Varför är det så svårt...
Får inget riktigt napp på Kiara.. Lucky åker ju den 28:e.. men Kiara.. ååh börjar få lite smått panik nu. hade hoppats på att "få iväg" båda samtidigt, så slipper jag massa onödigt ihopsläpp här med Kiara när Lucky åker. Vissa hästar i stallet är inte speciellt snälla..
så varför får jag inget napp på henne? Ingen här som känner sig intresserad? hehe. Hon är ju en sån himla fin häst. Det enda problemet med henne är ju att hon inte är ett stort fan av transporten, tack vare förra ägarens dåliga "upplysningar".. vad tycker ni är ett rimligt pris för henne?
Hon är välhanterad, sadel- och tränsvan, longerad samt löshoppad mindre hinder. Cool i de flesta lägen, har tränat henne att gå över pressenningar m.m. så hon blir sällan rädd. Är van att gå som handhäst när jag rider Lucky. korsning New Forest/Arab. Pappan är Aramis RNF 128 (finns att se på New Forest hemsida om någon är intresserad). Riktigt fin New Forest hingst.
Hjälp! =)

för dom som inte vet det så är hon 2,5 år.

http://www.newforest.se/hingstaramis.asp
där finns hennes pappa

31 stycken som läst, men ingen som har nån priside? =/
Tyvärr har jag ingen aning..

Det är inte lätt att sätta priser, tyvärr. Men någonstans runt 20.000 borde du kunna få. Är hon registrerad ridponny el part-breed?

Du har ju själv satt ut priset på buke. 21000 kr för hästen. Det är väl ok.

Vart annonserar du någonstans?
Kanske du missat att sätta in annonsen på ställen många läser? Eller kan omformulera annonsen?
Har du bra bilder i annonsen?
Såg att hon inte var renrasig NF nu, läser så bra ibland
Men 10-20.000 ser ungponnyer som är korsningar att ligga på…

Vad ska Sorro ligga i för pris då tro snuttan? Något hum om det?

Hur mkt är han utbildad nu? Är han 5 nu vid nyår?

Japp 5 år. Kan lite skänkelvikning, travad över bommar osv.
Jag har ju redan annons ute. En kompis som varit här och ridit honom ett tag har sagt pris. Men vore kul att höra vad du säger.
Hon tycker att han skulle passa ypperligt till klubbtävlingar i både hoppning och dressyr. Har stora fina steg och hoppar jättebra och högt.

För halvblodshästar som är grundutbildade och inte för några högre tävlingar eller något, utan mer hobbytävlingar och så, så 35-50.000 brukar de ligga på, har sämre koll på vad hästar i den gruppen brukar gå på sedan.
För de som har mer steg eller hoppförmåga kan priserna ligga klart högre…
Vad har ni lagt priset på nu?

Priset är 37000 kr med sadel och träns. Kanske för billigt då eller?

Jag tror det är rätt bra pris. Han har ju haft en del mag-problem, är itne så utbildad för sin ålder, inte startad eller visad någonstans(?).
Skulle han kommit ut och startat en del skulle du nog kunna ta mer för honom…

Ja, som sagt priset satte en tjej som kan väldigt mycket om hästar och varit här och ridit. Så jag tycker nog att det är ok. Men det är klart ju mer vi rider och ju äldre han blir. Så ökas ju priset.

#5. hon är registrerad som svensk ridponny.
#6. ja, jag vet att jag sattit pris. men ville ha råd, därför jag skrev tråden.

Kiara, är ett sto så mellen 25'-30' tycker jag skulle vara rätt. Hur hög är hon?
sorro är så fin :) jättemysig häst.

Tack hjullan. :)
Ursäkta trådkapningen Believer. Nu ska jag inte skriva mer om sorro här. *Ler*

#7. har annonserat på buke, hastnet, blocket och ridsport24. vad finns det mer för sidor?

Tidningen Ridsport, Hastannonser.se
Kanske du behöver ändra på hur annonsen är skriven? Eller bilder/ändra på bilder i den?

#16. jasså, så pass? hon är drygt 148-149cm just nu.

#20. okej. hur skriver man en bra annons då? =) tycler jag har fått med allt i annonsen, men vet inte hur jag ska skriva om jag ska omformulera det. =/

#19 du får nog räkna med att det kommer att ta tid också, det gör det nästan altid när man säljer häst. Gott om tid eller väldigt lågt pris 

Vet ju inte hur din annons ser ut nu, så det är svårt att säga hur man skulle kunna ändra på den.

#23. Men hur lång tid? haha. svårt och säga. jag vet. men har haft ute henne nu i snart 2 månader. bara 2 (!) st som mejlat på henne. medans typ 50 st har mejlat på Lucky. är det så opopulärt med unghästar nu för tiden? haha
Uhh.. det där är svårt.. är NF godkänd inkorsning i ridponny? Jag har bekanta som föder upp rp och det är inte lätt att sälja.. Där vi köpte vår ponny hade de sålt ett två eller treårigt sto e: Come Fast ( full blods hingst som gått svår hoppning och undan rpsto för 18000!! Så det verkar vara en rätt svår marknad.. Skulle råda dig att vänta tills efter nyår, sitta och kanske skritta rakt fram nu och sen sälja henne som treåring om ngr veckor-insutten om hon nu inte redan är det..
Hon är alltså reggad i korsningsregistret hos ASRP?

#25# Ja, det är nog pga att hon är unghäst. Märker också det när jag skriver att du måste ha unghästvana på Sorros annons. Och nu till jul är det nog svårt också att få folk att komma och titta.
Jag har en intresserad på Gejsa tex. Hon ska komma i mitten av jan. Men henne tror jag på. Känner till henne rätt så väl genom en annan sajt. Sedan är det en tjej här på ridsport som är intresserad av Sorro. Får se om hon kommer hit innan jul.
Men visst är det ont om intressenter nu. Du får nog vänta till våren du med är jag rädd om du ska få ut ett normalpris iaf.

