Svamp i hoven .

Sa inte hovslagaren vad du skulle göra?
Jag tycker att du ska be din hovslagare utveckla det där med "svamp i hoven" litegrann…
VAR sitter det? HUR ser det ut?
Det finns ett preparat som heter Thrush Buster (nytt svenskt namn "Rengör Strålen") som är effektivt mot de flesta mikroorganismer som sätter sig i hovarna. Det ska droppas på och hanteras varsamt då det inte är särskilt hälsosamt…
//Anna, utbildad men inte längre verksam hovslagare…
Det där lila medlet som sätter sig överallt. Är väl det där "rengör strålen" -medlet, är nog det enda "läkemedel" jag hört till hovar.
#3 - Exakt det…
Som jag skrev, hanteras varsamt…
Svamp i hovarna kommer av för mycket kolhydrater o gifter i maten. Dra ner på det så ser du att svampen växer ut. Det som kommit ut nu har du fodrat hästen med för 8 månader sen. hellre förebygga än behandla. (dock ska man väl behandla på nåt sätt när det väl kommit, finns många huskurer)
Har själv använt thrustbusters på min och det fungerar kanon! tar de ca2 gg i veckan vid behov!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
jag blev rekommenderad truch buster av min hovslagare när min häst hade svamp i strålen.

en häst i stallet hade svamp och hon testade vinäger men de funkade inte. sen testade hon "dry feet" och enligt henne funkade det bra. hon använde det 1-2 ggr varje dag tror jag
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
okej, var kan man köpa det olika medlena? receptfritt på apotek ?
Prata först med hovslagaren.

Hade ett russ somhaft detta, fick order av hovslagare att blanda virkon-s och spruta detta i hovarna efter att man borstat och "ruggat" hovarna med en hovborste! Detta skulle göras 2-3ggr per dag och det hjälpte! Prova får du se!
#9 - Thrush Buster köper du i välsorterade hästsportaffärer.
#5 - ledsamt att du tror på det där själv. Svampinfektioner i hoven kommer från den omgivning hoven vistas i och inget annat.
#12. Hur kommer det sig att svampen är innanför "skalet" så att säga då? Då borde ju svampen finnas utanpå, där den kommer i kontakt med omgivningen.
#13 - VAR har du sett svamp inuti hornkapseln, som inte har haft kontakt med omgivningen?
Jag såg MASSOR med intressanta sjuka hovar under min utbildning och ffa praktik. Men jag har aldrig varken sett eller hört talas om att någon skulle ha svamp innanför hornkapseln.
inuti strålen. har du dissekerat hovar?
okej, tack
okej, tack
Candida finns naturligt i kroppen hela tiden, främst i tarmarna. En frisk kropp håller det under kontroll på egen hand men blir tarmfloran rubbad av någon anledning (för mkt socker, mediciner, gifter bl.a) blir kroppen försurad och ger svampen ideala förutsättningar att leva i och då blir det till ett problem. Då kan man se det i munhåla, hovar, eller huden.
att referera till att man sett många hovar är med andra ord helt betydelselöst om man inte vet hur candida fungerar och uppkommer.
#15 - jag har både dissekeret och varit med och opererat i levande hovar.
okej, då har du väl missat de hovar med svamp i.
Jag skulle ändå vilja ha belägg för att kolhydrater skulle orsaka svamp i hovarna på hästar - jag har hört påståendet tidigare och hittills inte sett något annat än lösryckta citat och jämförelser med människor… Och inte ens på människor vet man säkert att det är så att kolhydrater orsakar svamp, såvitt jag förstått.
googla på candida så ska du se att du hittar det överallt. Jo, man vet säkert varifrån det kommer, de flesta är överens. det är dock inte enbart kolhydrater, dåligt immunförsvar o stress kan också vara en anledning.
Hur visar sig svamp? Vår nya ponny har nämligen en stråle som ser lite "uppäten" ut…ingen lukt dock.. Har inte sett detta tidigare så jag vet inte om det är fd strålröta eller ngt annat…
Hade inget annat hemma så det blev rengörning och trätjära på…
#22 - jag har läst om candida, men det är inte nödvändigtvis så att det fungerar likadant på hästar som på människor.
Och svamp inifrån hovarna - nej, det köper jag inte.
får rätta mitt inlägg.. den ser inte lite uppäten ut.. den är urgrävd på den bredaste delen.. ser inte alls trevligt ut..
svamp är vit vätska som ligger i "fickor", då jag sett dom är vid verkning när man skär till strålen. din häst kan mycket väl ha haft svamp.. men slitit ner strålen på egen hand och då har det kommit fram o hunnit försvinna. så såg strålen ut på en häst som hade jättemkt svamp, översta halvan på strålen lossnade bara o sen såg det urgröpt ut olika stora gropar ungefär, svårt att beskriva. ja ungefär som att nån kan ha tagit en tugga! nej, det va inte heller alls trevligt :)
de som sett svamp på övriga ställen får förklara det, jag har bara sett det i strålen.

