar. Reportern frågade hur ofta hennes hästar fick vara "bara hästar", och hon berättade då att de får vara ute 20-30 minuter varje dag och beta, men var för sig och i longerlina, så att de inte springer runt eller skadar sig..

Vad är det för hästliv? Det säger inte djurskyddet något om, men de kan klaga på ovidkommande saker hos "vanliga" hästfolk…. En halvtimme ute, utan möjlighet att leka av sig…

bubbelbubbel
0

förmodligen säger inte djurskyddet något, för att hennes hästar inte mår dåligt. djurskyddet är ju till för att ta hand om djur som inte har det bra, även om dom ibland är mindre duktiga på det, och inte för att ta hand om stora dyra tävlingshästar som mår bra.

visst det kan låta fel och tråkigt, och det gör det ju, men det finns ju en anledning…

vi får väl se hur det är där, sen när due-boje åker dit :)

elasive
1

Det är ju inte naturligt, hästar ska få vara hästar och inga maskiner…

Zahara
0

Håller nog med #2 då! ut i leran och rulla sig! Finns ju dusch och de kan ju ha egna hagar! som ex de dyra flyingehingstarna de får ju vara ute ju…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

wewwa
0

Jag håller oxå med #2. Man kan ju själv tänka sig att det inte skulle vara kul att vara i ett o samma rum dagarna i ända och sedan få gå ut i 30 min och vara fastbunden. Då hade jag mått bättre i en lerig hage.

VeNyRa
0

samma här 2 & 4, dessutom om dom skulle ändra på sej och kanske släppa lös hästarna skulle dom antagligen skutta omkring värre än nånsin.

micheles
0

står det inte i lagen att kusen ska vistas fritt i en timme i ridhus eller hage? fast det kanske bara är en riktlinje?

Peppe
0

#6 är nog inte så i alla länder?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

amsson
0

#6 vet inte, men det finns väl nått om att de måste få komma ut och röra sig fritt en stund iaf. på hovstallet har jag för mig att de löste det genom att sätta pållarna i skrittmaskin, men jag tycker inte att det ska gillas. dom borde ju få bralla och leka också…

Due-Boje
0

Det är samma sak för många dressyr och hopphästar. Jag släpper inte ut min Brownie när det är så halt som det är just nu, heller inte när det är allt för hårt och gropigt utan snö. Hon leds mins 2ggr om dagen, 20-30 min per gång. Då hon även får beta. Annars har hon en gräshage på 10x10 meter. Briar blir också bara ledd vet jag. Hästar som Briar, och Ankys hästar (även min) har en otroligt hög kondition som inte kan jämföras med "vanliga" tävlingshästar eller hobbyhästar. Att släppa en sådan häst i en stor hage är bland det dummaste man kan göra, 10 miljoner kan bli noll på en halv sekund.

Due-Boje
0

#3 de "dyra flyingehingstarna" används oftast inte i samma ändamål, tävling. Utan de är mest till för att avla. Klart att vissa tävlas osv för att få mer ston, men skulle en skada sig finns alltid avelsboxen till hand. Dessutom har dessa hingstar bara sandpaddockar, och är inte så stora att jag skulle kalla det hage.

Zahara
0

#10 Jag vet att hingstarna inte har så stora hagar…har själv praktiserat i hingststallet men dock kommer de ut ett par timma om dagen ,får luft och kan sritta runt lite. För mig är mina hästar värda flera miljoner kroner, i mina ögon mer än briar eller någon annan häst men jag stänger inte in dem för det! Jag är medveten om farorna men är villig att ta den risken då de trotts allt är djur! att hålla dem instängda utan möjlighet att får vara djur och rulla sig i leran och busa av sig (trotts risk för skada) är i MINA ögon fel och till viss del djurplågeri! Pengar är inte allt…

Due-Boje
0

Nej, pengar är verkligen inte allt. Men för en ryttare som mig tex, som aldrig skulle ha råd att köpa en sån häst som brownie igen skulle jag inte släppa ut henne i en stor hage med tanke på riskerna. Hon är trots detta väldigt lycklig och får som jag sa innan gå ute i sin lite midre gräshage när underlaget tillåter det. Hon leds omkring och får beta varje dag i minst en timma, plus rids. Jag är absolut inte för detta att inte låta hästarna vara ute, men jag har förståelse för dem som inte vill släppa sina hästar, då en vrickning kan förstöra många tävlingssäsonger.

The-Photo
1

stackarna…

Virtual
0

Jag måste säga att jag blev possitivt överraskad. Hur många hästar är det somaldrig får gå ut då tror ni? Det behöver inte ens vara topphästar, men i Europa är det ganska ovanligt med hagar.

svampi
0

Men om hästarna inte får vara ute, vad gör dom då? Tränas dom hela dagarna? Eller står dom bara i en stor box hela dan?Måste vara trist…Hästarna borde vara deppigaFundersam

Virtual
0

#15 Visasa går i skrittmaskin, men dom häästarna rids för de mesta i tio minuter.. Man hoppar upp i boxen skrittar direkt in i ridhuset som oftast sitter ihop med stallet, galopperar direkt. rider ca 10 min. Ibland mera, men inte såofta. Sen in i boxen igen. Deppiga kan man säga att dom flesta är. Fast dom vet ju inte om något annat, så dom tänker inte på det så mycket.

paronskrutten
0

Är nog egentligen inte så stor skillnad mot dom flesta ridskolor i stan tyvärr..

Helena

LinaN
0

Finns ju vissa hästar (minns inte vilket land det var eller var jag hittade artikeln men ska leta rätt på den igen) som är uppstallade i gamla källarvalv/katakomber under marken. o de rids en halvtimme var nånting när de itne rids av turister….

Duo Bojje, tänkte på det, din häst kan ju vricka sig lika mycket när ni rider som om han skulle gå i hagen eller släppas lös i ridhuset en stund. En häst kan skada sig illa i en box också… tex sparkar i en vägg och slinter och gör sig illa? Eller ännu värre sparkar sönder en planka eller nått så att han får en flisa i benet eller fastnar.

För med tanke på skaderiskerna när hästen står på stallgången (kan bli rädd öfr något o resa sig och slå huvudet i taket eller halka och gå omkull på gången.) så borde man ju nästan börja linda in alla "dyra" högaklassershästar i bubbelplast så de itne skadar sig….

Jag har svårt att förstå varför inte en grand prix häst kan få lov att gå i en hage, eller gruspaddock.

Visst från några mille till noll kronor…. men vilken idiot har en sådan värdefull häst oförsäkrad?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

hjullan1
0

jag tycker det här är helt sinnessjukt. hästar ska få vara hästar.

-Japp-
0

tycker knappast det är synd om dem..
dem vet ju inget bättre, dem är ju uppvuxna så, dem vet ju inte hur det är att vara häst igentligen..
det finns ju hästar som har det 3 miljoner ggr värre, som t.ex. LinaN säger hästar som står på lergolv..

wewwa
0

Våra hästar har aldrig fått en vrickning eller hälta…

hjullan1
1

deras instinkter vet att det inte är rätt.. :(

Snuttan2
0

LinaN, det är inte bara fråga om att det kostar pengar att hästen skadar sig, utan har man dyra tävlingshästar förlorar man ju ävne kondition, tävlingar och däregenom som tävlingsryttare även sin lön iom att man inte kan ställa upp på tävlingar om hästen skadar sig.

Jag förstår mkt väll att tävlingsryttare på hög nivå inte låter sina hästar vara ute och springa i hagar hur som helst. Det är helt enkelt inte möjligt pga skaderisken…

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag tycker det är fel att hästarna ska behöva lida för att människorna kan missa några tävlingar

hos oss har vi tvärt om, så stora hagar som möjligt och mycket utevistelse. i somras gick Peppe och Blacky med 2 andra hästar i en enorm hage. de kom inte jättebra överens, de slogs inte eller så men de höll sig i varsin ände som 2 vildhästflockar ^^  när sen Blacky började rida på stoet så åkte staketet upp samma kväll

Ahnna
0

LinaN, det finns inte ett försäkringsbolag i världen (okej, kanske nåt då!) som tar emot såna hästar. Det vanligaste är att ägarna samlar ihop pengar i en pott som används om hästen skadas, istället för att betala tiotusentals kronor varje år i premier.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

ja jösses vilka premier det skulle bli! vi tänkte försäkra Blacky i 100 000 först, men då skulle det landa på 13 000 om året! behöver jag säga att vi sänkte..?

