Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningridningbeteendehästproblembett
Läst 244 ggr
EvertPevert
0

Häst som gapar (för att slippa?)

Halloj!
Kan börja lite kort med att säga att jag har en Foderhäst som jag haft i lite mer än ett halvår, storhäst, 12år, världens snällaste, har "alltid" haft samma bett, ett tredelat. Han är nyligen kollar hos tandläkaren ua.

Men nu är det så att i ridningen så kan han vara ganska jobbig. Om jag skrittar och försöker göra halt så drar han upp huvudet, gapar och fortsätter plöja fram. Han så gott som vägrar att stanna samtidigt dom han ignorerar bettet. I trav och galopp så lyssnar han bättre när man bromsar, men om han blir pigg i galoppen så blir det väldigt svårt att bromsa.

Jag försöker att bromsa med sittsen och ta så små/enkla/snälla tygeltag som möjligt men när han inte lyssnar så här jag även testat att ta tag i honom en gång ordentligt - vilket inte hjälper då heller då han bara drar upp huvudet och gapar.

Så jag behöver lite tips: Har funderat på att testa ett rakt bett, tankar om det?

Samt att han kan bli ganska start och springig i hoppningen samt uteritter, tips?

Vill bara säga att han verkar inte ha ont, samt att IBLAND, typ 1-2 gånger i veckan så kan han bli heeelt underbar och lyssnar bara jag tänker sakta av m.m. men då måste jag verkligen kämpat mig igenom passet och haft rejält med tur.

Försöker även alltid göra mycket övergångar, halvhalter, halter och liknande.

Tankar, tips och åsikter är varmt välkomna😊

Nephi
2

Har du testat bettlöst typ sidepull? :)
Tänker att även om tänderna ser bra ut så kan något ömma och då kan det vara bra att ha alternativ att byta mellan, annars testa ett rakt, olika hästar trivs olika bra på olika bett

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Amephyst
2

Det här låter som om det är lite svårare och mer komplext än vi klarar av att lösa via ett forum. Det skulle kunna vara så att han inte tycker om att ett tredelat bett nyper honom, och då skulle ett rakt bett kunna vara lösningen. Han kanske inte tycker om bett alls av någon anledning, och då behöver du hitta en bettlös variant som passar er båda. Det kan också vara att han vill ridas på lång tygel.

Det råd jag har är dels att prata med dem som hade honom förut, för att se om det är ett nytt eller gammalt problem. Sedan skulle jag också fråga en instruktör eller kunnig i närheten för att se hur ni fungerar tillsammans.

CamBell
1

När du säger att du försöker bromsa med sitsen…hur gör du då? Sitter tungt i sadeln som man lär sig på ridskolan? För det finns andra sätt att använda sitsen som är trevligare för hästen och tydligare och mera lättförståeligt för hästen.
Sedan tänker jag att du kanske skulle behöva en instruktör som hjälper dig. Lite beroende på vad du har för tanke kring din ridning och hur du vill utveckla den men jag skulle rekommendera att du letar en instruktör i integrerad ridkonst som är en mycket trevligt och sympatisk synsätt på ridning med hästens fysiska och psykiska välmående och hållbarhet som fokus.

Pilspets
0

#3: Lite gammal tråd.🙂