Från trav till halt med vikten
Nu har vi haft Chessan i ca 55 dagar och hon börjar bli mer hemma. På hennes förra ställe hade hon en jätteduktig ägare som hade tränat och tävlat mkt inom dressyr och western, hon har tränat Chessan till medelsvår dressyr så nu gäller det att komma igång. Förra ägaren red endast med vikten i paddocken och hon kan göra halt från både trav och galopp mm… Själv har jag bara fått in från trav till skritt och från galopp till trav osv. Har ni några knep på hur jag ska göra för att få bra halter?
Ska även ta ut en tränare, men man kan aldrig lära sig för mkt så jag frågar här oxå.. =)

Du gör som du gör när du alltid gör halter eller avsaktningar ;)
Dvs samlar upp med sätet, saktar av, och stannar upp så det blir en halt och inte skritt.
Gör du det rätt och vet hur man gör ifrån skritt så vet du hur man gör det ifrån trav…
Frågan är om hästen är nog musklad för att klara av att göra det Nu? För det krävs ju en hel del muskler och lydnad för att den ska samla sig för sätet, bromsa upp egenom kroppen för sätet och stanna upp och hålla ihop kroppen och inte stanna på framdelen.
Och är du nog musklad för att orka hålla ihop hästen med dit säte? Krävs ju trots allt ganska gott om träning, både i kroppskontroll och ren styrka i hållnings, mag och ryggmuskler för att orka sitta kvar och hålla ihop en avsaktning…
Hästen är musklad och har bra kondition, är snarare hos mig det brister.. ;) Tack så mkt, vi ska "halta" vidare o skaffa en tränare..

Vad du kan göra för att öva på att känna rätt magmuskler att stanna med är att ställa dig i "ridpostion" med en vägg framför dig och trycka med händerna emot ryggen. Gör du det rätt så ska du känna musklerna i undre delen utav magen, det är de musklerna du ska spänna för att bromsa hästen med sätet :)

#3 Det ska jag testa! Förmodligen ramlar jag ihop av smärta 

Första gången jag red för min tränare å vi konstaterade att jag visste alls vad hon pratade om, hur fasiken stannade man för sätet sa jag? Jag kuned bara upprepa ifrån ridskolan som bäst att man skulle kanske räta upp sig och sitta emot 
Hon sa samma magmuskler som när man skiter då
Fick en annan toalett jämförelse bland de första gångerna jag red för henne, när jag inte visste hur man svänger en häst för säte eller hade nog kroppskontroll för att bara få till en rotation egenom ryggraden sådär så sa hon tänk hur du gör när du torkar dig i baken 
Hon har många fina jämförelser :D

HAHAHAHA!
Toaletten kanske har fler bra tips?
Bra halter är jättesvårt och har man inte fått rätt från grunden är det jätte svårt att inte "bromsa med handen"
Åh, tack för tipsen… =)