Mockning mm.
Hur gör ni?
1. Vilket strömedel? Pris?
2. Hur mockar ni? Vilket redskap?
3. Ströåtgång i veckan, per häst då?
4. Rutiner i stallet med mockning, vatten, matblandning mm?

1. spån 64 kr bal
2. grep? d e nog lättast… ingen bädd dock till hästarna hemma.
3. en spån på 1½ vecka går d åt..
4. först så går ja ut me hö o vatten till hagarna, sen ut me hästarna. först shettisarna o sen halvblodet. sen blir d mockningen… när d e klart blir d till o göra höpåsar o väga upp till kväll o morgonen därefter..
o så sätta betofren i vattnet..

1, Halm - ingår i stallhyran.
2, Jag mockar väldigt ekonomiskt och sorterar ut bara det som är väldigt smutsigt med hjälp av en grep.
3, Jag lägger nog in ca en halv bal om dagen i boxen för han måste ha mycket halm då han ligger mycket samt att han äter upp halva bädden.
4, Var hästägare mockar åt sin egen häst, behöver man hjälp är det bara att skriva på stalltavlan så blir det gjort (man behöver inte jaga mockningshjälp, alla hjälper varandra).
De som har vattenhink till sin häst fyller själv på nytt vatten men är det tomt i hinken fyller stallägaren på så inte hästen står utan.
Stallägaren blandar mat till hästarna i deras löstagbara krubbor till varje måltid, vill man dock göra i ordning färdiga burkar så går det bra.
Är det någon häst som skall ha något extra på sig i hagen eller i boxen fixar stallägaren det utan ersättning.
Vi hjälps åt med att luncha hästarna, då skriver vi upp oss på dagar som passar oss själva dvs inget påtvingat schema som rullar. Det är alltid någon hos oss som är ledig eller börjar jobba på em och som kan luncha hästarna.
Hästarna kommer ut kl. 6 och får hö i hagen under dagen och tas in igen kl. 18.
på helgerna sköter stallägaren alla stallsysslorna med fodringar och in/utsläpp.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

1: sågspån 70kr/ kubiken
2: skit ut, vänder runt och tar ut allt blött/varje dag
3. 2-3 kärror kör jag in i de stora boxarna/vecka. 1-2 i de små
4: Är jag ledig mockar jag alltid på morgonen, annars får det va tills jag kommer hem på em. Det foder som ska bötläggas gör jag i god tid innan, kvällsmaten blötläggs på morgonen o vice versa. Vattnet byts givetvis ut varje dag.
Är själv i stallet så jag gör lite som jag vill men följer i stort sett mina rutiner varje dag.

1. Vilket strömedel? Pris? Spån, hälften kutter och hälften vanligt sågspån (färskspån så dammar ej). Nästan 200 kr/månad
2. Hur mockar ni? Vilket redskap? Varje dag, ut med allt. Vanlig platsgrep, Fiskars
3. Ströåtgång i veckan, per häst då? Hmm, blir nog en 4-5 kärror spån i veckan. Vi har en container som man får ta ifrån.
- Var och en mockar sin egen box någon gång under dagen
- Var och en byter sin vattenhink i boxen vid mockning. De som har hästar i samma hage hjälps åt med vatten i hagen
- Alla blandar och gör iordning sin mat själv och ställer fram utanför boxen på kvällen (kvällsmat +morgonmat + lunchhö vintertid)
- Var och en tar in sin egen häst om inget annat bestämts
- Var och en byter täcke på egna hästen på kvällen
- På vardagar är vi 2 grupper (5 pers i varje grupp, en från varje släpper ut sin grupps 5 hästar en dag i veckan) som släpper ut hästar på morgonen, 5 hästar var. Inkl täckesbytning och avtagning av eventuella lindor och dyl.
De 4 misskötta hästarnas ägare vill ingen beblanda sig med så hon får sköta sina hästar själv - På helgerna är grupperna sammanslagna så en person släpper ut 10 hästar, med täckesbyte och allt det där efter rullande schema.
- Rullande schema på kvällsfodringen också. En person tar alla hästar utom de 4.
- Lunch: en tjej har lunchen mån, tis, ons och i gengäld behöver hon ej ha helgmorgnar. Resterande dagar har vi rullande schema på, uppdelat i 2 eftersom alla inte han ge på vardagar pga skola och jobb.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
1. Strömedel: Spån. Ingår i stallhyran.
2. Redskap: Plastgrep, Fiskars. Ibland även stor kratta. Och sopborsten såklart - ständigt sopande.. ;)
3. Ströåtgång: ca/minst 1 bal/häst och vecka - tror jag… Vid behov helt enkelt, vi tar nytt när vi behöver. Har väl någon form av "halvbädd" hos mina hästar.
4. Rutiner i stallet: Alla sköter sitt så att säga, man mockar åt sin häst och gör ordning foder, byter vatten osv. Stallägaren sköter alla fodringar, och in - och utsläpp (alla dagar i veckan) samt täckesbyte vid behov och ser till att hästarna har hö och vatten vid "nattningen".
Fast jag som brukar vara i stallet på kvällen, tycker om att fodra pållarna - så mysigt när hästarna äter och blir lugna och nöjda.. =)
OM man inte kan sköta sin häst en dag, ställer vi självklart upp för varandra. Dock har jag hittills inte behövt någon hjälp med mina två pållar men hjälper gärna andra förstås.
Jag är en "duttare" när det gäller mina pållars foder, stöper t.ex linfrön och hej å hå - så denna "procedur" sköter jag alltid. - lider antagligen någon knasig form av kontrollbehov som tror att hästarna segnar ihop knall fall om inte jag gör detta.. ;)

