Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2235 ggr
-Japp-
0

Priser på hästar :'O

Det svider ju i ögonen när man ser priserna. Det är ju helt MAKALÖST vad priserna stiger!
När jag letade häst innan Schess för 3 årsedan, då fick man en vettig häst, lagom ålder, stam, utb LA/LA för 80.000 idag kostar dem 120.000 :O

Ett föl med stam idag, 50.000!

Ska man hitta en häst som är utb LA/LA för 80.000 så är den gammal som gatan.

herreguuud, säger jag bara.

Sussi
0

Kom till Finland, här är priserna mycket högre så blir du glad igen :)

Skulle själv importera från Sverige om jag inte var ute efter en finnhäst.

Anna
0

Jo tack!

Har själv kollat lite priser på hästar som skulle kunna passa mig det senaste, då mamma&syrran&jag ska skaffa häst/ar om några år när jag gått ut skolan :) Men priserna är ju helt galet höga!!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annette
0

Det beror på vilken ras man vill ha ;)

-Japp-
0

#3 vanligt halvblod ;)

LinaN
0

En härlig korsningsvallack från Bebbe för 10 papp :D

alldeles lagom, men jag har ju sett några PRE för en 80-160 000 som skulle vart trevligt att äga o tävla. om man nu hade tyckt om att tävla dvs.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

Priserna är höga men jag kan säga som så, har ju själv scannat marknaden sen i våras och många av hästarna är fortfarande till salu.

gejsa
0

#6# Hi hi som mina två då. Och ändå är jag inte speciellt dyr. Utan har en matte som är för petig. *fniss* Kan ju vara så också ibland.

Mixie
0

Min kostar bara tio :D

//Mickan

warum_nicht
0

kan hålla med… priserna har gått upp väldigt… undrar om det är ett sverigefenomen?

lisette
0

följer kanske bensinpriserna? det är ju ändå havremoppar.

;)

Lizzan
0

Oj

Lindbygarden
0

#7 det är nog både och men tror inte att det bara beror på "petig" säljare:O) Det är på vissa hästar rejäla överpriser och på andra för låga priser.. Jag skulle vilja se en större prisskillnad…

pippa__
0

#10 där fick du till det ;)

thilda-
0

duu jag satt o kollade runt på blocket.. och då hittade jag dessa 2 halvblod… kanske något för dig??

-Japp-
0

#14 helt okej, men 165 är i minsta laget :/ jag tycker om STORA hästar ;D

-Japp-
0

alla tycker ju sin egna häst är värd mycket och vill få så mycket som möjligt för den. Jag kan ju själv erkänna att jag satte ett högt pris på Schess, som jag själv inte hade gett om jag skulle köpt honom xD Och så går kanske nån in och kollar, ja men min häst kan ju ungefär så mycket som den, så sätter jag samma pris. Så det blir ju haha, som Lisette sa som bensinpriset, det blir ju bara högre och högre ;)

thilda-
0

hur stora vill du ha då? :) hade jag varit du hade jag tagit den gråa saken :P den hoppar ju rätt så bra ;) eller? :P haha

tessa
0

#14/17: Skimmeln var faktiskt väldigt fin… =) - gissar att den är stoet?

thilda-
0

jaa :) jag tror att det var stoet.. osäker :P eftersom de står inte vilken färg hästarna är i annonsen om jag inte minns helt fel…

-Japp-
0

#17 absolut minst 165 men då ska den gärna vara lite grövre och inte nått fullblodsliknande ;) 170 är lagom, 172 max. om det är hopp, är det dressyr så kan jag tänka 170-180.

skimmeln är döööööfin ja ;) och hoppa kan den nog, med den stammen ;)

thilda-
0

men stoet såg väl ganska grov ut?… hon har ju gått LB dressyr :) o pappan msv dressyr.. inte dumt eller?=) tycker du ska satsa på den :D

-Japp-
0

#21 har tittat på deras hemsida :) har väldigt många fina hästar *dregel* fast Conaer Humlan är min favorit helt klart!

