Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2818 ggr
Lyrik
0

Storätare!

Min tok har blivit storätare på gamla dar.

Lyrik får per dag nu: 15-16 kg hö, 1 liter Kraft lusernstrå, 1 liter edel avel, 1½ liter havre, 1 liter betfor (torr mängd), 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 1 dl olja, 80 g miner grön, 1 dl nyponskal, 2 mått enzion, 1 mått kiselgur, 1 mått profeed, 2 mått bioglucomin, 2 mått biomag (ska tas bort snart), morötter och äpplen. Tokosel 1 mått i veckan. Ska även 5 dl edel lusernpellets när jag kan åka och handla på Hanssons.

Är precis i lagom, varken för rund eller smal. Pigg och glad 26-åring, med lugn och fin mage.Glad

Är det någon annan som har en storätare?Fundersam

gejsa
0

Jag undrar ärligt talat om han verkligen kan tillgodose allt det du ger honom. Det kanske bara går rätt igenom magen och ut med bajset. Eftersom han mest går och skrotar i hagen också. Så undrar jag om du inte kan ta bort vissa saker. Han är nog bra ändå ska du se. Höll ju själv på att dutta massor med min gamling.

Nu får han hö, betfor, mineraler och groov 125. Men när mineralerna är slut så får dom inget mer i vinter. För enl analysen så behövdes det inte ens.

Bobby
0

1liter betfor… Låter på tok för mycket! Lika dant hö mängden… Har han alltid fått så här mycket mat och så många olika sorter?? Experterna brukar alltid säga: Har du en gammal häst som mår bra, förändra då inget!

-Japp-
0

Japp får fri tillgång på hö, 1 liter betfor (torr mängd), 1 liter havre, 80 g krafft miner blå :)

Bobby
0

Kollade din dagbok och såg fodergivan för 1 år sedan. Vet du att din häst fick 11 kg hö per dag då… + 5 dl havre om han motionerats… Skillnad!

gejsa
0

#2# Hömängden spelar ingen roll tycker jag. Det är bara bra att få stå och tugga och må bra. Men allt det andra undrar jag verkligen om. Det ena ger och det andra tar. Om du förstår hur jag menar?!

reddie
0

#2 - det är väl inte alls för mkt hö. Underbart att se ngn som ger sin häst grovfoder att tugga på. Tycker att det är alldeles lagomt till en stor kallblodskille

Reddie får ca 14-15 kg hö om dagen, ca 3-4 kg extra om det är kallt. Snart får han hösilage och då tuggar han i sig minst 25 kg om dagen.

Han är en varmblodstravare och alldeles lagom i hull

Bobby
0

Hö mängden är väl inte något större bekymmer… Men jämför med vad hästen fick för 1 år sedan…

Scandi
0

# 7de kanske hade bättre hövärden då så det behövdes kanske inget annat då? nu gör det kanske det? men kan hålla med om att det är en hiskelig massa olika saker du ger honm lyrik :P men om han nu är i fint hull,är bra i magen och ,mår bra för övrigt så varför inte? har öfr mig att jag läst att du haft  väldiga problem med hans känsliga mage..

jen
0

bara bra med myket hö. Men vad mycket olika sorter du ger.

Mandysan
0

Håller med #8, till fullo :)

Zahara
0

toppen med mycket hö! har jag ett bra lager ger jagg alltid fri tillgång! tyvärr ble det inte så  i år! mår din gammla bra så låta han gå på det! har en på 24 som mår bra på sin så jag ändrar int!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Lyrik
0

#1 BioMag ska bort. Även Kiselguret, när det tar slut.

Han mår bra av alla pulver, annars skulle han inte få det!!! Just nu står han bara, men det är enbart pga hovbölden. Annars skrittas han 3-4 gg i veckan, med lite trav och galopp. Han har blivit bättre i lederna och hovarna av enzion, bioglucomin och nyponskalet (är för leder och hovar). Magen har blivit bättre av profeed och bryggerijäst.

