Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: övrigtbilderavelallmänt
Läst 381 ggr
Lona
4

Grotesk utställningsavel på hästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hästar har hittills klarat sig någotsånär när det gäller utställningsinriktad avel, åtminstone om man jämför med hundar, men nu håller det verkligen på att spåra ur.
Arabiska fullblod ligger nog värst till, hur kan man vanställa en ras på det här viset?

Bilderna i inlägget är från
Pixabay, två "ordinära arabhuvuden" och ett par som är på showaraber.
Klicka på länken och scrolla så ser ni hur illa det står till med extremavel.

http://midwestarabian.com/2018-scottsdale-arabian-horse-show-2/

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2021-04-30 21:31 av Lona
Maleficum
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Såg (och förfärades av) den extrema aveln som dykt upp hos araber för några år sedan när Rick Gore gjorde en video om det.

Helt hemskt att vi människor alltid ska göra allt så extremt!

Såg även för flera år sen en video som prata om att även halvbloden börjat avlats för ohälsosamt långaben och överrörlighet för att få de flashiga rörelserna. Del två. Del tre.

Finns ju även exempel från USA med utställnings Quarter, muskelpaket där bakbenen ser mer ut som trädstammar än bakben för de är så raka!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

THANKS CENSORSHIP YOUTUBE, THEY JUST BLOCKED THIS VIDEO BECAUSE I AM EXPOSING ABUSE.This is a recent article on "crazy breeders" sentencing horses to a life ...
[thistletoe]
1

Det är olika vilka linjer man går efter också, polska linjer tex är araber som har kvar en sund exteriör och är lugna och harmoniska, vilket gör dem till bra allroundhästar. De extremavlade linjerna har oftast ett temperament som är i klass med ryktet som araber tyvärr har, om att vara nervvrak.

Slänger in en länk till Comet ox, som är en vanligt förekommande hingst i polska linjer: https://www.haststam.se/horse/view/26412

(En sidnot också, bilderna i inlägget är kanske inte de bästa om man vill jämföra bra vs dålig exteriör, eftersom två hästar är avslappnade i hagen som inte riktigt visar upp sin exteriör vs två hästar som är "uppsminkade" och visar upp sin exteriör. På utställning görs nämligen hästarna i ordning på sånt sätt att näsborrar och ögon framhävs, vilket ger ett intryck av (ännu, i dessa fall) extremare exteriör, det är därför showaraberna på bilderna är glansiga runt de områdena).

Maleficum
1

#2: Har sett bilder på ryska araber och de verkar också ha ett väldigt sunt utseende!

Den mest extrema i dagsläget måste nog vara El Rey Magnum. Ser ut som att nosryggen blivit brutet på den :( vilket är på tok för mycket konvex för min smak! Fick tydligen utmärkelsen bästa huvud 2018 på nån utställning i Paris. Som de skriver på sin hemsida "Despite his youth, El Rey Magnum took the world by storm with his standard-setting beauty for today’s Arabian horse." Vilket är rätt skrämmande…

Denna tycker jag har ett betydligt bättre huvud.

• Redigerat 2021-05-01 11:46 av Maleficum
[thistletoe]
2

#3 Härligt att höra om de ryska araberna!

Man undrar ju spontant hur det blir med deras möjlighet att andas när de ser ut sådär, förstår verkligen inte charmen…

Maleficum
2

#4: Förstår inte heller charmen, ser ju ut som någon slagit till dem med en hammare eller nåt :/ inte alls vackert! Funderar också på andningen. Känns ju även som att risken för problem i näshålan skulle vara större också.
Det är ju inte som att man ser den typen av araber på typ distansritts tävlingar eller liknande och det borde ju säga en del om deras funktion…
Men gissar att de flesta som hård avlar för utställning inte gör något med sina hästar mer än avla och springa runt i utställningsring med dem och sen får de gå och skrota resten av tiden.

Herveaux
2

#0: Men vad i h-vete?! 😨 Stackars djur.

// Harley

Lona
1

Ja, det är klart att det blir skillnad på en utställningsvisad häst och en som "går hemma i hagen" men hur kan man ens tycka att det är vackert? Att det är något att eftersträva?
Araber är ju så otroligt vackra hästar och ska ha en sund och funktionell exteriör, inte det här "konstgjorda" utseendet.
Jag läste någonstans att utställningstypen har problem med andningen, de har inte tillräckligt rymliga luftvägar. Men som @Maleficum skrev, de används förmodligen inte till annat än utställningar. :-(

Verkligen tragiskt, skall hästaveln följa hundarnas skräckexempel?
Självklart är det bra att det finns linjer/typer som fortfarande avlas för sundhet och brukbarhet men var skall det sluta för de som fått annan inriktning…?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com