Lindbygarden
0

Ring nu då:O) Tror att priset kan diskuteras om du kan erbjuda dem god matchning av deras uppfödning dvs god pr för dem.. återigen.. Lycka till!!

tessa
0

#19: Det gör ju inte det men efter det står att stoet är ett hoppämne och valacken ett dressyrämne - och det är skimmeln som hoppar på filmen, så gissar jag att det är tjejen.. =)

VeNyRa
0

egentilgen så kan man göra som monsuns ägare, köpa en riktigt hopplös häst som ingen tror på, som sedan visar sej att han har kapacitet under rätt ryttare.
men vill man ha en superhäst så får man punga ut med en hel del :-/
en B-ponny i stallet gick på 80.000, fattar inte hur man kan betala det?! man växer ju ändå ur hästen.

Johanna
0

lr så har man rätt kontakter så att man får köpa till bra pris.. ;)

nee, skämt o sido… jag hade himla tur m min pålla o fick henne till ett riktigt underpris/kompispris, men sen är hon ju ganska speciell oxå….

Due-Boje
0

Jag hittade en ganska fin 6åring precis :P Synd att stallet e fullt, och att man ska flytta iväg för att träna. Killen rider kasst, men den har väldigt fin galopp, traven skulle säkert komma med en bättre ryttare!

http://www.sporthorses-international.com/Frame_Dressurpferde_5_6EN.html

Due-Boje
0

längst ner till höger :P

Due-Boje
0

Aljano-Mago xx

-Japp-
0

den var fiiiiiiin.
men vad går inte den på? xD

Lindbygarden
0
-Japp-
0

#32 den var fin, men jag tycker inte den rör sig sådär bra så man lägger märke till precis.

hjullan1
0

jag tror det är överpris det handlar om. folk sätter högre pris, för vem vill inte ha så mycket pengar som möjligt, men är man beredd att gå ner halva priset (som en bekant till mig gjorde som nyligen köpte en häst) så handlar det inte om hästens värde utan om att man försöker så gott det går.

gejsa
0

#34# Fast hur många vill sänka priset till halva värdet till någon man inte ens känner? Och tiggarbrev är ju inte så kul att få heller när man har annons ute.

Jag har sålt en häst jäkligt billigt en gång för jag trodde på köparen. Det gör jag aldrig mer om.

fridak
0

många kanske sätter ett högre pris än vad de egentligen vill ha för att sålla bort oseriösa folk…

hjullan1
0

#35. jag mena inte på att din häst inte är värd pengarna, eller att ALLA hästar har överpris. men de som sänker till halva priset har antagligen haft det om de säljer till nån de inte känner.. för annars skulle man väl inte gå med på det. det jag menar.

gejsa
0

#37# Aha, ja, många sätter nog ett överpris för att kunna pruta också.

hjullan1
0

Ja det tror jag också.

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha Japp, jag vet en häst som nog hade passat dig perfekt ^^ Camarillo, 4 årigt halvblod, typ 170 hög? osäker på höjden. bra stam, skimmel, supersnygg, sutten på osv… :) Min syrras sambos familjs ena häst. tror du har sett bild på honom :P

fast de ville ha 125.000 för honom Hemlis fast finare häst får man leta efter! har bara hanterat honom några gånger men superfin.

annaattlid.se

-Japp-
0

#40 alldeles för högt pris.

Anna
0

#41 precis…

annaattlid.se

Due-Boje
0

hm.. ja, fast en bra fyraåring ligger på det priset.. Minst

Due-Boje
0

#32 den tycker inte jag va så dyr, en 8åring med relativt bra gångarter för 55 000:- Däremot e de konstigt att han visar skritten så som han gör..