#2 1 liter betfor (torr) väger bara 350 gram. Blir inte mkt alls, sänker jag blir han dålig i magen.

Är stoor, groov kbltravare, väger drygt 630 kg nu i normalhull. Så 15 kg hö är INTE för lite för honom, snarare lagom. Samma sak där, sänker jag blir han dålig i magen.

Du gav ju din ponny (tror jag det var) jättelite med hö. Ännu värre än att ge för mkt hö.

#4 Annat hö och stall då. Sen gick han ner i hull i januari pga skitvärden i höet. Kvot 2.75 tror det varLedsen Så han fick lika mkt då som han får nu, ungefär. Mera lusernstrå än nu, 2-3 kg om dagen.

#6 Tack. Iaf en som förstår mig och min gamle tok.

#8 Tack. Han har stora problem med mage, leder och hovar, magen sen han var liten.

Vetekliet ska oxå bort, när det tar slut. Måste gradvis gå ner till inget alls på flera veckor, samma sak gäller om man ska öka eller lägga på något fodermedel. Gäller även hö och lusern.

Hömängden är ungefärliga eftersom de får morgon och lunch i hagen. Det räknas i "kakor" (stallägarens påhitt), kakorna kan väga allt från 1½ kg till 3 kg st. Morgon 1 kaka/häst, lunch 2 kakor/häst. Kväll får han 10 kg - för det mesta uppätet, max ½ kg kvar i boxen på morgonen.

Lyrik
0

#1 Han skrotar INTE i hagen,Skrikandes han rids regelbundet. Ej nu pga hovbölden. Skrittas 3-4 gg i veckan, 30-60 min, även lite trav och galopp. Skrittdressyr då och då på ridbanan/ridhuset. Tömkör även oxå då och då. Går sk. lätt promenadridning, så mkt som han vill och hans dåliga leder tål, anpassas efter hur han mår.

Tycker att folk ska sluta med att lägga i hur andra sköter och fodrar sina hästar, så länge hästarna mår bra av det!Skrikandes

Lyrik
0

#11 Tänker inte ändra på hans foderstat eftersom han mår bra av det. Han är ju ändå 26, så han behöver ha mkt protein och energi än yngre hästar.

Det är kul med "gamlingar" som mår bra, eller hur?

Lauth
0

Mår hästen bra av foderstaten behåll foderstaten. Ser inget problem med det. Ev. överskott går ut med bajset.

Har en 4-årig ridhäst som också äter massor!!

Hästar är individer och därför är det svårt att trycka in alla i en foderstatsmall..

Lyrik
0

#15 Tack. Alla hästar går ju inte efter foderboken. Min gör det inte iaf. Räknas till de svårfödda hästarna skara, efter några år som överviktig (pga högt värde i hösilaget på Surmulen).

gejsa
0

#13# Av vad du mejlar till mig så tycker jag mer att han skrotar i hagen och har gjort så det sista året. Ser inget fel i det men samtidigt så behöver han säkert inte så mycket extra heller. Du mejlar ju då och då och frågar om olika foder och ska byta. Jag byter inte på hela vintern.

Eftersom jag själv har en "maghäst" och varit på Strömsholm så vet jag ju vad som är bäst för en sådan med. Och det är så mycket bra hö som möjligt och inget annat extra.

Peppe
0

jag vet inte hur ni andra resornerar men jag försöker hålla mig till så olika sorters mat som möjligt. hästar är ju känsliga i magen

Mina går på hösilage, betfor och groov 90 + 10g av selentillskott kort och gott. betforen endast för att stabilisera magen eftersom det blir litet foderbyte vid ny hösilagebal och grooven för att de ska få nåt när de andra får. har såpass bra höslage så skulle jag lägga till ca 2 kg så skulle jag bara behöva ge lite selentillskott utöver hösilaget

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#18# Precis! Och är dom inte känsliga i magen innan så lär dom ju bli det av en massa olika saker varje dag. Så är det ju tyvärr.

