kissenisse
vår gamling rocky, 26, brukar vara en kissenisse, det brukar bokstavligt talat vara en pool i hans box, men senaste gångerna har det inte varit nånting ! inget alls, inte ens liiiiite kiss.
vad kan ha hänt ? han kan väl ändå inte stå och hålla sig hela natten ?!
han dricker, ibland hela hinken, ibland halva.
usch, jag kan inte låta bli att bli orolig för honom, hönsmamma som jag är….
nån som har nått tips om varför det blir så ? är det något som är vanligt när man blir gammal ?
Har du tittat i snoppen på honom? Han kan ju ha fått sån däringa klump som sätter sig i öppningen på urinröret (har haft detta uppe tidigare har ajg för mig.)
ananrs vet jag itne….. ring o rådfråga en vet, det brukar de itne ta betalt för….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
idag hade han kissat, så han har nog inte nån klump på snoppen ;P
pratade med sandras mor om det igår, så hon också är medveten om det skulle vara nått. så vi får väl se hur det utvecklas.
Det är väl inte annars helt konstigt om äldre djur får njurproblem?! Eller kanske njursten?
Men tur att det löste sig nu!!!
det finns alltså nått sånt som kan spöka…
men borde inte det märkas ? han är ju precis som vanligt, han verkar inte ha ont nånstans…
hm, får väl hoppas att han fortsätter kissa….inne.
för ute är det ju lite svårt att hålla koll på honom.
Har en gammal dam på 24 år ju och hon kan ena dagen kissa jäääätte mycket inne och nästa dag är där snustort! Kanske kan bero på vad de gör ute om kroppen behöver mer vättska vissa dar än andra…sen får man klart hålla koll då de är gammla :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

men kissar han inte ute då?

kan inte hästar som människor få problem med kisseriet när det blir äldre? en tanke som slog mig bara! Ring och hör med en veterinär, det hade nog jag gjort för att inte vänta för länge OM det skulle vara nåt som behöver behandlas… Lycka till!
Ja Lisette, det hoppas jag verkligen att han gör. Dock väldigt svårt för mig att kolla :-P
Kollade lite symtom på njursvikt hos människor. Trötthet och ödem (vätskeansamling, svullnader). Var de som man med ögat kan se. Såklart, om han inte kissar måste vätskan ta vägen nån stans. På människor svullnar de yttre extrimiteterna (armar, ben), Så kolla benen på han.
Men jag tror att skulle man sluta kissa helt blir man sjuk jättefort. Det är ju genom kisset som gifter går ur kroppen, och kommer det inte ut blir man förgiftad snabbt. Så jag tror inte han är allvarligt njursjuk.
nope. han kan vara lite tjock i benen, men det fick jag bara förklarat för mig att det har med åldern att göra.
så nej, han är nog inte allvarligt njursjuk, han är nog inte njursjuk alls, förmodligen bara gammal.
Min gubbe pinkar helst inte ute, det skvätter om benen då. Pinkar bland det första han gör när han kommer in på kvällen. Pinkar även när man ger dem morgonkraftfodret. Har gjort det så nu i snart 11 år, så det är inget fel på hans kisseri.
Känner flera som är likadana, vill helst pinka inne.