Due-Boje
0

jag gillade den under! Men Varför visar man en häst i jeans :P

Nu när jag tittade igen ser den oren ut bak…

hjullan1
0

Angående överpris så va det en kvinna i höstas som erbjöd mig att köpa sin 20-åriga islänning för 50 000, hon hade själv gett 20 000 för den en månad tidigare och inte ridit den en enda gång. Hästen hade gått ohanterad med en flock andra hästar de fem senaste åren innan kvinnan köpte den. Jag va den första som red den o hästen va galen. Hon hade ett antal hästar till salu för skrattretande priser.

jen
0

jag tror att stora anledningar till högre priser är att dels vill man inte ha oseriösa köpare som köper och säljer vidare dyrare, sen är det ju dyrare idag att föda upp hästar. kostnader för foder, hovslagare, utrustning, spån  osv  stiger i priser precis som allt annat.

hjullan1
0

Jag tror att en sak som påverkar priset en hel del är också hur snabbt man vill bli av med hästen, har man tid att ha kvar den ett år kan man hålla ett högt pris och hittar det "perfekta" hemmet, men vill man bli av med den snabbt sänker man.

jen
0

# ja, det är nog också en orsak

-malls-
0

Guud va dyrt de e med hästar asså! jamenar visst 50 000 tusen för en häst kanske e billigt men om du tänker dig pengarna så e de ju skit dyrt ! jag skulle inte ens få köpa en häst för mer än 10 000. nån som känner samma sak?

lisette
0

#50 japp, jag gör. jag tycker det är helt vansinnigt att köpa så dyra hästar.

-Japp-
0

men det beror ju på vad man vill..
vill man rida i skogen då hade jag garanterat inte köpt nån dyr häst heller.. men vill man träna och ut och tävla då räcker det inte med en travare, en nordsvensk, en fjordning. och då menar jag inte 90 cm hoppning utan 120-1.30.

wewwa
0

Det går att hitta fynd… =) Men det tar ganska lång tid. Vi letade i några år… =O =P

Lindbygarden
0

#44 ja den är ok för de pengarna.. man får inte så "mkt mer" häst för de pengarna om man vill ha riden häst..

Såg att han taktade när de gav honom lite längre tygel:O)

#45 mkt snygg och rörligare.. lite dyrare också

Lindbygarden
0

Du får nog lägga på ett kol då jag såg att en person startat en tråd om "din" Aerline H avkomma!!!!

-Japp-
0

#55 va? det är nog jag ;) jag har en tråd till. vi ska titta på han Aerline H valacken på söndag :) och en annan 2, ½ åring från samma ställe ett sto efter Tornesch. Tror nämligen Aerline H valacken kommer bli förstor :(

Lindbygarden
0

Jahaaa… det var du!! Det är klart att du ska ha Aerline bebisen även om han blir stooor!! Den lär ju bli en riktigt bra ridhäst och skimmel!!

-Japp-
0

#57 haha, jo, visst, men roligt att ha en bjässe på sådär 180 ;)
den har säkert så mycket kapacitet så den är jätte stor hoppad och sen hans storlek på det ;)

Lindbygarden
0

Jag tror inte att han blir 1.80..:O) Han landar nog på + ngn centimeter över 1.70..Oskyldig

-Japp-
0

#59 är ju jättebra om du har rätt, men jag är tveksam :(
men jag ska fråga om vi kan mäta han exakt på söndag, så får vi se. uppfödaren har ett stort stuteri så man tycker hon borde ha koll på vilken höjd han bör landa på, sen om han blir 172, det kan jag leva med. men absolut inte högre ;)

Tusen
0

Vilken tur man rider russ. Där är problemet det motsatta. De är alldeles FÖR billiga. Dessa småttinngar är otroligt duktiga allroundponnysar och dessutom viktbärande. Man kan faktiskt få ett riktigt bra russ för endast 10 000:-. För billigt eller hur…?

