Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 412 ggr
[lero0505]
0

Takhöjd stall?

Hej! Har kollat upp takhöjdskraven men undrar om det finns några speciella takhöjdskrav om stallet är gammalt? Eller gäller alltid mankhöjd x 1,5?

[lero0505]
0

Står inhyrd i ett stall där är 2,12 m i tak? Måste väl vara olagligt?? Min häst är 165 och de andra mellan 145-155.
Finns det möjlighet att det kan vara godkänt eller är det ett solklart icke godkänt stall?

Gronstedt
0

Läs på https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/hastar/matt-i-stall-och-byggnader :

"Lägsta takhöjd
Vilken takhöjd du minst behöver ha i ditt stall eller ligghall beror på hur hög din häst är. Du räknar ut vilken takhöjd som du allra minst behöver ha genom att multiplicera mankhöjden med 1,5. Om du bara har små hästar så behöver du dock tänka på att takhöjden inte får vara så låg att det finns risk att det blir svårt att sköta om hästen eller vistas i stallet.

Eftersom takhöjden mäts från den nivå hästen står är det viktigt att du tar hänsyn till ströbäddens höjd när du planerar ditt stall. Takhöjden mäts från den nivå hästen står på till takkonstruktionens eller annan byggnadsdetaljs lägsta nivå. Takkonstruktioner eller andra byggnadsdetaljer placerade rakt ovanför väggen i boxen eller spiltan ska inte räknas in i takhöjden."

Minsta mått och utrymmen i stall och andra byggnader för hästar.
Gronstedt
0

Utöver regeln om 1,5 x mankhöjden gäller generellt att takhöjden ska vara minst 210 cm (något oklart, detta krav står inte med på alla ställen). Stallet bör alltså vara godkänt, men det är inte godkänt att du har din häst i det.

[lero0505]
0

Ja det vet jag men det jag undrar är hur man vet om ens Stallägare har dispans? Ska tydligen vara andra regler för gamla stall.

Gronstedt
0

#4: Du får nog fråga stallägaren om det finns dispens. Jag skulle oavsett eventuell dispens inte ha en häst på 1,65 där, risken för skador är alldeles för stor. Det är ditt ansvar snarare än stallägarens.