1. Vilket strömedel? Pris? Spån, betalar 55kr/bal o har nu köpt på mej 30 balar
2. Hur mockar ni? Vilket redskap? jag har precis börjat m bädd, så mockar endast ut skiten o det översta på kisset. Änvänder en sån där plastgrep
3. Ströåtgång i veckan, per häst då? Inna jag började m bädden så använde jag nog nästan 1,5-2 balar i veckan åt min gris till häst, vilket är på tok flr mkt.. 1 i veckan är ok
4. Rutiner i stallet med mockning, vatten, matblandning mm? Morgonen fixar betforen, sen har alla eget ansvar för att fixa sin egen box, mockning, lägga in mat, fixa vatten osv…. men självklart kollar man noga när man släpper in att alla har mat o vatten, annars fixar man det
Torv, ingår i stallhyran. med 1 säck per vecka. ingen aning vad det kostar.
Den djupe spångrepen. och en kvast. tar bort plupparna och ibland en del av det som är genomsurt av kiss…. tar aldrig ut mer än en skottkärra. bygger en vall i boxen så att bädden är för sig och golvet där höet ligger är fritt från torv.
minst en hel säck… ibland blir det två säckar…. men det säger vi itne högt. det är bara till min egna häst.
vatten i koppen, kraftfoder morgon och kväll (stallägaren elelr den som har helgjouren fodrar o släpper ut/in.) man blandar själv foder o mäter upp hö. mockning sköter hästägaren själv, eller hästskötarna/medryttarna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
**1. Vilket strömedel? Pris?
**spån på säck, helt gratis !
**2. Hur mockar ni? Vilket redskap?
**med en grep. kastar ut kiss&bajs.
**3. Ströåtgång i veckan, per häst då?
**det kan jag nog inte riktigt svara på, vissa dagar behövs en hel säck, andra en halv och en tredje inget alls. så det varierar.
**4. Rutiner i stallet med mockning, vatten, matblandning mm?
**När jag är där, så mockar jag, byter och fyller på vatten, sen plockar jag in hästar, fixar och donar, parkerar i boxarna, ge dom lite hö, sen kommer sandras mamma och fixar foder och ger dom mer hö.

1. Vilket strömedel? Pris? Spån, tror bal-priset är 64kr/st
2. Hur mockar ni? Vilket redskap? Vanlig grep.
3. Ströåtgång i veckan, per häst då? Går åt kanske 2 balar i veckan.
4. Rutiner i stallet med mockning, vatten, matblandning mm? mockar själv, fyller vattenhinkar själv, gör iordning fodret själv, men får det utfodrat, insläpp, utsläpp och viss täckesservice ingår.