Reva
0

russ?? billiga?? ånej, jag tycker priserna är för höga! de bara stiger o stiger på russen juh :S herregud..

juliapettersson
0

#62, höga? Jämför med ridhästarna så är de väldigt billiga.

-Japp-
0

#63 så kan man ju inte resonera ;) shettisar är ju ocks billigare än halvbloden, nordsvenskar, fjordningar och travare också :P
Men PRE är mycket dyrare än ett halvblod.. :P

gejsa
0

#64# Säg inte det! Gejsas avkomma (fjording) såldes i augusti för 65.000 kr. Född 1999.

juliapettersson
0

#64, med tanke på den höga användbarheten av russ så ligger de väldigt lågt, man får ett bra russ för 15.000:- när man får betala dubbelt för en korsning av samma mankhöjd.

-Japp-
0

#65 ja men det är ju ett undantag ;) det är ju inte så att de flesta ligger i den prisklassen som ett halvblod.

gejsa
0

#67# Visst är det så. Men jag ville ju bara skryta lite förstår du väl. Då ska du se ut så här: Förvånad Skrattande

Mixie
0

#61 och #66 men vad är ett riktigt bra russ då? Tycker att normalpriset på ett ridet och kört russ i lagom ålder ligger runt 25000.. Finns väl inte många hästar i den kategorin för under 15-20?

//Mickan

-Japp-
0

#69 jag såg ett idag för 23.000 och den hade inte gjort så mycket..  :P

juliapettersson
0

#69, hmm tycker snarare tvärt om, känns som att det är sällan ett russ kommer upp i 25000-klassen? Själv köpte jag Rosalie, då 5 år, hade ett bra rekord på travet och hoppade en meter utan problem, för 15.

hjullan1
0

jag har för mig att d-ponnyer är mkt dyrare än stora ridhästar nuförtiden..

det är väl helt enkelt efterfrågan som styr priserna. fjordingar har också blivit dyrare.

Mixie
0

#71 helt otroligt då att dom fick 25 för oddny.. fast hon åkte ju iof till norge..

//Mickan

L1ll4n
0

http://www.blocket.se/vi/14412924.htm?ca=17_s - Dressyrvalack för 50000:-, född -92 168cm.

http://www.blocket.se/vi/14189833.htm?ca=17_s - ett 2årigt sto för 25000:-, är 150cm nu.

www.stallsmedsgarden.se - har unga hästar 4-7år och uppåt , priset varierar mellan 30000-36000. Deras annons -> http://www.blocket.se/vi/14097517.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/13823575.htm?ca=17_s - ett sto som är 2 ½ år. 49000:- vill dom ha för henne. Det står även att de kan diskutera priset med rätt köpare..

Du kan ju kolla på dessa annonser. Väldigt fina hästar.  

L1ll4n
0

Sen kan du alltid gå in på www.hastannonser.se och sök med Avancerad sök.

Och på www.hastnet.se finns det ju också så du kan söka.

-Japp-
0

#74 den första är alldeles förgammal.
den andra är tokigt förliten, kommer inte ens bli så stor som Schess var :P
den tredje verkar mest vara skogshästar
den fjärde verkar ganska okej, men vill inte ha ett fux sto :P

L1ll4n
0

Du kan ju mejla/ringa till den tredje annonsen jag skrev för de har ju en del hopphästar o dressyrhästar. Inga skogshästar tror jag inte …

PonnyAnnie
0

http://www.stallkarupslund.se/index.html  där finns ngra, var ngn längst ner på saluhästar typ :)

L1ll4n
0

Hon ville inte ha fux..

Due-Boje
0

Haha, herregud, man kan ju inte välja bort en häst p.g.a. färg!

-Japp-
0

#80 fux STO!