Mina behöver inte heller mer än lite mineraler och hö eg. Men jag ger lite groov till gobban och betfor 1 dl till alla för att dom ska äta mineralerna. Tack vare ett bra hövärde. Jag har en oöppnad lusern strå som ligger här men den behöver jag inte ens öppna. Köpte den i höstas innan jag visste vad höet innehöll.

Lyrik
0

#13 Blir ju inget byte av foder om jag byter från edel avel till edel häst topp. Samma foder, fast annat innehåll. Men nu får han kvar sin avel eftersom han behöver den bättre, innehåller en hel del protein som han behöver som äldre.

I februari var vi igång och tränade i ridhuset 2 gg i veckan för comeback inom dressyren. Skulle ha startat i LC till sommaren. Men så skadade Sagge honom i februari, stod i flera månader pga det. Är nu igång igen, efter flytten till nya stallet. Sen fick han en hovböld för 3 veckor så han har stått sedan dess. Ska sättas igång nu igen, till samma nivå som innan.

Han får ju mkt hö, men det räcker inte. Han mår bra på allt "duttet", ser direkt skillnad om jag slutar med det. Han behöver ha allt "extra" även när han bara skrotar, han går direkt ner i hull, lederna blir sämre, hovarna blir sämre, magen blir sämre. Eftersom jag har haft honom nu i 11 år, så vet jag hur han funkar.

Han blir inte ens tjock på sommarbetet, inte ens på ett kraftigt bete. Har fått stödfodrat honom de senaste 4 åren. I sommar fick han massor av lusern och annat pga dåligt bete mm.

Han får samma foder och pulver varje dag, samma mängd hela tiden. Jag vet att maghästar är ännu mera känsligare än normala hästar. Nu när vi äntligen slipper hösilaget, och bara äter torrhö, har hans mage lugnat ner sig. Visst, den kan få "ryck" ibland och bli dålig oxå nu när han äter hö, men inte lika ofta som med när han fick hösilage (fast han inte tål det). Normal mage kommer han aldrig få, eftersom han har en kronisk störning i grovtarmen, är kollad i magen för flera år sedan. Men jag vet hur jag ska fodra för att hålla den lugn och fin, med mkt hö, mkt betfor, bryggerijäst, tarmtillskott mm.

gejsa
0

#20# Jo, det blir byte av foder ändå. Det är ju olika ingrdienser i det. Och antagligen olika mj och smrp mängd också. Men du gör som du vill. Det är din häst och inte min.

Vi som skriver  här tycker olika och så är det ju. Jag gillar inte duttande och det vet du ju om. Det har jag ju skrivit i våra mejl som vi skickat åtskilliga under året som gått.

reddie
0

#18 - jag gillar inte duttande, vill ha det enkelt framför allt om någon annan än jag skulle göra iordning maten.

Reddie får förutom hö bara fibergi låg, och han älskar det!!!

bubbelbubbel
0

men lyrik, det är väl inte så längesen du pensionerade honom ? och nu ska du starta igång honom igen ?

Bobby
0

Lyrik: Anseer du att 5 kg hö till en häst på ca 275 kg är för lite??

Believer
0

oj jädrans vad mkt olika sorters foder han får.. är det verkligen nödvändigt med så mkt? har faktiskt aldrig träffat på en häst som får så mkt olika.

Lyrik
0

#21 Då skulle du se vad mina kompisar "duttar" i sina hästar, ännu värre än jag. Min häst mår bra av "dutteriet", så jag tänker fortsätta.

Blir edel avel, eftersom det är den har mest protein som han behöver ha mkt av. De andra edel-varianterna hade ungefär samma smrp alla ihopa. Avel har 135 smrp. Han har ätit det sedan 6 mån tillbaka.