Zahara
0

Förstår inte detta tänkandet alls! Men som sagt det är MIN åsikt och ni kan aldrig övertala mig till något annat. JAG tycker det är en fullständigt galen hästhållning och JAG tycker det är djurplågeri! JAG tar hellre risken att min häst skadar sig ute än att de aldrig får vara ute som "riktiga" hästar! men detta är MIN åsikt! JAG tycker synd om dessa hästar som står inne så mycket! Har ångest de dagrna min bara är ute 3-4 timmar! Min häst är försäkrad och har en bra vet försäkring så skulle hon mot all förmodan skada sig ute så kan jag behandla henne om det går och skulle det inte gå så får jag plocka bort henne med vetskapen om att hon har haft ett bra liv som häst med mycket utevistelse och så lite tid som möjligt i en 3x3 box själv. MEN! Detta är som sagt MIN åsikt, sen får ni självklart tycka som ni vill men JAG tycker att ni är ute och cycklar…

hjullan1
0

#27. bra sagt! jag instämmer.

Due-Boje
0

#18 Klart hon kan göra det, men jag använder hästen för att träna, inte för att ha henne i hagen (tolka det rätt, jag ser henne inte som en maskin) Och visst kan den skada sig både i boxen, stallgången och även under transport till en tävling. I boxen står hon lindad på nätterna för att förebygga detta, under transport har vi kamera och ordentliga skydd på benen, står en häst uppbunden gör man inte såna saker som att kasta ner hö (exempel på vad hästar kan bli rädda för) dessutom är det dessa saker som måste göras med en tävlingshäst, det kan man inte komma undan även om den kan skada sig. Men var tror du en vrickning är vanligast, i boxen eller i en knölig hage? Och att linda in hästar i bubbelplast går ju tyvärr inte, men det finns andra saker man gör för att förebygga skador så mycket som möjligt. Har varit inne på detta i en annan tråd. Alltså att jag alltid lindar och använder boots på min häst är bara en sak. Rider jag ut är jag noga med att inte rida på ojämnt underlag, håller mig undan från vägar som kantas av kostaket eller djupa diken, samt tungt trafikerade. Man kan ju aldrig komma från skador på hästen, men riskerna minskar ju avsevärt om man gör det bästa av situationen.

Snuttan2
0

Jag har läst det samma som Ahnna gjort, att många som äger riktigt dyra hästar väljer att inte försäkra dem eller för mer normala slantar, och betalar istället själa när något händer…

Due-Boje vill du säga hur du gjort med din häst?

Due-Boje
0

Vi har nog Brownie ganska högt försäkrad, inte riktigt jag som håller koll på det. Men det skulle aldrig på långa vägar täcka hennes värde..

Due-Boje
0

Jag ska ta reda på hur hon är försäkrad..!

Zahara
0

Har min 1 1/2 åring försäkrad på 70000 nu men kommer att höja det i kapp med att hon lär sig och har en vet vård på nu 120000 kr som täcker även med och dylikt även ambulans om det skulle behövas betalar 8 tusen om året tror jag att det är om jag inte har helt fel…

Ahnna
0

Liknande företeelser är vanliga inom travet och galoppen, där hästar knappt får gå utanför stallet förrän de ska jobbas, sen går de in igen. Vissa av dem vantrivs, medan vissa inte kunde må bättre, och det brukar märkas rätt snart vilka som trivs med att ha det så och inte. (De som inte klarar att leva så brukar tas ur träning rätt snart.) Men det finns tränare som släpper sina löphästar i stora hagar i flera timmar, och det går alldeles utmärkt! Men man kan inte ta en häst som aldrig varit ute i en hage och släppa den i en oändligt stor inhängnad och tro att den ska hålla sig lugn. Man måste öka utrymmet successivt, alternativt vänja hästen från början att gå i hage varje dag.

Jag välkomnar de nya reglerna för hagvistelse, eller rättare sagt att hästen ska kunna röra sig i alla gångarter i frihet, men jag blir helt gälen på ridskolor och stall i stadsmiljö som ber om dispens för att de inte har hagar så att det räcker. Vad har lagen för nytta om man lika enkelt kan undkomma den genom lite pappersarbete? Nej, har man inte hagar till sitt stall så ska man heller inte få ha häst där, det är min åsikt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Snuttan2
0

Zahara, det fungerar säkert bra för dig och är det bästa för dig och din häst så som du beskriver, men nu talar vi ju om hästar och ryttare som är i annan situiation än din, där kanske det som är bäst för dig och din häst inte är det bästa för dem.

Zahara
0

#35 Som sagt oavsett vilka hästar och var det är så står jag med samma argumentation som i mitt förra inlägg!

men nu talar vi ju om hästar och ryttare som är i annan situiation än din

Min sitts vet ni ju inget om…men dock ser jag ändån till att de kommer ut och får spralla, får mat och lever "hästliv" Tycker det är helt upp åt väggarna! Hade tacksamt sett en lag (internationel) som säger att hästar måste få vara ute i hage minst 6 timmar om dagen…men det lär ju tyvärr aldrig hända! Som sagt vad ni än säger tycker JAG att ni ahr fel! Går inte att övertala mig eller argumentera bort det !

Due-Boje
0

Jag förstår att det är många som reagerar starkt på detta, det gjorde jag med innan jag själv stog här med brownie, i princip samma situation. Kan ju inte jämföra henne med Briar och Salinero i pengar, men eftersom jag aldrig skulle kunna få en sån häst som henne igen så blir det kanske liite samma.. Jag gör iaf det bästa jag kan för att hon ska få leva så bra som möjligt, och såvitt jag vet är hon lycklig! Tror inte det hade gått att få ett sto att ställa upp så mycket för en annars..

Snuttan2
0

Jag gissar på att du inte tävlar på hög nivå eller håller hästar för någon sorts verksamhet så som ridskola?

För det du skriver fungerar inte för de flesta i någon utav de grupperna…

Johanna
0

hmm,. jag kan helt klart förstå att man inte släpper en värdefull häst ut i en stor hage där den kan springa runt, lr tillsammans med andra hästar…. även fast jag inte tycker det är rätt…

Min Plutten var värd ca 100.000kr innan han blev skadad, men han gick i en stor hage m kompisar.. men det är ju såklart en smakfråga,..

dock tycker jag det är hemskt om hästen inte får gå ut alls…. tänk o stå i en box 24/7 o bara få komma ut o bli led nån timma lr 2 om dan…

håller hästen inte att gå i hage så håller den inte att rida på kan jag tycka men… som sagt jag kan ändå förstå hur dom tänker…

Zahara
0

Har liten uppfödning i "mitt" stall och jobbar i ett stall där vi föder upp och utbildar hästar för försäljning… nu står där tio hästar innan hade ägaren en trettio stycken men de är ute var dag minst 6 timmar! Så jo det fungerar ändån! Alla är ute sto föl hingst valack konvalecanser tom OS hästarna kommer ut var dag!

Snuttan2
0

Zahara, vad för hästar har du hemma som går OS…?

Liten fundering, i min värld så är det rätt normalt pris på utbildade halvblodshästar att kosta närmare 100.000kr, jag skulle tro att hälften av hästarna i stallet jag står är inköpta för det eller mer… Så med värdefulla hästar räknar jag de som närmar sig en halv miljon eller så mer för att förtydliga.

Due-Boje
0

#41 Samma här, angående vad hästen är värd.

Due-Boje
0

Förresten, allt handlar inte om att tävla för mig. YR EM går nästa år i Portugal, det betyder att hästarna måste flygas. Jag kommer, om jag blir uttagen, tacka nej till detta då jag tycker resan är för riskfylld. Det är inte värt en skada, eller kanske att hästen måste tas bort p.g.a. panik på flyget, för ett EM.

Zahara
0

Går inte OS längre! Står i stallet jag jobbar i var inne och kolla nu vilka det var men kommer inte in men kan fråga ägaren till helgen när jag jobbar!

Johanna
0

jo, det är ju helt beroende på vad man har för plånbok… men jag hade inte haft råd då att köpa en lika bra häst som han då… han var bara 4år….

nu har jag ju iofs fått tag i en väldigt bra häst.. men inte alls på långa vägar så bra som plutten… iofs skulle jag kunna ta lån o köpa mej en dyrare häst men…

fast, jag tycker nog eg inte att det har så mkt med värdet på hästen att göra eg…. vare sej du är värd 1kr lr 1miljon så uppskattar du nog att få vara häst…

Snuttan2
0

Så det är en pensionär? Är ju inte precis detsamma som tävlingshäst på den nivåen som hålls igång vet du ;)

gejsa
0

Ingen som reagerar på inlägg 16?

