Fälttävlanshäst avlivad under OS
Den schweiziska hästen Jet Set skadades så allvarligt under terränghoppningen i OS att han avlivades senare. Efter ett av vattenhindren var hästen svårt halt och transporterades iväg med ambulans.
Ultraljudsundersökning visade en bristning i ett ledband strax ovanför hoven.
I samråd med ägaren samt ryttaren Robin Godel fattades beslutet att låta hästen somna in.
En sån här olycka händer lätt oavsett aktivitet - men svåra skador är inte ovanligt i fälttävlan. Kräver vi för mycket av hästarna? Vad skulle kunna förbättras?
En stor förändring på senare år är att många av hindren numera löser ut sig vid islag, tidigare var hindren fasta vilket orsakade illa omkullridningar.
Källa: https://www.hippson.se/artikelarkivet/falttavlan/os-hast-avlivad-efter-falttavlansterrangen.htm
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jo, någonstans i upplägget så finns det helt klart brister tycker jag eftersom skador är så pass vanligt i den grenen.
Vet inte om jag ska blänga mer ilsket på den som designar banan, de som driver hästarna till (eller över) gränsen eller de som skulle kunna förändra regelverket för sporten.
// Harley
Ledsamt att höra. Tycker det brukar uppstå mycket skador på hästarna i denna typ av ridsport.
Känner spontant att människor är medvetna om sina begränsningar och människor kan själva bestämma om de vill pressa sig över sina gränser. Tycker det är fel att pressa djuren till maxgränsen, då djuren inte själva kan uttala sig eller påverka.
Nu är det här bara hörsägen så ta det med en nypa salt - men det är tydligen inte helt ovanligt att fälttävlanshästar på elitnivå behöver dropp efter terrängritten. Detta för att de behöver tillföras främst elektrolyter och att det är svårt att få i dem i tillräcklig mängd via vatten och foder.
Har det inte gått alldeles för långt om hästar behöver intravenös behandling efter ett tävlingsmoment?!
Dessutom går banhoppningen oftast dan därpå. Även om den inte är riktigt lika krävande som på motsvarande nivå inom "vanlig" hästhoppning så är det en rejäl ansträngning.
Som någon annan skrev: som idrottare kan vi själva välja hur hårt vi pressar oss - hästarna får ställa upp oavsett. Och jo, de går för fullt av egen fri vilja och klarar en veterinärkoll efteråt men det är knappast i hästens eget intresse som dessa tävlingar genomförs.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3: nej men hemska saker! Har aldrig vetat att hästarna behöver dropp efteråt! Då har det gått för långt enligt mig!
Det ligger inte i djurets intresse att ta en medalj. Och sedan får tränaren/ryttaren/ägaren beröm för att de har drivit hästen över gränsen. Detta påminner starkt om djurplågeri.
#3: "Behöver" är kanske att ta i, de skulle kanske återhämta sig lika bra genom att dricka och äta elektrolyter på naturligt sätt. Men det skulle ta längre tid för hästen att återhämta sig - och det har människorna inte tid och/eller lust att vänta på. Vilket kanske egentligen är lika illa. Fast å andra sidan kanske det besparar hästen en del av tröttheten och träningsvärken?
Ett närgånget manipulerande med hästarnas natur är det oavsett, både att pressa dem så hårt och sedan återställa dem med dropp.
En annan sak är att jag såg ett program om hästens utveckling på Kunskapskanalen. Där påstods (med reservation för att jag kanske fattat fel, förstås) att hästar helt enkelt blir höga på att pressa sig bortom rimlig uthållighet - när syret och elektrolyterna i kroppen är slut ramlar de inte ihop i mjölksyrekramper som människor, de upplever ett slags eufori och kan bokstavligt talat springa ihjäl sig med glädje. Därmed kan man fråga om det innebär djurplågeri att pressa en häst till utmattningens gräns …
Men det gör ju inte att människan har rätt att utnyttja denna egenskap för vinnings skull.
#5: Du förstod det helt rätt! Min chef (jag jobbar hos en hästuppfödare) har berättat samma sak och speciellt en av hästarna på gården är en sån "junkie". Hon älskar att arbeta och efteråt när endorfinerna rusar ser man hur hon står och ser ut att halvsova med alldeles dimmig blick.
Jag ska försöka komma ihåg att fråga chefen om vart man kan förkovra sig i ämnet ifall någon är intresserad av vidare läsning.
// Harley
Jag älskar fälttävlan men ska vara försiktig nu.
Tjena^^