#22 Är bara jag som gör iordning maten till min häst, har aldrig haft någon medryttare/skötare till mina hästar. Dessutom gör jag iordning kvällsmat till nästa dag i en hink, utan att blötta det. Iaf jag någon gång skulle bli så sjuk att jag EJ kan åka dit. Min kompis kan hans foderstat precis lika bra som jag, iaf jag någon gång skulle behöva ha "barnvakt", men det händer inte så ofta, är i stallet 365 dagar om året.

#23 Jo, i samband med muskelskadan i februari trodde jag och ET att han skulle aldrig gå att rida på mer, bara bli pensionär. Men han har blivit bra från det, med hjälp av ET, alltid täcke och fodertillskott.

#24 Jag går på grundregeln 1½-2 kg TS per 100 kg häst. Min väger 630 kg och är svårfödd. Fri mängd hö ingår i stallhyran, så därför kan jag ge honom så mkt hö han behöver och äter upp. 5 kg torrhö till 275 kg ponny är på gränsen tycker jag.

#25 Som sagt. Han har problem med magen, hovar och leder. Även svårfödd.

Bobby
0

#26 Hur kan du säga att 5 kg hö skulle vara för lite för vår ponny?? Utan att ha sett honom , veta hur han motioneras och att vi faktiskt håller oss inom "grundregeln" som är 1.5 kg.

Om jag var du skulle jag inte skriva om saker du inte vill att andra ska kunna reagera på…

gejsa
0

#27# Nej, det är nog inte för lite. Själv ger jag ju 7 kg hö till båda fjordingarna och min islänning. Och dom väger betydligt mer än din.

elin
0

#27 Håller med… Nisse får 6 kg hö om dagen. Dock är hon fjording och väldigt lätt att hålla i hull.

/Elin

Anna
0

#27 Fast Lyrik sa ju inte att det var för lite, däremot att det var på gränsen.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Bobby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur kan man säga det när man inte har sett hästen?

Ser han mager ut på bilden??

VeNyRa
0

alla vitaminer och tillskott och vad det nu är, hur vet du att dom inte motverkar varandra? så du slänger ut massa pengar i onödan, till ingen nytta.

gejsa
0

#31# Detta är ju en sommarbild. Ser gröna blad på björken. Om du visar en vinterbild tagen i januari kan man ju svara om det är lagom. *ler* Sommar tid finns det bete som bekant.

Bobby
0

Denna bild är tagen i maj månad innan betet… Har knappt inga bilder utan täcke på honom vintertid…

juliapettersson
0

Får ponnyn bara 5 kg hö, är det för lite anser jag. Om ponnyn däremot har en skogshage eller halm så finns det ju att tugga på ändå. Annars blir 5 kg lite svårt att räcka hela dagen.

Lyrik
0

#27 Har aldrig skrivit att det är för lite, utan på gränsen. Precis som #30 skriver.

Eftersom jag har en gammal och svårfödd häst går jag på 2 kg ts per 100 kg häst, alltså 2*6,3 = 13 kg. Beroende på vilken som fodrar morgon och lunch (han får alltid 10 kg till natten) får han per dag 13-16 kg hö.

#32 Det blir inte så mkt pengar, i runda slängar för halm, lusern, kraftfoder och pulver max 800 kr i mån. Då räknar jag med ett antal påsar morötter och äpplen ox. Köper det mesta på nätet, ibland 2 burkar åt gången.

Inga av hans pulver och tillskott motverkar varandra.

Lizzan
0

Behövs det verkligen så mycket?

Lyrik
0

#37 Jo, annars skulle jag inte ge det.

Oljan ska bort, den fick han bara en kur av. BioMag ska bort när den tar slut, har bara en halv burk av den. Vetekliet ska oxå bort, men där har jag mkt av. Kommer räcka till i sommar. Måste gradvis dra ner på kliet, annars börjar hans mage att spöka.