Vad har dom hästarna till eftersom dom bara rids 10 min om dagen tex? Vad är det för hästar?

Due-Boje
0

Tror det är påhitt :P

Johanna
0

#47.. jo.. oj vad konstigt det verkar??

tänkte på det här med att man säger att det inte är synd om dom för dom vet inget annat… har dom då allså fått stå inne från dag 1 dom föds?… för jag tycker inte att det räknas som att inget annat veta om den som 3åring blir installd o ej får gå ut i hage mer..

Zahara
0

Där står en häst som går Svår hoppning…ska kolla upp resten men jag vet att där är hästar för långt över 100 000:-! Och i stallet där jag har mina hästar har vi hästar för i alla fall runt en 5-600 000. Men det är inte värdet som är det viktiga utan deras liv i sig! Tycker fortfarande att det är fel! även om det så vore pegasus vi talade om!

Snuttan2
0

Läste inlägg 16 och är rätt tveksam till hur pass verklighetsbaserat det är… Jag tar det inte helt på allvar, ingen seriöst ryttare gör nog så, det är vi nog alla överens om..

Ludger Beerbaums webcamera över Goldfevers box fö

Due-Boje
0

#49 Nej, jag tror nog de har fått vara ute i hagen som unghästar. I tyskland och holland är det tyvärr inte alls vanligt med hagar. För att bara nämna några länder.

gejsa
0

Ja, det verkar uppenbarligen lite påhittat.

Zahara
0

Två av hästarna är försäkrade för 150 000 men går ändån i leriga hagar med unghästar (är värda betydligt mer!)

tessa
1

#12: men är det rätt att hindra en häst "från att vara häst" därför att man som ägare inte skulle ha råd med en motsvarande häst, om den nuvarande skulle skadas?! Jag har lite svårt att se något "djurvänligt" i detta..

#20: "tycker knappast det är synd om dem.. dem vet ju inget bättre, dem är ju uppvuxna så, dem vet ju inte hur det är att vara häst igentligen..

Trist och sorglig syn på det hela. Så kan man ju resonera om all djurhållning i sådana fall - t.ex: "dessa hönor har alltid levt i jättesmå burar vilket är helt onaturligt för dom, men det gör ju inget för de vet ju ändå inget bättre… Rättfärdigar det att vi gör som vi gör mot djuren, med grundsyfte att det gynnar oss själva?

Zahara
0

I ett annat stall jag jobbade i hade det hästar från 250 tusen och den dyraste gick på 1 miljon de var ute var dag med kompisar! Tävlade i höga klasser i dressyr och hopp och i kondition! Så som sagt, jag tycker fortfarande att ni har fel!

Snuttan2
0

Jag håller med Tessa om att man inte kan resonera som så att "djuret har aldrig vetat något annat och mår inte dåligt utav vad den inte vet", för det är ju trots allt inte minnen den saknar, utan behovn den har som den inte får aktiverade i de flesta fall.

För att göra min syn på det hela klarare (haha, om ngn är så intresserad om vad lilla Lisa i skogen tycker :P) så, självfallet är det kanske inte det mest naturliga hästlivet, det mest optimala osv.

Allt man gör med sin häst är ju onaturligt, och vad man gör är att man gör det som är bäst i sin situation.
Oavsett hur man har sina djur i fångenskap, så har man ju de för sin egen skull, för något utav sina egna behovn…

Det viktiga är ju att hästen har bra livskavlité och mår bra, jag skulle faktiskt säga att flertal hästar jag vet som inte går ute alls i hagar eller som står i "sjukhagar"/frimärkshagar mår bättre än hästar jag vet som går i stora hagar… Så som jag ser det är det inte alltid så lätt som att säga att en hage skulle göra skillnaden på att hästen mår bra eller dåligt.

Har pratat om just den här hästen här förrut, arabiskt fullblodshingst som jag ridit inne på ryttarstadion mkt, ren hobbyhäst numera. Går inte ut annat än vid skötsel och ridning ur boxen, förutom på sommaren då stallet stängs ner en månad. Han är självfallet inte van att gå i hage, släppas på något sätt och mår dåligt vid de tilfällena, bortser man ifrån dem och ser på hur han mår resten utav året så är det en mtk vällmående och harmonisk häst! Trevlig i psyket, varken slö eller ohanterligt pigg, ilsk eller annat. Enda man kan säga är att det är synd att han inte får ha Roligt större delen utav dygnet själv, utan det roligaste han upplever är när ryttaren kommer.
Men att säga att hästen mår dåligt utav det kan man inte. Däremot skulle han kunna ha det roligare.

gejsa
0

Jag tror ju också att hästar som får vara ute mycket och röra på sig håller bra mycket längre än andra stackare. Så har man från början hästarna i hagen så är det nog ingen fara med det. Men många lindar ju in sina hästar i "bomull" bara för att dom råkar vara värda mer pengar. Och det är ju inte bra för hästen.

Snuttan2
0

Fast hur mkt rör sig era hästar som går i hagar med flock?

De flesta hästar som jag känner till rör sig inte särskilt mkt på bete eller i hage, utan större delen utav tiden står de faktiskt stilla.

gejsa
0

#59# Ja, du såg väl mina 3? Dom busar rätt så ofta varje dag. Trivs dom med varandra så leker dom men det är ju mest valacker.

Fast man behöver inte leka för att röra på sig. Det räcker med att gå omkring som dom inte kan göra i en box tex.

gejsa
0

Det måste ju vara väldigt tråkigt liv för en häst som aldrig få gå ut i en hage också. Bara få stå inne och se väggarna. Dom har så kort liv ändå så nog borde dom få vara ute varje dag.

Snuttan2
0

De var isär nästan hela tiden när jag var hos dig, så de stod mest å stirrade på vad som hände utanför hagen om jag minns rätt när jag var hos dig ;)

Är ju trots allt inte naturligt desutom för dem att leka konstant, utan att bara röra sig efter mat och vatten i stort, så det är ju inte så konstigt att haghästar även står mkt stilla, de behöver ju oftast inte röra sig efter maten.

Så hästar som får gå ett par gånger under dagen in i skrittmaskin får nog ut bra med rörelse jämfört med många haghästar…

Virtual
0

Såg at många ifrågasätter min fakta i ett tidigare inlägg.

Jag jobbar i ett försäljningsstall som samarbeter väldigt nära med Jos Lansink. Som en av Europas största förmedlare av hästar (han jag jobbar åt) lär man sig mycket när man far runt och visar hästar och hämtar hästar och provar medmera. Om en häst är ordentligt grundriden från början behövs det ca tio minuter i galopp för att lösgöra den ordentligt. Eftersom vi är 4 personer på just nu 43 hästar har man inte hur lång tid på sig som hellst. Det är inte vi ensamma om. Jag skrev oxå att man vissa dagar rider längre. Kan ju förtydliga det med t.ex innan tävling, innan dom ska flytta till andra länder, stå i lastbil länge mm.

Hur dom gör med fölen är olika, ungefär 50/50. Många står i en ligghall, ingen hage, bara ligghall. Några går i hage.

Hoppas jag klargjort lite.

juliapettersson
0

Suck. Finns regler för hur länge hästar ska vara inne istället för ute?!?! Min egna uppfattning är att hästar som går ute håller sig friskast.

Jobbar extra i stall Tilly, där är var och varannan häst värd pengar om man säger så, men alla deras hästar får gå ut varje dag.

gejsa
0

#62# Nu förvränger du mina ord. Vem skrev att dom leker konstant? Det gör väl inga hästar. Men dom leker iaf minst två-tre ggr per dag. Dom busar och jagar varandra biter sönder Gobbans täcke nästan varje dag osv. Jag tror att  hästar som trivs med varandra vill leka då och då. Ute i det fria gör dom nog inte det mer än fölen då. För dom måste spara sig för att springa för faror och måste vara mer uppmärksamma då tex. Tycker inte att det är fel att dom leker alls så mycket. Dom trivs bra helt enkelt.

Jag tror också att hästar som leker i hagen har bra mycket roligare än en stackars häst som måste gå i skrittmaskin 2 ggr per dag á 1 timma eller något sånt och resten i box.