#26# Är det svamp!!!!! Herregud då har ju Gejsa haft det förut. Vet när hovslagaren verkade henne så kom det fram vit vätska som luktade jätteilla. Jag frågade hovisen vad det var men det visste han inte. Oj, då var han inte så duktig som jag trodde. Tur man har bytit nu då.
Fast hon har det inte längre. Hade det för något år sedan och det var i några år har jag för mig. Som en liten bubbla i hoven. Kan det försvinna av sig självt?
#27 Ischhh!!! Han är ju även för rund har bla späcknacke så kanske det är ett tecken på tidigare obalans? Jag kan mkt väl tänka mig att hästen kan bli predisponibel (stavas?) om de har en inre obalans.. Han får ingen betfor och absolut ingen havre.. endast hö, lusernstrå i liten mängd och vetekli för mag och tarm… klurar på att ge honom äpplecidervinäger som jag hört fungerar lite renande.. Ngn som vet?
Hur ska man behandla sköta hovarna för att undvika att han får det igen samt för att han ska läka ordentligt? Finns det i markerna, "smittar" det?
Ja, svampen försvinner ju när vätskan kommer ut. Men hästen blir öm där och det kan ju bli bakterier och annat när det är försvagat. (jämför med ett öppet sår) då är det ju alltid bra om man behandlar sånt på nåt vis och det finns ju många tips på det.
Men som jag sa redan tidigare, hellre förebygga än behandla. :)

#29# Vi gjorde inget åt det.
#28. för att förebygga ska man se till att hästen är frisk i magen och frisk för övrigt. Tillfreds och inte stressad. Men sånt kan komma av att man avmaskar hästen bara, då det rubbar tarmfloran om hästen är känslig. foderbyten, för mycket kraftfoder kan också ge svamp. att mata hästen med äppelcidervinäger har jag aldrig hört talas om, man brukar lägga det På svampen. Men tänk även på att när svampen har vuxit ner så långt så att den kommer ut ur hoven, så har det gått ett tag sen hästen fick svampen. Så om den har det nu, kan den ha fått det av för mycket bete i somras t.ex.
#30. det behövs nog inte heller, man underlättar för hästen bara. jag vet många andra som inte heller behandlat o det ordnar sig ändå. OBS detta är spekulationer från min sida, till skillnad från vetenskaplig fakta i de övriga inläggen jag skrivit.

