Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterridninghästhantering
Läst 441 ggr
linislusen
0

Är det för sent?

Hej hej, blir ksk ett långt inlägg det här haha.
Jag är för tillfället 17 år. Jag har aldrig i hela mitt liv suttit på en häst/ponny utan har som mest borstat en vid ett tillfälle när jag var liten.
När jag var runt 10 år blev jag besatt av hästar och tjatade på mamma och pappa, men då jag inte har/haft någon annan hästintresserad i min närhet var det nej, punkt slut. Vilket jag idag förstår, varför ska dom spendera all sin lediga tid med något de absolut inte bryr sig i typ?

Men det här intresset har som funnits kvar, men då jag inte känner någon som har hästar så jag kunnat utnyttja det (tolka rätt haha) har det enbart varit just ett intresse.
Jag funderar på att, när jag blivit stor och flyttat hemifrån, ta tag i det här intresset och göra det verkligt. Det blir nog när jag är iaf 20 år gammal.

Är det pinsamt att börja ridskola (ridlekis lol) när man är runt 20, är det bättre att övervinna socialfobin och leta någon som är villig att lära mig privat som kompis typ (betalt om individen vill det) eller är det lika bra att nöja sig med att titta på dom i hagarna?

Min absoluta dröm är att ha egna hästar, men vill ju såklart kunna rida och ta hand om hästen på rätt sätt (eller hur man ska säga) innan jag faktiskt köper häst.

Är tacksam om några erfarna hästmänniskor kan dela sina tankar om detta, då jag som sagt inte känner nån lol

Mvh

thistletoe
3

Nej det är absolut inte för sent!

Som instruktör har jag haft grupper med vuxna nybörjare, en del av dem pensionärer. Skillnaden att börja rida som vuxen än som barn är att man oftast har lite sämre balans, men samtidigt lär man sig fortare.

Det är inte alla privathästägare som kan tänka sig ta in en nybörjare för att lära upp denne tyvärr, så jag skulle gissa att du har större chans på ridskola. När du kommit längre kan du börja leta dig mer praktisk kunskap, många ridskolor brukar ha nån sorts "skötarkurs" eller annan typ av möjlighet att få in mer hästskötsel i sitt liv. Man hinner ju tyvärr inte så mycket runt i kring hästen, vad den behöver förutom borstas och sadlas, på lektionstid (även om man har teorilektioner också).

Lycka till!

Maleficum
2

Som #1 nämner är det aldrig försent att lära sig!

Vår ridskola har då och då vuxna nybörjarkurser (speciellt efter sommaren och under jullov) och även nybörjargrupper kan dyka upp. Min kompis man gick på en av dem för något år sen för att lära sig rida bättre (så dem kan åka iväg på mer avancerade turridningar).

Min pappa (som alltid hängt med mig i stallet och även på turridningar) började rida på ridskola (börja med en intensivkurs för vuxna nybörjare) när han slutade jobba och han rider fortfarande (var kanske 15 år sen han börja på ridskola).

Många ridskolor (och även vissa lägerverksamheter) kan erbjuda privatlektioner (kan vara dyrare men också en bra start att komma igång fort).

Råkar du bo på västkusten nära Bullaresjön så finns tex Klockaregården som har ridläger men även erbjuder privatlektioner och turridning (vi var där ett år när min kusins man skulle lära sig grunderna så vi kunde rida på en mer avancerad turridning senare).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zadeira
1

Många ridskolor har vuxenkurser på allt från nybörjarnivå till nivå för de med egna hästar. Ofta är de väldigt hjälpsamma med att man hamnar i en grupp man ligger i samma nivå som, för att göra det så bra som möjligt för alla deltagare. Kan de inte erbjuda en grupp med enbart vuxna får man kanske gå med yngre, men det brukar inte vara några problem. Senaste ridgruppen jag gick i låg nog ålderskillnaden på 10 år mellan yngst och äldst, men de var likvärdiga i sin ridkunskap och det var aldrig något problem.

linislusen
2

Tack tack, era motiverande ord värmer i tider där drömmar känns väldigt långt bort hahah

MinaJJ
2

Det är aldrig för sent att börja rida!! Min förra medrytathästs ägare började rida när hon var 50. Idag har hon 2 hästar och är hur kunnig som helst så man tror hon har ridit hela livet! Min mamma började också rida nu på senare dagar efter mitt intresse. Många ridskolor har vuxengrupper där det säkert finns flera som känner likadant som du, så du behöver absolut inte skämmas! Ridsporten är för alla åldrar.