#26. du det har jag ingen aning om. Men varför skulle det inte vara godkänt?
Anledningen till att jag vill sälja henne nu, är ju för att jag inte har tiden att rida in henne. Plus (den stora orsaken) är att min son blivit allergisk, så försöker vara så lite som möjligt i stallet nu. Även om jag duschar så fort jag kommer innanför dörren, blir han jätteröd runt ögonen och kliar sig som sjutton. Så det är ju ganska allvarligt. Vill inte utsätta honom mer än nödvändigt.
Korsningsregister? Finns det flera olika sätt att vara reistrerad som sv. ridponny? *förvirrad*

#27. ja våren är ju i stort sätt omöjligt för mig att vänta till, med tanke på williams allergi. suck.
#29 Ja det finns flera olika sätt att regga hos dem:O) Min lille shettis utan stam är reggad som svensk ridponny

okej, hur får man reda på HUR dom är reggade då?
hon har ju stam, så hon är ju iaf reggad som sv. ridponny m. stam
det står väl i passet?

I passet står det Ras: korsningsponny. är det det som menas lr? gaah, helt lost på sånt här. trodde det bara fanns ett sätt att vara reggad på. Sen står det även ett ID-nummer. är det samma som registreringsnumret?
tror att hade hon varit svensk ridponny så hade det stått i passet.. Hon är registrerad med stam i korsningsregistret skulle jag tro..
i jullans pass står det sv. ridponny på ras.

#34. okej, men på passet (framsidan) står det ju Avelsföreningen Svensk Ridponny.
Ja det är de som registrerar även korsningsponnier och ponnier utan stam här i sverige… Men står det att hon är en korsningsponny så är hon det och inte svensk ridponny:O)

Svensk Ridponny är uppbyggd av ett antal raser som ASRP har erkänt. Raserna är Connemara, New Forest, Russ, Dartmoor, Welsh Cob och halvblod som grundmaterial.
Som förädlare räknas Engelskt, Angloarabiskt, Arabiskt fullblod, Shagyaarab, redan konsoliderad Ridponny samt welsh sek A, B och C.
Så stog det på deras hemsida.. Då är ju New Forest godkänt. Plus att hennes mamma är ju arab, vilket räknas som förädlare. Så då borde hon väl vara sv. ridponny?

#37 vad är det för färger på papren i passet? Nu tror jag inte priset går ner så mycket då det är en väldigt bra kombination NF/arab på en tävlingsponny även för western om hon växt över.

#40. papprena är vita. kan det vara olika färger oxå? åh herregud, nu blir jag riktigt förvirrad. vad betyder vita papper då?
jag har gula papper i min. hela passet är gult o det står avelsförening svensk ridponny på framsidan. SPAF
vart i passet står ras egentligen? nu hittar inte jag det.. tror inte det står nånstans i mitt pass.

okej, mitt är vitt även på framsidan. ras står på förstasidan i passet. Identitetshandlingar-sidan
då är hon säkert inte sv.ridponny. det står ingen ras på identitetshandlingar.. konstigt. däremot står det under Holens Ingolf att han är connemara (pappan)

okej. usch vad komplicerat allt vart nu. trodde jag hade koll på läget. hehe
jag vet det är komplicerat…:O) Men som Lorita säger så är det en mkt trevlig korsning:O)

#47. ja precis hhehe
men är det nån som vet vad dom vita papprena betyder då?

har du dom två första numren i regnumret?
egentligen spelar det inte så stor roll för Kiara har ändå även om hon inte är ridponny ett avelsvärde som jag skulle sätta till 5'-10' tusen kronor…….var hon valack och du skulle få 20' för henne skulle du som sto få 25'-30' kr. För du har väll tre led i stammen på båda sidor?

Det står inte reg.nummer i passet. Dock ID-nummer, men det är väl samma sak? Hennes ID-nummer är iaf: SE 93-05-1021
japp det finns 3 led på båda sidor
Vill bara säga att jag håller med, Aramis är jättefin! :P Har praoat på Åbacken, så har sett honom på riktigt. ;) Förlåt om jag snodde tråden lite, men kände mig tvungen.

#51. Ingen fara =) Blir bara glad =)

Hon är regad som Korsning med ridponny men med tre led och NF/arab så har hon ett avelsvärde helt klart
95 = korsning med ridponny 05= året hon är född 1021 = ett löpnummer

Okej =) tack för hjälpen! Men hon har 93 i idnumret, inte 95. ;) fast du kanske bara skrev fel. Men visst är väl ID-numret samma som reg.nr??

SE, står det för svenskfödd eller?

förlåt det var jag som skrev fel, 93 är korsning med ridponny……frågan är om hon inte är i ett mellan register för hon är inte 99 Okänd härstamning, ponnytyp……ring avelsförbundet du kan nog få lära dig rätt mycket 

jo jag tänkte ringa dit imorgon och höra mig för lite!
Hur menar du med mellanregister? =)
du vet inte vad vita papper betyder i passet? det har ju Kiara. men hjullans pass hade ju gula papper, och hennes häst är ju oxå reg. i sv. ridponny.

Jag är inte så insatt i ridponny, men vad jag tror är att Kiara kan ge eller hennes barnbar kan bli godkända hingstar. Man liksom vill vänta upp en korsning till. Ring och hör så vet du, hur som NF/arab är en ganska säker korsning om man vill göra bra hållbar och snabba ponny