Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 569 ggr
Alexandra13
0

OT: omprov

Imorgon då har jag prov(omprov) hade det provet idag, men kunde nästan inte nån fråga, så jag får göra provet på elevens val :)

En fråga var: Vad vet du om fotosyntesen, och jag vet inte vilket av texterna jag ska lära in tills imorrn, båda texterna står i boken, men jag vet inte vilken text som är bäst att lära in… =S

Text1: Koldioxid från luften gör så att socker bildas i bladet, sockret transporteras till andra delar av växten, och syrgas släpps ut i luften!

Text2: Med hjälp av solenergi bygger växterna om koldioxid och vatten till energirikt socker, det blir syrgas över som släpps ut i luften!

Jag fattar inte riktigt det med fotosyntesen… =S

jn84
0

Det viktiga är att du förstår vad fotosyntesen innebär, inte exakt vilka ord som står i boken.

Alltså att växter omvandlar koldioxiden med hjälp av solljuset till socker och att det i processen blir syre över. Alltså gör växterna så att vi kan andas :)

Tror du gör bäst i att läsa båda texterna och verkligen försöka förstå dem.

[MatildaW]
0

Jag säger som #1 läs in båda texterna, dom hör typ ihop. Fotosyntesen är ju trotts allt hela den där processen :)

[slo]
0

Fotosyntesen är ungefär omvänt våran egen andning. Vi andas ju in syre, som genom lungorna syresätter blodet och ut kommer koldioxid. Tillsammans med solenergi gör växterna tvärt om, enkelt förklarat :) Lycka till!

Cavello
0

Jag hade nyss prov i det och det gick superb trots att jag hade problem att förstå det från början. Det gäller att be någon förklara och sen kommer du att förstå hur hela ekosystemet hänger ihop. Fotosyntesen är en viktig del i det.

Mandysan
0

Fotosyntesen nedan:

Koldioxid+vatten+energi->Druvsocker+syre

Cellandningen är tvärtom…

Mangis
0

Ååååh, vad glad jag blir! Jag brukar vara allergisk mot de här skoltrådarna för moralen i många fall är obefintlig. Men här får jag då se måånga bra förklaringar istället. *lycklig* Som det redan sagts handlar det om förståelse, inte att lära sig utantill. Hoppas det gick bra!

Hannah (lärare i bl.a. biologi)