Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: ridningallmäntridsport
Läst 419 ggr
Lona
1

Viktgräns för elever på ridskola

Den senaste tiden har det diskuterats flitigt på sociala medier om att en ridskola har satt en maxgräns för hur mycket en elev får väga för att rida hos dem. Det här är inget nytt, det har funnits på många ridskolor och turridningsställen länge, men av någon anledning har diskussionen blossat upp rejält.
Gränsen sattes i just det här fallet vid 90 kg.

Hur tänker ni kring detta? Om man skall ha en gräns, var borde den gå? Borde ridskolor se till att ha hästar som även klarar tyngre ryttare?

OBS! Detta är inte en tråd för fettshaming eller dylikt, sådana kommentarer kommer att tas bort och eventuellt ge skrivförbud eller blockning från sajten. //Lona, Sajtvärd och trådstartare

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sandra12345
3

Tycker 90 kg känns lite lite… jag menar en normalviktig 180 person väger nog 80-90 kanske t.om 90+. kg. Känns lite väl kanske men vet inte är inte så insatt

Herveaux
3

#0: Hm, jag har helt missat den här debatten så nu kanske jag trampar runt i flera getingbon utan avsikt här.

Min direkta reaktion var att en maxvikt på 90kg ändå var generöst. Jag är 179 lång och väger runt 90kg. Just min kropp har väl typ 10kg extra "barlast" som jobbas på att minska ner. Givetvis kan en person väga 90+kg och inte ha ett uns övervikt, tolka mig inte fel här.

Jag tycker inte att man kan kräva att alla ridskolor ska hålla hästar för alla elever. Liksom, hur många hästar ska finnas redo för tyngre elever? 1? 5? 10? För att gå till mig själv som har ett sug efter att börja rida igen så förväntar inte jag mig att alla ridskolor ska vara anpassade för mig med synnedsättning till exempel. Jag tänker likadant med min (nuvarande) vikt.

// Harley

• Redigerat 2021-06-11 22:54 av Herveaux
Mitchika
2

Jag tycker det är fantastiskt att det finns en viktgräns och att ridskolor vill sätta och stå fast vid den. Att rida är ingen rättighet och det här är levande varelser vi pratar om. Det är deras ryggar och kroppar som vi belastar, skadar och sliter ut i förtid för vårt nöjes skull.

Det minsta man kan begära av oss är att vi sätter en gräns på hur mycket dom ska behöva tvingas bära runt på dag ut och dag in. Någonstans måste man väl få tänka på hästen också?

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Maleficum
2

Ridskolan jag rider på har haft viktgräns i många år (för hästarnas välfärd). Just nu tror jag det är 90kg (och typ något lättare vid hoppning) och det är för att det är begränsat med hästar som kan ta tyngre ryttare (och inte det lättaste att få tag på bra viktbärande hästar som passar in, just nu är det över lag svårt att hitta hästar som funkar på ridskolan oavsett storlek).

Speciellt problem blir det ju särskilt om någon häst är skadad också och behöver vila, en period hade ridskolan otur och hade 7 skadade hästar (blandat stora och ponnys) och då blir det ju extra svårt när många av hästarna måste gå 3-4 lektioner om dagen.

Visst tror jag många av de hästar vi har på ridskolan som privat skulle kunna bära tyngre ryttare än de gör nu (speciellt med välbalanserad ryttare) men det är ju stor skillnad för en häst att bära en tung ryttare lite då och då och ha begränsat med arbete mot en häst som ska gå med flertalet (med olika erfarenhet och balans) ryttare varje dag. Var även länge ridskolan inte hade nybörjarlektioner för vuxna just för att det inte fanns tillräckligt med hästar som klarade att gå med tyngre obalanserade ryttare.

Kan hålla med Herveaux att det kan ju vara svårt för alla ridskolor att ha tillräckligt med viktbärande hästar, precis som alla ridskolor inte har möjlighet för att ha anpassad handikapp ridning.