Resten ska han ha, i samma mängder. Spelar ingen roll vad ni säger, ni känner inte min häst och vet vad han har för problem.  Tänker INTE skriva mer här på Ridsport, man blir bara påhoppad! =(

bubbelbubbel
0

tråkigt att du känner så lyrik.
men du måste förstå att folk ifrågasätter saker och ting, speciellt när det inte är ovanligt att du skriver ut vad du ger honom.
men det är ju din häst, och du gör ju som du vill !

Believer
0

#38. Bara en fråga (ta det inte på fel sätt, jag bara undrar!), du säger att allt behövs för att hans mage ska funka, varför ska du då ta bort en massa saker?

Lyrik
0

# Jo, det är min häst och jag sköter och fodrar honom som jag vill. Har ägt honom i snart 11 år, så jag vet vad han behöver för att må bra och hålla hullet.

Andra skriver oxå vad deras hästar äter, men blir inte påhoppade, men jag blir det. =(

#40 BioMag får han inte för magen, utan det är för stressiga hästar, men det funkade inte på honom. Min ena kompis ponny funkade det på.

Oljan är för hullet, men nu vill han inte ha det, så han "slipper" oljan. Han matvägrar nu om jag blandar i minsta lilla olja, så den är bortplockad redan från idag.

Kiselguret ska oxå bort, men jag har 2½ hink att fodra upp först.

Vetekliet kanske jag ska ta bort. Men har runt 30 kg av det, dröjer urlänge innan det tar slut. Går 4 Liter på 1 kg så till sommaren. Sen är det inte så stora kostnader, 56 kr för 15 kg säck.

Bryggerijäst, vetekli och profeed är för magen. Enzion, kiselgur och nypon för hovarna, nypon och bioglucomin. Även betfor, lusern är för magen, men även hullet. Edeln får han för hullet. Havre för att bli pigg och ha något att blanda pulverna i.

Visst, jag kan dra ner på höet, betforn och ta bort alla pulver, men då skulle jag inte ha någon häst kvar efter några veckor. Eftersom han då skulle få diarré och kolik, gå ner hull. Hovarna skulle bli sämre, tappa skor minst 2 gg i veckan. Hans leder skulle bli sämre, inte kunnas ridas alls, knappt kunna gå och skrota i hagen. Men det kanske NI vill

Peppe
0

#41 har han Så dåliga hovar?

När halvblodet kom till vårat stall i somras fick han alltid ha boots runt om för att han tappade skorna så lätt. det visade sig seda natt det var hovslagaren det var fel på. med samma hovis som jag har så har han inte tappat en enda sko på hela hösten, trots värsta lermojjan i hagen och inga boots. nu vet ju inte jag vad du har för hovslagare

för övrigt får du nog räkna med att många reagerar, det är inte många här i sverige som fodrar med så mycket olika smågrejer

PonnyAnnie
0

Bobby : DU frågade faktiskt Lyrik innan om hon tyckte att  5 kg var för lite , då kan du ju inte skriva att hon inte borde skriva grejor som  andra kunde reagera på. Du ville väl ha ett svar , lr ?

Mandysan
0

Lyrik - Jag tycker att det är tråkigt att du känner dig påhoppad, men samtidigt så är ju din häst lite speciell, tror inte att folk riktigt förstår det. Jag tycker att det är helt otroligt dels att han har överlevt alla skador han har fått av olika anledningar och även att du har orken att hålla på och dutta med foder, trots att du får motstånd.

Go girl! =D

Bobby
0

#43 Jag tål kritik! Men vissa saker vet faktiskt jag… Bland annat att vår ponny får fullt tillräckligt med hö. Han är helt lagom och perfekt i hullet. Innan skadan var han pigg och glad vid ridning. Detta vet jag!

#26 Hur kan du säga att 5 kg hö skulle vara för lite för vår ponny?? Utan att ha sett honom , veta hur han motioneras och att vi faktiskt håller oss inom "grundregeln" som är 1.5 kg.

