Vart är den snygga hästen?
Jag kan inte hitta den där snygga spanska(?) hästen som galopperade åt alla hålla (framlänges, baklänges och sidlänges) och som reds i tjurfäktning.
Nån la upp youtube film på han. Hittar inte det inlägget. Snälla nån, hjälp mig få se min drömhäst igen!! =)
ska se om jag kan hitta honom åt dig.. Merlin heter han..:O)
http://www.youtube.com/watch?v=DPa6qEG2lUg
här har du honom
Åhh…jag får gåshud av att titta på han!!!
(men säkert ligger det några grymma träningsmetoder bakom…) Jaja, snygg är han!!!
TACK förresten!!!
Tror faktiskt inte att han är tränad på ett "dåligt" sätt då hans ryttare är (har jag för mig) en av världens bästa inom sitt gebit.. De är tydligen mkt rädda om sina hästar de som rider på denna nivå..
Man kan ju alltid hoppas!!! Det ser ju ut som att hästen trivs med sin ryttare! Men är det normalt med den där vinkeln på halsen, han ser som fastfrusen ut? Jobbar han bra?
en häst som inte är i balans borde inte kunna göra det han gör.. det blir ju dock lite "sprattligt" ibland då han måste undvika tjuren:O)
Men jag får se filmen en gång till då det var ett tag sedan sist:O)
Det finns även flera här på forumet som är mkt duktigare än mig som kan uttala sig om hans "form" mkt mkt bättre än mig:O)
MEN det var precis en sån här diskussion jag ville ha:O)
Den hästen, har ett sjujäkla cow-sense…. annars hade han itne gått så långt.
Ridninen i sig ligger på en oerhört hög nivå i mina ögon är inte ens Brink och anky i närheten, det här är en helt annan dressyr än den nu klassiska dressyren.
Och som Mrs Dibs säger, om hästen inte vore samlad hade ha nadrig i helsikke klarat av att hålla tjuren ifrån sig eller göra de moment han gör.
Just PRE och andalusier och andra spanska hästar har den nackföringen att de är väldigt höga, men när ha nrider utan att fäktas mot tjuren ser man en vinkel mellan bakdelen och framdelen, samt att bakbenen är djupt vinklade in under hästen, vilket gör att hästen är samlad och huvudets höjd och nackens form är således inte felaktig.
På min fantastiska bild ^^ så har jag ritat in två vinklar, och en låda. HÄsten håller sig hela tiden balanserat i sin låda (visst sticker benen ut men själva centrat hålls på plats hela tiden) och vinklarna är ungefär desamma i nacke och bakdel, bakbenen arbetar djupt in under hästen och bär upp den.
Jag är imponerad. (och ignorerar bettet och själva fäktningen) Ryttaren sitter bra i sin stil och stör itne hästen som balanserar upp både honom och sig själv.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#8 wow! vilket arbete du har gjort:O)
Vad du kan LinaN!!!
*avis*

När du skriver galoppera baklänges tänker jag på ett annat filmklipp än det som visades nu? En skimmel..?
Jag är mkt fascinerad över att den utför rörelser så bra, fastän den är tvungen att göra det på inlärda kommandon och itne för säte (eftersom ryttaren behöver kunna sitta och vrida sig efter tjuren)…
Annvänds det mkt PRE alls i tjurfäktning? Känns som att det är mkt vanligare med lusitianos inom tjurfäktning än PRE, men jag vet inte alls.. Vet bara att jag träffat på flertal lusitianos som varit tjurfäktniongshäsar eller avlade för det, men inga pre….
Fin häst! Men tyvär såg jag bara början, klarar inte av att se sånt plågeriav tjurar:/ Men som sagt fin häst!
Gillar inte heller tjurfäktning, det gör nog typ ingen här inne. Men Merlin är så mastig!
Finns fler klipp med honom där man slipper se tjurfäktning!

Virtual, klickar du på (more) i spalten till höger som är grå så går du upp två länkar till med klipp på hästen där det inte är så mkt tjurfäktning som träning…
Träningen är däremot klart mindre imponerande för min del även om jag kan se varför han gör det som han gör med hästen. Det är en arbetande häst och inte någon konstform eller så, utan det bara _ska_ sitta där det sitter att gå undan i sidled, annars är det livshot med en tjur i sidan istället…
Men på filmen med tjuren visas mkt finare ridning ifrån ryttarens sida :)
Här är den. Alltså Merlin utan blodig tjur bredvid!
Tackar=) Nu kunde jag titta utan att bli gråtfärdig;)