Virtual
0

Vill förtydliga min personliga åsikt som är att hästar bör vara ute varje dag. När jag är hemma, går mina hästar ute ca 12 timmar per dag. Även dom som är värda närmre miljonen…

LinLin
0

Jag tycker det är vidrigt att behandla hästar så.. Skulle aldrig någonsin få för mig att behandla en häst på det sättet, bara för att jag ville fara runt på en massa tävlingar. För mig är det verkligen djurplågeri.

Jobbade en kort tid på ett mindre stuteri, den uppfödaren hade ALLA sina hästar på lösdrift, även de värda runt miljonen. Där var det inte tal om att de skulle stå inne. Ibland släppte hon dem även på vallarna så de fick springa av sig. Och hur ofta var de skadade? Aldrig.

pollyana
0

Om jag inte minns fel finns det en lag på att alla hästar på något sätt varje dag "ska få röra på sig" - sedan går det ju att tolka hur som helst. Ridning? Promenad 10 eller 90 min? Hagvistelse?

Det är fler och fler stall(tävling som ridskola) som har ute sina hästar allt mindre. Jag vet ett flertal ridskolr som har ute sina hästar 1-4 h /dag MAX.

Flera tävlingshästar som tävlar svår hoppning/ dressyr osv står inne för att risken att de skadar sig i en hage är inte värd upp till 700 000. För de har en sådan abnorm kondition att de springer tillde tröttnar ofta - vilket kan vara väääldigt änge ibland. Dessutom är det ofta så att de vill att ridningen ska vara höjdpunkten på dagen - tragiskt men sant.

Syrran har 2 hästar som e uppfödda att inte vara ute - de ville in efter max 1 h i början. Nu har de vant sig vid att vara ute lite längre iaf.

Våra hästar går ute dygnet runt på sommaren i normalstora beteshagar och på vintern går de antingen i rasthagar ( 10 x 10 m) eller lerhagar i ca  7 h. Sen att det är en samling lerhögar man får in sedan e ju en annan sak…

Lindbygarden
0

#56 vilka hästar/ryttare är det? Skulle gärna vilja veta för de hade nog kunnat få ngr rader i ridsport då det inte är jätte vanligt för hästar som går svår klass…

Jag känner inte till ngn tävlingsryttare på högre nivå som låter sina gunstlingar gå i kuperade stora hagar ihop med andra..iaf inte nu under halk och knölsäsongen..

Det man kan göra om man har möjlighet är att markbereda rasthagar. Då kan de gå ute året runt.. Varför inte en höhäck i hagen med hö med sämre värden så kan de ha fri tillgång utan att bli tokrunda:O)

Mina hästar går idag ute minst 12 h, tyvärr inte långre med fri tillgång pga överviktig ponny, men nästan.. Oftast är de ute 14 h MEN det är inga tävlingshästar… Jag kommer sjäv ha andra rutiner och lösningar oooom jag i framtiden kommer ha tävlingshäst.. Hoppas dock på att kunna ordna ngt större rasthage som är grusad med fri tillgång och kompis att kela med.. Men vi har då förmånen att ha eget så vi kan fixa hur vi vill..

Ogillar dock skarpt alla dessa lerhagar som förorsakar många skador..

Men ett par timmar i rasthage det tycker jag att tävlingsryttare ska försöka erbjuda sina hästar när det inte är underkylt regn eller stormar:O)

Lindbygarden
0

#68 där har du ngt som inte nämnts tidigare i tråden! De vill ha det där extra hos hästen som de får ut när den stått uppstallad hela dagen och sen äntligen får röra på sig och se ngt annat:O)

NovaRoll
0

Super Arnie, avelshingst, elit, (listhingst) försäkrad/värderad 25 miljoner, ute från tidig morgon till kväll året om UTAN täcken…. under betäckningssecongen ute från ca. 10,00 till 17,00 då han tappas på spermier för semin….ta åt er ni som vill men om ni hade velat haft ett marsvin i stället för en häst så har ni nog valt fel inriktning, en häst ÄR en häst oavsätt värdering och skall behandlas därefter…tänk på att det är stäppdjur och inga sköra porslinsfigurer så det är inte konstigt att benen inte håller om hästhållningen fungerar som det är skrivit här ovan och ibland skäms man för mänskligheten som tydligen INTE vet bättre.

Lindbygarden
0

ovan? syftar du på mitt inlägg?

NovaRoll
0

#72 Som jag skrev så är det fritt att ta åt sej om man känner sej träffad och det är upp till dej att avgöra, men dina FÅR ju tydligen vara ute och röra på sej fritt i sina naturliga gångarter och utöva naturligt beteende som det står i djurskyddslagen och vad jag menar är att när vi nu har tagit till oss detta djur skall vi väll för gösses namn inte försvåra deras tillvaro genom att ta ifrån så mycket som möjligt av det som gör djuret i sej…eller tycker du att det är etiskt försvarbart att göra som vissa beskriver och handhar sina hästar pga ett värde nerskrivet på en pappersbit?

Zahara
0

#69 då jag inte jobbar där längre eller har någon kontakt med dem så vet jag inte om de vill att jag ger ut deras namn så därför gör jag det inte. Dock har båda deras namn nämts i ridsport förr! Inte just i detta samanhanget som vi diskuterar här men….

Nä mina damer och herrar….Nu ger jag mig ur denna diskussion då jag inte tycker (från min sida) att här finns något att diskutera längre.

Lindbygarden
0

#74 jag menade ngt positivt! Jag ifrågasatte inte dig utan tyckte att det var hedervärt:O)

#73 Självklart tycker jag att hästarna ska få gå ute och då gärna med en kompis så de får umgås och putsa man mm… Jag tror personligen att det är viktigare för en häst att få umgås med en annan häst och ha ngn som vaktar vid vila mm i en ngt mindre hage än en ensam häst i en stor hage..

För min del kommer det inte vara aktuellt med mindre än paddocksstora hagar här hemma… De stora markerna arrenderar vi och får ej markbereda i då det är betesvall… Personligen så skulle jag inte klara av att hålla  en häst uppstallad dygnet runt utan att få hemskt dåligt samvete..

Tror också att får hästen hela tiden gå ute så blir det inte heller så crazy när de väl kommer ut i hagen.. Var nära vän med en kvinna som tävlade fälttävlan på SM-nivå.. Alla hästar i det stallet hon var inackorderad tävlades i fälttävlan och en i banhoppning på MSV-svårnivå(ft) och de gick ute hela dagarna.. Men en fälttävlans häst som inte kan gå i hagen finns nog inte.. Enligt henne var de tvungna att ha hästarna ute.. "-hur ska de annars hålla god kondition och hålla i benen?" sa hon:O) De hade dock skydd och vissa boots vilket jag tycker är helt ok då det var kuperat och lerigt partivis..

Känner inte till ngr distanshästar heller som inte får gå ut i hage, de om ngr har ju god kondition:O)

Magica
0

Jag var tvungen att ringa och fråga väninnan hur mycket stjärnan i stallet är värd och hur mycket han är ute i hage. Här är svaret: Han är värd minst 2,5 miljoner och är ute mellan 4-6 timmar om dagen om han ska starta på kvällen så kanske han får vara inne beror på hur långt han ska åka.

Hon ser ingen anledning att inte ha hästen ute, glada hästar presterar bättre och håller längre. Alla hennes hästar är ute varje dag, hur länge beror på vädret. Känns skönt att vi "elaka" trav människor trots allt tar hand om våra hästar Flört

Lindbygarden
0

Min erfarenhet från travet är att de flesta går ute.. Har inte träffat ngn travhäst som inte får gå i hage.. Stor eloge till travet!:O)

juliapettersson
0

#71, bra skrivet!!

gejsa
0

Håller med dig NovaRoll. Allt är ju en vanesak. Får en häst stå inne från den är unghäst och flera år för att sedan börja släppa ut den i en liten hage. Så klart att den då är osäker och vill komma in igen.

Hästen lär säkert bralla då och kanske halka pga ovanan. Men den lär sig ju succesivt att gilla läget. För hur det än är så är det ju hästens natur och rättighet tycker jag att få vara ute i en hage.

Jag tror ärligt talat inte att någon häst gillar att stå inne som någon skrev. Och hur vet dom det? Har dom pratat med hästen eller? Då har det verkligen gått för långt om en häst är så osäker så den hellre vill stå inne i box än att få gå ut ihagen.