Mandysan
0

Japp, vet en halvblodsuppfödare med überfina halvblod, bla en 2 åring som är superläcker… Han är väldigt noggrann med vart hästarna hamnar och har sålt flera till Strömsholm.. Just det, där ska jag sommarjobba med ;) Han har bla fött upp Trombon och har flera efter Don Primero och Biggles…

NorrcampensWilma
0

det är ju för det mesta hästar som kommit långt med hoppningen eller dressyren mm som kostar så mkt =) men det är ju jobbigt såklart när man ska kolla häst för typ 50-100000 kr… det är inte roligt alls det =(

L1ll4n
0

#82 - fuxsto då., men varför vill du inte ha de? välja bort en spec. färg på ett sto??

bubbelbubbel
0

jag tror det är ett sto hon inte vill ha ;)

-Japp-
0

#85 för fux ston är INGET TREVLIGA! Alla ston som är fuxar är så jääkla trilska.. jag har då aldrig träffat ett trevligt fuxsto och tvivlar på att jag kommer göra det också av alla jag träffat :P

Due-Boje
0

Garcia, sveriges för nuvarande bästa St.georg och Intermediaire häst är ett fuxsto. Åtta på junior EM i år, samt SM guld…

Due-Boje
0

Man kan ju inte vara en seriös ryttare om man väljer häst efter färg… Nästan lite pinsamt :S

Due-Boje
0

Wansuela Suerte, riden av Hubertus Schmidt.. Gick bl.a OS för tyska guldlaget i Athen. Ett till fuxsto..

fridak
0

hästskrock. men ston är ju som de är och fuxar kan väl ha ngt tunnare hud än andra eller är det en skröna det med? fuxar sas vara ngt hetare…

-Japp-
0

#89 varför skulle det vara det? :S jag har aldrig träffat ett fuxsto som är trevlig och hantera! det är verkligen så. men däriomot är det alltid dem som blir bäst, står på prispall o.s.v.

-Japp-
0

#91 inte heta, tycker bara dem är fruktansvärda att hantera..

fridak
0

fuxstot i vårt stall är helt okej i paddocken och går rätt bra att hantera i stallet, men ägaren kan inte rida ut på henne. tror hon gett upp ett tag nu iaf och tränar i paddocken tills hon känner att allt är helt okej där. Men sen har hon nästan bara fött upp "halvgalna" hästar;) brodern till fuxstoet hatar paddocken och rids bara ut.

Peppe
0

fuxstoet i vårat stall är trevlig på alla sätt och vis

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

SK_SK
0

Jag hälsade på ett … hm … halvblod, tror jag det var, för inte så länge sedan för 700.000:- ;D Jättekul, den var jättefin!

Due-Boje
0

#92 Ston är inte alltid lätta att komma överens med, men får man dem på sin sida finns det inget mer underbart! Jag måste erkänna att jag HATADE ston, brownie kunde jag försöka få tag på i boxen i 30min, helt omöjligt. Sedan kom mamma och då kom hon alltid med spetsade öron (mamma hade henne från hon var 4-8) Det tog många månader innan vi började gilla varandra.. Men nu e vi verkligen bästisar.

Du har väl antagligen inte kommit på hur man ska hantera ston med humör.

-Japp-
0

#97 hur kan du säga så? jag säger bara det jag varit med om! herregud, FÖRLÅT DÅ! Jag ska hålla tyst hädanefter.. för det var ju pinsamt att jag inte gillar fux ston?! herregud..

Due-Boje
0

Haha, ja, det är lite pinsamt att kalla sig hästmänniska när man dömer en häst efter färg!

Tusen
0

#73 Just det. I Norge och Finland betalar de mer för dessa enormt duktiga allroundponnysar. Det är förmodligen därför så många exporteras dit. Tycker egentligen att det är väl det riktiga priset på en sådan fin ras.

Lindbygarden
0

JAPP hur gick det?? Var inte du iväg och kikade på unghästarna?

