Bära på saker
Foxen har börjat med en ovana, hon ska bära allting i munnen. Tyglar, vantar, grimskaft, allt hon får tag på! Hon har försökt lyfta upp ett täcke med men det gick inte så bra…Och mina fingrar är väldigt populära, hon biter inte men vill ha dem i munnen.
Hur ska jag tackla det här? Hittills så har jag sagt nej bestämt och tagit saken i fråga i från henne, jag har alltså inte varit speciellt hård.
En annan sak är att hon har börjat tugga på bettet när man rider =( Det spelar ingen roll om jag har korta eller långa tyglar, hon tuggar på det eller biter sig fast… Men där har jag min egna teori, hon kan vara svullen där bettet ska ligga och försöker att dra undan det =(
/Amanda

kanske ngt problem med tänderna? att ngn inte slipats ner som den ska och därför plockar hon upp grejjer och tuggar på bettet….
Har du kollat upp hennes tänder? Fast att hon vill ha något i munen e väll rätt vanlit har en som ska ha grimskaftet i munen å pillar med det sen har han en lekboll i hagen som han går omkringmed o vevar. Men jag tänkte på att hon tuggar på bettet ang tandproblem, hur gammal är hästen?
Jadu, gör det här med att bära till en lek istället. Be henne hålla något. och inte släppa det förrän du säger till.
Ge henne en borste, säg "bit" eller något annat kommando, gå fram till henne efter at tha borstat litet emd en annan borste o säg "loss" eller liknande (använd samma röstkommando för samma sak) och till sist är det en lek er emellan.
Varför skulle hon vara svullen där bettet ligger emot? byt en vecka till hack eller annan bettlös lösning och testa emd tränset med bett igen sedan… FÖr om hon nu har sår/svullnad/blåmärke i munnen där bettet ligger måste det få läka ut om du itne ska förstöra hästen i munnen fullständigt…. :(
Just sånt här förklarar MITT ogillande för bett…. (inte att du använder bettet, men vad bettet orsakar i hästens mun…)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#3 Det hände en olycka för några veckor sen (orkar inte förklara, kanske ngn annan som vet har lust?) och då fick hon sår i munnen. Eftersom ingen i min omgivning har ett hack (jo en person men henne tänker jag inte fråga) så red jag enbart i grimma i några dagar, tills såren var läkta. Men eftersom man egentligen inte får rida i grimma på anläggningen och jag inte hade såndär superkoll på henne så lunkade vi bara i skogen då ^^ Sen var det inga problem med bettet igen, då tugggade hon inte. Men kort efter det blev hon dålig och det är efter det hon började att tugga på bettet och bära på saker. Dvs för bara några dagar sen. Ett hack står överst på min önskelista då jag inte längre vill ha bett i hennes mun övht. Det enda är väl att jag inte får tävla dressyr då, men mig gör det inget^^ snarare mamma…
#1 Tänderna blev kollad i somras, ska be vet. kolla nästa gång hon kommer ut…
#4 okie, men då låter det som om bett inte är ett val då. men får man iten tävla dressyr på klubbtävlingar?
Det du kan göra är att ansöka om dispans, prata med din vet, och be henne skriva ett intyg om att den här hästen kan inte ha bett i mun pga skada.
Har du intyget så kan klubben ta det i beaktande och troligtvis fattar de ett klokt beslut om att du får rida med hack istället.
Hack är ju tillåtet på klubbhoppnignar, så varför itne på dressyr?
elelr är jag helt ute o cyklar?
#5 Klubbdressyr finns men eftersom on inte har någon allvarligare skada (hoppas jag!) blir det nog svårt att få dispans. Utan jag vill ha hack bara för att jag inte vill ha ngt bett i munnen. Har sett lite för mkt bett skador på sistone…