Virtual
0

#79 En häst som aldrig varit ute i hagen står oftast helt stilla. Dom vet inte hur man ska bete sig:/ Dom förstår inte att dom är "fria"

Johanna
0

#80 jag tror nog att det är medfött att röra på sej… o att dom faktikst blir jätteglada över att få komma ut.. o dom börjar nog röra på sej efter ett tag :)

Virtual
0

#81 Jag som varit med om hästar som aldrig varit ute i hagen som kommer ut i hage VET att dom faktiskt inte börjar springa och bralla direkt. Dom instinkterna finns inte riktigt kvar hos dom hästarna verkar det som… Men efter nåt år i hage, ja då kan dom börja bralla=)

Johanna
0

#82 okej..

jag tänker bara på ex föl.. dom vet ju ganska snabbt att dom kan spralla runt o röra på sej… fast dom nyss ploppat ut

gejsa
0

#8# Ge dig! Tror du på fullt allvar att det tar ett helt ÅR innan hästen börjar röra på sig?

Undrar snart om inte du är ett litet troll här faktist. Men dina lustiga frågor och kommentarer.:)

Johanna
0

#84,, haha… ser det framför mej.. som en staty i 1 helt år.. sen tar den ett steg.. ;)

nee nu va jag fånig

NovaRoll
0

#78 #79….NU kommer jag få på skallen!!!  Om en hingst om än dock 25 år värd 25 mille i full vigör klarar att vara HÄST då kan man sanerligen undra vad "ridfolket" håller på med då Arne inte ENS har benskydd oavsätt underlag och tydligen överlever vilket han inte skulle ha gjort om han inte haft sin frysmärkning och stått hoss någon mer kunnig än ägeren utan hoss "eliten" (om man ska tro vissa inlägg), som sätter riktmärken för vår allas hästhållning som tydligen måste vara den ända "rätta" vägen till SUND häst hantering/hållning…. Nu skall man komma ihåg att Arne (mitt exempel) klassas som bland de verkligt stora avelshingstarna. En av de främsta någonsin och blir 2007 Svensk Champion med bred marginal och har varit fulltäcknad för trettonde året i rad med 150 ston/år!!!!

Virtual
0

#83 #84  Haha trollet är jag;) Nej men back to serius. Lite otydlig var jag nog. Det är inte så att en häst tår blickstilla i ett helt år. Den rör ju på sig mer och mer succesivt. Men det tar nog närmre ett år innan den börjar springa och bralla runt.

Men det är skillnad, föl har den instinkten med sig när de föds. Men om de blir äldre och bara får stå inne så minskar den instinkten, och e blir osäkra när de får gå ut. De vet ju inte hur de ska bete sig. De har ju lärt sig att stå inne i hela sitt liv.

Lindbygarden
0

#86 Men det är väl ingen som har sagt att elitens sätt att hålla häst är det rätta? Däremot är det vanligare bland folk på hög nivå att hästarna stallas upp än hos vanliga hobbyryttare.. Jag känner inte en enda hobbyryttare som låter sin/sina hästar stå inne…

NovaRoll
0

#88 Ser du inte det ironiska i mitt inlägg?? jag menar att det oftast är deras sätt att hantera/hålla djur som blir riktmärken för det övriga hästsverige och manar därigenom till eftertanke om etik och moral innom hästnäringen att allt som är snyggt inte alla gånger är bra då tydligen många låter plånboken styra upp näringen istället för sunt förnuft och DÅ är näringen farligt ute pga det är hästen som får betala först som sist och vart är vi då på väg????

NovaRoll
0

#87 det måste vara trähästar du har varit i närheten av då dina inlägg lyser av brist på kunskap :)

gejsa
0

#90# Flört

Lindbygarden
0

Hmmm.. vilken ton du verkar ha.. tagga ner lite! Hur ska jag kunna veta när du är ironisk eller ej när jag inte känner dig..

Men det är ingen här som har påstått att det är sund hästhållning.. Sen tycker jag att det är bra mkt bättre om hästarna får komma ut med benskydd än att de inte får komma ut alls..

Alla vet väl i grund och botten att hästarna borde få vistas ute så mkt det bara går och då allra helst på lösdrift..

Mrn du får ju inte med dig folk genom att i stort idiotförklara en!?!?

Har Super Arnie gått i en stor lerig och kuperad hage och vart isf? På Norrby säteri eller Bertmarks hingstdepå?

Virtual
0

Vart är bristen på kunskap? Utveckla!

NovaRoll
0

#92 Idiotförklarat dej har jag inte gjort och vill inte att du känner det så..Arne har en mer än väl tilltagen hage hoss Anders brevid stonas hage, nej lerig är den inte men han har inte fler hästar än han har mark för, har för mej att gården har 75 ha hagar/vall. Visste du att dom nu även har ett EU godkänt fryslabb?? Bor själlv på andra sidan sjön så varför inte hoppa in på en fika om du är i närheten??

Lindbygarden
0

Sen så går ju ridsportshingstarna ute när de endast är i avel och inte tävlas mer.. Super Arnie gick ju inte ute på samma sätt när han tävlades i USA

Lindbygarden
0

#94 Jag bor nog lite längre ner än dig då jag bor på öland:O)

Han går i gräshage när underlaget möjliggör det och rasthage när det är dåligt underlag/halt (Arnie)

I stort sett alla flyinges hingstar rids ju.. Men gamle Robin Z får nog också gå ute och ha det skönt, tror att han hade fått en "egen" härlig gräshage om jag inte minns fel:O)

NovaRoll
0

Ta bron, sen är det "bara" 2,5 tim hit så åker vi över till Super Arnie, Anders blir bara glad av att diskutera ston, stammar mm. och nu är det hyfsat lugnt för dom förutom att dom arbetar med unghästarna.

Lindbygarden
0

Det jag tycker är så konstigt är varför det är så olika syn inom travet och ridsporten?? Travhästarna är som du srkiver NovaRoll mkt mkt värdefulla och att få sin travhäst skadad kan ju vara ett stort inkomstborfall iom uteblivna insprungna pengar.. Det är ju inte många ridhästar som tävlar in sina matkuponger direkt..

Inom travet resoneras det ofta med att en glad häst presterar bättre därför är det viktigt att alla hästar kommer ut..

Så vad händer om ridhästarna får komma ut och ha det skönt?

Sen när det är torrt i markerna så kan väl även de få gå i större gräshage när det inte finns risk för halkskador och vrickningar på samma sätt som under vintern..

Lindbygarden
0

nu måste jag ju höra vart du bor mer exakt för det kan ju inte vara långt borta då?

gejsa
0

#99# Ha ha det är nog lite längre än vad det låter på henne iaf.

NovaRoll
0

#98 Tyvärr verkar det som att beroende på inriktning så värderas hästarna olika och även deras behov, då även över gränserna, alltså mellan dom olika grenarna

Snuttan2
0

Jag har hoppat av ämnet lite nu, men men…

Funderar på om travhästarna värkligen håller så mkt bättre, på travet sliter man ju ut större antal hästar, fler hästar skadas osv… Försöker komma på vart jag såg siffrorna där man jämförde just det här, dvs antal hästar som skadas och slits ut på travet jmf med om det var hopp eller fälttävlanshästar… Någon annan som kanske läst det och vet vart det var? Var svensk tidning för en gångs skull nämligen…

Tror att travkuskar ofta kan få ut sina hästar mer eftersom de har fler hästar i reserv än vad tex dressyrryttarna har? - Ingen aning bara sitter och funderar, någon annan som vet hur det står till med det?

NovaRoll
0

#99 10 min. från Norrby, först tar du E20 sen E4 norrut sen av Tystberga, ca 2,5 tim från Kalmar

Lindbygarden
0

De har fler hästar men samtidigt höga krav från hästägare som vill ha resultat och inte en skadad häst.. MEN en travhästs "yrkesliv" är många gånger kortare än en ridhästs..

Sen så får de utlopp för sin energi på ett annat sätt när de snabbjobbas och konditionstränas.. Så att vara travhäst (främst hingst) hos en duktig svensk tränare är nog inte helt fel:O) Om man nu är en duktig sådan och får träffa flickor efter avslutad karriär:O)

Det konstiga är att de hopphästar som jag tog hand om en kort period, de fick endast gå ut i hagen en dag i veckan… Men de gick främst och betade samt rullade sig när de fick komma ut..  Någon liten galopp och travrusch..Behöver jag säga att de var såååå lyckliga att det bara lös om dem?