#32# Du har nog rätt i detta. För just den vintern så var hon ju dålig i magen pga hösilaget bl a. Hon mådde inte bra i magen alls.
Jag har inte hört talas om att äpplecidervinäger skulle vara bra peroralt vid svampinfektioner i hovarna dock fungera renande vid viktnedgång mm.. Min gamla häst hade en hink med bara vatten och en hink med vatten/äpplecidervinäger så kunde hon välja själv hur och vad hon skulle dricka.. Hon drack mkt av äppleciderblandningen i början men sen mindre och mindre.. därför tror jag att det har en god inverkan:O)
#34. okej, hade jag aldrig hört förut :) kanske man själv skulle prova då. märkte du nån förändring på hästen?
jo nu när jag tänker efter, brukar inte tävlingsmänniskor lägga vinäger i vattnet när de är på tävling för att hästen ska tycka att det smakar likadant överallt? eller är det nåt jag fått för mig bara?
Jag dricker alltid äpplecidervinäger i vattnet när jag tränar och deffar:O) Men jag har inga vetenskapliga bevis på att det fungerar:O)
Hon var mkt sund min gamla häst dock hade hon ont i ryggen när vi köpte henne så det var en del av mkt som gjordes.. Hon kom från hårdträning där hon fått mindre mängd hö och stor kraftfodergiva.. Så det var mkt mkt jobb i början.. fick börja med att lägga ner henne i träning och sen börja om.. fick henne smärtfri efter massage.. stretchning.. annan foderstat.. 6 veckors uppbyggnad med endast skritt och klättring.. (inte klättring varje dag givetvis:O)) Men hon var toppfin och högblank även vintertid och det var före pälsglansens tid:O)
jasså :D jag ska definitivt testa på mig själv o se om jag märker nån skillnad på nåt vis. Hur mkt äppelcidervinäger har du i vattnet?
Hehe, personligen tycker jag äppelcider-vinäger smakar rejält illa… åt däremot kaplsar med äppelcidervinäger ett tag, men märkte ingen skillnad på hälsan.
Har aldrig testat att ge det till hästar, men antar att det iallafall inte är skadligt så…

Äpplecidervinäger ska man ju dricka ett glas före maten. Det ska mätta. Så det ska vara bra om man tex bantar. Har också hört att det är bra mot värk. Har prövat men märkte inget.
Ja, vinäger lägger dom i vattnet för att det ska smaka samma som hemma. En del hästar vill inte ha om smaken är annorlunda har jag hört.

nämen jag tror inte mina ögon! Gejsa, du lyssnar på en AANHCP-människa och anser att hon har rätt till och med
trodde aldrig jag skulle få uppleva den här dagen
*obs, jag hoppas du tittar extra noga på smileysarna*
Vad och vem är en "AANHCP-människa"? Trodde det bara fanns en sorts människa?

#41 det är dom tokarna som har sina hästar barfota och som vildhästar
de verkar hovarna på ett visst sätt, som egentligen inte är så speciellt. inga konstigheter

#40# Haha peppe nu var du kul!
Fast du är ju inte en sådan själv ju. Har skor på din nya kuse. *fniss*
Nu sa ju faktist inte Hjullan att jag skulle ta av skorna. För då hade det blivit liv i luckan vet du. *ler*
Det jag inte vet, lyssnar jag på och tar till mig. Och denna gången har nog hjullan verkligen rätt i det hon säger.

#43 jo, i grund och botten ;) me jag orkar ärligt talat inte träna upp Blackys hovar för det. jag har ju inte alltför lång tid kvar tills jag är 18 och vill utnyttja de åren. jag kompenserar genom att vara pedantisk i valet av hovslagare
skulle han däremot inte kunna sko honom längre så skulle nog skorna åka av istället. jag litar inte på någon annan hovslagare
både peppe o gejsa. det här har ingenting med skor eller barfota att göra. svamp är svamp och hästen har lika stor risk att få det oavsett vilken metod man väljer, för det kommer som sagt inte från hovarna från början.

#4 jag tyckte bara det var lite kul att hon inte gick i taket när du skrev om hovar 

Haha hjullan det förstod nog både peppe och jag att det inte hade något samband. Och jag förstod att du tyckte det var kul peppe. Det bjuder jag på. *ler*
Nu har jag luskat lite. Det finns inga studier som stödjer teorin att intag av socker skulle underlätta för svampinfektioner i huden. Vad gäller diabetiker är det nog mer komplicerat än så…
Candida tycker bättre om hud än om horn, så även om det kanske förekommer så är det sällsynt att det orsakar något inuti hovarna. Det som nämns i denna tråd är nog mer sannolikt orsakad av yttre faktorer.
Och för övrigt så uttalar jag mig hellre om en hov jag ser framför mig än en som beskrivs på ett forum på nätet. Det är lättare att göra en korrekt bedömning då.

