Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2743 ggr
AliceL
0

Ponnyn faller ur på vintern!

Min lilla ponny faller ur sjukt på vintern! Hon är pigg och glad men hon vill helt enkelt inte äta lika mycket enslige. 4kg äter hon, och det är ju ingenting! hon får dessutom

• ½kg lusern
  • 1 kg krafft
  • ½kg krafft sport
  • 5 dl betfor
  • olja
  • vitaminer (mineraler finns i krafften)

Bild 1: fin ponny i somras :)

AliceL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

glömde bild såklart xD

AliceL
0

Bild 2: ponnyn i mitten av november :/ är blankare än på bilden, var dåligt ljus x)

AliceL
0

Haha hon visar halsen så dåligt på bild 2, får ha en egen halsbild från samma dag xD

Snuttan2
0

Men ojdå :( Vad mkt muskler och hull hon ser ut att ha tappat! Nästan inget på baken på nya bilden och hela överlinjen har saknat den fina rundheten hon har på sommarbilden…

Varför vill hon inte äta då?

Har ni fått nytt ensilage? Inte provat hö eller hösilage?

Ingen matro? Fel på tänder?

Yessica
0

ojj. Vad jobbigt =//

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

gejsa
0

Vad är värdena i ensilaget och ts-halten?

Lizzan
0

Oj. Stor skillnad

mazze
0

putt

thilda-
0

tyckte hon va finare på bild 2 Generad
 men det är ju så klart smak sak.. men det fattades bara muskler på henne bara..

hjullan1
0

är hästen stressad? det finns ju alltid en anledning till varför hästen inte äter. Har jag uppfattat det rätt att hästen får mer hö, men äter bara 4 kg av det? För då är det ju helt klart nåt fel.

hjullan1
0

hur länge går hon ute? har hon samma kompisar som på bete?

AliceL
0

hon är inte alls stressad, utan väldigt pigg och glad precis som alltid. tänderna är nyss kollade.. hon går ute ca 4-5 timmar per dag pga att vi inte får ge mat i hagarna för då blåser det in i bostadsområderna runt om. hon faller alltid ur väldigt mkt på vintern, hon tkr helt enkelt inte om att äta för mkt ensilage.. :/

Snuttan2
0

Går det att klämma i henne mer lusern då kanske?

Jag ger min nu även Krafft Protein, dyrt men bra för att göda upp häst som stoppar i sig max kg hösilage som inte ger nog med proteiner för hull och muskler…

Jag ska köpa lusern och ge även fö, funderar på vad som är lättast att ge… Jag brukar föredra hackad, men är ju stor risk att häst som äter begränsad mängd grovfoder inte vill stoppa i sig det heller, så blött kanske..? - Någon som har några smarta ideér?

AnnaJohansson
0

Py går ner väldigt mycket nu också, ett tag var det inte roligt.. Såg nästan revbenen men nu är det bättre. Hon får mycket mer mat men hon mår bra av det!

Due-Boje
0

Kan du inte ge mer lusern? 0,5kg är inte så mycket, speciellt inte nu när det inte finns gräs!

Snuttan, Vi ger hästarna lusernpellets, blöt såklart.. Det kan ju ta ett tag innan de vänjer sig vid smaken.. Men efter några dagar brukar det ge me sig =) Fungerar utmärkt på både min 31åring som nu är perfekt i hull, och 4åringen som lätt faller ur!

AliceL
0

Bellis tycker inte om pelletslusernen, och ger man henne mer lusern äter hon ännu mindre hö :/

gejsa
0

#16# Det gör väl inget om hon äter mindre hö. Det är lusen hon behöver just nu för att äta upp sig. Ditt hövärde måste vara uruselt. Då måste hon få mer protein.

AliceL
0

Har hövärdet men inte i huvudet ;)

Due-Boje
0

Det är ett sto va? Många ston är petiga med maten. Har haft stora problem med mitt sto med det… Kolla om det finns någon fettrik müsli du kan ge. Gör susen… Och mer lusern! blanda müsli och lusern om hon inte gillar lusernet. Müslin gillar de flesta! Vi ger Dodson & horell stay power till brownie, som är både petig och lätt faller ur.. Men dem har andra produkter för hästar som kanske inte går i lika hård träning. (vet inte hur din är)

gejsa
0

#19# Musli har för lite proteinvärde. Denna häst behöver mer. Och den orkar ju inte äta så mycket heller då är det bättre att ge ett foder som har rejält med protein.

Due-Boje
0

#20 ja, det är sant. Men eftersom många hästar älskar müsli kan det vara bra att blanda tex lusernen med, då den kommer att smaka bättre.

Believer
0

säger som hjullan. går den med samma hästar på vintern som på betet? för ifall den går med olika hästar sommar/vinter kanske den helt enkelt inte trivs med sällskapet på vintern?

jen
0

kanske byta till hö istället?

4 kg silage är ju jättelite mat