Peppe
0

#45 vad frågade du för då?

Bobby
0

#46 Lyrik påstod att jag gav min ponny för lite hö… Så jag har absolut inte frågat om det är lagom eller ej! Däremot försvarat mig. Kolla på #12.

Men Lyrik: Om din häst mår bra, så självklart ska du fortsätta ge den det du ger idag. Men en fråga: Har hästen alltid varit dålig i magen?

Har själv haft en gamling hos mig (29 år), men hans problem var tänderna. Hade kunnat ge fri tillgång på hö, men han hade ändå inte ätit mer än max 1.5 kg. Gav honom även en hink lusern varje kväll, vilket han inte heller åt upp. Han var pigg och glad och i bra hull, men i slutet på augusti fick han urinvägsinfektion och vi valde att tabort honom när inte medicineringen inte hjälpte.

På bilden Pricken 29 år!

gejsa
0

#47# Nu blir jag förbryllad. Du skriver att din gamle häst knappt åt 1½ kg hö per dygn! Hur 17 överlevde han då?

Bobby
0

Bra fråga… Men han var pigg och glad. Han till och med reds några dagar i veckan och älskade det. Han fick betfor, ponnykraft, mineraler ihop blandat till en sörja. Morötter rev jag på rivjärn, lika så äppel. Pricken var en normalstor shettis, ca 90 cm i mkh.

gejsa
0

#49# Ja, men då fick han ju mer att äta. Trodde att han bara fick 1½ kg hö och inget mer. Ja, öppnade fotot efter att jag frågat. Trodde i ärlighetens namn att du menade en större häst. *ler*

Bobby
0

Nej, nej! En liten skit, men världens lättaste och snällaste!

Han fick även lusern hackat strå…

Lyrik
0

#42 Har ärvt sina dåliga hovar från mamma. Blev vanvårdad och misshandlad från han var 3 tills polisen omhändertog honom som 9-åring.

Hans hovar växer knappt inget, därför är de dåliga. Har blivit bättre sedan jag började med enzion och nypon. Har boots fram pga risken för tappskor är störst där pga hans specialringskor. Har nu äntligen hittat en BRA hovslagare som skor honom rätt, med varmskoning.

Känner minst 3 till som oxå "duttar till sina hästar, så jag är INTE ensam…

#44 Tack. Han är en väldigt speciell häst för mig, kommer bli ett stort hål i mitt hjärta den dagen han går bort.

Har blivit utdömd 3½ gång, men klarat sig varje gång. Haft/har de flesta sjukdomar en häst kan ha - kotledsinfl, hovledsinfl, strålbenshälta (eller ringkota, veterinärena är oense), kotledsasrtroser båda bak, griffelbensfraktur hb, diarrér, kolik, virussjukdom, söndertrasad näsborre, balltramp, dv sårskador, nu en hovböld. Det enda han inte har haft är fång.

Kräver sin lilla speciella skötsel med boots, BoT-bandage då och då. Olja hovarna, linementa kotor, arnika på höften pga muskelskadan. Alltid ridas eller motioneras med skydd eller lindor. Alltid täcke, åtminstone ute.

#45 Har aldrig skrivit att du ger din ponny för liten, utan på gränsen.

Han har varit dålig i magen sedan han var liten. Om man "råkar" ut för vanvård och misshandel i 6 år, är det inte konstigt att magen tar stryk. Bodde helt själv i ett skjul, fick knappt gå ut, stod med dynga upp till knäna mm. När polisen omhändertog honom när han var 9 år (stått där sedan han 3), hade han ej varit ute på 1 mån, mager som ett staket, inga muskler mm. Enda gången han fick träffa andra hästar var när han rymde (fick ibland gå i en fålla med taggtråd runt), men fyllot fick hela tiden tillbaks honom.Skrikandes