1. Vilket strömedel? Pris? spån, 45 kr bal.
2. Hur mockar ni? Vilket redskap? vanlig spångrep
3. Ströåtgång i veckan, per häst då? bädd, 1 bal per vecka ungefär.
4. Rutiner i stallet med mockning, vatten, matblandning mm? mamma ger hästarna sin havre 7 på morgonen och sen släpper hon ut dem där det ligger hö som räcker hela dagen. Sen mockar hon direkt, bytar vatten i hinkarna, blandar betfor, lägger in havre, hö som dem får när de kommer in vid 16-18.
sen kommer jag och jessica hem vid 16-17. och tar in hästarna ganska direkt.
sen vid 21 så får hästarna betfor, miniraler och hö.

1. Torvstö, ingår i stallhyran, men jag tror det kostar typ 60kr för en bal eller nåt.
2. Jag använder en plastgrep med kanter.Enklast…
3. Det går åt max en bal i veckan.
4. Eftersom han lånas ut några dagar till en liten ridskola, så tar dom hand om honom måndag-torsdag, så på helgerna gör jag allt själv.
halm …bädd…100 kr för en stor rundbal… 1,5 bal sen i oktober…nu mindre åtgång då bädden är lagd, nu fyller vi bara på..
1. Vilket strömedel? Pris? Halm ingår men pållan kan inte stå på halm, därför köper jag torv på GG för 95:-/bal…
2. Hur mockar ni? Vilket redskap? Hon har bädd så bara skiten åker ut.. Använder spångrep.
3. Ströåtgång i veckan, per häst då? Drygt 3/4-1 bal i veckan, har ju en spilta och jag har lagt en rejäl grund av torv… Drygt 1g/månad slänger jag in två stora skottkärror med spån för att dryga ut det lite (ingår i hyran).
4. Rutiner i stallet med mockning, vatten, matblandning mm? Mockning ingår men jag vågar inte låta dem mocka, är rädd för att jag inte skulle ha någon torvbädd längre då.. Hon har vattenkopp som de sköter lagning osv mo den skulle gå sönder. Maten blandar jag upp själv i hinkar, hade hon fått havre bara så skulle jag inte ha behövt men hon äter ju lucern, betfor, B-vitamin, biotin och pyttelite havre.

returpapper, gratis
mockar bort all skit och allt blött
fyller i säck om dagen
mockar själv innan jag tar in honom

halm, stallägaren arrenderar mark och får halm därifrån. pris går inte riktigt att säga då.
grep, en i stallet använder hötjuga alla andra har favoritgrepen som är ngt längre än de andra och mer ergonomisk över huvudtaget. allt smutsigt åker ut.
vi har storbalar 2 och ½ går åt i veckan till 14 hästar, blir knappt en femtedels bal per häst i veckan.
mockar gör man själv i veckorna sen är det jourer i helgerna, så en helgdag i månaden mockar man åt alla 14 hästar och sköter allt. alla hästar utom två har vattenkopp, de två andra byter man vatten hos i samband med mockning. foder blandas av stallägaren i veckorna och de som har jouren i helgerna. kvällshö väger man upp i samband med mockning, morgon och em får de ute och fixas av stallägaren. unde rhelgerna så är det jouren som tar hand om det. vatten i hagarna fixas också av stallägaren under veckorna och jouren under helgerna.

Då jag ännu var så lycklig att jag fick mocka varje dag:
Spån. Gratis från fajans företag.
Med vanlig grep i plast. Den höll 7 år tills finnen fick ner den från väggen och tramapde ihjäl den.
Ca, en vanlig sopsäck, ni vet, dom där stora svarta. Luftiga säckar….
Först mocka, sopa ihop spånet till mitten av boxen, putsa krubborna, lägga in mat och vatten.
Torvmix. 1300 kr/pall
Har bädd, mockar skiten med grep.
Går inte åt alls. Hästarna går på lösdrift, boxen används endast ibland.
Mockar när hästen bajsat. Vatten lägger jag in då hon kommer in. Blandar inte mat, fri tillgång på hösilage.
#16, whaaaat !! :D jag trodde jag var ensam i världen om att göra spånet till en stor hög i mitten av boxen, men tydligen inte ;)

