Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterfoderstallet
Läst 193 ggr
Lona
0

Förlänga ät/tuggtid?

Nu börjar det ju komma gräs i hagarna så hästarna har ändå något att pilla med när de är ute, men hur gör ni för att hästarna skall få så lång ät/tuggtid som möjligt på vintern?

Vi har ingen möjlighet till fri tillgång, kan heller inte vara särskilt kräsna med höets värden mer än att det givetvis skall vara av god hygienisk kvalité.
Det är sällan som vi kan ge så stor högiva att den ensam skall ger tillräckligt med grovfoder eller räcka tillräckligt många timmar.

Någon som har en smart lösning?
Småmaskigt hönät går bort pga snedställning i nacken.
Halm äter hon inte. Om man blandar den med höet så pillar hon ut det vilket visserligen ger längre tuggtid men det blir svårmockat. Stallägaren är dessutom inte glad i att få massa halm i gödselstacken.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
1

#0: Har du testat olika typer av halm? Havrehalm ska ju tydligen vara godare än annan halm men kanske skiljer sig mellan hästar vad de föredrar?

Om inte hö "leksaker" är ett alternativ så är väl det enda jag kan komma på att man erkligen separerar höet ordentligt och sprider ut det (så de inte går att mumsa i sig stora sjok med hö i varje tugga).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[thistletoe]
1

Har ni provat med en haysaver? https://www.tjuvamossen.se/utfodring/hay-saver

Vann silver i årets pryl Hippson 2016Tillverkad av säker plast för utomhusbruk för att minimera spill av hö. Reducerar hö-spill med upp till 50 % om du ida
Gronstedt
2

#0: Sly.
Jag har en lättfödd filur, under den tid han är inne på nätterna ger jag en anpassad mängd halm i hönät, lagom så att han pillar i sig det han tycker att han behöver. Det faktiska näringsbehovet tillfredsställer han (med god marginal) genom att äta sin ranson och så mycket han kommer undan med av kompisarnas i hagen på dagarna.

Om de inte äter halm eller sly, så har de tuggtid så det räcker - tänker jag helt hårdhjärtat!

Lona
0

Tack för era svar!
Ett krux är att förutom middagen som ligger i boxen när hästarna tas in så tömmer vi bara en kasse med uppvägt hö in i boxen.

Halm äter hon inte alls, utom när det är riktigt kallt. Då har de halm både i boxarna och i hagen, annars trampar de bara ner det.

Sly skulle vi kunna testa med, tack! De får granris rätt ofta att pilla med, om inte annat så brukar jag blanda det i hökassen så hon får peta bort det.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com