Lauth
0

Det är den bistra sanningen att många av "topphästarna" inom ridsporten inte får gå lösa i en hage pga den ökade skaderisken.

Sen behöver man inte tycka om det..

NovaRoll
0

#102 Skulle nog säga att det går ca. 100 individer på en stjärna som det blir något av och alla har ju inte rätt skalle temperament för ovalen och sist men inte nog så viktigt så håller inte alla för den träning och besitter inte den fysiken som det krävs då vi pratar om träning på elitnivå…. vad jag menar är att naturlagarna gäller här med, för hur många Robbin Z avkommer blir fantastiska hopphästar och hamnar på världsrankningen??

Zahara
0

Mr-Dibs…tog det inte negativt! vill bara inte lägga ut namn utan deras eget godkännanden…

Lindbygarden
0

#107 det förstår jag:O)

amsson
0

Ni som har era hästar inne, blir dom inte otåliga, uttråkade och drar till med olator? Vi hade två hästar som skulle stå på box i tre månader pga skador (hade skett både i hagen och på tävling). dom blev efter att tag väldigt griniga och sura. small i väggarna om vart annat… fast kanske är skillnad om de är vana att gå i hage hela dagarna.

Virtual
0

NovaRoll: Har fortfarande inte fått svart på vad du menar med att jag verkar orutinerad?

NovaRoll
0

#108 har du vägarna uppåt så sej till Skrattande

#110  Brist på kunskap skrev jag och inte orutin vilket ligger en stor skillnad i…domestisering visar du dålig kunskap om och jag är nog inte den enda som lagt märke till det.

Virtual
0

#111 förlåt, men ann väl förväxla ord med varandra påvägen ner… Men då udrar jag, VAD är det som gör att du tycker jag är okunnig?

NovaRoll
0

#112 som Gejsa sa "Ge dej" och eftersom du inte heller är läskunnig då du borde förstått vad jag skrev om du nu ville och kunde läsa/förstå skrift, så ödslar jag inte mer tid på diskutioner med dej då det tydligen är meningslöst.

Virtual
0

# 113 hm… jag tror nog inte jag är läskunnig. Personligen tycker jag att man får läsa på tok för lite i skolan, hade ju MVG, men har ändå missat att läsa att Gejsa skrivit de. Men jag förstår inte varför du blivit så arg? Eller är det min okunnighet i läsning som spelar mej ett spratt;) Jag frågar bara varför att du tycker jag är okunnig när jag VET hur en häst som stått inne hela sitt liv reagerar när den kommer ut i hage. Hoppas jag stavat rätt nu, är nämnligen lite dålig på de;) hihi

gejsa
0

I mitt inlägg 84 skrev jag så. :)

Lika tjatig här märker jag. Undrar vad du eg är ute efter.

Virtual
0

#115 Kors i taket det gjorde du;) Tyvär har inte jag sådant minne att jag kommer ihåg 20 inlägg tidigare. Tjatig vet jag inte? Hon skrev att jag var okunnig, jag bara undrade vad hon baserade det på. Sen svarae hon inte, och då tog jag upp de;) Sen så är ju "tjatig" alltid relativt=)

gejsa
0

Att hon inte svarar dig beror nog mer på att hon inte sitter här vid datorn. För hon svarar dig om hon är här det lovar jag. Skriver som jag skrev till svar till dig i förra tråden. Man kan scrolla uppåt.

Lindbygarden
0

#116 Har läst igenom tråden en gång till och jag upplever inte dig som tjatig?

Sen så kan jag mkt väl tänka mig att en RIDhäst som alrdig för komma ut…Ni får nu tänka på att de kanske knappt ens ser himlen, dessa hästar rids inte ut och rids i ridhus från det att de är 2,5 fram tills de är 12 år.. ja de vet nog inte riktigt vad de ska göra när de är lösa första gången på 11 år… Sen tror nog jag att Virtual skrev 1 år då hon/han menar att det tar lång tid för dem..

Kom faktiskt ihåg en häst fårn min ungdom som köptes som 13 åring från en tävlingsryttare, han hade inte gått i hage på många år och inte heller ridits ut, han fattade heller inte vad han skulle göra i hagen i början.. Han ville gå in stackaren.. Jag var den första som red ut honom i skogen och var beredd på en hoppig och fartfylld resa… Men när jag galopperade honom och tänkte släppa på lite då förstod han inte alls…Lungöppnare, vad är det??

Så för mig är det logiskt att en varelse som inte vistas ute under lång tid inte har en aning om vad den ska göra… den är ju avprogrammerad för att överleva:O(

NovaRoll
0

#118 Ett djur som har överleft på sina instinkter i människans tjänst i tusentals år "avprogramerar" man inte under några desenier, hur gärna vi än vill tro och tycka så är inte hästen så domistiserad att urhästen har gått ur genom några generationers avelsarbete, däremot kan djuret som sådant vara undertrykt sina instinkter då flyktdjuret som sådant måste ha sina urinstinkter intakt för att överleva som art, både kroppsligen och mentalt då den är gjord för att ströva över stora områden och vid behov ta fram flyktbeteendet. Sen är det en annan sak om hästen bara har gått på slätt underlag och därmed inte fixar att lyfta på hovarna i kuperad terräng :)

Virtual
0

#117 Men hon hade svarat på andra inlägg=)

#118 Precis=)

Virtual
0

#119 Det verkar inte som du sett en häst som stått inne hela sitt liv…

NovaRoll
0

#121 Sysslar INTE med kvalifiserad psykiskt och mentalt djurplågeri, men du verkar vara väl insatt hur dyligt skall gå till, men dock inte i djurskyddslagen….kanske dags att läsa på lite

Lindbygarden
0

Jo men jag vet att hästen har kvar sina urinstinkter och jag vet precis vad hästen är… Men alla arter som ej tillåts leva och uttrycka sig på ett sätt som är för arten normalt behöver habliteras.. Det gäller för alla inte bara för hästar.. Ta exempelvis den flickan de hittade som suttit inspärrad i en källare.. Hon kunde inte gå, tala samt var givetvis vettskrämd när hon kom ut..

Men jag har själv sett den formen av beteende som Virtual beskriver.. Det tog nog honom en sommar att bli häst igen så att säga.. Han var inte heller helt hundra med hur han skulle uppföra sig med andra hästar då han inte hade haft ett socialt liv sen han var liten…

Virtual
0

#122 Jag har varit med om mycket, därför vet jag hur saker går till. Men du svarade inte på min fråga;)

NovaRoll
0

#123 håller med dej i stort, men står fast vid vad jag sagt tidigare och håller till fullo med trådskaparen att sådant beteende skall/bör beivras och inte på något sätt bör uppmuntras eller eftersträvas oavsätt vem som utövar liknande hantering

NovaRoll
0

#125 Iom. att du inte har något att tillföra ämnet, så är diskutionen med dej över för min del. Ett sista tips får bli, LÄGG NER vad du nu än håller på med

Lindbygarden
0

#125 på punkten att hästar absolut inte ska stallas dygnet runt och att man ska arbeta för en hästvänlig hästhållning tror jag nog att vi alla ( iaf 95%) är eniga… Sen skriver ju Virtual att hennes hästar går ute här hemma så jag tycker att hon verkar ta god hand om sina hästar?

Virtual
0

#126 Nej okej, eftersom du inte har nåot svar på varör jag är okunnig behöver du heller inte svara konstiga svar=) men tack för tipset, kanske ska du följa det oxå…=)

NovaRoll
0

#127 Ja kanske gör dom det, men jag undrar…… nej nu är det jobb som gäller, ha det bra så hörs vi och du, erbjudandet som jag skrev om står kvar!! :)

Lindbygarden
0

Hehehe… jag måste vara helt ute i det blå för jag fattar inte vad det är Virtual ska sluta med?? Det är ju du NovaRoll och Gejsa som har varit på Virtual och ifrågasatt denna person??

Det måste ha varit för tidig morgon för mig då jag inte kan hitta ngn anledning….

lisette
0

nu mina vänner så ska alla ta och lugna ner sig några hekton. gå ut och ta hand om era hästar och återkom med en pigg hjärna igen.

var snälla mot varandra!