#18 Haha, nej, du är inte ensam, de finns en till i Finland iaf ;)
Jag har svårt att se på folk som INTE gör så, skulle vilja gå och sopa ihop alla boxar i stallet ;)
Tycker det är en bra metod just föra att man verkligen är säker på att allt kiss och bajs är borta samt att spånet inte hamnar så mycket i kanterna där hästarna bara skiter ner det. Nu blir det ist ett passligt mjukt underlag där hästen ligger och mindre spån i kanterna som smutsas.
plus att hästarna får bädda ut det själva så som dom vill ha det :D jango är duktig på att skaffa en hel grund, medans dragon ändå slänger upp allt i hörnen. hah.

torv, grep ;D ca ½ bal i veckan, renlig ponny. ;) hö på marken..

#20 Ja det med, en överlägset bäst metod alltså :) Undrar varför folk inte gör det? ;)
#22, ja det kan man fråga sig faktiskt.
jag har aldrig gjort så innan jag kom till jango, men nu känns det ju som en självklarhet :)

*trådkapning* hur lägger ni det nya ströt? i vårt stall finns det vissa som breder ut det gamla över hela boxen och nytt ovanpå, jag lägger det gamla där jag vet att roger skitar ner och det nya där det är rent så att jag inte har halm som varit inne i boxen flera veckor(konstig tanke kanske?)

#24 Då jag lade nytt och det fanns gammalt kvar blandade jag båda delarna eftersom jag lägger allt i en hög i mitten på boxen.
Oftast bytte jag dock allt på en gång,hade ingen anledning att snåla då jag fick det gratis och hästarna älskade det rena spånet + att det doftade och såg så fräscht ut :)
#24; Jag strör det nya spånet över det gamla så att boxen täcks av ljust, fräscht spån… Lite extra i mitten där pållarna står =)
jag hälle rdet nya över min mittenhög, sen blandas ju alltihopa när hästarna kommer in och leker elvisp och rör ut allt :P
Jag kanske ska skriva själv.
1. Vetehalm 1 kr/kg.
2. Halmgrep, skyffel och sopkvast. Sorterar mkt, allt blött och skit hamnar i kärran, allt torrt kvar. Lägger upp halmen längs kanterna så man kan sopa mitten och där han pinkar. 1-2 gg hälls kalk på pinkstället. Halm i rejäl madrass i hela boxen, utom under krubba och vattenhinkar + i hörnan mot höboxen, där han har sitt kvällshö. Minst 20-30 cm högt. Bädd funkar inte på denna herre, rör runt för mkt, kanske i vinter när det blir kallt - om det blir det någon gång…
3. ½-1 bal i veckan, de väger runt 12 kg st. Ca 50-80 kr i mån. Denna vecka inget än så länge.
4. Blötter kvällsbetfor, byter ut vattnet i båda vattenhinkar, mockar, halmar in om det behövs - 1 IKEA-kasse 2-3 gg i veckan. Lägger in kvällshöet i hörnan. Kvällsmat i krubban. Lusernet i Minerhinken (upphängd). Blandar morgonkraft, blandar ny kvällsmat till nästa dag, men blötter den inte. Sopar.
Vi är 4 i stallet, delar på alla pass. Fodrar 3 gg om dagen = 21 pass i veckan. Täckesbyten morgon och kväll. Alla mockar och blandar mat till sina hästar själv. Man lägger in kvällsmat när man är där, skriver upp på tavlan. Slänger ner höbalar från skullen när det är 1-2 balar kvar. Hjälps åt när höet kommer mm.
Morgon: ges kraft först, lägga ut höet i hage, tar på täcken, släpper ut hästarna (de går lösa ut i hagen). Fyller på vattnet i hagen, sätter på elen och sopar. Ska vara ute innan 8.30
Lunch: lägga ut höet, fyller på vattnet
Kväll: slår av elen, släpper in hästar, tar av täcken, släcker och stänger stallet.

