Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterträninghästvård
Läst 278 ggr
Ellen_
0

Överviktig ponny

Min ponny har varit lite överviktig i ca.2år nu. Hon går upp på luft så har haft väldigt svårt att hålla henne nere. Hon har gått på fri tillgång hösilage i hagen (om vintern) då resten av stallet är storhästar. Hon går då i en enorm hage med mycket Sten och upp och ner så hon rör sig mycket. Inne har hon fått 2kg hö på kvällen och lite skrammel i krubban. Nu på sommaren har hon fortsatt gå i samma hage men nu dygnet runt och får mineraler. Ridmässigt så rids hon 3-4 gånger i veckan och resten av tiden jobbas hon från marken. Hon har alltså ingen hel vilodag utan longeras/ tömkörs då. Nu har hon gått upp mycket mer i vikt och det börjar påverka hovarna och kroppen så måste prioritera viktnedgången framför att hon ska leva ”lyxigt” eftersom fång och liknande problem som kan komma inte är ”lyx”. Hon kommer alltså gå in på nätterna nu och får halm att pilla med. Sedan föreslog veterinären betesreducerare för att begränsa betandet i hagen. Min tanke är att hon ska gå 40+min om dagen varav ca. 3 pass med ryttare och då mycket lågintensiva uteritter. Till vintern har jag fått inse att hon kanske behöver gå i en tråkig hage för att jag ska kunna kontrollera maten mer :/ läste någonstans att man kunde minska matintaget genom att låta hästen gå i beteshage varannan dag och gräsfattig hage varannan. Någon som testat? Och det är inte så att förändringen kan vara påfrestande? Skulle behöva tips och hjälp om ytterligare saker jag kan göra samt hur ni skulle lagt upp schemat för ett bra resultat. Tyvärr är stallet 2mil bort och jag har inte bil så har svårt att vara ute två gånger om dagen. Vill ha en långsam men stabil minskning för att hålla henne frisk och hel. Hon är förresten en connemara på 143-144cm och är oerhört lättfödd…

Amephyst
0

Hästar går vanligtvis upp i vikt under sommaren, så jag tror du kommer att ha lättare att få ner vikten under de kallare månaderna. Jag skulle tro att du framför allt behöver begränsa hur mycket grovfoder hon får i sig under vintern. En betesreducerare är bra, men det allra bäste hade nog varit om hon kunde gå i en hage utan fri tillgång. Metoden du nämnde med att byta hage varannan dag är ingenting jag testat på själv, så jag kan inte säga något om det.

I övrigt när jag bantat min nordsvensk och vad andra med stora lättfödda kallblod säger är att långa turer i skritt och trav hjälper väldigt mycket. Så jag skulle nog säga att det vore en bra idé att skritta ut på en långritt i naturen och låta turen ta 1,5 eller helst 2 timmar. Gärna på lite längre tygel om det är möjligt så att hon kan aktivera hela kroppen. Annars är det svårt att säga så mycket mer utan att veta hur hon brukar ridas och jobbas. Är arbetet utan ryttare intensivt, eller mer som gymnastik? Tränas hon i alla gångarter, eller enbart skritt och trav? Har hon en grundkondition eller inte?