Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 456 ggr
Gronstedt
2

Vaccin mot kvarka!

EU-kommissionen har beviljat marknadsföringstillstånd för ett svenskutvecklat vaccin mot den allvarliga och mycket smittsamma infektionssjukdomen kvarka, som drabbar hästar.
Vixxen
0

Fantastiskt!

Lona
0

Vi hade ju eventuell kvarka i stallet för något år sedan och det har gått i omgångar i grannstallet så det känns verkligen som att ett vaccin vore suveränt.
Sen kommer väl diskussionerna som vanligt i stallet…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
1

Känns toppen att de äntligen blivit godkänt ett kvarka vaccin! Kan tänka mig att det kommer hjälpa massor för tex ridskolor (som kan förlora så mycket om dem får in kvarka) och andra större anläggningar men även för privathästar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Vixxen
2

#2: Ja, tyvärr verkar anti-vaxxarna utbredda inom hästvärlden.

Gronstedt
0

#4: Hm, är de? I det hörn av hästvärlden där jag hänger är det självklart för de flesta att vaccinera mot hästinfluensa, stelkramp och botulism. Och så finns det några äldre som inte gör det, men inte för att de är "anti-vaxxare" så mycket som för att de liksom aldrig kommit på tanken, eftersom de är härrör en värld där sådant inte förekom.

Har du några länkar till diskussioner? Vaccinmotstånd är ett intressant fenomen.

Vixxen
0

#5: Roligt att höra dina erfarenheter!
Jag har en annan upplevelse än dig . Inställningen att allt ska vara naturligt finns utbredd. Hästar klarar sig alltid!
Sen att de inte gör det är en annan historia som upprepas.

Gronstedt
0

#6: Ja, det finns ibland en märklig tro på att "naturligt" skulle vara detsamma som "bra". Man glömmer bort att det är alldeles naturligt att leva i lidande och dö en utdragen och plågsam död … Men så värst trevligt är det inte.

Vixxen
0

#7: Så sant!