Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterskötselvårdsjukdomar
Läst 312 ggr
Maleficum
1

Stoppa Kvarkan

Nästa vecka är det en kampanj för att få ut mer kunskap och få bort stigmat om Kvarka.

https://www.sva.se/sport-och-sallskapsdjur/hast/stoppa-kvarkan/
SVA kommer dagligen under veckan lägga ut information (finns en bit ner på länkade sidan).

Även på hästsveriges sida står det lite mer om kampanjen.
https://hastsverige.se/nyheter/kampanj-stoppa-kvarkan-3-9-maj-2021/

SVA har även en karta över smittläget gällande Kvarka.
https://www.sva.se/djurhalsa/smittlage/karta-over-kvarka/

Tänkte att detta är ett bra tillfälle att diskutera Kvarka! Vad har ni själva för kunskap om det? Vad har ert stall för rutiner när det kommer till smittspridning och eventuella sjukdomsutbrott? Har ni känt någon vars häst drabbats? Har ni själva haft hästar som fått Kvarka? Hur gick det? Hur kändes det? Hur blev ni bemötta av "omvärlden"?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Stoppa Kvarkan är en informationskampanj om kvarka och smittskydd för hästar som har sitt ursprung i Storbritannien, Strangles Awareness Week. Den 3–9 maj 2021 ...
Maleficum
1

För mig har alla de stall och ridskolor jag har vistats på klarat sig från kvarka (eller andra större sjukdomsutbrott som inneburit nedstängning eller allvarligt sjuka hästar och dödsfall).

På ridskolan jag rider nu finns ett gammalt ute stall med fyra boxar där nykomna hästar får stå de första veckorna (kommer de ensamma så får ofta någon av ridskolans hästar stå som sällskap, ofta då en häst som kanske själv har nån skada eller liknande och ändå behöver vila), de har även egna små sjukhagar som är på ordentligt avstånd från övriga hagar.
De har alltid lappar uppsatta runt området där man då inte får vistas medan hästar finns i "karantänområdet" för att ridskoleelever inte ska springa mellan stallen (och man får ju bara hoppas alla är förnuftiga nog att följa det också).

Många år sedan så hjälpte jag till en sommar vid ett stuteri och dem hade drabbats av kvarka hos unghästarna året innan har jag för mig. Har för mig att de redan var friskförklarade men för säkerhetens skull så fick jag aldrig vistas i unghäststallet eller hantera dem hästarna utan fick bara vara i "avelsstallet" och pyssla med föl och de inridna hästarna som skulle säljas.
Just för att unghästarna drabbats av kvarka var det flera som inte påbörjat sin inridning som de skulle så de hade en del lite äldre (upp till 6 år) som inte var inridna. Är ju såklart supertrist med Kvarka och verkligen inget man önskar men i detta fall är ju frågan om de hästarna kanske fått sig en fördel för resten av livet när de i lugn och ro (strosandes i "naturhage") fått växa sig färdigt innan inridning påbörjats.

Lona
2

Bra tråd och bra råd!

Det senaste året har vi i stallet insett hur viktigt det är med rutiner för att undvika smitta och hur vi skall hantera det om stallet skulle drabbas.
Det har varit aktuellt med både kvarka, virusabort (EHV-1) och "Hästcorona" (för att inte blanda ihop det med Covid-19 som inte alls är samma sjukdom) i stallen runt oss.

Det är naturligtvis viktigt med bra rutiner och regler även för att undvika andra mer banala smittor, det är ju alltid en risk om en ny häst kommer till anläggningen tex.

Jag pratade med en veterinär som var ute i stallet av en helt annan anledning förra veckan.
Man har upptäckt fler fall av corona (ger främst magrelaterade symtom samt hög feber) det senaste året, men de flesta hästarna är mer eller mindre utan symtom. De har testats eftersom de eventuellt har varit utsatta för smitta och folk är betydligt mer benägna att testa "bara för att" oavsett vilken sjukdom det gäller.
Inte så konstigt kanske med tanke på hur det senaste året har varit med pandemin, man blir mer medveten om att sjukdomar sprids…

Nu blev det här rätt OT och inte om kvarka, men det är angeläget i vilket fall.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
0

#2: Även om det inte blev specifikt om kvarka så är ju smittskydd över lag viktigt! Känns som med pandemin (samt stora utbrottet med EHV i Europa) att folk kanske blivit mer medvetna och mer försiktiga! Tror även man kanske börjar tänka till lite extra när stall i ens närhet drabbas för då blir det helt plötsligt verklighet på ett annat vis än när man läser om utbrott långt borta.

Känns också som det ändå inte var så himla många år sedan som "min" ridskola verkligen blivit supernoga med att ha nya hästar i karantän (tidigare med gamla stallet var alla stalldelar redan upptagna av hästar och det var väl först när de sluta inackordera privathästar (förutom ridlärarnas egna hästar) som det blev ett ledigt stall men samtidigt då inget större avstånd mellan karantänshagar och de vanliga sjukhagarna. Blev betydligt bättre med avskildhet efter att ridskolan fick nytt stall och hagar och ridbanor byggdes om.