Jenca
0

fan vilket plågeri!hästar ska va ute o beta!

gejsa
0

#130# Du kan ta och läsa "vad äter dina hästar" tråden. Där tjatar hon också om samma sak. Förstod ingenting när jag förklarade. Har förklarat samma sak hela tiden fast i andra ord. Det blir faktist lite tröttsamt. Och jag blir förvånad att du inte ser det faktist.

Det låter som om du och virtual inte ger er förrens vi ska skriva att vi tycker det är ok att ha hästar inne jämt. Men det lär du aldrig få se mig skriva. Nu är jag väldigt uttjatad på denna tråd så nu öppnar jag den inte mer.

Virtual
0

#133 Hm.. lässvårigheter tror jag det är fler som har;) =) Jag tycker defenetift att hästar ska vara ute!  Men den här diskussione handlade ju om att ni sa att jag var okunnig, för att jhag berättade hur en häst som stått inne hela sitt liv betedde sig när den kom ut i hagen för första gången!

Lauth
0

Det är ganska vanligt att djur som "aldrig" varit ute drabbas av panik när de väl släpps lösa (eller rymmer).

Paniken kan antingen yttra sig i att de blir som tokiga och springer allt de orkar och riskerar att spränga staket eller skada sig på annat sätt. Om de inte springer "fryser dom till is" och vågar inte röra sig. Så det som Viritual pratar om är inte så främmande för mig även om tidsrymden är lite väl lång för tillvänjningen?

Lindbygarden
0

#133 Nu blir jag väldigt irriterad faktiskt!!!Skrikandes

Jag har ingenstans skrivit att det är ok att ha hästarna uppstallade dygnet runt!!! Mina hästar går ute 12-14 timmar om dagen!! Jag skrev även att mina framtida ridhästar kommer även de få gå ute lika mkt men i hagar som är preparerade för det!!!

VART HAR JAG SKRIVIT ATT HÄSTAR SKA STÅ UPPSTALLADE DYGNET RUNT ELLER STORA DELAR AV DYGNET GEJSA???

citerar dig

"Det låter som om du och virtual inte ger er förrens vi ska skriva att vi tycker det är ok att ha hästar inne jämt."

Veeeeem är det som har lässvårigheter?????????? Anklaga inte mig för något som jag absolut inte har gjort… Det gör mig mkt arg!

MEN jag ogillar när man gaddar ihop sig och har en otrevlig ton mot folk..

Sen har jag läst fodertråden och jag tolkar det snarare som att du inte förstår vad Virtual menar..

Virtual är för mig en helt ny bekanskap och jag tycker då att hon förtjänar ett trevligare bemötande än vad hon fått av dig..

lisette
0

men var det INGEN som förstod vad jag skrev i inlägg 131?

pippa__
0

#137 Jo jag! :D

Lindbygarden
0

#137 Jag förstod mkt väl men även för mig så kan måttet bli rågat…Det var ju jag som gjorde dig uppmärksam på tonen i tråden men tydligen är det helt ok för vissa användare att ge sig på andra och anklaga för ditten och datten….

Lindbygarden
0

det aboslut värsta för min del är när man "anklagar" folk eller vräker ur sig saker och sen "nu lämnar jag den här tråden"… Mkt irriterande faktiskt…

och jag blir ARG när folk påstår att jag tycker att det är ok att ha hästar uppstallade dygnet runt!!!!! Då jag är mkt mån om mina djur!!!

Peppe
0

Även jag tycker att Virtual blivit mycket dåligt bemött här de senaste dagarna och tycker att de som behandlar henne/honom illa borde tänka efter. och gärna att en Sajtvärd kunde ta och reagera lite mer på det Fundersam vi har väl ändå Skrivregler, som ska vara till för alla?

Lindbygarden
0

#141 Inte bara jag som har reagerat …va skönt! Blev lite orolig faktiskt, när man sagt att forumet har högt i tak och att alla är välkomna… och sen så behandlar man en användare som ovan.. inte alls trevligt. Samt att ingen reagerar…ledsamt…

warum_nicht
0

hmm.. .håller med mrs dibs, det är trist att nivån sjunker… =/

gejsa
0

#136# Att sitta och skrika gör inte saken bättre heller.

Du skrev som om novaroll och jag gaddat ihop oss. Jag har inte någonstans skrivit att hon är okunnig. Men jag börjar ju tycka det med alla frågor som jag svarade samma sak på. Och jag förstod hennes fråga och svarade samma sak hela tiden i fodertråden. Snacka om att gadda ihop sig!

Snuttan skrev att jag inte fattade frågan alls. Men jag fick ingen rak fråga från någon av dom då vad det gällde. Fast jag bad om det eftersom dom påstod att jag inte förstod så vill man ju se vad det gällde då. Men om du verkligen kollar mina svar där så svarar jag samma sak. Men sista gången så enkelt så möjligt för att hon skulle förstå vilket hon då gjorde.

Bara för att hon är ny här så har hon inte rätt att skriva vad som  helst heller.

Det jag skrev förut var Ge dig för att hon skrev att det tar 1 år innan en häst törs röra sig i hagen. Det säger ju sig självt att så lång tid tar det absolut inte. Det förstår ju vem som helst. Jag sitter inte här och sväljer vilken smörja som helst. Inlägg 16 tex. Vem tror på det? Herregud!

Virtual
0

#144 Har du varit utomlands och kan motbevisa mej?  =)

Lindbygarden
0

#144. Jag tror att ni snackade lite om äpplen och päron i den tråden… Jag undrade varför du upprepade dig när jag tolkade det som att Virtual ville ha en diskussion om analysens vara eller icke vara.. Samt man kan ju inte garantera att varenda höstrå  i en leverans på flera ton har samma värde allihopa.. Så visst där är en poäng..

Sen ska man inte skrika nej… Do gjorde mig ordentligt arg när du anklagade mig för det du gjorde och tonen var nedlåtande.. men visst jag skulle inte skrika men ansåg det nödvändigt att verkligen markera min ståndpunkt..

Angående hur det går till i försäljingsstallen det kan jag inte svara på men jag ser ingen som helst anledning för Virtual att ljuga om hur det fungerar där hon är..

gejsa
0

#146# Jag tycker att du ska sätta dig ner och läsa hela tråden och inte vara partisk alls så ser du vad jag menar. Jag upprepade mig för att det är precis samma sak jag säger ju. Jag börjar bli trött på att svara på foderfrågor när man bara får skit för det. Så f r o m nu får dom som vill fråga något mejla mig privat. Jag svarar inte här längre. Finns ingen anledning.

bubbelbubbel
0

nu tycker jag att ni ska ta och lägga ner detta.
det tjänar inget till att sitta och prata emot varann hela tiden, det slutar bara med att ni blir upprörda och kanske ledsna.
inget någon egentligen vill.

gejsa
0

Jag har ingen större lust att lägga ner något när man öppet blir  anklagad så här.

Virtual
0

#149 Men du skrev ju i förra inlägget att du just skulle lägga ner, inte längre tolkar jag det som?

=)

bubbelbubbel
0

men du har ju själv flera gånger skrivit att du inte vill skriva mer i tråden, varför fotsätta ?
det tjänar ju inget till att sitta och gnata emot varann, eller gör det det ?

gejsa
0

#150# Och du fortstätter med ser jag.

Jag vill att Mrs dibs ska läsa så hon ser vad jag menar. Att jag har försökt hela tiden att förklara för dig och du har inte velat förstå vad jag menat bara. Det är inte bara en som gör att man träter och du var varit väldigt duktig att reta mig om man inte är partisk och verkligen läser allt.

gejsa
0

#151# Fortfarande samma svar som jag skrev i inlägg 149.

Men varför fortsätta överhuvudtaget här. Då blir nog många glada iaf.

gejsa
0

#151# Fortfarande samma svar som jag skrev i inlägg 149.

Men varför fortsätta överhuvudtaget här. Då blir nog många glada iaf.

Virtual
0

#152 Men har jag någonsin sagt att jag vill lägga av? =) Ta det inte personligt bara. Jag menar ingenting mot dej, och det tror jag nog ingen annan gör heller. Du menar väl ingenting personligt mot nån heller skulle jag tro=)

gejsa
0

#155# Ska jag inte ta det personligt det du skrivit till mig?? Ja, det kan du ge dig på att jag gör. Det var b la personangrepp i den andra tråden om att jag inget har att göra så jag sitter och lusläser alla trådar osv. Mitt privatliv har du inte ett dugg med att göra tycker jag faktist bl a.

