För lång?
Ska bli skötare på en C-ponny, men jag börjat fundera ganska mycket, är jag för lång om jag är 168 och väger 60kg?
Jag skulle säga att det är ok.
Kanske på gränsen till för lång, men det boorde funka. Själv ridit islänning på 135 cm, så C-ponnystorlek, och jag är 163 cm. Tycker mig inte ha varit för lång, även om min syn visserligen kan vara lite vriden av att jag är van att se även vääääldigt långa personer på islänningar.
Viktmässigt är du inom ramen av de rekommenderade 20%, om man räknar på vad en c-ponny kan/brukar väga.
Men som alltid, om ponnyns ägare tycker att du passar på ponnyn både längd- och viktmässigt så har du inget att oroa dig för 😊 känner du dig osäker kan du ta upp det med ägaren och dubbelkolla att hen tycker det funkar på båda fronterna.
#1: tack för svaret! Ska snart åka o kolla på ponnyn så då tas det nog upp:)
#1: tänk även på att islänningar är viktbärare☺️
#0 du är inte för lång å inte för tung vad jag tycker. Är dock själv 162,5 å har ridit på både maxad b-ponnys å c-ponnys. Väger du mindre eller lika mycket som 20% av hästens egen vikt är du inte alls för tung, samt att ponnyn är van å har ”ridmuskler”
Meow:3
Beror på hur kraftig ponnyn är, om den är viktbärande, vad du tänker göra med den och hur ofta den rids och vad den är van vid. Hästens ägare och du löser det säkert. Om du fortfrande växer kommer du nog å andra sidan inte kunna rida ponnyn för evigt. Lycka till!