Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1545 ggr
Jenca
0

Pålagring??

hej!vihar en låne häst hemma som har fått enskada i knät.Vet. sa att hon förmodligen kommer få  pålagringar.vet. sa att hon kancke kommer hålla i ett år (de va inte säkert).Kan man göra nått??vad händer med benet??

//en fundersam

Snuttan2
0

Vad du kan göra är att 1. Vila tills skadan läkt ut. 2. Rönta knäet för att se hur pass mkt pålagringar hon fick, och VAR, är det i själva leden? Utan på benet? - Är väldigt stor skillnad emellan de två. 3. Titta på om pålagringarna går att operera, hur pass ont hästen får utav dem, rörelsestörningar osv och överlägga, kan hon ridas, klarar hon av att stå, eller bör man ta bort henne?

Du bör nog kontaka ägaren till hästen genast om du inte redan gjort det!

hjullan1
0

En häst lider inte av att ha pålagringar, så vitt jag vet. De blir begränsade bara och inte lika användbara beroende på var det sitter o hur allvarligt det är. Vår islänning fick det på knät efter en spark, men hon fungerade bra när det läkt. Lite stel, och man fick värma upp ordentligt annars va det inga problem. Är det en lånehäst skulle jag lämna tillbaka den för rehabiliteringen är lång om syftet är att ha en ridhäst, vilket jag antar.

Jenca
0

okej tack för hjälpen på vägen.hon har de mitt på knät eller vad man nu ska säga…hon hade ju fått in en ond bakterie i knät så de hade blitt så uttöjt att det skulle kunna bli pålagringar.hon visade inget på böjprov.ägaren vet om det…:/

Snuttan2
0

Fast är det utanpå knäet, eller I själva knäet, alltså i leden.. Är världens skillnad mellan de två nämligen, de första är inte särskilt farligt alls antagligen prestationsmässigt, medans de senare är sådant som man kan behöva ta bort sin häst över….

Jenca
0

#4 i knät tror jag…okej de va inte bra

Snuttan2
0

Är du osäker, ring å fråga din vetrinär om den inte kan svara lite närmare igen så du blri säker :)

Är ju rätt viktigt att veta vad det är för fel på hästen du har hand om.. ;)

Är det i knäet så förstår jag att vetrinären förutspått att den bara kommer hålla något år mer, eftersom knäet långsamt kommer slitas ut i själva leden och det kommer antagligen göra ONT för hästen… Vetrinären talade inte något om det kanske var lämpligt att ta bort henne för att slippa lidandet? Operation för att stoppa i skivor i knä-leden om den är på väg att slitas bort (kan göras på människor, vet ej om man gör det på häst)..?
pålagringar går även ibland att gå in i leden och slipa bort eller något sådant, kanske du eller hästens ägare ska fråga om även det är något man kan göra på hästen?

Vad som händer är att hon har slitit ut en del utav benet, vilket gör inte alltid behöver göra så ont faktiskt, men kan göra jävulskt ont, och benets förvar emot att det slits ut är att bygga upp sig, bygga på brosk/skelett. Problemet är att det kan hända inuti en led, altlså någonstans där det inte riktigt finns plats för den nya tillväxten, pålagringen.

Jag var själv med om en häst som nu i våras/sommras var tvungen att tas bort pga pålagringar och utsluten led.. Hennes var väldigt långt gånget när ägaren väll tog henne till vetrinären och det gick inte att göra något då, men din kanske man hittat det på i tidigare skede och inte har lika mkt och det går att göra något åt, så pressa vetrinären/er på svar om vad man kan göra åt henne!

Jenca
0

okej,vet sa att de typ inte finns något att göra när hon e så gammal…