Tror det är bra om folk är mer försiktiga och kanske testar en gång extra så man kan fånga upp smittor fort än att vänta på värre symptom.

s8x2n6
1

Vårt stall hade kvarka runt maj-juni 2019 (om jag minns rätt).
Tur i oturen var att den hästen som insjuknade var nyimport och stod redan färdigt i karantän, förmodligen blev den smittad i samtransporten. Då blev reglerna för oss helt enkelt "rör inte den nya hästen och var inte alltför nära den". Endast stallägare, stallarbetare och hästägare fick hantera den (och givetvis veterinär ect). Men visst höll vi koll på våra hästar. Obligatorisk tempning av alla hästar varje dag och så skrev vi upp det alltid också. Och även vara nogranna att kolla ifall andra symptom uppstod. Det var inga fler hästar som fick kvarka.

Omvärlden vet jag inte riktigt hur de reagerade. Vi har inga stall supernära oss så vi har lätt att isolera oss men ändå kunna rida ut fritt t.ex. Var iaf någon hovslagare som inte ville komma ut pga kvarkan. Min gjorde det ändå med motiveringen "ja asså, hästen behöver ju skos ändå".

Alla tävlingar (med utomstående hästar) ställdes givetvis in. Varning om kvarka för alla som besökte gården (hovslagare mm, medryttare, vänner), så att de definitivt byter om och duschar innan nästa stall.

Allt som allt gick det bra. Som sagt endast en sjuk häst och den tog sig igenom sjukan också. Snacka om att hon var glad när hon efter ett par månaders isolering fick gå ut med de andra hästarna! 😄

I början blev jag rätt skraj, det blir man ju lätt när man inte vet hur man ska agera. Efterhand var det inte så läskigt ändå, för mig som inte hade sjuk häst (dock med gammal häst, som anses vara lite mer i riskgrupp för att bli sjuk). Skulle givetvis aldrig önska det på något stall eller häst, och man ska alltid vara aktsam, men om det väl slår till så vet jag bättre nu hur det ser ut.

Maleficum
1

#4: Din historia visar ju verkligen hur viktig karantänen är!

Supersynd den blev sjuk men vilken tur som sagt att alla andra hästar klara sig! Är ju en tråkig men extremt bra erfarenhet ni fick ändå.

s8x2n6
1

#5 Ja, verkligen!

Och bra var ju också att karantänhagen låg en bra bit bort från alla ordenarie hagar och sjukhagar. Det är ju också bra å tänka på om man ska ha en häst i karantän. Har dock ingen koll på hur de gjorde inne i stallet, eftersom hon ändå stod inne nätterna (vad jag vet). Som tur är var henne box i lilla stallet, som är avskiljt från stora stallet. Där stod 4 andra hästar också, varav majoriteten stallägarens = minskade hur mycket vi hyresgäster var i närheten av sjuklingen. Hon kan potentiellt stått ute nätterna också, då hon ändå hade en ligghall och det var sent på våren/början av sommaren, så inte så kallt ute. Oavsett hur de gjorde så funkade det tydligen. 😅

Och som du säger: Tråkigt, men ändå en nyttig erfarenhet.

Sunshineshk
1

Vårat stall hade någon gång under 1990-2004 talen misstänkt kvarka, tur var det inte det. Men en ridskola jag gick på hade ett par kvarka fall, tur att hästen/hästarna överlevde😕
Jag önskar att man kunde utrota denna hemska sjukdom, inte så kul när ens bästavän blir så sjuk att man måste säga farväl…

Meow:3

Maleficum
0

Kvarka är en riktigt besvärlig sjukdom som det ofta tar lång tid att bli av med från ett stall. Drabbade hästar får feber, näsflöde och svullna lymfknutor, som ofta utvecklas till bölder mellan ganascherna. Nya utbrott sker ständigt, ungefär 75 gårdar per år i Sverige. Lär dig mer om sjukdomen för att vara med och förhindra smittspridningen.
Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Stoppa Kvarkan är en informationskampanj om kvarka och smittskydd för hästar som har sitt ursprung i Storbritannien, Strangles Awareness Week. Den 3–9 maj 2021 ...
Maleficum
0

#9: Det jag tänkte på var att det kändes inte som infon om kampanjen lyckats komma ut på ett sätt som det borde! Kändes som att det borde uppmärksammats mer av ridskolor och liknande (och att dem som starta kampanjen tryckt på att ridskolor skulle uppmärksamma det för där finns ju ändå grunden till många blivande hästägare).

Pyttelite
0

#10: Tråkigt att det blev så - kanske blev det sämre med informationen pga Corona.

Har ingen aning men även verksamheten för ridskolor har väl blivit på erlagd som allt annat?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.