Mandysan, jag har ett hackamore ute på tradera, bjud på hihihi. bara anv. 1 gång =)
#6 prata med din vet, det kostar ju inget….. och om du både vill ha bettlöst och vill tävla så är ju detta bästa alternativet.
Detär ju itne ridskolan/klubben som avgör om skadan är tillräcklig, om din vet skriver att hästen ska vara bettlös pga gammal munskada så kan inte klubben säga att det är hästen itne alls det…
Du vet, jag stödjer dig i din bettlöshet till 100% :) O hade gärna sett att du som rider din häst faktistk får igenom att du vil ltävla bettlöst, för ju fler som gör det dess större chans att folk får upp ögonen för att det finns alternativa metoder….
munskador är ignet skoj alls…..
#6 Vid tömkörnings clinic fick flera av oss rådet att fästa i "ringarna" på en remontnosgrimma istället… Kanske för mjukt vid skogsridning men väl värt att testa i ridhus om du har en remontnosgrimma:O)
#9 Hmm, remont borde inte vara svårt att låna… Men vart blir trycket då?
LinaN: Det är faktikst du bal som har gjort att jag har börjat vilja rida bettlöst..
#7 Jag ska kika lite…
#10 en remontgrimma hamnar för långt ner på nosen och risken är större att knäcka nosbenent på hästen OM något går fel.
remonten är ju den nosgrimman som man knäpper nedanför bettet.
som vanligt har jag niu letat rätt på en bild på nätet, ändrat om i den och postar den här för att visa var det är säkert att fästa bettlöst.
inom den röda boxen kan nosryggen brytas vid olycka, vid gröna är det omöjligt att knäcka nosryggen.
(känner mig smickrad mandysan! :D)
hmmm … konstigt att Anders Erikssom rekomenderar ngt som kan knäcka nosryggen på en häst.. sen är det inte meningen att du ska ta för hårt i din häst ändå..
det måste jag kolla upp… vart har du fått din info ifrån LinaN? (så att jag kan gå in och läsa på)
Alltså vågar jag inte rida med remont. Pållan kan få en knäpp när som helst och då vill inte jag riskera att bryta nosryggen på henne.
Har ett högaktuellt problem, tävling på söndag…:S Funderar på att försöka rida bettölst fram till dess och på söndag stoppa in ett tunt tre delat bett, bara för den lilla stunden det blir då. Vi har laddat så länge inför den här tävlingen så den vill jag inte gärna missa…
här är länk till AE:s sida.. han är bla en som är oerhört engagerad angående bettfrågor.. är bla mkt bekymrad över alla skador mm
http://www.stallrockelstad.se/
Jag ringde precis men det var upptaget… tänkte att jag får dubbelkolla info om remontnosgrimman så jag inte far med osanning:O)
hmmm…nosbenet går ju onekligen ner där…
Dock är jag säker på möjligheten att tömköra med kapson..men den ligger högre upp.. (kan jag ha blandat ihop det med ngt annat?)
Här fanns en blid på ett kranium
http://alingsas.se/bibliotek/sidor/projekt/hastkraft/bildstor.htm#c gå ner lite så ser ni den… hamnar inte remonten nedanför? Jag har så himla svårt för att för min inre blick "klä på" skelettdelar
men mulen är ju köttig så den borde hamna nedanför?
fick inte tag i Anders, han har säkerligen fullt upp:O) Men sökte på buke också och det var flera som red på remoten som ett bettlöst alternativ..
Jo men visst hamnar den nedanför? Klicka upp båda bilderna och lägg dem brevid varandra.. eller är jag tokblind:O)

BRA remont hamnar inte nedanför eller på den sköra skelettedlen. Tyvärr är det svinigt svårt att få tag på _bra_ remont-nosgrimmor, jag har försökt det :(
Skulle inte våga rida i de flesta remonter då de hamnar för långt ner på spetsen utav skelettet vilket känns riskigt…
Att tänka på - ett hackamore har hävstångsarmar och bör ge mer tyck än en remont, en remont känns mkt snällare att rida med, om man kan få upp den lite..
Jag har provat rida på remont lite, har inte varit så jätte förtjust i det.. Tycker bättre om Bra sidepull (önskar ofta att jag inte var dum å sålde mitt Tärnsjö-sidepull
) Det är för instabilt för att ge bra förhållningar för mig… Men vet en del folk som anser att remont i stort känns bättre för dem än något annat bettlöst.