1. Halm. Beror på vart jag köper ifrån. Senast köpte jag balar för 7:- st.
2. Halmgrep. Hur jag mockar? Mockar ut all skit och kiss såklart haha
3. 1-2 små halmbalar per häst, beror på hur mkt dom skitar ner, Kiara har en tendens att slå ut vattenhinken i hela boxen *morr*
4. Mockar båda boxarna.. fyller på vattenhinkarna.. fixar kraftfoder och hö.

1. spån , ingår i stallhyran , men vi köper en bal ca 1 ggr/måndaden.
2. grep, tar upp all skit o kiss.
3.fyller på en skottkärra varannan dag och en bal 1 ggr/månaden.
4. mockar, diskar vattenhinkar o mathinkar, blandar mat o väger hö :)
1. Torv, en bal för 65:-
2. Grep, ut med skit och det "klafsiga" kisset, har bädd.
3. Ca 1 torvbal i veckan.
4. Mockar, byter vatten och gör iordning mat själv.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#28. det var dyr halm. =/

STRÖ: Halm. Gratis
HUR/REDSKAP: Grep och skyffel. Ut med allt som är blött och bajsigt.
ÅTGÅNG: Olika. Ca en-två balar/häst och dag. (får medge att jag i år inte snålar med halm efterssom vi i år har hemma så att det borde räcka i två-tre år, och har, om vi vill lika mycket nästa år också.)
RUTINER: Jag gör allt som inte behöver traktor till. Kl.7.30 (dvs. snart) Fodrar (7 inne, 8 på lösdrift med hösilage, och lite kraft vid behov), fyller på vatten i hagarna, samt hö. På med täckena (fyra stycken). Tar ut hingsten först, vallaken sen, föser ut stona till en tredje hage, leder ut de två shetlandshingstarna, en och en, till en fjärde hage. Sätter på kvällens betfor. Mockar och gör allt klart inför insläpp och fodring. Vid 16.30-17.00. In med hingsten, in med vallaken, in med stona, in med shetlandshingstarna. Av med täcken. Rider vid 19, sätter på betfor till morgonen efteråt, vid behov fyller på vatten och hö. Mockar ut bajsarna hos två. Släcker ner runt 21.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
#28 Glömde tiderna. Morgon - senast ut 8.30. Lunch - mellan 13-16. Kväll - mellan 19-21. Blir ibland väldigt långa dagar då de kan komma ut 5.30 och in 21.30
#28 Tycker du? 1 kr/kg är billigaste jag hittade i Uppsala om man ska ha småbal. Storbal hittade jag ingen, men det vill jag inte ha. Svårt att hantera, förvara och brukar för det mesta vara dammigt och dåligt.
Har betalat 1.20 kr/kg + moms, då måste man beställa hem 5 ton. Småbal

#34. oj. fast förvissa småbal är ju dyrare än storbal. Men i förra stallet jag stog i köpte vi in halm för 50 öre/kg. Småbal. hur fräsch halm som helst. Nu köper jag oxå småbal, för 60öre/kg. Fast det kanske är billigare här =)
#34 Antagligen. Dyrt här i Uppsala.
Småbal är dyrare än storbal, det är knappt bönderna vill göra dem här. Enklare för dem med storbal.
Köpte för länge sedan, när jag stod på Surmulen (nästan största privatstallet häromkring), storbalar. Betalade då 150 kr st för 200 kgbalar. Stora klumpar, var ett helsike att flytta på dem sedan när bonden hade lyft upp balen på skullen. Man hade då en ruta på skullen där sin halm skulle förvaras, så man fick kånka dit balen. Men sen slutade jag att köpa storbalarna eftersom det var så dålig kvalité på dem. Smuliga, dammiga och en del mögliga.
Köpte då av den dyrare bonden, man fick gå ihop om ett lass. Köpte även hö av samma bonde, 2.30 kr/kg +moms.

#35# Jag betalar också 1 kr /kg för halmen. Storbalar men även inplastade.

