hästen sackar ihop!!
jag var och tävlade i helgen första gången dettta året. Hon gick som en dröm på framridningen men så fort vi kom in på banan så "dog" hon.. hon blev seg och låg och framtung. Jag satt där o red allt vad jag kunde, men icke.. så har ni något tips om hur jag kan få henne att bjuda inne på banan? jag tror att det kan ha med nerverna o göra? kanske någon bra övning som man kan göra för att få bort nervositeten..
// Lina
träna tävlingar oftare helt enkelt. antingen sitter det hos dig eller hästen, men desto mer man tävlar desto mer van blir man! lycka till

Ibland nöter man lite extra på framridningen, för länge så att energin försvinner.
Vänligen/Linda
vart är tävlingen på kortet?
det gjorde min ponny oxå, men ju mer vi var ute ju bättre gick det! det var bara för att jag var så nervös. tillslut så var det ingen skillnad och man kunde rida inne på banan oxå! det sitter alldeles säkert hos dig! blir man nervös och spänd så går det inte… bara att tävla och mycket programridning!

Hehe det gör min med. :P Han är jättepigg när man lastar ur han ur transporten och susar runt o springer runder när man ska försöka sadla han men sen när det väl gäller så är han inte så pigg längre. :P
Jag tror det beror lite på att ryttaren (-innan) lätt blir lite nervös av sig…
Men som sagt, det är bara att träna på att åka på tävlingar, och testa lite olika varianter, ibland rida fram mycket, och ibland lite, mycket galopp, lite galopp… Osv, till slut hittar du säkert någonting som passar dig, och när du hittat det så tror jag nervositeten över att tävla har gått över på er båda!
Lycka till =)