Min pappa rider (på annan ridskola än mig) och just pga hans vikt så är det ju väldigt begränsat vilka hästar han får rida och det ser ju inte hans som något konstigt.

En mindre ridskola som har relativt få uppsittningar (där hästarna kanske bara behöver gå 1-2 lektioner) har ju bättre förutsättningar för att kunna ha mer viktbärande hästar och även ta in tyngre ryttare (tänker att större kraftigare hästar måste ju nästan få mer slitage att springa på ridskola också med tanke på egna vikten och storleken).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

s8x2n6
3

Håller med ovanstående. Är ju själv väldigt kraftig, och har full förståelse att ridskolor inte alltid har möjlighet att ha hästar för tyngre ryttare. Ridskolan som jag red på som yngre har viktgräns på 80 kg, resterande har inga viktgränser vad jag vet (när jag red där vägde jag under 80, nu är jag en bra bit tyngre). Så tycker 90 kg inte är en så hemsk viktgräns. Om jag skulle vara på gång att börja på ridskola skulle jag ta det som en självklarhet att ringa och fråga om de har hästar som kan bära mig, och vara obekvämt transparent om min vikt, även om de inte har en officiell viktgräns.

Och som Maleficum var inne på, slitaget är väldigt annorlunda. En privathäst av tillräcklig storlek som sakta invänjs på sin ryttares vikt kommer med sannolikhet klara det bättre än en häst som till och från får en ryttare av oklar kunskapsnivå och balans. Än värre om en häst alltid bär tunga ryttare av varierande kunskapsnivå och balans, bara för att den är en av de få som "kan" göra det.

Så ja, tycker att det är logiskt med viktgränser på ridskolor. Givetvis skittrist för de som är tyngre och inte har andra möjligheter att rida, men som Mitchika var inne på: hästens välmående i första hand. 😊

Gronstedt
4

För mig är det självklart att ridskoleägare/ridlärare får veta vad en blivande elev väger. Om det finns en eller flera hästar på ridskolan som bedöms klara tyngden, så låter man eleven provrida för att kolla att hen har sits och följsamhet som gör att det kan fungera. Så fungerade det på den enda ridskola där jag ridit i äldre och tyngre år. Det krävdes alltid en del planerade vid igenridningar och de fick se till att inte flera tunga ryttare hamnade i samma grupp eller att samma häst fick bära tungt flera lektioner samma dag. Detta tycker jag är helt rimligt.

Det får dock inte bli så att Ridsportförbundet eller någon annan central organisation bestämmer en viktgräns som ska gälla överallt, så att ingen över t.ex. 90 kg får rida på ridskola, ingen ridskola får avvisa elever som väger över 90 kg. Ibland tycker jag att debatten ser ut att vara på väg ditåt, och det vore till skada på många sätt.

Sedan är det kanske mer känsligt när det handlar om barn, men även i fråga om barn måste djurens välfärd gå först. Det kan bli dumt på många sätt om man inte tar diskussionen om vikt. En bekants barn blev för ett tag sedan utesluten från en hopptävling för att det "inte såg proportionerligt ut" - alltså i praktiken att ryttaren bedömdes vara för stor för hästen. Det fanns dock tyngre ryttare på mindre hästar i samma tävling, som INTE ansågs oproportionerligt stora. Barnet som blev uteslutet har dock nackdelen av att ha bred rumpa och breda axlar och ser rejält stort ut med säkerhetsvästen på. MEN det var inte aktuellt att prata om vad barnen faktiskt VÄGER - bara om hur det SER UT.

Så skitnödigt får det rimligen inte vara att prata om vikt.

Gronstedt
2

#6: Det ska naturligtvis vara "… så att ingen över t.ex. 90 kg får rida på ridskola, ingen ridskola får avvisa elever som väger UNDER 90 kg. "