Unghästen växer?
Jag har som sagt en 4 årig unghäst. Hur vet man att hästan ska börja växa? Dem har ju ofta sådana perioder, men när? Hur märker man på hästen att den växer? Jag märker absolut ingenting på min häst :S

Jag tycker mig märka att hästen växer mycket mer på våren. Sedan växer dom mer sakta den övriga tiden.
Men hur känns hästen? Kan man rida den som vanligt fast att den växer?

Det är klart att du kan rida hästen. Men alltid med försiktighet och inte så ofta och så länge. Det beror ju också vad för sorts häst du har. Vissa hästar är ju mer långsamna i sin takt att växa än andra.

Man ska nog ta det lugnare med ridning/belastning under deras växtperioder….precis som barn som växer inte får tränas för hårt då deras skelett och tillväxt zooner inte är starkt nog att klara påfrestningen.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Han är halvblod/new forrest. C:a 157, beräknas bli c:a 160. Jag har ridit lugnt hela året nästan, och spciellt i vintras p.g.a vädret :/

Ok då är det iaf inte bara ponny. Tänkte på om det var tex en islänning. Dom växer ju sakta flera år till om dom är 4 år.
Tror nog att det inte är så farligt om du tar det varligt. Inte behöver dom stå iaf.
Okej, tack så mkt för svaren :D