Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Läst 381 ggr
Sötis.0707
0

Lite tips om allt möjligt

Hej!

Jag och en kompis är lite sugna på att hyra en ponny. Det är inget som är bestämt ännu men jag har lite frågor:

• Vilka täcken behöver man om man hyr hästen från augusti till juni och om hästen är rakad?

• Vad är det viktigt att ha i transporten och vad för slags vattenhink har ni?

• Hur gör man med hovslagare har hen med sig skor som man köper eller köper man egna skor eller något liknande?

• Vad för saker är det bra att ha hemma i en "akutlåda"?

Kommer säkert på fler frågor med tiden men det här var några, skriv gärna om ni har fler tips och liknande för vi vill försöka lära mig så mycket som möjligt.😊

Amephyst
0
  1. Vilka täcken som behövs beror helt på vad det är för häst och hur den rakas. Min nordsvensk fick halva halsen rakad i vintras och gick helt utan täcke och klarade sig alldeles utmärkt med det. Rakar man mer eller har en häst som inte sätter så mycket vinterpäls behöver man ett fodrat täcke. Annars skulle jag säga att ett regntäcke är bra, resten behövs inte om ni bara ska hyra hästen under mindre än ett år.

2. I transporten är det viktigaste att hästen inte kan fastna i något. Vissa tycker om att ha ett hönät, andra föredrar att inte ha något alls om hästen inte åker så långt. Däremot behöver du ha en kniv med i bilen, ifall hästen fastnar måste du kunna få loss den.
    Vattenhink har jag en stor 15 L i boxen med en platt sida för att den ska hänga bra mot väggen och en stålring runt kanten så att nordisen inte har lika lätt att platta till den.

3. Min hovslagare har med sig skor. I vissa fall kan man återanvända de gamla skorna om hästen inte slitit allt för mycket på dem, men det bästa är att hitta en hovslagare både du och hästen trivs med.

4. I stallapoteket finns jodopax (desinfektion), helosan (bra mot det mesta), bommull, bomullslinda, flexilinda, hästsalva (bra mot allt helosan inte funkar mot), salt (för att göra kooksaltlösning) och säkert något mer jag inte kommer ihåg. Har hästen problem som exempelvis sommarexem får man dryga på akoteket med medel för det.

Slutligen: Det viktigaste skulle jag säga är att ni kan ha hästen i ett stall med andra erfarna hästmänniskor. Det är guld värt att få hjälp och stöttning i allt från det dagliga till om någonting skulle hända. Jag vet själv att jag blir till ett hysteriskt vrak om någon av mina hästar skadas, och kan istället lugnt hjälpa en stallkompis häst om den råkar ut för exakt samma sak. Man tänker inte alltid klart när det gäller ens egen häst och en andra person är guld värt.

Lona
2

#0: Täcken: Håller med #1, det beror på hästen. Ras, hur den är klippt, hur den är som individ och inte minst hurdant klimat det är där man bor.
Våra islänningar går utan täcke även om de är klippta men en känsligare häst kan behöva ett. Oftast är ren kyla inte så farligt så länge hästarna har tillräckligt att äta (magen "håller igång värmen"), pissregn och blåst kan vara värre. Nollgradigt Göteborgsväder är ingen hit medan en Norrlandsvinter kan vara lättare att klara.
Jag hade inte skaffat ett täcke såvida jag inte ser att hästen behöver ett eller givetvis om ägaren säger det. I så fall kanske den redan har ett med sig.
Ett svettäcke eller innetäcke kan behövas men det är samma sak där, det beror på hästen.
Alla stall har inte servicen att ta på/av/byta täcke utan man får lösa det på annat sätt.

Transporten: Handlar också lite om hästen. Kniv och handskar bör man alltid ha med sig! Jag föredrar oftast hösegel framför hönät om jag överhuvudtaget har med hö. Transportskydd, åtminstone om hästen är skodd. Transportera inte häst med iskruvade broddar!
Ett bra grimskaft med panikhake.
Om hästen står och trycker svansen mot baklämmen kan det vara bra att linda svansen eller sätta på ett svansskydd.
Beroende på väder kan det vara bra med ett täcke.
Jag skulle inte köpa allt detta om jag bara har en häst till låns, kolla om du kan få låna - fråga ägaren om hen har och vad hen brukar använda till sin häst!
Det viktigaste är som sagt att hästen inte fastnar i något!

Vattenhink: Jag har också en 15 L-hink med plan baksida. Tänk på att om det är ett kallstall eller uteboxar så kan vattnet frysa på vintern, då får man fixa lite extra för att lösa det - hästen skall alltid ha tillgång till fräscht vatten.

Hovslagare: De flesta hovslagare har med sig skor. Om du vill använda snösulor och/eller broddar på vintern så kan det vara billigare att du skaffar dem själv - fråga din hovslagare!

Stallapoteket: Termometer (+ snöre i bakänden att hålla i så att termometern inte åker in i tarmen). Tänk på att kolla tempen på hästen några gånger när den är i vila så du vet normaltemperaturen!
Papper och penna! Bra i krislägen om du behöver skriva upp telefonnummer, veterinärens direktiv, tempen och så vidare.
Telefonlista till veterinärer och kliniker. Många försäkringsbolag har avtal med någon form av veterinärtjänst på nätet.
Sårtvätt (funkar med vanligt koksalt/natriumkloridlösning), bomull, någon bra mjukgörande salva för sår mm.
Flexlinda. Pincett, sax, en vanlig plastspruta, är bra för att tex rengöra sår med.
Babyservetter, bra att ha till allt möjligt, göra rent småsår, torka kladdiga ögon, skap och juver mm. Engångshandskar.
Pappersnäsdukar kan vara bra för att duka upp eller torka av grejer på - fast det kan man förstås även göra med babyservetterna.

Erfarna stallkompisar är som sagt guld värt!
Prata dessutom med ägaren - hur brukar hen göra med olika typer av utrustning, behöver hästen någon särskild typ av foder/tillskott utöver vanlig foderstat, skötas på något speciellt sätt…? Hur brukar hästen bete sig vid lastning, skoning, när är den avmaskad, vaccinerad osv?
Hästens pass, försäkringsuppgifter och övriga viktiga papper!
Skriv alltid ett ordentligt kontrakt! Gör gärna en veterinärbesiktning i samband med att ni tar över hästen. Det kan tyckas överdrivet men den dan något strular är man väldigt glad att ha ordning på allt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2021-06-08 22:32 av Lona