Kan inte se hältor(?)
Kort sagt: Jag är livrädd för att min häst ska vara halt utan att jag märker något.
Jag är absolut inget hästproffs, utan jag har ridit på ridskola större delen av itt liv, sedan haft 2 medryttarhästar och har nu haft min foderhäst i 6 månader. Jag tycker det är ganska svårt att se hältor på andras hästar, om de tex frågar mig om jag ser någon störning i hästens rörelsemönster.
Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra för jag är ständigt orolig att han ska vara halt och att jag rider på som vanligt. Även svårt att "öva" för att lättare kunna se eller känna hältor. Är det någon som har tips eller bara kan lugna mig för jag får panik!!
/ /Thea
Nu var det länge sen jag höll på med hästar, men har för mig att en fram halt häst gärna höjer och sänker huvudet med onda benet träffar marken för att avlasta. Syns på svåra hältor i skritt och mindre svåra i trav.
Det bästa är att lära känna sin egen hästs rörelse mönster och smärt tröskel. Min ponny hade en skada på sen fästet och den enda hon visade var att hon gick lite långsamt.
Longering och att turas om att visa varandras hästar för hand är ett toppen sätt att lära sig hur hästar rör sig
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#0: Ett annat bra sätt att upptäcka ojämnheter i hästens steg är att lyssna hur det låter när hästen går rakt fram på hårt underlag, som betonggolv eller asfaltväg. Lyssna både efter att ljudet är rytmiskt och efter att det låter likadant om båda framfötterna och båda bakfötterna. Om den ena hoven låter lite mer än den andra är det dags att bli misstänksam.
Det är också jättebra att titta på andras hästar, speciellt tillsammans med någon som är bra på det, som kan säga om hästen är halt eller inte.