Virtual
0

#156 Ja kände på mig att du tog dom här diskussionerna personligt. När jag skrev det menade jag det med glimten i ögat, precis som du menade när du höll med hon som sa att jag inte var läskunnig? men de kan ju alltid misstolkas. Det var inte med min mening. Men återigen, man ska inte ta det personligt via internett, glöm inte det!=)

gejsa
0

#157# Om det är skämt brukar man använda smylisar. Såg inga sådana. Annars brukar jag vara rätt så skämtsam. Men i detta fallet tog jag det personligt. Det är ju lätt att säga i efterhand att det inte var så. Eller hur?

Virtual
0

#158 Javisst! Kan ju då berätta att mina smilisar ser ut såhär =)

gejsa
0

Glömde skriva: Foder är mitt heta ämne som jag brinner för. Så när du skrev att du vill diskutera ang analys eller inte i början av tråden så förstod jag att du skulle säga emot mig pga att du ville diskutera. Jag anar att du förstod vad jag menade från början men du låtsades att inte förstå för du skulle se hur långt du kunde gå. Har jag rätt? Eller förstod du verkligen alls vad jag menade?

[daytona]
0

sådär blir det när det är ett gäng tjejer samlade…massa tjafs  hahahaha

orkar inte ens läsa allt, MEN
Jag vet då ett stall med hästar som är värda massa pengar o gjorda av socker…bara blir ridna en timme om dan typ!! inpackade med benlindor o skydd o gu´vet allt…Och hur många av dom i det stallet har blivit halta tror ni´?!.av 20 som jag nu vet om är 10 borta!! Avlivade!! Bara för att dom var "rädda" om dom…blahaa
Äh ta och släpp ut hästarna o ut o rid i skog o mark så hästarna inte BLIR som porslinsdockor!!! Alternativt köp en gunghäst, eller som mgn skrev ett marsvin!! Bra idé!!
go´natt…

Virtual
0

#160 Okejj för att det är dit heta ämne, men jag går inte med på att du tar det så personligt? Jag känner inte för att diskutera detta öppet. Du är väldigt negativ tycker jag. Så ett mejl skulle vara bättre. När du skriver så blir jag osäker på om jag verkligen fattade det med analys, så som DU ser det. Jag är OBJEKTIV=neutral=ingen åsikt i den frågan fortfaranade=) vill du ha en fortsatt diskusion, med trevliga inlägg, skicka ett mejl! Just nu har jag ändå inget för mig=)

gejsa
0

#162# Jag är ledsen om du fortfarande inte förstår. Kan tyvärr inte förklara bättre. Vill du fråga något så får du väl mejla om du har raka frågor. Hittills så har dom flesta här förstått när jag förklarat. Och om du tycker jag är negativ så är det kanske inte så konstigt. Det känns som om jag badar i lera och kämpar och kämpar och kommer ändå ingenstans. OM du förstår vad jag menar? Så jag ger upp. Jag orkar inte förklara EN Gång till igen.

gejsa
0

#162# Jag är ledsen om du fortfarande inte förstår. Kan tyvärr inte förklara bättre. Vill du fråga något så får du väl mejla om du har raka frågor. Hittills så har dom flesta här förstått när jag förklarat. Och om du tycker jag är negativ så är det kanske inte så konstigt. Det känns som om jag badar i lera och kämpar och kämpar och kommer ändå ingenstans. OM du förstår vad jag menar? Så jag ger upp. Jag orkar inte förklara EN Gång till igen.

Tusen
0

#161 Håller med dig. Sluta upp och behandla era hästar som "My little Pony". Hästar måste få vara hästar.

Hästar som får gå ute (gärna ofta och länge) i kuperad miljö lär sig lyfta hovarna och precis som någon skriver blir de också mindre rädda av sig då de får vara ute och lära sig känna igen lukter och ljud i närheten.

Dyra hästar skadar sig inte mer än billiga. Det är de som inte lärt sig lyfta och sätta ner fötterna som skadas. Så släpp ut era hästar så får ni se att de både blir säkrare att rida samt mycket gladare.

En känd dressyrryttare vid namn Ulla Håkansson (ni som är lite äldre känner säkert till henne) tränade alltid sina hästar ute på vallar och åkrar. Var aldrig i ridhus och tränade samt hade dem ute i stort sett hela dagarna utan en massa skydd. Hon tävlade i OS, VM EM och dylikt med bra resultat. De ni!Flört

lisette
0

Menar ni på fullastf allvar att ni ska lämpa över allt otrevligt som sagts i tråden ovan? Ni är vuxna allesamman och har förhoppningsvis begåvats med sunt förnuft.

Jag vill att ni kan lösa problem själv, jag är ingen fröken till er. Man inser väl ändå själv när man gått för långt?

Nu tänker jag lägga mig och det är det fler som borde göra.

Zahara
0

Vad hände med diskussionen som var i början av tråden? tyckte det var intressant och se hu olika reagerade på tråden! Men efter de senare inläggen e det ju bara tjaffs! Inget kul och läsa ju! *kramar om alla* så kanske ni blir lite gladare :)

Lindbygarden
0

#165 hon gör det  fortfarande:O)

(Men hon rider inte i lervälling:O))

Det står ju faktiskt i regelverket att hagarna ska prepareras om de blir leriga..

För min egen del så måste jag preppa hagen ( här blir lerigt när det är blötvinter och inte snö … älskar snö by the way, super när man har häst)  då jag inte vill ha avelssto ihop med hästar som vistas ute "bland andra" vid träningar och tävlingar med tanke på smittorisken.. Det jag kan hoppas på är att få arrendera mer mark och kan då erbjuda en vinterhage till på 3 hektar men återigen slätmark.. fast det ligger långt inne då bönderna måste ha en viss areal trädmark med tanke på bidrag mm (men det är en annan tråd)

Jag bor på södra öland och försök hitta en backe här..Oskyldig..det finns inte direkt gott om dem..

Lindbygarden
0

Det absolut mest grundläggande är att unga hästar får gå på stora ytor med lekkamrater när vi nu talar om hållbarhet.. Har hästen fått en dålig start är det svårt att kompensera den för detta när den är äldre..

Därav att de har börjat träna yngre hästar då de insett att rätt belastning även för yngre pållar främjar hållbarhet..

Oavsett hållbarheten eller ej så är jag FÖR att hästar ska få vistas ute dagligen under längre stunder och då gärna ihop med en kamrat för lite manputs och socialt liv.. Gällande skaderisk där så skulle jag vilja säga att den är minimal om man ser till att välja par nogrannt..

amsson
0

var på en veterinär ledd föreläsning om "vanliga hältor hos hästar". han ansåg att det om att skador i största del sker i hagen är en myt som vi gärna vill tro. det beror mer på hästens exteriör, fel belastning, dålig variation av träning, rids fel mm. sen så själv klart kan det hända en olycka i hagen men det är inte den största orsaken. så även om hästen mest står i boxen så kan den lika väl bli halt som en som står i hage.

NovaRoll
0

Tack "Tusen" och "Gejsa" och några fler som ser vad man menar och förstår det hela, sist och inte minst ni som vänder tråden till ursprungs ämnet…TACK!!! Bra tråd #0

[daytona]
0

på tal om skaderisk…vet en stackars ponny, köpt för typ 250000! får alltistå inne på nätterna, med täcke!!! året om!! Gå själv i hagen för att han kan bli skadad!!! MEN..sen tyckte dom när dom såg min lilla ponny Nilla  80 cm,
-en sån kan han ju gå med, det är ju liten skaderisk med en sån liten!! JAHAAA!! men hon då??hon kan väl bli skadad..men det var inte så noga minsann!!! Folk säger jag bara!!!! suck

NovaRoll
0

#172 MYCKET vanlig åsikt, stå på dej!!!!!

amsson
0

#172 tycker folk är lite dumma när dom resonerar att små häster inte är lika "farliga" att ha ihop med sin stora häst :/ en utav våra stor hästar blev ganska illa på pucklad utav shettisen i hagen… så dom små kan dom med, iaf när dom har storhetsvansinne ;P haha

Peppe
0

#174 vi har en liten kung i stallet som aldrig i hela sitt 20 åriga liv kunnat gå med mer än en häst i hagen, han har jagat ut dom andra ur hagen annars (som varit dubbelt så höga nästan). han är en tuff liten shettis ;) nu går han dock tsm med 3 st! så även här märks hur viktigt det är med Rätt kompisar.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.