Det stämmer att Candida Albicans finns i normalfloran i tarmen, men jag har aldrig hört talas om att det skulle kunna sprida sig via blodbanor eller lymfbanor till hovarna, utan att hästen skulle dött av sepsis (blodförgiftning) innan det nått hovarna. Däremot kan man väl tänka sig att om balansen i tarmen är fel, eller imunförsvaret klickar, kan hästen bli mer mottaglig för olika infektioner, t.ex. svamp. Om det har kommit in i hovkapseln, har det nog gjort det utifrån. Det behövs inte mycket för att svampsporer skall ta sig in.
Vad gäller vinäger, olja och vitlök, tycker jag att det passar bättre som salladsdressing än som hästfoder.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#49 "Vad gäller vinäger, olja och vitlök, tycker jag att det passar bättre som salladsdressing än som hästfoder."
HAHAHAHAHA!!!
# 49 Vilken tur att mina hästar äter sallad då:O) nedlåtande kommentar by the way… Men det kanske inte var avsikten?
för mig är det rätt självklart att om hästen är ur balans så blir den mer mottaglig för diverse infektioner…
Sen att vår ponny inte får betfor är först och främst pga övervikten och då späcknacken som han har.. Så troligen kommer vi även få ha greenguard på honom i sommar..
Men men ..det var OT
Tvättade iaf hovar med grönsåpevatten igår och det är endast ena framhoven som har varit angripen av ngt.. Sen om det är svamp och/eller röta det vet jag inte.. men fick jodbad igår så får vi se vad hovslagaren säger när han kommer.. Tror dock inte det är pågående utan utläkt då det inte luktar eller är mjöligt..
Hovslagaren har dock lite att göra då han är trång och hög i trakterna också.. Men det tar ju tid att återställa…
Kan ta en bild så får ni se den aktuella hoven:O)

#51. Nej det var inte menat att vara nedlåtande. Jag har inga bevis för om det är bra eller dåligt med salladsdressing till hästar. Jag skulle inte prova, men andra kan ju ha andra kunskaper och erfarenheter i ämnet. När det gäller späcknacke, är min erfarenhet att det har samband med proteinöverskott. Vi har råkat riktigt illa ut med en häst som späcknacken "sprack". Efter att ha tagit bort kraftfodret gick späcknacken tillbaka- Numera är vi väldigt försiktiga med foder med hög proteinhalt. Man får prova sig fram.
www.vikingponnycenter.se
Vinäger har jag ju testat innan och det var riktigt bra under en övergångsperiod.. Vitlökens vara eller icke vara har det ju spekulerats kring.. senaste rönet har sagt att det tom kan vara farligt då de har sett samband mellan utfodring med vitlök och anemi hos hästar.. Fungerar ypperligt på UTSIDAN av hästen mot lättare knottangrepp..
Jag har ju bara haft stora hästar innan då det inte är lika vanligt med fång och kraftig övervikt (finns jag vet men kanske inte i lika stor utsträckning som på ponny) på stor häst så är detta nytt för mig.. Har sökt efter info och sett att somliga kopplar ihop det med fång och andra med ngn för mig helt för mig ny sjukdom som har med hormonbalansen att göra ( var det ngn sjukdom i hypofysen?) Veterinären kommer hit efter nyår för en återvaccinering så då får hon trycka och klämma lite på honom:O)
Han visar dock inga andra tecken på proteinöverskott, han är torr och kall samt har inget "skräp" i huden.. Så jag tolkar det som att nacken är en "rest" han är även ngt spänd och stum över njurarna samt tjock så kroppen har fått arbeta på högvarv.. fast då inte med motion..
Vad hände med er häst där nacken "sprack"?? Låter otäckt!!
Han är dock en pigg och glad ponny i övrigt som gillar att komma ut..
Ber om ursäkt för trådstöld