Har för mig att man kunde få fuxar för "fyndpriser" från bla tyskland då så många vill ha mörka hästar.. Ja tack!! säger jag då:O) Men önskefärg får man ju ha…

Cilla89a
0

#101 vi var iväg ja, är du intresserad hur det gick får du mejla Japp_freak_89@hotmail.com
jag är inte kvar här mer p.g.a olika omständigheter.
//-Japp-

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0

#102# Va! Varför har du tagit bort ditt medlemsskap Japp?

emsems
0

Jag har en jättefin häst till salu. Ursprungspriset var 120 000 kr, men måste sälja henne snarast pga ekonomin. Just nu är jag intresserad av bud. Om någon är intresserad, PMa mig!

Sto 2001, tysk imp. Tävlad La hopp Lb dressyr, kap för Msv i båda. 170 cm, världens snällaste och mysigaste. Helt okompl.

Lindbygarden
0

jag skickar iväg ett mail så får du berätta lite mer.. du kanske tom har bilder!

Trist att du valt att avsluta ditt medlemskap men kan förstå att du tog illa upp..

Due-Boje
0

Ja, det var tråkigt. Men att döma en häst efter färg är ju som att döma en människa efter hud eller hårfärg.

gejsa
0

#106# Men herregud vad du hakar upp dig på det då. Hon får väl köpa häst efter färg hur mycket  hon vill. Det har väl inte vi med att göra.

Jag tex avlade ju min Sorro för jag ville ha en skäck. Det tycker inte jag är fel heller.

I morgon åker jag och hämtar en kattunge. Har letat ett tag efter en viss färg. En röd ville jag ha. Annars fick det vara. :)

Due-Boje
0

Klart man kan tycka en färg e finare än en annan, men när hon säger att fuxston är hemska eller hur hon uttryckte det tycker jag man gått för långt… Men visst, är det värt det att gå miste om sin drömhäst för att den har en speciell färg så.. Kom förresten på ännu ett framgångsrikt fuxsto. D ponnyn Queen som tagit måånga Medaljer på både EM, NM och SM i hoppning…

Lindbygarden
0

Japp skrev att fuxarna många gånger står överst på prispallen:O)

Jag har ju haft ett underbart snällt linfuxsto och en snäll men stenhård fuxhingst så jag lägger inte själv stor vikt vid färg MEN jag tror att det kanske är så att vi hade en viss avelshingst som var fux som kanske lämnade lite svåra avkommor.. och smack! så får fuxar ett dåligt rykte.. Det kan ju ibland vara så enkelt:O)

Ledin
0

Synd att du inte var ute för häst i sommras för då sålde min exhyresvärd alla sina hästar då 2 ursnygga pojkar (val) helbröder 4 o 6år för 65 000 å då menar jag URSNYGGA högresta rörde mycket bra. Fastna själv för 4åringen för han va så go å fin av sig i sättet. Halv/fullblod. Hoppade bra.

Cilla89a
0

Men det var väl ett jävla tjat om den jäävla fux färgen.
Och det är inte ens den enda anledningen till att jag drar!
Det handlar om att det blivit så fruktansvärt tråkig stämning här, man kan verkliegn inte skriva det man tycker utan att nån annan skriver SÅ ÄR DET INTE, DETTA ÄR DET RÄTTA!
Det verkar som man inte får tycka som man vill utan att bli nedtryckt till andra sidan jorden.
Och sen har jag prioriterat buke framför ridsport då buke passar mig mer som tränar och tävlar, känns inte som det är så jättemånga här som är tävlingsintresserade! Och då behöver ni inte skriva MEN JAG TÄVLAR! Jag skrev inte så jättemånga!
Och det handlar även om tid, jag har inte tid att sitta på internet så mycket!
//-Japp-

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Scandi
0

#111 tycker det är synd att du lämnar.. du är en trevlig prick och man får bra och ärliga svar från dig :) hoppas du hittar en häst du vill ha :) jag skulle absolut inte ha en brun…och vad köpte jag..jo en brun! :P jag tycker han är finast i världen nu ;) ta hand om dig o japp och ha det så bra!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.