hm..jag förstår inte varför folk är så emot det..

Ja, det kan väl vara intressant att se vad de kommer med. Men det lät än så länge lite luddigt. Vet inte vilken av de nya lagarna som de anser är fel heller. Är det den om ensamma hästar så kan det vara på gott och ont. Gäller ju med en sådan lag att få in när det är okej med ensamma hästar. Jag är starkt emot att hästar ska stå ensamma, de är flockdjur. Men ibland har man inget val. Har man hingst kan man ha andra hästar i hagar i närheten så blir de inte ensamma ändå. Men om man tittar på mig nu till exempel. Jag har två hästar, den ena på boxvila i flera veckor och ja då blir ju båda töserna ensam på dagarna. Flisan ensam i hagen och Dixi i stallet. Vad gör man mot sådant. Skaffar två hästar till? Skulle inte tro det. Nu är jag visserligen på jakt efter en shettis så då blir det ju en mindre som blir ensam om det är så att jag hittar rätt shettis. Men ändå. Man kan inte alltid se till den lagen ändå.
Ja, nu spårade jag ur som vanligt. Hoppas ni förstår hur jag menar ändå.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jag förstog iaf. :)

me too

Det är fortfarande så att hästarna inte behöver klämmas ihop i samma yta men dom ska kunna se varandra under delar av dagen, har man två hästar så ska man kunna rida ut med en eller åka och tävla med en. Men hästhållningen ska bygga på att man normalt har två hästar i stallet. En häst måste kunna känna trygghet av att det finns en häst i närheten för att kunna sova djupt (ca 20 minuter/dygnet) denna rättighet vill djurskyddslagen ge våra hästar. Jag skulle aldrig drömma om att bara ha en ensam häst i ett stall men jag har mina hästar i olika hagar.

#5: Lite av det jag försökte få fram med andra ord. hihi
Audiatur et altera pars
jag kan inte heller förstå varför folk är emot detta förslaget 
många verkar tro att man måste ha minst 2 hästar i samma hage
men läser man noga så är det att det ska finnas minst 2 hästar inom synhåll för varandra.
jag tycker det är bra, allt för många ensam-hästar står i en hage bortglömda.

Fast om de ska vara inom synhåll blir det problematiskt om någon är sjuk. Men som sagt var jag tycker att lagen ska införas. För de få gånger man har sjuka hästar och hamnar i min sits då får man nog dispans. hihi
Audiatur et altera pars

#8 Ja, man får hoppas att sjuka hästar inte är normal omständigheter i ett stall, sen kan dom ju få se varandra på natten när dom står i stallet, då får den ensamma hästen möjlighet att sova.
#8 alltså finnas i samma stall och ha olika hagar menar jag

#7 vänta här lite. bara för att en häst står ensam betyder det INTE att den är bortglömd.
tänker på haflingern som går med mina hästar nu. hon har stått själv sen jag flyttade till byn och jag kan garantera att hon inte är bortglömd!
#11 jag skrev inte att ALLA ensamhästar är bortglömda 
men jag vet att många är tyvärr det

#12 det gjorde du förvisso inte, men jag reagerade ändå. :D
det är ju många hästar som mår bättre av att vara själv, dock inte alla!
#13 hur vet man det?

det är väl bara ägaren som kan svara på det? hur mkt lättare den är att hantera om den står själv vs med andra. haflinger stoet är tydligen betydligt lättare att hantera och trevligare när hon är själv (detta enligt ägarna).
mina två bli tokiga om de är själva, så det gäller ju inte mina två… :D
bara för att en häst är lättare att hanteras, så behöver det ju inte betyda att den trivs bäst ensam.
jag tror att hästar blir mer sociala när de är ensamna pga att de vill ha sällskap. dvs den söker sällskap hos människan eftersom den inte har någon annan att umgås med.

jag känner ju inte haflingern (tycker hon är otroligt obehaglig för hon lägger öronen bak så fort jag ska titta till mina egna hästar) men jag skrev bara vad ägaren berättade för mig :D

De här lagarna gäller ju inte mig men jag hoppas ändå att myndighterna förstår undantagen som finns.
Min isis gick ensam före jag köpte henne pga att hon skada de andra hästarna. De hade försökt att ha henne tillsammans med andra men det gick inte, en stackar unghäst fick gå med bandage i flera veckor efter att min isis hade varit i farten.
Är det fortafarande tillåtet med spilta då?
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=35306
kopierad text från sidan
En annan förändring är att hästarna bör rastas i par eller i grupp. De ska alltså inte gå ensamma så länge det inte finns särskilda skäl att hålla hästen ensam på grund av risk att den bli skadad.

En häst som blir lugn när den står själv jämt kan ju också vara att den är deprimerad. Att den inte har en artfrände att prata med. Att se överhuvudtaget.
#"20 presis! så kan det ju också vara.

Hur var det med spiltan då?

En spilta som redan är byggd får du ha kvar. Men det får inte byggas några. Om jag har förstått det rätt.

#23 Tänkte väl det, jag ser inge gott med spiltor. Konstigt att de överhuvudtaget får användas om man tänker på hur petiga myndigheterna är med allt annat vid djurhållningen.

Håller med dig. Tycker det är konstigt att det är ok med spiltor. Där binder man fast hästen och låter den få stå där hela natten. Den kan lägga sig, visst, men inte rulla som i boxen och ligga bekvämt. Som min fjording tex hon vill ligga helt utsträckt på sidan. Det skulle hon inte kunna om hon stod i spilta.