Det var en av våra avelshingstar, som varit ute på station. Kom hem med rejäl specknacke, han hade fått mer kraftfoder än han behövde. Var inte fet. När jag stod och ryktade honom upptäckte jag att det rann något kletigt under manen, lyfte på manen och såg hur det rann något klet ur en spricka i mankammen. Det var ingen yttre skada och ingen böld. Så småningom gick svullnaden ner, och numera får han aldrig kraftfoder. Även kraftigt bete gör att han har en tendens att svullna. Numera har han i stället en svallman, men det kan vara honom förlåtet för han är ju i alla fall 18 år
www.vikingponnycenter.se
Det är en sån mankam som vår ponny har.. Den har börjat vika sig… Känns lite skumt när man kan vagga den fram och tillbaka.. Nä det blir bara hö åt honom nu och lite vetekli till mineralerna.. han har fått en näve (dryga 1/2 litern) lusernstrå också men när jag läser det här får jag nog ta bort det också.

#54 och #55
en häst i stallet är som ni kanske hört vanvårdad. han har svultit och är tunn som ett spjälstaket, men har likförbaskat en sån där mankam man kan vagga runt. nu har den vikt sig av tyngden och avsaknaden av muskler, så halsen hänger typ på sne
Hjälp vilken mager krake!

Men gud så tunn han är redan där. Och det där är väl taget för några månader sedan? Är han inte sjuk då eftersom du säger att han har sånt i manen? Något är det ju iaf. Det är ju def inte för mycket protein. Suck!

när min ponny hade början till strålröta så behandlade vi med tjära.. kletigt med effektivt.. borde väl funka mot svamp med.. hjälper ju att hålla fukten borta.
#59 - tjära var det bästa man hade att använda förr. Nackdelen med tjära är att man måste rengöra ORDENTLIGT innan man penslar på det, för annars är risken att man in stället "stänger in" rötan och eventuella mikroorganismer…
Ja fotona i #56 tog jag i början/mitten av juni…
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#58 han har förmodligen tandproblem. han har aldrig i hela sitt liv avmaskats eller kollats för mask heller
hon är anmäld innan ni börjar tjata om det igen, men jag har inte hört nåt om vad som hände, om de ens kom ut
sist jag kollade för kanske 1,5 månad sen så var han fortfarande lika mager som de bilderna jag visade i höstas (alltså Mycket magrare än på sommarbilderna)
#60 men om man skurar ur hovarna med grönsåpelösning, sen jodlösning, räcker det? För det har jag gjort innan jag lagt på tjära

#62# Men det är väl inte tandproblem? Hästen fick väl knappt inget hö att äta. Det är väl det som gör att han går ner i vikt isf?
#63 - det räcker säkert… men det räcker nog inte alltid att bara kratsa ur hoven och borsta rent litegrann.

#64 nej han fick ingen mat OCH har förmodligen tandproblem. eftersom han aldrig i hela sitt liv träffat en tandläkare så kan vi ju inte veta säkert. nu får han 6 kg hö om dagen enligt foderstaten som står på en lapp, men när jag tittade in för nån vecka sen och hans riktiga ägare varit där (inte den lilla tjejen alltså) så hade han fullt av hö. och han borde ha gått upp liiite iaf när han nu äntligen får mat
men jag är nästan mer orolig för d-ponnyn…hon har sån extrem proteinbrist, men en hängbuk. den där lilla tjejen ser inte att hon egentligen är mager utan tolkar höbuken som att hon är tjock (vägrar lyssna när man säger att hon är mager), så hon får bara 6 kg hö om dagen enligt foderstaten. inget mer. och när vi var och kollade en kväll och lyfte hennes kvällskasse så var där 0.5 kg hö till nattmat!! så hon verkar inte ens få sina 6 kg…