När jag köpte honom -96 ägdes han av en barnfamilj, 2 flickor på 12 och 14 år skulle ha honom som första häst. De hade ridit på ridskola i ½ år bara, så köper de en stor, stark kbltravare. De slogs om vilken som skulle slippa mocka. Flängred på vägarna och ridbanan. Lyrik var mager, man såg alla revben. Hade rejäl mugg alla 4. Felriden, reds på "lektion" med sporrar, spö, halsförlängare och graman - samtidigt! Var elak och bets om man inte passade sig. Han har aldrig bitit mig, kanske förstod han då att det hemska livet var slut då? Var rädd för allt som såg ut som en pisk - sopkvastar, grepar mm. Även rädd för karlar. Är det ibland ff efter 11 år.

Är kollad i magen på Ultuna för ett antal år sedan, kronisk grovtarmstörning hittade de då. Ska enligt veterinärena äta mkt hö (ej hösilage, det tål han ej), mkt fibrer, mkt betfor, b-vitamin + någon produkt för magen. Lååånga foderbyten, även när det gäller nytt hölass mm.

Har inte problem med tänderna, kollad UA.

CBA
0

Lilla hästen *har huvudet på sned och tycker synd om*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

tessa
0

#42: OT - vilken fin skäck på fotot! Båda pållarna var fina.. =)

juliapettersson
0

Usch, stackars Lyrik!

tessa
0

#52: Vilken sorglig historia………..

tessa
0

#41; #40 BioMag får han inte för magen, utan det är för stressiga hästar, men det funkade inte på honom. Min ena kompis ponny funkade det på.

Är det för att biomag innehåller magnesium som kan ha en lugnande inverkan på hästar…?! Vet inget om detta "preparat" men läste någonstans på nätet att just magnesium kan hjälpa.. Om det behövs. - och att då biomag kan vara ett alternativ..?

Lyrik
0

#57 Japp, magnesium ska vara bra för stressiga hästar. Men det funkar inte på Lyrik…

#53, 55, 56 Ja, man knappt tro att det är sant, men det är det tyvärr. Har fått foton från uppfödaren från när polisen omhändertog honom (tyvärr borta nu). Ser ut som hästarna på Djurpolisen på AnimalPlanet eller Svenska Hästars Värn.Gråter

Han omhändertogs när han var 9. När han var 10 blev premierad och godkänd som avelshingst. Sen såld igen till en som ville ha honom som timmerhäst, men det funkade inte. Travhästar är inte byggda för att dra stora tunga lass med timmer som nordsvensk brukshästarna. Kastrerad som 14-åring, sen såld till en äldre tjej som inte vågade galoppera, inte rida ut när det var mörkt, "Lyrik är mörkrädd, därför rider jag inte när det är mörkt". Pyttsan, han är inte mörkrädd, det var snarare hon som var det!Flört

Sen såld igen till barnfamiljen som inte klarade av honom.

lisette
0

#58 söker man på lyrik har han varken startat eller ngr avkommor. hur kan det komma sig att han blivit godkänd då?

Peppe
0

#54 Det är Blacky och hans ena sommarkompis =) de var på kollo tillsammans med Peppe och ett halvblodsto några veckor i somras =)

Jösses jag hittade en bild där alla 4 är med! tyckte mest dom var i varsin ände hela tiden

Lyrik
0

#59 Ej startad, bara tränad. Den som "räddade" honom hade papprena från premieringen i Sverige, så han är godkänd för kbltravaravel här i Sverige. Det mesta av avkommorna är dessutom korsningar. Så jag tror mer på henne och hans uppfödare än vad STC säger, är inte alltid uppdaterat.

Har över 100 avkommor, massor av barnbarn.Glad

Han var bland Sveriges snabbaste 3-åringar på sin tid (1984). Gjorde fina kvalllopp. Kostade då 300.000 kr . Men så hamnade han fel, hos en "gubbe" som trodde att det var bara att köpa en travare och håva in pengar…Ledsen