Amerikanska kallblod?
Jag funderade lite över olika hästraser och deras ursprung för ett tag sedan och insåg att jag nog inte kunde komma på en enda kallblodsras med ursprung i USA.
Rid- och sporthästar av olika slag finns det många av, flera av dem finns även här i Sverige, men hur är det med kallblod och hästar av den typen?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Mycket intressant fundering!
Kan det bero på att man ursprungligen fick importera alla hästar till USA och då körde på de kallblod som redan fanns? Eller att det varit vanligare att använda sig av mulor och mulåsnor i USA för tyngre arbeten (eller de stora American Mammoth Jackstock åsnan) och har därför inte haft behovet att avla fram sin egna stora kallblodsras?
Tänker att de flesta kallbloden härstammar väl från Europa eftersom den vilda skogshäst de sägs härstamma från levde i Norra Europa så då är det nog logiskt att flest raser bildas där runt.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Kom även att tänka på att man kanske inte började importera tyngre hästar förrän lite senare (är nog lättare att frakta mindre och "ädlare" hästar på långa båtfärder över Atlanten som inte kräver samma mängd foder som ett stort kallblod) och därför heller inte hade någon bas att avla upp någon egen ras förrän det redan fanns massa etablerade raser i Europa (och vilka andra delar av världen som nu har inhemska kallblodsraser, Australien har väl ingen heller vad jag kan påminna mig?)
Nu började jag ju fundera massor på detta :P Precis innan läggdags också.
Edit: Tydligen har Australien sin egna kallblodsras, Australian Draught. Dock verkar den mer räknas som en typ än en "äkta" ras om man ska tro Wikipedia.
- Redigerat 2021-04-22 22:57 av Maleficum
Jag är inte så insatt i ämnet, såg bara frågan under nya inlägg och tyckte det lät intressant. Men jag kikade in på Wikipedia och där (https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_h%C3%A4straser#Kallblodsh%C3%A4star) anges tre kallblodsraser med ursprung från USA: American Cream Draft, Drumhorse och Sugarbush Draft. Drumhorse var den enda av dom som jag kände till i alla fall (men mina kunskaper på ämnet är inte så imponerande heller som sagt, haha). Från Australien anges bara en kallblodsras, och det är Australian Draught (som jag inte heller hört talas om).
På Wikipedia-sidan för American Cream Draft står dock att den tillsammans med Sugarbush Draft är dom två enda överlevande kallblodsraserna som utvecklats i Nordamerika. Lite intressant med "enda överlevande" för det tyder enligt mig på att det funnits fler raser, men som inte finns kvar idag? På sidan för Drumhorse verkar den också ha rätt mycket historia från England, trots att ursprung anges vara USA. Lite oklart?
Nu är väl inte Wikipedia bästa källan heller, men tänkte att det kanske var intressant ändå :)
Edit: Insåg att på engelska så heter ju faktiskt rasen American Drum Horse, så den borde väl räknas i alla fall
//Jessie
- Redigerat 2021-04-22 23:05 av Scorpio97
#3: Intressant att du lyckades hitta några! Dock verkar dem alla vara väldigt "nya" raser ("skapade" på 1900 talet).
Drumhorse verkar mer som något pågående projekt som egentligen hade ursprung i England men sen fortsatte (eller började om) i USA.
Är många kallblodsraser som dog ut när man börja använda maskiner i jordbruket.
Det här var mer intressant än jag först tänkte, ni har nog hittat en del rimliga anledningar till bristen på egna kallblod i USA.
De har ju trots allt varit rätt flitiga när det gäller att ta fram egna raser eller rasvarianter med både hundar och katter - och även hästar.
Det finns rätt många amerikanska sport- och ridhästraser, inte minst quarterhästen som är världens största ras sett till antalet.
Kanske beror det också på att kallblod inte har hittat en lika uppenbar funktion i det moderna samhället medan många andra raser har "hängt med" bättre?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com