1. Vilket strömedel? Pris? Torv, vet inte priset :S
2. Hur mockar ni? Vilket redskap? Med vanlig plastgrep, hon har bädd så ja tar bara ut skiten och om det är väldigt mycket kiss.
3. Ströåtgång i veckan, per häst då? Har en väldigt renlig häst så jag behöver inte ta ut så värst mycket och därför inte heller fylla på så mycket.. 1-2 balar i månaden ibland lite mer. Tror att hon skiter och pissar när hon är ute, hittar aldrig mer än 2 skithögar i boxen :)
4. Rutiner i stallet med mockning, vatten, matblandning mm? Jag mockar sen fyller ja vatten sen fixar jag höpåsar och havren och hänger utanför boxen :)
//Mickan
Ni som har halm, vilken sort har ni? Hur hög "madrass"?
Ni som har spån, hur hög "madrass"?
Tycker de andra i stallet (spån) har väldigt lite, knappt så det täcker golvet.

#39 spån - 15-20 cm i hela boxen ("vanligt sågspån")
vid jul har jag även ett halmlager över detta. vet inte hur högt, men överdrivet högt iaf. ska de va så ska de va
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#40 Ungefär som jag då, fast jag har halm. Ca 20-30 cm i hela boxen, utom under vattenhinkarna (höet ligger där) och under krubban.
De andra har som sagt så det knappt täcker golvet. Spån…
#39 Kan svara för ridskolehästarna när det gäller halmen, minst 20 cm högt har dem med halm - ingen bädd. Men hjälper ridskolechefen till så badar de nästan i halm^^ Minst 50 cm högt då. Hon är otroligt noga med att hästarna ska stå mjukt, spec de som står i spiltor…
1. Halm, ingår i stallhyran.
2. Vanlig grep.
3. Vet inte alls vilken åtgång han har eftersom jag bara är där 1-2 gånger i veckan och då lägger in mer halm vid behov.
4. All fodring/vattning ingår i stallhyran, så det fixar stallägaren efter överenskommelse om mängd med hästägaren. Alltså behöver jag i princip inte bry mig om det. Mockningen fixar vi själva, men kan tex om man ska resa bort några dagar fås av stallägaren mot tillägg på hyran… (Dock är det inte heller ett problem för mig eftersom jag bara är medryttare och är där "mina" dagar, och när jag inte kan gör Bulans ägare det…)

1. Halm, obegränsat ingår i stalhyran. Vet inte exakt vilken sort halm, inte havrehalm iaf (är ny i "halm-världen", har bara haft torv innan). Hela golvet täckt, förutom under vattenhink + krubba där höt är, ca 20-30 cm tjockt lager.
2. Tar bort allt smutsigt, igen bädd. Försöker att vara lite sparsam, bara ta det allra smutsigaste. Använder spade/skyffel, tycker det är mkt lättare än grep.
3. Brukar fylla på 1-2 skottkärror varje gång vi mockar :)
4. Vi mockar själva och fixar vatten själva. Stallägaren blandar kraftfoder o lägger in hö, i princip fri tillgång under natten och så har dom fri tillgång i hagen. Stallägaren släpper ut och tar in, ut vid 6-7 och in vid 19-20.
#41: "De andra har som sagt så det knappt täcker golvet. Spån…"
usch, det där lät inget vidare… =( Har själv spån och självklart vill man ha ett tjockt och bra lager..
#45 Nä, det är inget vidare. Stor skillnad mot de 3 andra hästarna mot min pålles box. Lyrik har ett rejält lager halm i hela boxen, nästan för mkt. Går på den gamla regel jag fick lära mig av läraren i häst på Jällaskolan (Hans Sidbäck, nu i Finland). Om man tar grepen och stöter mot golvet där det är tjockast ska man ej höra grepen nuddar golvet (gäller halm). Ska vara så mkt att du själv vill ligga där.
Jag kan tänka mig att sova inne hos Lyrik, men inte hos Blenda, Mysan och Proppen. De lägger knappt in en bal per vecka, för det mesta mindre…
Blenda och Proppen har dyr spån, 2500 kr för en pall med 15 balar (normala), visserligen med hemkörning. Mysan köper spån en och en på GG, de tar väl runt 70-80 kr st nu.
Ska köpa en spånbal av min ena kompis och lägga på Lyriks pinkställe, när jag kan komma dit och hämta en, för 60 kr st. Vetehalmen suger knappt inget, är tungmockad och svårmockad. Hoppas att det blir korn i nästa halmlass.